Healing iFokus

Healing

Etikettalternativbehandling
Läst 3363 ggr
tarotlasse
0

Alternativvårds lagen

För några veckor sedan diskuterade  vi alternativvårdslagen och om vilka lagen gällde.

Då det står att alternativ vård i yrkesmässigt bruk.

Vilket många här inne sa att då kan man ge behandlingar gratis.

Såg precis på Nyheterna där man pekar ut en sajt på nätet som ger gratis  rådgivning och behandling behandlat barn under 8år.

Dessa är nu anmällda och enligt socialstyrelsen så bryter dom mot alternativ vårds lagen.

Så som jag sa är detta med yrkesmässigt bruk borttaget ur lagtexten.

Enligt nyheterna och även på text tv så kan man läsa att det är enbart legitimerad sjukvårds personal som får behandla  barn, cancer sjuka och en rad andra personer som ingår i alternativvårds lagen.

Lasse

tarotlasse
0

Nu handlade detta om en sajt och forum på nätet så i princip är det det samma som Healing i Fokus.

Som på samma sätt riskerar  dom ansvariga här inne på sajten att bli åtalade om folk behandlar och ger healing till dom som  har sjukdommar som ingår i allternativvårds lagen.

Lasse

korseett
0

det är ju nåt att grunna på. Men de kan ju inte hindra att vi skickar goda tankar, ljus och kärlek.

korseett
0

är det den här du menar Lasse? länk

De verkar ha sysslat med psykoterapi.

tarotlasse
0

#3 Jo det är  det som det handlade om eftersom dom inte är utbildade  och legimiterade inom sjukvården så är det ju Alternativvård det handlar om det samma som healingen.

Som du säger så är det inte förbjudet att skicka kärlek och goda tankar.

Lasse

korseett
0

Bättre att förekomma än förekommas så vi får vara nogare.

Denna kommentar har tagits bort.
Moonwing
0

Jaha detta är ju inte nåt nytt, he,he..var med när Hälsokosten införlivades i de svenska hemmen på 60-70-tale..oj!..vad lätt det var att rekommendera något som fanns i butiken.."i syfte för att göra personen frisk".=olagligt…Förvånad

..dvs den "gamla kvacksalverilagen"..mao får man inte rekommendera en "pratstund på en samtalssajt"..fast det är bra å prata av sig..

…-om.."det är en rekommendation av en lekman"..som sas ej allmänt förstår sig på sådant..Flört

..man får ta detta med sunt förnuft, och fast jag har arbetat många år inom vården..kan jag nog inte rekommendera det heller..Skrattande..alltid!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Shakti
0

Men Lasse då, du har ju inte förstått det hela än.

Lagen gäller fortfarande dem som "yrkesmässigt……." och det är INTE borttaget ur lagtexten. Man kan inte ändra på lagen utan att ändra på lagtexten. Det är det som STÅR i lagen som är lagen som gäller.

Att experterna på sajten är yrkesutövare, t.ex. rådgivare och terapeuter. En yrkesutövare förblir en yrkesutövare även om han eller hon gör det gratis ibland. Vad är det som är så svårt att förstå?

Moonwing
0

Bra skrivet Shakti!Kyss

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

tarotlasse
0

Men den personen från socialstyrelsen som pratade i Nyheterna sa att det är enbart legitimerad sjukhuspersonal som är tillåtna att ge behandlingar till dom som innefattas av alternativvårdslagen oavsett om behandlingen är gratis eller ej

Men denna gång är det är lite skillnad denna gång är det inte dom som gjort behandlingarna som är anmällda utan denna gången är det dom ansvariga utgivarna för sajten som är anmällda.

Så dom ansvariga för sajten bli åtalade för det  som andra gjort.

Så om jag som healer jobbar yrkesmässigt och skulle ge en cancer sjuk healing här och skrivit det i forumet så riskerar dom ansvariga här inne att bli åtalade för detta.

Inte jag som gör behandlingen  för det är inte jag som är ansvarig utgivare på sajten.

Finns en rad liknande fall där t.ex  där en person skrivt rasistiska inlägg på ett forum  inne på nätet.

Den ansvariga utgivaren för sajten fick 2 månaders fängelse för hets mot folkgrupp medans den som skrev inlägget inte blev  åtalad för det.

Lasse

korseett
0

det är ju det som skrämmer mig att ansvarig för sajter och bloggar hålls ansvariga för vad som sker. Och det är en stor orsak till mitt agerande med tydligare regler. Lagen hur det står är en sak men sen ska den tolkas och det kan finnas tidigare domar som står vägledande dvs prejudikat.

