Lucia
Lucialegenden sägs ha börjat på ön Sicilien.
En ung flicka, som skulle gifta sig, gav hela sin hemgift till de fattiga i hennes stad och förkunnade att hon blivit kristen.
Hon blev anklagad för att vara en häxa och brändes på bål den 13 december år 304. Längre fram i historien gjorde kyrkan henne till helgon, Sankta Lucia.
Italienska konstnärer illustrerar henne som en blind flicka hållande en lampa. Det finns många legender, men i var och en står Lucia som en symbol för ljus och hopp till mänskligheten.
Selma Lagerlöfs Lucialegend berättar om en snäll fru, till en elak adelsman. Hon delade ut mat till utsvultna bönder. Det var den legenden, som blev populär i Sverige.
När en Stockholmstidning på 1920-talet arrangerade en tävling att välja en flicka att vara Lucia och representera staden,spriddes traditionen som en löpeld.
Nu för tiden firas Luciamorgonen praktiskt taget i varje hem i alla samhällen, i skolor, på kontor och klubbar. En Lucia klädd i en vit dräkt och en krona med ljus på huvudet bjuder på kaffe, lussekatter och pepparkakor. Hon är vanligen följd av ett tåg med flickor som tärnor med glitter i håret och pojkar som stjärngossar. Alla sjunger de traditionella luciasånger.
Firar du lucia?
Jag brukar kliva upp tidigare än vanligt så jag hinner bli klar i tid för luciaprogrammet på tv2 klockan o7.00
Lucia TV2 13/12 klockan 07.oo-08.oo
I år är det Södra Latins Kammarkör under ledning av dirigent Jan Risberg som sprider luciastämning.
I luciatåget medverkar 90 st elever från Södra Latins musikgymnasium som framför traditionella och stämningsfulla lucia- och julsånger i Kungsholms kyrka i Stockholm.
Skönsjungande trion Sanna Nielsen, Shirley Clamp och Sonja Aldén bjuder på sina lucia- och julfavoriter. Dessutom medverkar Darin, en av Sveriges mest populära artister.
Repris klockan 18.oo TV2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.
Jahapp..kl 7:00 då börjar man jobba!:)
Tack Gunilla tur att jag såg detta för jag har nog missat luciamorgonen annars i tv:n 
Jag vaknade och insåg att det var lucia på tv:n så jag hann i alla fall att se dom sista 10 minuterna. Och visst är det vackert med alla ljus och glitter och så framför allt den fina luciasången som värmer hjärat.
Stämmningsfullt var det allt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En låt till…