Uttråkad kissekatt
Jag har en väldigt uttråkad katt nu när det är så mycket snö ute. Han är så uttråkad att han går efter mig, sover massor (inget ovanligt dock) och gnyr för att få uppmärksamhet. Jag bygger kojjor och försöker leka med honom. Men det räcker inte.
Jag vet inte vad han vill göra mer. Hör (han suckar mycket) och ser hur urtråkigt han har. Någon djurpratare som kan fråga om det finns något mera jag kan hitta på för honom?
Vilken snygging!
Göm kattgodis/matkulor som han kan leta efter. Då har han det han gör en stund.
Ja, vilken bra idé GunillaF! Det ska jag genast göra hihi
Ja min katt gör likadant.Katter är vana att vara ute och jaga,när det blir vinter och kallt ute så blir det en frustration,så ingenting onormalt med det.
Gullig katt du har sorgblot
#3 Tack Loet!
Jo jag vet allt det. Men tycker lite synd om honom ändå 
Ja han sprang efter mig när jag la ut godsakerna med inte fattade han att jag faktiskt la något hihi Ska bli kul att se om han fixar det.
Låt den få utlopp för sina jaktinstinkter :-)
Se video med Ninjakatten:
The Ninja Cat på MSN Video
http://video.se.msn.com/watch/video/the-ninja-cat/1jj9i8685?from=sv-se
Xtrema latmaskar kan ju köpa en kattleksak…eh…eller inte kanske.
Klart katten ska ha en egen laser - NyTeknik
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article2508628.ece
---
/L
När vi hade katt så fick han leka med pingisbollar eller små studsbollar.
Så klart att han var mest på alerten till natten och till makens stora förargelse
Dunk i dunk, dunk *gapskratt*
Bra förslag du fick från Gunilla
och häng upp en tom toarulle med godis i ett snöre så att han får hoppa och bita.
Snygg kisse /kram
#5 och #6 Han har allt det. Vi har tom köpt en mus som har inspelat musljud från riktiga möss.
Men som veterinären sa så har han kommit in i åldern där de inte leker så mycket. Ibland får han ett ryck och leker som bara den, ibland leker jag med honom. Slänger leksaksmusen så han får springa efter den bl.a., har en fjädervippa och även en laserpekare för djur och han har fler leksaker. Men de tröttnar ju.
Ja Gunillas idé var bra. Han rotade fram några av mumsbitarna men sen la han sig på sängen.
Tack för bra idéer iaf!

Mina katter är också väldigt slöa den här årstiden. De är visserligen inte utekatter utan innekatter med tillgång till innätad uteplats. Men de drar sig för att gå ut utan ligger hellre inne och sover eller leker med varandra. Det är fördelen med fler katter att de har sällskap av varandra på ett annat sätt än man själv kan vara sällskap till dem.
Jag tror inte din katt är helt uttråkad utan helt enkelt vintertrött. Katter sover stora delar av dygnet och jag tycker den tiden ökar när det är mörkt ute. Vill han inte gå ut alls? En av mina katter pockar ofta på uppmärksamhet men då vill han bli klappad eller få mat. Mina är inte heller så sugna på att leka länge men det verkar inte hänga på ålder utan mer på personlighet.
Fortsättt du med de aktiviteter du håller på med nu och kela mycket med din kisse
. Kan inte just nu komma på något mer att aktivera honom med men fin det är han verkligen.
Tack Smilax =) Du har nog rätt. Jo visst han är ute, men oftast inte så länge om det är under 5 grader kallt. Sent i går kväll gick han ut så han var trots minusgrader ute hela natten.
Ja en katt till skulle vi vilja ha jag och min sambo. Men min katt är inte direkt förtjust i kattungar. Har testat förut, men på mycket mindre yta vilket säkert spelade en stor roll. Det största som talar emot det är att värden sagt att vi inte får ha mer än ett djur (står dock inget om det i kontraktet så vi kan ju om vi vill), men det som talar mest emot det är att det redan bor så många katter här redan. Vi fick en granne att flytta på sin ena katt för han ville bara slåss. Så det är lugnt ändå, men dumt att röra om i grytan när det funkar.
Ja det blir nog bra. 

Men då har han ju sällskap av andra när han är ute. En del katter vill ha sällskap och andra inte. Om min Sussie fick bestämma skulle hon vilja vara ensamkatt hos någon som klappade och matade henne hela tiden
. Men nu är hon en extratjock äldre dam med andningsbesvär som gärna kissar på dörrmattan så hon får nog glatt bo kvar här och anpassa sig till de andra, lär inte vara någon annan som tar henne direkt och vi tycker ju om henne.
Lycka till med missen i vinter. Vad heter han förresten?
Hihi hon låter lite gullig även om det är jobbigt med toagrejerna ibland =)
Han heter Nisse.
Och när katten inte längre vill leka med snören,så gäller ens fötter,så det gäller att ha rejält på fötterna.
Har herr Nisse provat att leka med dom där små tjillevipparna som blir när man öppnar ett mjölkpaket. Min sons katter älskar att leka med dom där och springer runt med dom i munnen, kastar upp dom i luften och fångar dom igen.
Hälsa Nisse och kram
#12 Inte min katt faktiskt om man inte själv börjar leka med honom med fötterna.
#13 Nej det har vi inte testat. Det ska också testas =) Tack, han gick faktiskt ut nu så han får hälsningen sen 
Mumsbitarna var skojiga. Speciellt de som ligger på pallen. Det var krångligt, han var ju tvungen att klättra och greja. 
En ny lekkamrat är det bästa som finns för en uttråkad katt. Kattehemmen har många som behöver ett nytt hem. Gamla katter, som aldrig leker, blir som unga på nytt.
Man kan sätta upp brädor under taket så att katten kan promenera. Kul med koja eller rör med leksaker på promenadvändan.
Står det inget i kontraktet kan du skaffa en katt till. Tänk på att om du låter katten vara på balkongen, finns det en ny lag sedan 1 jan 2010 (se Jordbruksverket) som säger att balkong måste vara inhägnad för att undvika att katterna ramlar ner. Ett skutt mot en fågel kan sluta olyckligt med frakturer och dyra operationer.
Det finns snygga gröna nät som knappt syns, att sätta upp. I vissa fall måste husägarens tillstånd inhämtas, men det är en lag så det brukar gå bra.
Till sist: katt i stadsmiljö ska vara innekatt för att undvika olyckor och irritation från grannarna.
Erna
Uppfödare av perser & exotic sedan 1977
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#15 Se mitt inlägg #9. Han trivs med katterna som bor i närmsta lägenheten och leker med den ene. Men en katt till som bor hos oss vill han inte ha, det är jag ganska så säker på. Min katt är från en katthem så jag vet allt att det finns många katter som behöver hem
Tack för förslag.