Shakti
0

_

„Men den personen från socialstyrelsen som pratade i Nyheterna sa att det är enbart legitimerad sjukhuspersonal som är tillåtna att ge behandlingar till dom som innefattas av alternativvårdslagen oavsett om behandlingen är gratis eller ej"

_Visst, för vem som har tagit på sig rollen att yrkesmässigt hjälpa sjuka människor är det bara legitimerad sjukvårspersonal som får behandla dessa. Vem som INTE har tagit på sig rollen att yrkesmässigt hjälpa sjuka människor behandlar ju ändå inte yrkesmässigt dessa och omfattas heller inte av lagen. Skulle det vara förbjudet för oss som inte omfattas av lagen att ge sjuka människor hjälp/ kärlek/ ljus/ Reiki/ skulle det stå inte stå i lagen som omfattar yrkesutövare utan i en annan lag. Hur kan du inte förstå det?

Sen kan du ju inte jämföra en kommersiell sida som erbjuder yrkesutövares tjänster med ett forum där folk samlas för att diskutera saker och ting och som bara skickar healing / kärlek / ljus till varandra för att hjälpa varandra.

„Så om jag som healer jobbar yrkesmässigt och skulle ge en cancer sjukahealing här och skrivit det i forumet så riskerar dom ansvariga här inne att bli åtalade för detta."Därför skulle ju det enda rätta av korseett vara att förbjuda yrkesutövare att erbjuda sina tjänster med hänvsning till lagen, dvs dom som omfattas av lagen så att åtminstone vi andra kunde fortsätta ge den hjälp som vi enligt lag har rätt att göra. För som det är just nu så har korseett gjort upp egna regler på forumet som även omfattar oss som inte omfattas av lagen. Om Korseett på sin sajt bara skulle hänvisa folk att följa lagen skulle hon inte begå några brott och inte behöva vara rädd att bli åtalad. Ingen kan ju kräva av henne att hon vet vem som är yrkesutövare eller inte, så dessa måste själva hålla sig till lagen. En innehavare av en porrsida har heller ingen koll på vem som är 18 år eller inte utan behöver bara informera att sidan inte är tillåten för barn under 18. Om innehavaren av porrsidan inte bryr sig om att informera detta kan han mycket väl bli åtalad, precis som korseett kan bli åtalad om hon tillät yrkesutövare att erbjuda sina tjänster på sin sajt eller om hon inte raderade inlägg där yrkesutövare erbjuder sina tjänster.

Moonwing
0

Jag har tänkt..å tänkt,..å.. nu uppmanar jag ingen att medvetet bryta emot sunt förnuft, eller våra vägledande lagar som finns för att hjälpa människorna hålla sig på "rätt sida av samhället"..Flört..moral, är något karaktärsdanande å bra i förebyggande form.

..men!…Ett exempel;

… om någon vi känner som en andlig och god människa, Moder Theresa, Jesus,Ghandi…you name it!..Tungan ute

..skulle de personerna , varje gång de gjort en kärlekshandling, ha funderat på ..om det fanns någon lag de bröt emot..som de ev. ej visste om..eller att någon ev. kunde stöta sig på det de gjorde…

..skulle det aldrig blivit några handlingar, goda tankar, förböner, mirakel, handpåläggningar…Förvånad -även om vi alla inte delar "Gudsuppfattningen"..Flört

..utan endast vill se det som en god kraft..vilket inte är lite, det!och den kraften går knappas att lag-reglera, när vi än så länge..inte riktigt vet hur den fungerar..eller hur?

Detta säger Martin Lönnebo; (en kloker en´)

'Mötet med Gud sker inte på det intellektuella planet. Inför Gud är inte orden viktiga, det ligger bortom orden,'

Källa/Text: Carolina Johansson -VERBUMKAMPANJ.se

Ursäktar den feta stilen, gör wingen..Skäms-allt blev "fett"..Förvånad

"Där vilja är, …är väg!"

_/Wingen,Medarbetare på Existens
_

/ Wingen

Andina
0

Jag kan bli så f-benad på dessa lagar och regler som myndigheterna sätter upp.

Någon skriver att lagar ska följas och är exakta - men jag har också hört från dem som lär sig lag och juridik, att lagar skrivs så att de är tolkningsbara! De ska kunna tolkas… Suckh… Det är därför vi ser att människor överklagar domar till högre instans - i förhoppning att nästa instans tolkar lagen annorlunda.

Men kanske gäller det inte så mycket denna regel…

Själv har jag valt att utåt "erbjuda alternativ till dem som söker ökat välbefinnande, fysiskt och psykiskt", "förebyggande friskvård för att stödja kropp & själ till självläkning". Jag får bara hålla tummarna att det faller utanför dessa evinnerliga "ramar" som våra myndigheter sätter upp.

Nog lyckas de "sätta skräck" i människor i alla fall när det skrivs om anmälningar och domar!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

korseett
0

ja visst blir man förbenad över lagar ibland Andina. men det är ju dessa tolkningar som är svåra. Sen kan det bli domar som är vägledande för andra och hur olika fall tolkas osv. men vi får inte glömma att i grunden finns ju behovet av att skydda individen och därför skapades lagarna. det går inte att komma ifrån att det finns personer oavsett skrå som utnyttjar andra i vinnande syfte.

Andina
0

Jag håller med att individen ska skyddas från geschäft och annat. Absolut.

Men en hel del av de lagar och regler som sätts upp nu på löpande band, tror jag styrs mer av Mammon än något annat… tyvärr. Ingenting får hota läkemedelsindustrin!
Det vore ju förödande om människor började må bra av alternativa behandlingsformer och som sedan inte kräver att man äter en mängd medikamenter… förödande för industrin.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

korseett
0

läkemedels fingrar når långt in och har otroligt stor lobbyverksamhet. Mycket ojuste spel sysslar de med

niclas-e
0

Vet någon om det går att läsa lagen någonstans på "nätet". Kunde vara intressant att själv få läsa vad det står i den, så man inte grundar sin uppfattning på enbart hörsägen.

Jag har letat men inte hittat den. Någon som vet var man får tag på den?

korseett
0

Det finns en länk i artikel om naturlagen och lagen om hälsa. Den finner du i läsvärtrutan uppe till höger efter att ha klickat på "hem" uppe till vänster

niclas-e
0

Tackar :)

Vargflickan
0

Jag såg tidigare på forumet om en som bad om healing för tumör/cancer (om jag minns rätt) och GunillaF gick in och avrådde medlemmarna från att lindra med hänvisning till lagen.  Jag förstår hennes handlande, och det är inte heller det jag vill diskutera…

Efter att ha läst igenom hela lagen nu, så kan jag bara tolka det så som vissa tidigare har skrivit: Att det är den som yrkesmässigt behandlar/lindrar/botar som bryter mot lagen när detta görs till patienter med diabetes, cancer etc. Alltså inte den som har det som "hobbyverksamhet" eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Ett annat stycke som oroar mig lite, nämligen 5 §: "att är utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling". Det här betyder att de som på sajten jobbar med alternativmedicin inte får rådgiva!

Korseett, hur ser du på saken? Visst har du någon homeopatisk utbildning? Hur gör du gällande detta?

Tror ni det här är ett första steg till fler förbud? Det finns ju massor med andra allvarliga sjukdomar där ute som skulle kunna likställas med exempelvis diabetes. Någon som vet mer om hur dessa bestämmelser har gått till? Hur har de resonerat när just de här sjukdomarna framhålls?

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

[GunillaF]
0

#21 För att vara på den säkra sidan så vill jag att samtliga, inte bara de som har det här som yrke, följer min anvisning om att låta bli att sända healing till de grupper som är uppräknade i våra sajtregler.

Kärlek, kramar, omtanke, får ni skicka hur mycket ni vill!Kyss

Vargflickan
0

Absolut GunillaF. Jag förstår dig, eftersom du på sätt och vis bär ansvar för oss och vad som sker på sajten eller åtminstone kan komma att stå till svars för vad som händer! På sätt och vis… Hoppas du förstår hur jag menar?

Din anvisning är också något som jag själv respektererar med hänsyn och respekt till dig. Hur ser du själv på lagen som sådan? Tror du den för gott eller ont med sig? Och hur ser du på femte paragrafen om rådgivning? Gäller även det här för alla?

Är nyfiken på hur andra ser på saken. Det finn ju till exempel andra som sysslar med healing och rådgivning på olika sätt privat, utan att detta sker här på sajten eller på någon annan sajt.

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

[GunillaF]
0

#23 Det finns  många, icke seriösa, att jag är glad att det finns lagar om det här.

Det finns ju människor som avstått från eller avbrutit en "vanlig" behandling till förmån för t.ex. healing och det har inte slutat bra.

Det är bara att gilla läget och inrätta sig i ledet.Flört

Hellas
0

Självklart ska Sajtregler följas och passar dessa inte in i individens ramar så är det fritt fram för denne att välja ett annat forum.
Näår man blir medlem eller då man väljer att skriva på ett forum så accepterar man även de regler som finns.
Ofta är de dessutom inte speciellt komplicerade Flört!

----------------------------------------------------------------------------------------

För min del är det dessutom en självklarhet att inte behandla barn under 8 år.
Jag hjälper inte heller en person som är uppenbart sjuk men som inte varit till en läkare och fått Diagnos.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

[GunillaF]
0

#25 Som jag skrev i en annan tråd. Man ifrågasätter inte regler när man besöker någons hem heller. Här är egentligen ingen skillnad. Man besöker någons sajt-"hem"!

[GunillaF]
0

Nu har vi fått information och behandlat det här ämnet nog mycket, enligt mitt tycke. Vi har lagar och regler, både Svensk lag och regler på denna sajt och de ska följas.

Den som vill göra på annat sätt, får ta det utanför Healingsajten.

Jag låser nu tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer