Vad tycker hon?
Hej, jag har en fråga till er som är kunniga inom Djurkommunikation.
Jag ska börja träna hoppning nu till 2011 med min häst.
Jag har redan börjat med att arbeta med bommar och lära henne gå över. Det går hur bra som helst att gå över bommarna med henne när jag går brevid. Men hon blir livrädd när jag rider och hon ska gå över en bom.
Är det någon som kanske kan förklara för mig vad hon känner? Känner hon sig inte trygg med att gå över den när jag inte är brevid, eller testar hon mig bara?
För det har gått att hoppa med henne förut.
Jätte tacksam för svar!
Kram!
Vi får hoppas att det kommer in någon som är duktig på Djurkommunikation och svarar på dina frågor.
Vad jag kan känna är att hästen känner av att du "väntar" på att hon ska vägra när ni ska över en bom.
Kanske du ska be någon annan försöka. Någon som INTE vet att hon brukar vägra. För det behövs så lite, så lite för att hästen ska läsa av dig. Djur är mycket duktigare på att läsa av oss än vad vi är att läsa av dem.
Lycka till!
Okej, tack för svaret :)
Jag var ut idag och gick över bommar med henne, och jag gick brevid. Det gick hur bra som helst :)
Kan inte det här men jag försöker ändå *ler* .
Hon har fått sig en smäll av bommarna så att det gjorde ont och hon blev sedan rädd för bommarna.
Du måste ta bom efter bom och stryka på henne varje gång och prata mycket lugnt med henne.
Nästa steg är att du hoppar över en bom och när det går bra så tar du nästa osv. Skulle inte detta funka så får en trygg kompis leda henne över när du sitter på ryggen och tar bom efter bom.
Lycka till/ kram
Ps Stressa inte på henne utan ta bara en bom i taget tills hon känner sig trygg, då först kan du testa med 2 bommar osv. Det kan ta dagar och veckor men det kan ge ett bra resultat 
Okej, tack så jätte mycket för ditt svar :D