Håller ni med mig eller ...
Motkärringsvalsen
Insuper varje ord och suger länge på eftersmaken av dessa framlagda klokord om inre frid
Tar till mig allt och nickar mycket medryckande och gillande över att så här är det och ska vara
Ser intensiteten och glöden i skriften som lyser som det varmaste kärlekshjärta mitt i texten
Ömhudat och därtill med ofantlig skaparkraft är dessa ord framlagda av en stor och rik givare
Nya ord och nya skapelser läggs till så att vi riktigt ska veta att så här ska det för alltid vara
Vi vaggas in av skriftens viktiga innebörd och försöker därmed att leva ett rikt och inre liv
Stolta är vi ägare till en själ som utstrålar av energikraft som är enorm och frisk i sitt sinnelag
Friden att äga sig själv på detta vis är en rikedom som är så få förunnade i detta livliga land
Så kommer julen och ställer till allt till ett verkligt kaotiskt ultimatum med stress och finess
Det ytliga ska skapa förväntningar så att den stackars själen blir totalt uttröttad på sin kraft
Födan har helt plötsligt blivit ett begrepp för att överträffa sig själv med alla dessa skapelser
Tala om motkärringsvalsen i detta hela för behöver vi ha alla dessa bågnande stora julbord
Barnen vill endast ha tomten plus mat som är gott plus en glad och avstressad mor och far
Julstämningen och friden och menigheten med att vara i gemensamhet är väl ett A och O
Hitta igen sig själv och de sina med att bara lära sig att umgås och må till de få julklapparna
Så ska det vara året runt i allas sinnen och ljusen ska tindra som i alla barns lyckliga ögon
© Spanaren
Julbord är en kvarleva från gamla tider som har traditionsenligt levt kvar i nutid.
December månad är handels månad där vi blir påverkade oavsett om vi vill eller inte.
Vi väljer själva hur vi vill vår Jul ska vara efter tycke och smak.
Mina tankar får till dom som inte kan ha en riktig Jul på grund av olika händelser.
Många kloka ord i din text du skriver spanis!
Tack Loet och tack för dina mycket kloka svarstankar.
Den här tanken som du sa är myckte värd sin eftertanke:
Loet säger; Mina tankar får gå till dom som inte kan ha en riktig Jul på grund av olika händelser.
/kram
För alla de som tror att de måste ha alla dessa överdådliga julbord och kakfat, stämmer nog din text hur bra som helst.
Jag tycker att det är huvudsaken jag har det som jag vet att alla (inkl. jag själv) tycker om.
Skulle jag inte fixa lite extra fint hemma så skulle inte jag må bra i själen så då tar jag det att jag får stressa lite mer än vanligt i några dagar före, för att få umgås med barn o barnbarn ett par dagar utan att behöva hålla på och fixa under den tiden. Hur det än är så måste vi ju äta.
Jag tror det är lite olika hur vi är, hur vi upplever stress och vad vi blir stressade av.
Men hur vi än är så glöm inte bort att ha en liten stund för dig själv var dag. Tid att komma ifatt dig själv och din själ o ande!
För mig är det mycket viktigt.
# 3 Du har förstått budskapet i min text 
Tack för ditt svar och din vackra bild /kram
Många stressar nog halvt ihjäl sig till jul för alla måsten….det gjorde jag också förr i tiden men nu ordnar jag till det efter ork och lust.
Vi har våran tradition vad det gäller mat och annat hemma för allas välmående. Det jag inte skulle kunna vara utan på jul är granen, så mysigt det är att komma upp och tända julgranen och Änglaspele skall tändas kvällen före julafton.
Att umgås och må gott och känna julefrid är mottot.
" Var nära naturen - var när dig själv "
#5 Men se, vad vi har många som insett detta i våran mysiga healingstuga 
Ps Har ingen gran inne i år men långa grankvistar med röda tyghjärtan på och färggranna smålampor. Älskar granen och tallen och enriset med dess ljuvliga dofter.
I år blir det en pytteliten jul räknat i antal firande. Svärmor, man, 2 barn och ett barnbarn. Magert och ovanligt när man är van hur många som helst, men det ska bli skönt samtidigt. I år ska jag kolla på Kalle Anka med barnbarnet vet inte när jag såg det sist! Ska ha uppesittarkväll med avsmakning av skinkan, klä julgran och spela bingolotto med dottern och barnbarnet. Dottern har separerat så vi är en familj kort. Och mina syskon firar på annat håll.
Nyår blir det andra bullar då gubben passar på att fylla jämt 1/1! Har beställt en kryssning till Åland med älsklingen, barnen, sonens älskling och min goa syster. Min present till honom, drämde till med en lyxhytt till oss.:)
#7 Stormvind det låte jättemysigt
sen så får du och din älskling njuta ännu mera när han fyller jämnt