Healing iFokus

Healing

Etikett: energier
Läst 15641 ggr
[luneri]
23

Negativ energi från andra människor

Jag undrar hur man ska göra för att inte vara mottaglig för negativa energier? Jag blir så lätt påverkad.

En av mina bästa vänner som jag tycker väldigt mycket om är nästan hela tiden negativ och hennes ord har en så starkt negativ laddning att jag ofta blir väldigt nedstämd eller negativt påverkad efter att jag har umgåtts med henne. Hon ser nästan allt ur en negativ synvinkel och att det inte kommer lösa sig, att man inte ska hoppas på någonting för då blir man besviken osv. Detta till stor del för att hon mött många motgångar.

Det är inte alltid såhär, men i stort sett.

Hur gör man egentligen i en sån här situation?

Jag tycker det kan bli väldigt påfrestande i längden. Jag försöker att säga allt ur en positiv synvinkel till henne när hon kommer med sådana kommentarer, men det fungerar inte. dessutom tycker hon att mindfulness och sådant är skitsnack. (själv läser jag sådana böcker. jag tycker de fungerar väldigt bra).

Jag har hört att man kan stänga sina chakran för negativ påverkan, är det någon här som vet hur man gör?

Har någon annan här liknande erfarenheter eller situationer?

[GunillaF]
0

Vad tråkigt att hon har en så negativ syn på det mesta.

När jag vill avskärma mig från negativa människor så "stänger jag av".

Du kan tänka dig att du har en på och av-knapp.

Eller så kan tänka dig att du drar över dig ett skyddande hölje av något slag, så hon inte kan "komma åt" dig.

Vi har ju ett val vad gällande det mesta här i livet, därför undrar jag varför du umgås med henne om hon är så jobbig?

Jag skulle välja bort henne från min umgängeslista.

Jag tycker att du ska läsa de böcker du finner intressanta. Bry dig inte om vad andra tycker. Det är ditt intresse och du gör vad du vill.

Indiania
0

Hej luneri!

Tycker du fått så bra svar av Gunilla. Jag undrar också varför du umgås med en tjej som är så negativ, hon tillför ju inget positivt för dig.

Själv brukar jag tänka att jag har en rosa stor bubbla runt mig när någon inte tillför " god energi".Finner inte heller något nöje att träffa folk som tycker allt är negativt.

Hoppas du kan sluta träffa henne och umgås med de som du trivs bättre ihop med.

Kul att höra att du gillar upplyftande böcker, fortsätt läs de böcker som du tycker om så får andra läsa det dom gillar.

Kanske kan du gå med i en cirkel eller kurs som intresserar dig.

Lycka till i ditt positiva tänkande! Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

asajeanette
0

Hej luneri!

Det låter som att din vän är lite av en sk "energitjuv"..

Låt henne inte "utnyttja" din vänskap på detta vis, att stjäla av din energi. Om jag vore dig, så skulle jag förklara för henne rakt och ärligt hur du upplever det. Jag upplever det starkt att din vän nog inte mår så bra, tyvärr.

Blir det ingen förändring, lägg ner vänskapen för en tid för din egen skull. Man har ett ansvar mot sig själv att se till att vänner omkring en tillför något:)

Lycka till, och jag kan säga att jag känner igen mig så mycket i din situation. Men numera sållar jag bort "energitjuvarna", och jag mår så mycket bättre!

Kram!

pearlnharmony
0

Kan bara instämma med de föregående skrivarna…

All styrka till dig!

Kram

Howliten
3

En del bra tips här tycker jag.

Men vad jag förstår så tycker du i grund och botten om din kompis. Hon har haft det svårt och hamnat i en negativ spiral. Det som är viktigt är att du inte faller med henne i den. Förmodligen är hennes självkänsla ganska låg då hon haft det tufft med motgångar. Och där hon är nu är det svårt, väldigt segt, att ta emot goda råd. Hon kanske också avundas dig som inte haft de här motgångarna.

Visst kan du klippa banden med henne. Men om hon är riktigt god vän som du tycker om så kanske du istället ska prata med henne. Säga att du inte vill lyssna på allt tråkigt, i alla fall inte utan att ni också pratar om det som är bra. Hjälp henne hitta fokus på positiva saker, även om de är små.

Att hon är rädd på mindfulness, eller tankens makt, är nog för att det lägger ansvar på henne själv. Att hon har makten i sitt liv att förändra. Det är ju lättare att flytta den makten på andra såsom samhället, andra människor.

Hade jag haft en så god vän som jag förstått att hon egentligen är eller har varit så hade jag gjort ett ärligt försök i alla fall. Man sätter ner foten samtidigt som man hjälper.

Lycka till.

Jag är glad. Är du?

szirius
1

Det är alltid krångligt när det gäller nära vänner…du nämner henne tom som en av dina bästa vänner. Så självklart känner du kärlek och omtanke till henne..det är inte det lättaste att välja att bryta upp från henne. Vad säger ditt hjärta?

Du säger att hon inte alls tror på mindfulness etc. Är hon tom otrevlig mot dig, eller accepterar hon att du tror på detta? Har hon inte visat den minsta intressea av att försöka ändra sina negativa tankegångar?

Du får själv känna efter…kanske kan du umgås med henne, men ändå avskärma dig från hennes negativitet? Du kan ju faktiskt fungera som en positiv förebild för henne, och om hon ser hur bra du mår av hur du väljer att se på livet, kanske hon också vill försöka?Du kan förklara hur hon får dig att må, kanske hon kan anstränga sig mer då - för antagligen tycker hon mkt om dig också.Glad

Jag är iaf glad att mina vänner inte övergett mig när jag har haft mina negativa perioder i livet….tvärtom har de hjälpt mig att komma på rätt spår igen, och det är jag dem evigt tacksam förGlad

[luneri]
1

Tack för alla svar!

