Healing iFokus

Healing

Läst 1141 ggr
[GunillaF]
0

Earth Hour

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lördagen den 26 mars kl 20.30 är det dags igen för Earth Hour. Då släcker miljontals människor världen över ljuset under en timme i världens största manifestation för klimatet.

Tillsammans med Världsnaturfonden WWF uppmanas alla att delta i Earth Hour och samtidigt bli superhjältar genom att göra små förändringar i vardagen. Det kan till exempel handla om att ta bussen istället för bilen till jobbet, äta vegetariskt en gång i veckan eller byta till grön el.

Syftet med Earth Hour är att uppmärksamma och skapa engagemang kring klimatförändringen. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under en timme – visar du ditt stöd för klimatet och uppmanar samtidigt världens makthavare att agera i klimatfrågan.

Under Earth Hour förra året släcktes flera kända byggnader världen över, bland annat Globen i Stockholm, Operan i Sydney, Empire State Building i New York och Eiffeltornet i Paris. Dessutom släckte miljontals människor ljuset i 4 616 städer i 128 länder. Budskapet nådde över 1 miljard människor. Varannan svensk släckte.

Hur gör du Earth Hour till en mysig, kul och minnesvärd kväll? Här får du några tips:

Släck belysningen hemma och tänd några levande ljus. Bivaxljus är bäst. Annars är stearinljus bättre än paraffin.

Bjud in till fest. Samla ihop ett gäng vänner till en mörkerfest. Laga klimatsmart buffé. Tänk grönt. Men framför allt: Se till att ha kul!

Candle light dinner. Bjud vänner, familj eller bara den du älskar på en riktigt mysig middag.

Mindfulness. Ta ett skönt bad, meditera, var en stund för dig själv.

Hitta en date. (Om du är singel.) Det sägs vara klimatsmart att bo ihop.

Spela högt. Samla ihop ett gäng och spela sällskapsspel.

Bor du i en stad som släcker? Kolla upp vilka byggnader som din stad planerar att släcka ner, ta med dig kameran, en vän och gå ut och ta före- och efterbilder.

Tipsen är tagna från Världsnaturfonden WWF:s webbsida, där du också hittar fler tips.
Se fler tips på hur du firar Earth Hour på WWF:s webbplats

Indiania
0

Ja detta brukar vi ställa upp på här hemma och är vi borta så är det ju automatiskt släckt.Glad

Brukar stänga av tv och dator också, det enda som är igång är kyl o frys.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
0

Jag brukar också släcka ner. Brukar bjuda hem några vänner på "ljusfest". Tänder 40-50 ljus och vi äter o dricker nått gott.

Indiania
0

Mysigt Gunilla!Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

agge65
0

Samma här, självklart att släcka och stänga ner allt som går. Mysigt med ljusfest men det får bli nästa år. Kommer nog vara trött efter en dag i Norrköping och sambons dotters dansuppvisning :)

http://enovalkommengast.wordpress.com/

Toyan
0

God kväll på erGlad

Tittar in och önskar er en trevlig kvällKyss

majlar
0

Ska tända ljus och bara vara.

szirius
0

Här i Ungern är elen väldigt dyr ( eller man har mindre inkomst, beroende på hur man vill se det) , vilket innebär att det ALLTID är släckt överallt här på kvällarna. Familjen samlas i ett enda rum där man har en lampa tänd, eller tända ljus. Jättemysigt tycker jag.

I Sverige reflekterar man nog inte så mkt över detta..när jag bodde där hade jag också smålampor tända i varje fönster för att det skulle " se mysigt ut". Men det är ju faktiskt slöseri…nu tänker jag helt annorlunda…och har släckt i alla rum jag inte är i.

Det är en bra början såklart, men endast en timme då och då kan vi väl lyckas utöka…eller hur? Flört

[GunillaF]
0

#7 jag håller med dig. Vi slösar mycket på elen. bara för mysfaktorn, men visst är det ännu mysigare med levande ljus.