Healing iFokus

Healing

Läst 1595 ggr
[GunillaF]
0

Frufridagen 24/1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte i sin vildaste fantasi hade Lennart Hyland kunnat ana vad han satte igång när han i det omåttligt populära radioprogrammet Karusellen i januari 1954 proklamerade Frufridagen. Att männen under en hel dag skulle ta ansvar för hemmets skötsel medan kvinnorna skulle få ta det lugnt fick det svenska folkhemmet i gungning. Radiopsykos talades det om och det Hyland tänkt som en rolig lek uppfattades av många som ett diktat uppifrån. Debattsidor och insändarspalter svämmade över av oroliga och indignerade inlägg. Sverige delades i två läger.

Källa:SR

Indiania
0

Ja det var ett tag sedan nu…..som tur är har männen blivit bättre på att ställa upp på kvinnorna nu. Skrattande Eller rättare sagt vi ställer upp på varandra.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
0

#1 Jaa, nog har det blivit bättre, men ännu bättre kan det bli! Flört

Cristine
0

Det kommer inte jag ihåg, vilket år var det?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

#3 1954 ( #0 )Flört

Hoppfull
0

Visst är det bättre… men inte är det bra Flört Kvinnor gör fortfarande 75% av hemarbetet (om det inte ändrats nu) så nog finns det mycket kvar att önska.

Måste ha varit förutseende Hyland Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

majlar
0

Jag kommer ihåg att min mor åkte på husmorssemester, lite då och då.

Och så drogs hon med polio i ett ben sen barndomen, som hon senare fick proppar och sår på. Så ibland fick hon även åka på konvalesent. Jag tror man var mer omhändertagen av sjukvården förr, än vad man är idag. Dom såg till vad människan behövde.

Idag så får vi klara oss bäst vi vill. Jag vet att jag önskade ibland att jag hade kunnat åka på husmorsemester.  Men det fanns inte längre och idag är det väl helt borta.

[GunillaF]
0

#6 Vi får fixa egen "husmorssemester" och beställa en charterresa till något trevligt ställe! Utan karlar och barn!Tungan uteSkrattande

majlar
0

Jag hänger på. Det skulle vara kul. Fast jag är fasligt flygrädd och blir alltid sjuk när jag är utomlands.

Vi kanske skulle kunna ses i Sverige någonstans. Det vore nåt det.

[GunillaF]
0

#8 Jaa, jösses vad vi skulle ha mycket att prata om. Skrattande

Hoppfull
0

Skillnanden var väl att husmorssemestern var subventionerad va? Min mamma var ju hemmafru och hade aldrig kunnat åka annars, men tog sig faktiskt iväg en gång under min uppväxt Glad

Så är det ju för mig med med min ussliga inkomst… några charterresor för bara mig är liksom inte genomförbart, tyvärr. Men alla ni som kan tycker jag absolut ska göra det, njut i massor! Cool

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.