Hon är väldigt jobbig att umgås med när hon är sådan, men det är inte alltid, men nu det senaste har det varit väldigt mycket, och det ligger förmodligen till grund av att hon haft många motgångar det senaste, men jag tycker det är dumt att hon inte vill lyssna på vad andra har att säga.

Jag tycker om henne som person, och hon är ärlig, och jag vill inte ge upp vänskapen. Men jag önskar bara att hon kunde inse allt som är posotivt istället för att bara se det negativa eftersom det tär på alla runtomkring att höra på detta. men jag ska försöka stänga av mig för negativ opåverkan som ni beskrivit och så ska jag ge ett försök att förklara för henne att det nog är bra ändå att hon gör ett försök att vara lite mer positiv. Det e bara de att hon inte får se det som ett påhopp.

Jag tycker egentligen inte om när man uttrycker saker och ting med en sån negativ klang. jag tror att det skulle vara bra om man såg det mesta ur en positiv synpunkt, för många ggr kommer det något bra ur det negativa (kanske inte av allt, men väldigt mycket).

Jag brukar dock inte prata om de böcker jag läser som handlar om mindfulness och sådant, eftersom det inte känns så bekvämt att prata med henne om sådant som hon inte gillar. så jag håller det hellre för mig själv.

Själv försöker jag se saker och ting ur en positiv synvinkel eftersom jag har märkt att jag mår mycket bättre av det.

allhealing
0

Att vilja väl är en sak. Att vilka förändra en person så att dom tycker som du gör eller ser positivt på saker som du gör är att programmera om en annan person. Är det verkligen det som du vill uppnå?

Vore det inte bättre att låta henne uppleva sitt liv på sitt sätt så att hon själv får göra sina egna lärdomar?

Om du tar ett glas med positiv attityd och blandar det med ett glas negativ attityd i en större bägare så har du om du är en positiv person nu blivit hälften så positiv. Den som var negativ blir istället hälften så negativ.

Detta sker när man tar två personer med starka åsikter och sätter dom i samma rum. Känslor kan påverka och blandas mellan två personer. Om du umgås med negativa personer då kommer du att vara tvingad att befinna dig i den känslomiljön oavsett hur mycket du försöker att skydda dig mot atmosfären.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[luneri]
0

#8 Nej det är absolut inte vad jag vill.

Det är intressant det du skrivit. jag har inte tänkt på det på det viset. men jag undrar verkligen om det stämmer i den här situationen. Jag känner ofta att jag inte påverkar andra särskilt mycket eftersom jag alltid ger med mig, även med mina åsikter. Jag har själv starka åsikter, men jag blir på något sätt ganska svag när jag ska argumentera för vad jag tycker är rätt. Så det är sällan jag argumenterar för min sak.

Jag vill absolut inte ändra en person. Alla personer har rätt att tycka som de vill, men jag tycker inte man ska tycka eller göra sådant som skadar andra och jag tycker ofta sådana känslor kan uttryckas. Jag tycker också att man som person mår bättre om man tänker positivt och om en negativ person försöker tänka lite i det banorna ändrar inte på en person hur den är förutom att han/hon bara kan må bättre, och kan vara trevligare mot andra i gengäld.

Men om man ska vara med en person med så starka känslor måste man själv kunna skydda sig för att inte själv påverkas. Att sluta umgås med en person för det är ju fel om man annars tycker om personen.

allhealing
0

Steg ett är att se saker från lite nya infallsvinklar. Då kan man mer medvetet framöver välja hur man vill välja. Om man inte gillar de val man tidigare gjort så kan man med nya insikter göra nya val.

Förändring tar tid, det gör det alltid. Man är sina gamla val tills man ersätter dom. Det är därför som det tar tid.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

attansbananer
0

Det är jobbigt att höra sanningen men försök så ska du se att det är bättre att stanna kvar och kämpa än att fly för du kommer förr eller senare mötas med liknande personer igen. Stanna kvar och lär sig något om dig själv!

KRAM

szirius
0

# 11 och vad har bananerna gjort dig då? FlörtSkrattande tänkte på ditt namn…Tungan ute

Andina
0

Jag tycker du har fått många bra och intressanta vinklingar på detta och har väl inte så mycket mer att tillägga.

Men något som brukar fungera bra för mig är att inte gå in och argumentera med någon som ändå inte är mottaglig. Jag säger min åsikt/mina tankar - men fortsätter inte att försöka "övertyga", personen är ju ändå oftast inte redo att ta in mina åsikter just då (men kanske tar hon in orden längre fram)….

En av de viktigaste bitarna, tycker jag, är att inse att det negativa som personen säger/tycker/är inte är dina, och därför behöver du inte ta in dem i dig. Notera 'bara' att hon tänker som hon gör och släpp det sedan - det är inte ditt. Det kan hjälpa dig att inte känna att du behöver argumentera.

När du umgåtts ett tag med någon som inte mår bra i sitt inre (vilket oftast gör att de ser livet ur en negativ vinkel) och känner dig påverkad av det - så gör gärna någon 'rening' av dig själv, gör dig av med de 'tunga energierna' och ladda dig med lätt och fräsch energi igen. 
Så gör jag - och för mig fungerar det väldigt bra!

Ibland vill eller kan man inte välja bort människor ur ens liv - men man kan välja vad man vill ta in i sig själv och vad man vill välja bort. Det som inte är mitt och som jag inte mår bra utav, det vill jag rensa bort ur mitt 'system'.

Lycka till med att må bra och vara det stöd för din vän som du vill vara!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing