Värktabletter mot allt
Nästan var sjätte tonårstjej, drygt 15 procent, i Stockholm äter receptfria värktabletter dagligen eller flera gånger i veckan. Tabletterna tas mot huvudvärk och mensvärk, men även stress, sömnbrist och övervikt, visar en enkät som Svenska Dagbladet gjort.
Bland killarna var motsvarande siffra 9 procent. Var tionde tonåring äter aldrig värktabletter.
Enkäten gjordes på Gymnasiemässan bland 1 040 slumpvis utvalda ungdomar i åldrarna 14-16 år.
"Aftonbladet, hälsa"
Det här verkar skrämmande, tycker jag. Tänk om de kunde få lära sig avslappningsövningar, meditera, healing eller något liknande istället för att stoppa i sig piller för allting!

Jag läste också det där, ja usch, jag tänker på alla organ i kroppen…och de är dessutom så unga!
Det beror väl på det snabba samhället, man vill ha en " quick fix" i stället för att ta en halvtimme åt att slappna av….
Nog vore det underbart om eleverna får lära sig tekniker för sådant i skolan
Usch ja!! Jag tar också Ipren eller Alvedon emellanåt, men inte mot allt!! Och mot övervikt???????? Hmmmm, det har jag inte testat, kanske man borde? :-) Nå, skämt åtsiodo.
Många gånger så räcker det med en liten stunds avkoppling för att ev huvudvärk och annat skall försvinna.
Utvecklingen är skrämmande, men ändå så har jag fått den uppfattningen att folk i större utsträckning har "vaknat" för meditation och andra avslappningsövningar. Det är inte så mycket "Hokus Pokus" över det idag som för bara några år sedan…
Det märktes ganska tydligt när jag för nån vecka sen såg "Hälsoresan" på TV där healing och Kristaller framfördes som rena bladdret… Det är ju 80-tal!

Jag är en pillerjunkie, även om jag försöker låta bli. Har mycket smärtor lite varstans i kroppen mer eller mindre varje dag. Ledvärken och huvudvärken är det största gisslet. Avslappning har jag sysslat med i flera år och meditation det senaste året. Borde köpa mig ett gymkort också. Ibland blir smärtan övermäktig och då tar jag en tablett eller två :) Har på sistone börjat med bara en för att se om det hjälper, om jag nu inte har AKUTONT.
Det är däremot skrämmande hur folk tror att tabletterna "är ingenting". Alvedon har varit receptbelagt en gång i tiden, likaså Treo! NSAID-preparat, som Treo, Ipren, Voltaren, Aspirin (som nu till min fasa kommit till Sverige!!!) står för de flesta läkemedelsbiverkningarna (som leder till inläggning, om jag inte minns fel) i USA. Har även läst någoinstans att var tredje-fjärde inläggning hos personer över 65 år beror på läkemedelsbiverkningar. Äldres pillerknaprare är dock en annan diskussion, men intressant fakta är det!
Blessed be! /Vargflickan.
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu
#4 Hu, vad jobbigt att va tvungen att äta tabletter. Flera av de du räknade upp är dessutom vanebildande. Alltså väldigt svårt att sluta med.
Vi får ta och heala dig, i samlad trupp någon dag. Gör en tråd om och när du vill det.

Läskigt att de börjar med en massa tabletter i så unga år då man knappt förstår vad som kan bli följderna framöver.
Tyvärr är ju jag också en pillerknaprare även om jag skulle önska att jag kunde låta bli. Tar ju Cymbalta för att lugna paniken i kroppen som annars sätter sig i låsningar, spänningar och värk. Sen tar jag också Tramadol morgon och kväll vilket är starkt beroendeframkallande smärtstillande. Så vidrigt att försöka sluta med men jag tar lägsta dosen tack och lov för smärtan i ryggen. Har fruktansvärt mycket biverkningar av tabletterna så ibland funderar jag på om det är värt det. Sen blev jag opererad för ett tag sedan och fick då även äta Alvedon forte plus Diklofenak tre gånger om dagen och en Tramadol till. Var helt drogad. Är lite rädd för hur min kropp mår egentligen efter alla dessa mediciner som jag tagit i många år emot smärta i kroppen som jag vet att till stor del sitter den i spänningar i kroppen som orsakas utav hur jag mår känslomässigt. Har provat med avslappning och meditation men har svårt att släppa allt runtomkring.
Tillbaka till trådinnehållet. Jag har försökt en del med mina sexåringar i skolan att känna in sin kropp och slappna av så jag hoppas de får med sig lite av det i livet. Sen försöker jag få sonen att förstå att värktabletter tar man när det är nödvändigt och inte i onödan (som när han tränat och tycker han ska orka med en konsert fast han har träningsvärk). Tyvärr ser han hur mycket jag proppat i mig men jag hoppas det mer avskräcker än tvärtom.

Healingen var en bra idé, kanske jag gör någon dag ;)
Vanebildande psykiskt måhända att de är, men inte fysiskt beroendeframkallande (vill klargöra detta och hålla begreppen isär så ingen missuppfattar, jag är medveten om att du skrev vanebildande GunillaF och försöker inte knäppa dig på näsan :) :) )
När jag talar vanebildnande så är det snarare ett placebo (och placebokraften kan vara mycket stark, så det är inte att jämföra med inbillning). Vanebildande på så sätt att man lurar sig själv. Exempelvis har jag gjort så själv flera gånger. Två treo i ett glas, ta en klunk och sen av någon anledning glömt bort glaset och känt hur värken lättat, fastän jag senare på kvällen upptäckt att jag inte ens druckit upp hälften!
Men att de är fysisk vanebildande, beroende, har jag aldrig hört talas om, trots mina högskolepoäng i farmakologi.
Däremot så var det åtminstone för några år sedan en väldigt utbredd uppfattning om att just Treo är beroendeframkallande. Det folk då blandade ihop var Treo och TreComp. Den sistnämnda är receptbelagd och innehåller "vanlig treo" + en morfinvariant, som är beroendeframkallande.
En annan aspekt av det hela, som många verkar rädda att prata om eller som folk kanske rentav inte VET är konsekvenserna som kan uppstå av för långvariga smärtor.
Två begrepp som man då ofta talar om är hyperalgesi och allodyni. Det är nämligen så, att om kroppen skickar en signal om smärta i låt säga foten, och inget förbättras, så skickar kroppen en signal till. Och en till. Och ännu en till. Tills kroppen reagerar. Och så mitt i allt kan det hända att den där legobiten man stått på en vecka är borta, men smärtan består. Du lyssnade ju inte på smärtan tidigare! Nästa gång du står på en legobit gör det ännu ondare - du har fått hyperalgesi = minskad smärttröskel. Smärtan kan då uppstå spontant, utan legobit.
Allodyni är ett snarlikt begrepp. Exempelvis fibromyalgi benämns som generell alldony. Allodyni betyder att man får smärta av en beröring som normalt inte ska framkalla så starka känslor. En teori är att allodyni kan utvecklas av långvarig smärta.
Forskningsresultat stöder detta, exempelvis så har man sett att unga kvinnor med mycket mensvärk har visat sig ha en minskad smärttröskel.
Således tycker jag inte att det är livsfarligt att ta en smärtstillande tablett om man har mycket ont, men självklart ska allt ske med måtta och om man har hittat alternativa sätt att minska smärtan; spikmatta, motion, meditation osv. så är ju det absolut klart bättre. Balans är viktigt och det får vi inte glömma bort! Balansen att inte tvinga sig själv att uthärda smärtan när man nästan håller på att gå sönder, men heller inte ta mer än vad som behövs, och för att knyta an till startinläggen: att ta rätt läkemedel åt rätt tillstånd. Alvedon mot övervikt fungerar knappast, men mot en skärande hemsk huvudvärk kan det vara skönt :)
BLESSED BE DENNA FINA FREDAG
/Vargflickan.
Förlåt för detta avstickande inlägg! Jag tycker det är så himla intressant och det ligger mig varmt om hjärtat att tala om sådant här :) hoppas ni hittade något intressant.
-- Lao Tzu
Nu när jag tänker på det s´å är ju även jag en pillerknarkare…men inte just värktabletter!
Jag äter Behepan mot B12-brist och Levaxin mot Hypoterios och de kommer jag få fortsätta med livet ut!

#7 Intressant det du skriver. Känner igen det där med minskad smärttröskel. Min sjukgymnast (som har specialutbildning) säger också att mitt smärtsystem är helt upp och ner just nu. Det värsta är att ha smärta som ingen värkmedicin hjälper mot. T.ex. har jag haft huvudvärk i halva huvudet till och från under ett halvår och värst är det när jag ändrar medicinering. Det är magnetröntgat så ingen tumör men jag misstänker att det är en nerv som kommer i kläm och värker. Ingen värkmedicin hjälper och ibland är smärtan outhärdlig. Såna tillfällen känns det som jag skulle ta vilken tablett som helst för att få det att sluta, vilket jag naturligtvis inte gör. Paniken kommer i kroppen när inte heller avslappning, spikmatta eller liknande ger effekt.
Tack för ditt intressanta inlägg

Jag förstår Smilax vad jobbigt :( Har du fått dett kollat annat än uteslutande av tumör? Kanske finns det nån hjälp för dig. Huvudvärk som kommer hastigt eller ändrar sig ska man kolla upp ordentligt! Du skriver att du haft det till och från under ett halvår så det är ganska nytillkommet. Iväg till läkare ;) Det behöver inte alltid bero på en tumör, utan kan vara annat som inte syns på röntgen.
-- Lao Tzu
#7 Inte tar jag det som någon "knäpp på näsan"! Jag utgår bara från det jag lärde mig på den tiden jag utbildade mig. (Har jobbat inom vården)
Just TREO skulle vara det fick jag lära mig.
Många tycker det låter så illa med ordet VANEBILDANDE, men det betyder ju bara att det är en vana man får som är svår att bryta (eller ovana om man så vill)
Jag fick lov att helt sluta med piller när jag fick astma härom året. Inte för att jag tog så mycket, men Voltaren fick jag lov att ta när jag fick som mest ont i mitt diskbråck.
I vart fall…efter att jag fick astma så kunde jag inte ta vissa tabletter för jag kräks som en gris och får sån hjärtklappning att jag inte står ut. Har istället börjat med självsuggestion och det fungerar utmärkt.

#10 Jag ska ta mig ett riktigt snack med min läkare på måndag. Det är inte migrän heller för jag har testat medicin mot det och det hjälpte inte. Det gör ont runt huvudet på vänster sida från nacken, över huvudet och ner mot näsroten sen runt ögat. Har kollat ögat också och inget fel där. Kan ibland höra dåligt på det örat också och se suddigt på det ögat. Ska be om en remiss vidare, kanske till en neurolog? När jag ändrar dosen på Cymbaltan blir det direkt värre, vilket jag gjorde i förrgår kväll.
Oj nu blev det lite OT

Så bra GunillaF! Ibland blir det så mycket onödigt bråk på iFokus som så många gånger bara beror på missuppfattningar. Ja, det där med Treo var stort och utbrett för några år sedan. Det var JÄTTEFARLIGT, man blev BEROENDE DIREKT.
Ja, astma och NSAID-preparat typ Voltaren och sånt går inte alltid så bra ihop. Paracetamol, som i Alvedon borde du kunna ta utan större problem om du nu verkligen måste ta, men sån tur att du har hittat ett sätt!!Hur går du din suggestion?
Smilax: Vad gäller medicin för migrän kan man behöva byta och testa olika under en längre tid. Kan ju också vara Hortons huvudvärk men jag vill absolut inte sätta griller i ditt huvud utan tala du ordentligt med din läkare :) Jag är ingen expert, vill betona det 
-- Lao Tzu
#13 Jag helt enkelt försätter mig i ett väldigt avslappnat tillstånd och tillåter mig inte alls känna eller tänka på min smärta…Jag tänker på något trevligt jag varit med om eller skulle vilja vara med om.
Ibland hjälper det med "vanlig" meditation. Jag brukar även heala mig själv men det är inte lika lätt som att vara kanal när andra ska healas.

#13 Tack för tipset om Hortons huvudvärk. Skulle kunna förklara en del eftersom den tydligen kan påverkas och bli värre av serotonin och det är ju det som höjs i kroppen när man äter Cymbalta. Ska fråga läkaren om det på måndag.
#14 Så skönt att kunna göra så. Önskade jag kunde koppla bort smärtan när den kommer och tänka på annat men den tar över.
#15 Jag har t.om rotfyllt en väldigt besvärlig tand utan bedövning. Jag använde mig av min "metod". Men jag fick lov att säga till tandläkaren att han inte skulle tala med mig för då hade jag fått lov att ta mig ut mitt "tillstånd"!

Wow! Imponerande Gunilla, det har jag alldeles för mycket rädslor för att klara! 
Däremot så är jag allmänt emot piller, alltså så tillvida att ta dem om det inte är alldeles nödvändigt. Jag tar själv piller någon enstaka gång men föredrar då acitylerna eftersom de trots allt är de mest kroppslika ämne bland värktabletter som jag känner till. Aldrig alvedon eller panodil… man sa på nyheterna härom kvällen att om panodil testats idag hade det aldrig godkänts som läkemedel… det är ju lite skrämmande! Det är ju vad de flesta ger sina barn när de är sjuka!
Nog sänker man sin smärttröskel alltid och man vänjer sig även vid att ha ont. Min kiropraktor brukade säga till mig att skulle kommit tidigare och när jag då svarade att jag har inte haft ont, så sa han: men jag ser på dina muskler att du haft ont länge… Men har man haft smärta konstant sedan man var barn så går det ju inte med något annat än att vänja sig.
Jag får alltid extra fruktansvärt ont när jag städat på fredagarna, men då smärtstillar jag mig med ett par öl
Alkoholen fungerar perfekt som smärtlindring för just mig och dessutom är det lite trevligt på köpet 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Vad häftigt Gunilla!!
Jag är tvärtemot dig, Hoppfull! Jag tar hellre paracetamol än acetyl på grund av biverkningarna de har.¨
Alkohol är bra, bara man aktar sig så man inte tar FÖR mycket FÖR ofta
Jag har själv använt det som smärtsillande och ångestdämpande. För mig blev det för mycket och jag dricker sedan dess ENDAST när det är festligheter och i sällskap med andra. Men det är ju jag det :)
-- Lao Tzu

Intressant att läsa era inlägg.
Gunilla jag är så imponerad av att du kan hantera smärta så, fantastiskt att klara en rotfyllning med självsuggestion.
Tar inte värktabletter om jag inte måste, har migrän och under många år provade jag alla möjliga tabletter när anfallen kom.
Av acetylerna fick jag magkatarr och andra tabletter kände jag mig mer eller mindre berusad av men inte blev jag av med värken
Fanns inget som hjälpte förrän de sk triptanerna kom, har fått prova mig fram där.
Har gått på akupunktur för att slipa migrän och det har hittills funkat bra men om jag skulle få migrän så har jag numera den frystorkade varianten att ta.
#19 Är man tjurskallig så är man! 
Det är konstigt att dessa värktabletter kan de nu köpa receptfritt och smälla i sig hur mycket som helst men att skicka healing det får man inte i vissa situationer och för vissa sjukdom. Jag tycker att det är ett SJUKT samhälle som vi lever i!!!!
Intressant att jag hittade den här tråden nu, jag diskuterade exakt detta med min som för några dagar sedan.
Han tar Ipren så fort han har lite huvudvärk vilket han har ganska ofta.
Jag börjar misstänka att det egentligen handlar om stresshuvudvärk eller att det är Ipren i sig som skapar huvudvärken när de verkat färdigt och kroppen vill ha mer.
Starkt klara av Självsuggestion Gunilla, speciellt vid en Rotfyllning.
Jag brukar praktisera det ibland jag med, jag fokuserar på någonting helt annat men som du säger, minsta lilla störning så tappar man koncentrationen och får börja om från början…med smärta och allt.
Jag gjorde det väldigt mycket då jag hade Gallstensanfall men det skedde tillsammans med smärtstillande medel då dessa inte hjälpte alla gånger.
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
#22 Försök få honom att göra någon avslappningsövning i stället för att ta Piller.
Han kanske skulle tycka det är l i t e tufft med suggestion?!

//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

#18 Ja jag oroar mig inte alls för det eftersom det är lååångt mellan gångerna jag käkar tabletter. Sedan lite jag väl inte så där himla mycket på forskning… tror inte alltid att den är särskilt neutral! Men var och en får ju göra som de själva vill.
Ja alkohol är väl precis som tabletter… bortesett från att det är mer naturligt än kemikalierna i tabletter, och kanske det allra mesta här i världen… man ska göra allt med måtta annars mår man dåligt av det!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.