Energitransformering och mental kinesiologi
För ca 6 veckor sedan gick jag en spännande kurs som hette "Mother earth the energi of life"(förkortat ME) som innehöll Energitransformering och mental kinesiologi. Jag åkte iväg på denna kurs utan att egentligen veta något om den. Bara att man vart glad och lycklig av den, för det var verkligen kvinnan som berättade om den ett halvår innan jag åkte. Och att det handlade om energier förstås. Men det räckte för mig. Här nedan följer en text om själva alltihop.
Mother earth the energy of life (ME) är namnet på en världsomspännade organisation. Konseptet bygger på att ge människor möjligheten att bli mera medvetna om att kunna leva enligt de universella energilagarna. Därmed skapas ett mera harmoniskt och balanserat liv.
ME utgår ifrån att allt är energi. Människor, djur, växter, känslor och tankar - allt är energi. Precis som vatten kan ta form som is eller ånga kan alla energier ändra form. Me-konseptet är baserat på energibalansering. Genom energibalansering ökar balansen mellan kropp, själ och tanke vilket skapar ett positivt flöde både privat och i arbetet. Detta ökar förmågan i vår andliga utveckling, inre balans och identitet. Metoden har utvecklats och förfinats under ett par decennier och blivit en helt unik metod som ökar kroppens förmåga till självläkning och ett högre medvetande.
Energitransformering är en transformeringsmetod som frigör de energimässiga blockeringar som ligger till grund för upplevda fysiska, mentala och känslomässiga begränsningar. Mental kinesiologi är en metod som hjälperf dig att kommunicera med människans energisystem och finna orsakerna till människans emotionella, mentala och fysiska problem. Med hjälp av ett muskeltest kan vi direkt få respons från en människas undermedvetna. Vi söker efter grundorsaken till problemet och balanserar sedan upp det med hjälp energitransformeringen.
En snabb och effektiv metod, kan även göra en vitamin och mineralanalys med hjälp av mental kinesologi. Plus en massa saker till. Helt fantastiskt är det. Lycklig och glad och positiv hela tiden är jag.
Ställ gärna frågor så ska jag försöka svara.
Ljus och kärlek
Ulrika

Detta låter så underbart när du berättar. Jag är inne på exakt samma tanke som dig om energier och balanser, men har inte kunskapen genom utbildning för att utöva dessa behandlingarna. Min syster är däremot TuiNaterapeut, så lite har jag fått lära mig.
*Jag skulle vara väldigt tacksam om du vill skriva lite om hur du arbetar då du behandlar en klient ?
*Skulle också varit intressant om du vill berätta hur du förklarar ditt arbetssätt för en ny klient, som inte alls är inne på vårt tankesätt ?
*vilka åldrar är dina klienter ? Behandlar du även barn ?
Vänligen MariaJ :-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

#1 Vad spännande. Jätteroligt att du skriver om det. Det är alltid kul med saker man aldrig har hört talas om.
Jag håller också med MariaJ att det varit roligt om du vill berätta mer.
Mvh LisaL

Kan du berätta mer vad kursen gick ut på (information om tekniken, inlärning av teknik för privat bruk eller lärande av teknik för att lära ut till andra)?
Vad gav kursen dig personligen i form av kunskap och erfarenhet?
Har du haft någon praktisk nytta av det du fick lära dig?
Finns det någon webbsida där man kan läsa mer om kursen?
Varma hälsningar /Perla

Jag har inte kommit igång med att behandla klienter utan bara de närmaste i familjen och vännerna, känner mig fortfarande väldigt ny. Jag använder energitransformeringen varje dag på mig själv och allt runt ikring mig. Renar mitt hem, sänder gåvor till människor och djur som behöver det och familjen och vännerna. Jag vill öva upp tekniken i mental kinesologin innan jag tar mig an klienter. Energitransformeringen känner jag mig säker i och visserligen skulle man kunna använda sig av den på klienter men jag känner att jag vill kunna vara säker i kinesologin också. För det blir större effekt med bägge metoderna tillsammans.
Det finns en hemsida som är under uppdatering www.m2concept.se just nu är den på engelska, men kommer att finnas senare på svenska. Jag gick kursen uppe i Östersund, där är dom ett helt gäng som utbildat sig.
Ljus och kärlek
Ulrika

Grundkonceptet låter som grunderna för Reiki-healing så jag är fortfarande nyfiken på om det bara är en ny healingform under ett beprövat koncept eller om det finns något som är unikt för just ME och gör det till en mer effektiv metod än de som redan finns.
Vilket resultat kan du se på dem du har behandlat hittills?
Varma hälsningar/Perla

Jag har aldrig hållit på med Reiki så det är svårt för mig att kunna jämföra om detta är mer unikt än Reiki, men jag vet att dom som gått denna kurs före mig även har hållit på med Reiki och dom säger att Energitransformering är en mer snabb och effektiv metod.
Maria Malomi (bor i Stockholm) som har fått detta till sig en gång i tiden, kallade denna metod Connemarametoden förut, namnbytet är en annan historia.Den användes mycket inom socialtjänsten då. Så den är välbeprövad men inte så känd som Reiki. Jag prövade Reiki en gång på en mässa och då flyttade dom runt händerna i olika positioner, det gör man inte med Energitransformeringen, utan då håller man bara händerna stilla på ett ställer och ber om hjälp att transformera program. Jag kan även göra egna program, som är lika effektiva som de vi har fått.
Huvudvärk har jag tagit hand om mest och resultatet på det är att huvudvärken försvunnit under tiden jag hållit på, men om grundorsaken är djupare (migrän) så tar det flera behandlingar.
Min arbetskamrat hade andningsproblem och jag behandla henne 2 gånger och hon har haft det mycket lättare att andas efter det. Hennes katt kliade sig mycket i ett öra och hade problem med ett ben, jag skickade energi (distans) till honom 3 gånger sen var han hur pigg som helst.
Det viktiga i det hela är att finna ut grundorsaken och behandla utefter det.
Ljus och kärlek
Ulrika

