Adventskalender
En lucka om dagen kan vi kanske få öppna, fast vi är vuxna.
Det går inte att klistra in kalendern så vi får klicka på länken för att öppna luckorna.
Oj så många ljusstakar det säljs per år.

Oj, det var många… men å andra sidan så är det ju bara något som ska finnas i fönstren. Men stjärnorna måste vara på stort intåg…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Vad många, men det är vackert så det är inte så konstigt.
Det var många..

Jag är nog rätt svag för stjärnorna men har för tillfället bara en, i övriga fönster står det ljusstakar 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Lucka 2
Myt 1: Det var vitare jular förr i tiden…
SMHI har statistik över snötäcket på juldagen sedan 1900. Citat av vad SMHI själva skriver:
"Någon klar ökning eller minskning i frekvensen av vita jular kan man inte se, däremot tycks det finnas en liten tendens till anhopningar av vita jular under vissa perioder t ex 1913-21, 1934-41 och 1962-69."
Hoppas julen blir vit iår. Det är så fint. Det kanske blir ett år som man får lägga till statistiken.
Å vilken söt bild! jag minns vintern 65 - 66 då var det massor av snö.
" Var nära naturen - var när dig själv "
pappa berättade om vintrarna på 40-talet, han var född 1928, Då de fick skotta upp gångar i skogen för att hästarna skulle kunna ta sig fram när de drog ut veden ur skogen. Det var snö det.
Den snörika tiden på i början av 1900-talet gjorde att mitt föräldrahem fick byta takbeklädnad från tegelpannor till sinusplåt. Det blev alldeles för tungt för takbjälkarna så det knakade i dom.
Vintrarna på 60-talet berättades det inte så mycket om hemma, antagligen för att det inte hände något utöver det vanliga
Se där. Det var inte bättre förr alltså haha
Får hoppas att julbocken får vara ifred denna jul.
Fatta vad mycket pengar som eldas upp varje år på denna bock. Vore det inte bättre att bygga en kase direkt som är gjord för att elda, så kunde folk samlas och alla kunde vara med när det brinner. Jag tycker synd om Gävleborna som aldrig får ha sin fina bock ifred.
Jasså? Det hade jag ingen aning om.
Där ser man,hade inte blekaste aning om.man får lära sig någonting nytt.
Haha…jaa, ni ser. Det är bra med adventskalendrar. Man får lära sig sååå många "nyttigheter"!
Det hade jag heller ingen aning om
Vilken fin bild. En sån köksvåg vill vi ha här..
Det var väl för att polisen skulle få fira jul i fred. Det var väl inte många som ville ha dubbelt straff, då väntade dom nog till efter jul med sina rövarstråt igen.
Bra med en lektion historia.
6:e luckan
Myt 2: Karl-Bertils jul utspelar sig under andra världskriget
Till synes finns flera detaljer i filmen Karl-Bertil Jonssons julafton som visar på att den skulle utspela sig under krigsåren. Gengasbilar och nazistflaggor och 1942 års taxeringskalender.
Tage Danielsson som skrivit boken som är förlagan till filmen skriver aldrig när berättelsen utspelas. Det finns detaljer i filmen som visar på att berättelen är under senare tid. i filmen finns en TV som bekant kom till sverige på 50-talet. En av julklapparna som Karl-Bertil ger bort är Satres Lets mots som gavs ut 1964. Sagan vill berätta något utan att placera den i någon tidsålder.
Spännande!

Tänk , jag som inte ens funderat på vilken tidsålder den utspelas. Har nog mer fokuserat på budskapet. Intressant!
"Du har alltid två val"
Intressant och så fint budskap i den filmen. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lucka 7
Myt 4: Jingle Bells är en julåt Studerar man orginaltexten till Jingle Bells finns inte en enda rad som tyder på att det handlar om julen. Enligt vissa källor så är sången skriven till Thanksgiving.
hahaha
Stämmer ganska bra det. Jag har lyckats hålla mig runt 1000kr 
Vilken kul adventskalender du fått tag på GunillaF!!
#30 Jaa, här får vi lära oss en massa nyttigheter!

Usch då! Inte så konstigt kanske om det åkt ut och in ett par gånger från kylen och stått framme ett par timmar varje gång….
. Finge man välja vore det ju bättre efter juldagarna, då har man kunnat njuta av maten och sedan får man en gratis utrensning av allt gott man stoppat i sig
"Du har alltid två val"
#33 Nää, fy vilket snusk egentligen.
Jag går aldrig ut och äter julbord, just på grund av risken för att bli magsjuk.
Usch och tvi.
Usch är det så många, blä!
Uschamejen då
Haha då räknade dom inte in mig,inga sms på jul iaf.det finns andra sätt att nå varandra på.

Hmm, bara man inte glömmer bort de handskrivna korten. Tycker det är så mysigt att få en hälsning i postlådan!
"Du har alltid två val"
Jag brukar skicka omkring 20 julkort på posten och minst lika många via majl. Inga SMS.
Jag skickar inte heller sms. Bara papperskort och några mail.
Skickar inga sms, lite mail blir det och lite vanliga julkort på posten.
Förr skickade jag massor men nu blir det till de som bor långt bort
I stället blir de korten jag skickar påkostade och fina.
ingen omöjlig siffra
gott med julmust
Vilken fin bild!
Jag är inte med och skövlar granskogen. Vi har haft konstgjord gran i många år!
Så många granar!
Lucka 13
Myt 3:
Lucia firas till minne av ett Italienskt helgon…
Dagens Lucia i Svergie har ingenting med det Italienska helgonet som led martyrdöden i Syrakus förutom namnet. På grund av ett fel i den julianska kalendern som vi i Svergie använde fram till 1753 dog inte Lucia den 13 december enligt vår tideräkning. Vi börje fira Lucia långt senare p.g.a. detta var den längsta natten då onda krafter var lösa, därför högtidlighöll man luciadagen.
Tack för info.
Hm.undrar hur dom namnen kom till!
#52 Jag har letat efter info men har inte funnit något om det.
Christmas Island.
Ön i Indiska oceanen upptäcktes av det Brittiska Ostindiska Kompaniet Juldagen 1643,ön blev döpt av Kapten när han seglade förbi ön.
Den andra ön i stilla havet upptäcktes av Kapten James Cook den 24 december 1771.
Tack för info! Har för mig att detta var med på " Vem vet mest " härom kvällen.
Tror de skulle stavas lite olika?
Oj, vad massa onödigt vetande det finns haha Men kul ändå!
men de har glömt att ge mig en 
#59 Samma här!
Inte här heller
Nej nån diamant har jag inte sett till
Men saknar den inte heller!
Oj oj oj det är MÅNGA kort det. Då har de att göra postpersonalen hihi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lucka 17
Myt 5:
Marschmusiken som spelas när leksakerna går ner i jultomtens säck i Tomten verkstad heter Tomtarnas vaktparad
(Sant: Musiken som spelas när leksakerna går ner i säcken heter Militärmarschen och är skriven av Frans Schubert.)
Jaha, ja jag har faktiskt funderat på om den är påhittad just för filmen. Kul att veta!
Trodde jag också att den var påhittad,tji fick man!
Det trodde jag verkligen inte att det var så många.
inte jag heller
Lucka 24
Myt 11
Vi firar Jul för att Jesus föddes den 25 december
Man vet inte när Jesus föddes, inte heller vilket år han föddes. Ledtrådar i evangelierna tyder på att han föddes på våren, men det är inte bekräftat. Att juldagen infaller 25 december har inget med Jesus att göra, det beror på att romarna firade solgudens födelse det datumet.
GOD JUL & GOTT NYTT ÅR
Tack Gunilla för din adventskalander! 
God fortsättning!
#77 *Vassegoo*! 
God fortsättnig!