healing och religioner
Vad tror ni att detta motstånd mot healing inom flera religioner beror på?
Både inom kristendom och islam påstår man att healers arbetar med ockultism och att det har alltid med Satan/ onda krafter att göra.
Samtidigt finns berättelser både i bibeln och koranen om profeter som utfört healing.
Jag tycker att detta är väldigt intressant.
Och hur gör man skillnad? Bön är ju också en slags healing anser jag…
Intressant fråga, Szirius, jag har undrat själv.
Kanske har det att göra med att man anser att det endast är vår Gud, resp Jesus o d, som är förunnade att ha helande gåvor…?
Att den lilla människan inte ska tro att hon är 'jämställd' med dessa…?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#0 Jaa, man kan ju undra. Det sägs ju att Jesus var en av de störata healers som vandrat omkring på jorden!
Och onda krafter .. det skulle isf vara människor som är onda då.. Inga universiella onda krafter. De tror jag inte på.
Ev kan motstånd mot t.ex. healing bero på rädsla. jag har svårt att se att kärlek ska vara farlig. Healing är ju kärlek!
#1 Med det sägs ju att Gud gjorde oss till sin avbild - Jag tror inte att vi försetts med "gåvor" som vi inte borde ha eller kunna använda oss av.
#3 - Jag tror likadant. Men jag tror också att "JanteLagen" kan ha ett finger med i spelet… avgudadyrkan… Gud är ju allsmäktig och vi ska "följa honom", vilket också antyder att vi inte alls är några avbilder… Nu har jag inte läst några biblar särskilt mycket, men det jag läst och hört ger mig ofta "dubbla budskap".
Själv är jag helt enig med dig - Healing är Kärlek, Kärlek är Healing och alla har vi tillgång till de gåvorna om vi vill ta emot och använda oss av dem.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Ja healing är ju inte annat än kärlek, inte kan den vara ond.
Många gånger kan det nog som Gunilla säger bero på rädsla, sedan är det ju alltid så att en del är för och andra emot.
" Var nära naturen - var när dig själv "
det anammas handpåläggning i både svenska kyrkan och i frikyrkor och det är inget annat än healing. Likaså när man ber för någon. Jag hade ett intressant samtal en gång med en blivande präst. Läs mer här.
#6 Jag känner en präst som helt och fullt tror på healingens läkande energier
När ditt barn kommer och gråter och har slagit sig, då tar du upp det i din famn och tröstar och smeker bort det onda, du tröstar och kramar. Det är healing. Sända kärleksfulla tankar till någon som du vet behöver det är ju också healing. Alla kan heala och gör det dagligen, i alla fall om man har små barn som ramlar och slår sig , både här och där.
Man ger någon en kram, eller ett förstående ögonkast. Allt det du gör i godo till din medmänniska och mot dig själv är healing.

# 6 Det låter bra, att det börjar "öppna sig".
Jag har flera fina kristna vänner , men när det kommer till healing etc så anser dem att det är ockultism och menar att bibeln säger det….vilket jag känner måste vara ett rent missförstånd, just av alla ovanstående inlägg. Healing är ju kärlek, kärlek är ju " gud" och vi alla är ett…hur kan det vara något ont?

#9 Jag är nog inte enig med dina kristna vänner, även om jag har en kristen bakgrund. Jesus blev en gång anklagad för att bota människor med ondskans kraft. Han svarade då att ett rike kan inte kriga mot sig själv, och fortfarande bestå. Med andra ord kan inte ondskan hela och bota, för då kan den inte bestå. Samtidigt hade han inga synpunkter på de som anklagade honom också helade människor, utan han lät dem förstå att även de helade med samma krafter som han själv. Att religonsutövarna hävdar att healing är ockult, tror jag beror på rädsla och oförståelse. Min erfarenhet är att Bibeln är en andlig lärobok, men den är inte den enda och fulla sanningen om Gud. Gud är mycket större än att rymmas i en bok. /Niclas