Hjälp önskas (om det går)
Vet inte om healing kan hjälpa men någon slags hjälp skulle jag behöva… med min sambo. För att göra en lång historia kort, min sambo är ganska svartsjuk, bland annat på en gaykompis till mig. Så jag slutade att umgås med gaykillen. Men har ett par gånger mejlat honom, dock i smyg och jag har inte fått några svar. Min sambo frågade om jag hade kontakt med gaykillen och jag blånekade. Ljög för att underlätta för mig själv (inga svartsjukedraman). Men min sambo överbevisade mig (såg mina mejl trots att jag smugit och till och med deleatad mejlen). Det jag gjorde var jättedumt men kan inte göras ogjort. Nu är min sambo väldigt misstänksam, tror att jag ljuger om det mesta och vill att vi separerar. I snart två veckor har vi diskuterat detta och jag har lovat och svurit att inte undanhålla eller ljuga för honom någon mer gång men han har svårt att tro på mig. Går det på något sätt att heala honom? Få honom lugn och trygg? Jag vill ju leva med honom i kärlek.
Nu var jag riktigt personlig men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Har förelsagit parterapi men han vill inte, litar inte på mig. Så råd önskas, tack.
http://enovalkommengast.wordpress.com/
Och råd kommer här,, men jag tvivlar på att det är det du vill höra,, så förlåt mig om jag kanske sårar nu,, Det är inte min mening,,,
För det allra första,, Vi kan aldrig någonsin förändra en annan människa,, Hur gärna vi än vill…och jag förstår verkligen din önskan,,Men faktum kvarstår,,
Den enda människa vi kan förändra,, det är oss själva…
Din sambo brister i tillit och han vill inte göra några förändringar,,i sitt sätt att vara,,och som jag förstår det så är det du som är boven enligt honom,,,
Och du låter honom hållas,,,
Han går igenom dina mail,, för mig käns det som att han har ett enormt kontrollbehov som du aldrig kommer undan, så länge som han väljer att behålla sin svartsjuka. Om du inte hittar dina egna inre gränser,, för vad du står ut med att någon annan människa gör mot dig, så kommer denna kamp att fortgå.
Agge65 Hoppas du förlåter mig nu,, men det är inte din sambo som behöver healing,, Han vill inte förändras/läkas,,
Kanske är det du som behöver Healing för att få styrka och mod att se över din livs situation?
Tanke kramen från mig.
Hej! Du har fått så bra råd av Rore här så jag har inget att tillägga, jo i så fall ärlighet varar längst…..både inför dig själv och till andra.
Tänk över din situation för jag tror inte det är så här du vill ha det.
Kram Indiania
" Var nära naturen - var när dig själv "
Hej Agge. Jag lider med dig ! Jag har varit i ett förhållande med en svartsjuk man, så jag vet vad destruktivt det är.
Jag gjorde allt för att vara till lags. men inget hjälpte. Han fann bara nya saker att vara svartsjuk på. Det är ett kontrollbehov de har, precis som rore skriver.
Jag vet inte alls om det stämmer, men jag har en känsla av att de som är mest svartsjuk, är värst. kanske helfel men så var det i mitt fall. Det var han som hade andra/var otrogen, visade det sig till sist. Fy f_ _ n!
Som rore skriver; Det går inte att ändra på andra.
Jag läste om såna här beteenden för några år sedan och fick där lära mig att det ändå finns ett sätt att ändra på andra (indirekt) och det är att ändra på sig själv.
Om du väljer att vara kvar i ditt förhållande så skulle jag råda dig att försöka med det. Du måste börja sätta gränser. Du måste vara ärlig i det du gör - slut på smygandet. Du ska inte låta honom trycka ner dig.
När du börjat med att förändra dig själv så kan det en tid bli så att han riktigt slår bakut, för han kan bli orolig över vad som hänt dig när du börjat uppföra dig som du inte gjort förut. Men det går över när han märker att du menar allvar.
Skulle du inte vilja/orka förändra ditt beteende mot honom och ni fortsätter som förut med att kan ska vara misstänksam och kontrollerande, jaa…då skulle jag råda dig till att avbryta er relation.
Jag skickar stärkande energikramar till dig!