# 6 Tack för svaret.
Det låter som att det skulle vara en suverän metod så nu har min nyfikenhet väckts ordentligt. :)
Var tar du/man energin ifrån? Vem ställer du frågor till och ber om hjälp att transformera ett program? Hur vet du att du kommer åt grundorsaken när du behandlar och när du skickar energi på distans?
Varma hälsningar/Perla

Jag tar energin ifrån den skapande kraften, man kan kalla den guden , gudinnan, universala kraften ja det man tycker känns bäst. Men jag gillar att säga Den skapande kraften, det är Guden och Gudinnan tillsammans för mig.
Vid distans så skickar jag programmet tex balanseringsprogrammet och ber att få balansera upp grundorsaken till tex huvudvärken. På samma sätt gör jag vid fysisk kontakt. Pratar igenom problemet, kollar med mental kinesologin, renar, kör ME balanseringsprogram, jordar. Klart. Ligger det mycket saker bakom problemet kan man få köra flera gånger. Man kan använda bara Energitransformeringen men jag tror resultatet blir bättre med dessa två tillsammans.
Ljus och Kärlek
Ulrika

Mooniawitch, tack för ditt svar. Det väckte ytterligare frågor och funderingar hos mig. :)
Det du beskrivit är så gott som indentiskt med Reiki så jag är ute efter att lokalisera ev. skillnader för att se om jag skulle kunna ha nytta att gå en kurs i ME.
Vad är mental kinesologi?
Varma hälsningar/Perla

Mental Kinesiologi är muskeltestning, väldigt effektivt sätt att komma i kontakt med människans energisystem för att finna ut vad problemet sitter någonstans, hitta grundorsaken.
Denna metod är väldokumenterad, och välbeprövad. Du kan läsa mer på www.kinesiologi.se som även har utbildning i Kinesiologi, det finns lite olika varianter av kinesiologi.
Det kanske inte är så stor skillnad mellan Energitransformering och Reiki, jag vet inte. Men dom sa på kursen när en frågade att det är två helt olika kanaler. Mer kan jag inte säga.
Ljus och kärlek
Ulrika

Ulrika
Tack igen för ditt svar. :)
Vem/Vilka var kursledare för den kurs du gick på?
Varma hälsningar/Perla

Karma hette den tjejen som var kursledare, Helena är hennes svenska namn, men hon bor i Himalaya Indien och där är hennes namn Karma. Hon är släkt med Maria Malomi som fått detta till sig. Karma mådde väldigt dåligt för ett antal år sedan och hennes mamma sa att Maria höll på med något som var bra. karma kontaktade henne och sedan dess är hon fast i detta. Har jobbat åt ME i runt 7 år.
Hon är ju inte i Sverige för jämnan så nu kommer de som gått kurs för henne i Östersund att ha egna kurser, dom har varit med som hjälpare åt Karma när hon haft kurser. Alla som gått kurser uppe i Östersund träffas även en gång i månaden, för att prata, träna på varandra mm. Det är för långt att åka för mig så jag får sitta här i min ensamhet. Vi är två här i Dalarna som gått utbildningen, men jag vet inte vem den andra här i Dalarna är, vet bara att det finns någon.
Det finns även en del två på denna utbildning när man får lära sig bla massage. Den har inte jag gått.
Ljus och kärlek
Ulrika

Tack för svaret, Ulrika.
Varma hälsningar/Perla
Jag har varit på något liknande men kvinnan hette Maria Mazola och var gift med en man som heter Hasse Mazola.
Det finns en bok som heter Energiterapi, En väg till inre harmoni som är skriven av Ann-Christine Kinghed. Boken beskriver Connemarametoden. Nu när jag läser uppåt i tråden så ser jag att vi menar samma person 
Det är en helt fantastisk metod som jag använder mig av i min QiGong träning. Maria är en fantastisk kvinna!

Var snäll och lägg in alla boktips på böcker och cd kategorin. Då kan fler ta del av alla rekommenderade böcker och cd-skivor där.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Kul att du träffat henne, hon verkar vara en fantastisk kvinna och enormt kunnig i sin metod. Jag har träffat hennes fantastiska släkting Helena (Karma) som höll i kursen som jag gick. Jag har läste boken Energiterapi innan jag åkte på kursen.
Kan du inte berätta hur du använder metoden i din QiGong träning?
Jag har inte gått fortsättningen på kursen som innehåller bla både Qigong och massage, har du gjort det?
Ljus och kärlek
Ulrika
# 16 Ja jag har träffat henne ganska mycket. Hon hjälpte mig mycket i mitt sorgearbete efter min mans bortgång.
Jag har inte gått någon kurs hos henne. Däremot så har jag varit på en veckas rehabilitering. Jag fick massage, healing och gjorde muskeltest med kinesiologi.
Dessutom så öppnade jag upp mer för den andliga världen under vistelsen. Jag har tränat QiGong i många år (snart 11 år) men vistelsen på Connemara har gjort att jag får ut mer av min träning. Jag tränar avancerad QiGong och kan använda mig av deras metod (kanal) då jag tränar trädets QiGong som är en form av healing. Under min vistelse på Connemara såg jag mycket färger och symboler.
Ljus och kärlek
Lisbeth