Usch vilken jobbig situation du befinner dig i agge!
Jag förstår helt och fullt hur du tänker, även jag har levt i en lång relation med en man som var oerhört svartsjuk, precis som i Gunillas fall var det dock han som var ute och tänjde på gränserna, inte jag.
Jag instämmer med de andra som skrivit, du kan inte ändra på honom men du kan själv sätta ner foten och säga stopp.
Nu verkar det ju som om han är den som vill gå och det får mig även att tänka att du behöver fundera över hur du ser på ditt eget värde i er relation. Om han är den som är svartsjuk och kontrollerande och du försöker foga dig, men det är hans om tröttnar och vill gå. Vad blir din roll i förhållandet?
Du är värd äkta kärlek, en kärlek som bygger på tillit och respekt för varandra.
Jag önskar dig all lycka med detta och skickar omtänksamma kramar till dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack för alla välmenande ord. Och innerst inne vet jag ju att man aldrig kan förändra någon annan, bara sig själv. Vet inte vad jag vill längre. Tycker att vi har det bra när det är bra men nu är det ju upp och ner. Ska verkligen tänka över situationen. Vad som är jobbigast egentligen…. med en separation är att jag är orolig att min son ska ta skada, han är äntligen på väg tillbaks till livet efter anorexia.
Skönt att skriva av sig och så skönt att ni finns.

Fy så mycket oro!
Ta hand om dig och jag önskar innerligt att det löser sig till det bästa för er alla!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#5 Ja du har det inte lätt,hoppas du skall klara dig på alla sätt och vis och skickar dig en varm energifylld kram! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Ja, det är skönt att skriva av sig,, och vi finns ju kvar här,,,,
Skickar dig en varm energifylld bamsekram!!

# 3 hmm, den känner jag igen…en svartsjuk kille, som visade sig vara otrogen själv
. Antagligen var han rädd att jag gjorde samma sak som han visste att han själv lyckades göra bakom min rygg….
Inte konstigt att folk inte kan lita på andra människor, om de själva sviker andra…
så jaa, ärlighet varar längst.
# 0 du har fått så kloka råd, så jag önskar bara lycka till. Och vad härligt att din son är på bättringsvägen 

Goda råd har du fått, här kommer styrkekramar från mig till dig!
KRAM!!!
det är mkt goda råd du fått, för tyvärr kan man bara ändra sig själv…jag har prövat att "rädda" personer tidigare, men de måste själva vilja förändras tyvärr…
Stor kram till dig!!!!
Agge, du har fått väldigt många bra tips och tankar, jag har inte så mycket att tillägga till dem, de är så sanna.
Men jag förstår att din situation är knepig - särskilt i och med att det finns barn inblandade.
Fast, även barn mår bäst om föräldrarna/de vuxna i familjen mår bra…
Mina tankar går också till, att jag vill att du alltid kommer ihåg att din sambos svartsjuka inte har någonting med dig att göra! Den drabbar dig, men har inte med dig att göra!
Jag tycker det är viktigt att komma ihåg, för det är så lätt att ta in och ta till sig anklagelser även när de inte är sanna och till slut börja uppleva att man själv "är fel". Men det är inte sanningen! Så, gör allt för att inte ta in de "svartsjuke-attacker" och hårda ord som du får ta då. Minns att det inte handlar om dig.
Svartsjuka är, enligt mig, en rädsloyttring som kommer från ens barndom och de relationer man haft (eller inte haft) till sina föräldrar som barn. Dessa rädslor och den bristande tillit man "lärt sig" som barn applicerar man sedan i andra relationer när man sedan växer upp.
Hur du än beslutar att gå vidare - ha ditt bästa i första rummet! Om du lyckas se till att du mår bra mår även ditt/dina barn bra! Så prioritet nr 1, är du!
Lite tankar så som jag ser det…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack alla :). Så många kloka ord och så mycket medkänsla. Ska verkligen ta en funderare och sätta mig själv först utan att för den sakens skull vara ego. Svårt men det måste gå.
Kram till er alla
#13 Kramar till dig också!
Ta hand om dig och kram
Hej!
Jag håller med föregående talare.
Jag har en personlig erfarenhet av en svartsjuk partner som det senare visade sig att det var HAN som var otrogen, flera ggr. Han hade ett kontrollbehov. Längre fram i förhållandet så var det jag som blev svartsjuk, vi förgiftade varandra.
Detta kontrollbehov är inte pga dig utan det är din partner som har det oavsett.
Jag vill bara skicka värme och styrka till dig!
Du har fått väldigt fina råd i denna tråd och hur jobbigt det än är just nu så tar ni er ur problemen med tiden och på så sätt växer starkare och blir en erfarenhet rikare.
Sänder ljus och kärlek i er väg och hoppas allt ska lösa sig till det bästa för er
Fantastiskt Navajolady!
# 18 Tack