Läste i Reikitidningen...
I senaste numret av medlemstidningen för Förenade Reikiförbundet i Sverige läste jag om en fråga som en medlem hade - och svaret som gavs var så inspirerande att jag vill delge er alla en del av det här :-)
"I vår Reikiutbildning får vi lära oss att mottagaren behöver be om Reiki för att få Reiki. I praktiken betyder det att människor ska behöva be om kärlek för att få kärlek. Den andra sidan: negativitet, misstro, gnäll och förminskande av skapandekraft, den behöver man inte be om tillåtelse för att sprida. Tvärtom, Jantelagen anses norm och alla undantag anses vara just undantag. Är inte detta märkligt? I andra länder är det vanligt att man ber för sina nära och kära. Man ger även varandra välgångshälsningar. Varför skulle det vara annorlunda att skicka Reiki enbart för att man riktar helande energi?
Visst är det intressant att fundera över varför man överhuvudtaget ska behöva be om tillåtelse för att sprida medmänsklighet och kärlek, inre styrka och helande? Varför ska man behöva förklara varför man vill ha fred, harmoni och kärlek?
Grundtanken i Reiki är att enbart personer som är redo för helande kommer att be om tillgång till helande energier, men fungerar verkligen grundtanken i praktiken? Är det inte så att de personer som mest behöver kärlek är de personer som inte kan be om kärlek? Hur ska någon kunna be om någonting de inte känner till?
Vad skulle hända om vi tänkte tvärtom? Alla som vill sprida negativitet och begränsningar, det är dessa personer som behöver be om mottagarens tillåtelse. Kärlek och omsorg, det kan vi ge till alla."
Ovanstående är ett utdrag ur svaret på en fråga i Förenade Reikiförbundets medlemstidning nr 4 2010.
Är det inte fantastiska ord som uttrycks? Jag tycker det och om vi började tänka i sådana banor vi också kommer vi att skapa en inre revolution av kärleksfullt tänkande!
Kram Rickard
Jag håller med dig Rickard. Visst är det konstigt att vi inte kan få ge kärlek till vem vi vill, när vi vill, utan vi måste bli ombedda först!
Snacka om fyrkantigt.
Hur är det man säger… "Ont ska med kärlek tas bort"
När jag fick min Reiki-utbildning för en himla många år sedan, så fick vi lära oss att respektera andras val. Vi fick lära oss att alla har rätt till hälsa och harmoni, men att alla också har rätt till sin sjukdom.
Det handlar om RESPEKT för mina medmänniskors val. Detta håller jag fullständigt med om fortfarande, och därför tycker jag det är helt rätt att inte ge healing eller skicka healing till någon som inte bett om det. Jag kan alltid erbjuda healing, men vill personen inte ha så ger jag inte.
Men samtidigt förstår jag hur du resonerar Rickard. Fast ditt resonemang fungerar bara om vi definierar healing som kärlek. Självklart ska vi både ge och få kärlek och omtanke utan att behöva be om det. Men då handlar det om medmänskighet, medkänsla, omtanke om nästan.
Medan healing, specifikt Reiki som det talas om här, är en metod för att rikta energi, att påverka en annans energibalans i syfte att åstadkomma en effekt. Som kan vara t.ex. harmoni… balans… helande.
DET är något annat än bara omtanke om nästan. Det är att aktivt gå in och göra något åt någon annan i SYFTE att skapa förändringar åt ett visst håll. Även om vi aldrig kan säga att healing ger en viss effekt, så kan vi oftast vara ganska säkra på att någon effekt kommer vi att skapa.
Gör man detta utan mottagarens medgivande eller efterfråga så tycker jag faktiskt att man visar brist på respekt för den människans val.
Tack för den bästa artikeln som jag läst på länge Vintersaga 
Ge kärlek till den som minst förtjänar det … då har jag lärt mig något på den resan liksom personen som får uppleva att det finns någonting att tro på trots allt.
Kärlek är den finaste gåva vi kan få eller ge
/kram
#2 - Som du säger VET vi inte vilken effekt healingen får, om den ens ger effekt (inte ens det vet vi)! Därför kan jag inte säga att ens ett syfte har någon verkan - om inte mottagaren är redo att ta emot och förvalta energin.
Varje människa har ett fritt val - vill man ta emot eller vill man inte? Som jag ser det kommer det en energi till personen och man kan välja att ta emot den och göra bruk av den.
Så valet gör man som mottagare av healingen (eller av dess motsats - t.ex. en människas negativitet). Vill jag ta emot healingen eller negativiteten eller vill jag inte? Det är frågan.
Så jag förstår också ditt resonemang - det är sant ur perspektivet att en person inte känner sig ha valfrihet.
Min övertygelse är att en persons själ/ande är den som styr utvecklingen - inte jag som utomstående "givare".
Sen kan jag tycka att healing är detsamma som kärlek - de stammar från samma källa enligt mitt sätt att se på skapelsen.
\Rickard
#3 - Tack Spanaren! 
Jag tyckte själv att dessa ord (som bara är ett avsnitt av artikeln i tidningen) gick rakt in i mig - de stämmer helt överens med min egen övertygelse om att vi alla stammar från samma källa: Kärlekens källa!
Kram Rickard
Tack för en fin artikel Rickard! 
Kärleken är det vackraste och mest helande vi har inom oss och ju mer vi delar med oss desto bättre blir världen.
Healing ÄR ju kärlek!
Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
Det bästa och underbaraste i vår värld kan vi inte se, och inte heller röra vid… men vi känner det i hjärtat.” (HELEN KELLER)
Håller med -Healing är kärlek.
Väldigt fina ord
Just det där att man ska ge till de som är negativa använder jag i min vardag. när jag har människor omkring mig som gör mig vansinnig och arg så upptäckte jag för ett tag sedan att istället för att bara försöka lirka, prata, vända ut och på mig själv för många gånger så bad jag om ljusets beskydd för NN och jösses vilka omvändningar det blev i vissa fall. Ibland väldigt snabbt, andra mer långsiktigt. Ändock förändringar som även förändrat mig
Härligt skriven artikel. *niger fint*
#0 - Ett litet talessätt är ju:
"Vi slänger sk*t på de levande och blommor på de döda"
Aldrig har väl ngn varit så bra & hyllad som när denne har dött - vi är konstiga varelser minsann.
---
#9 - Kan du förklara utförligare vad du menar med att "be om ljusets beskydd för NN"? Vad innebär det - och vad är syftet?
Jag brukar ju be om beskydd för mig, men det är ju en annan sak.
/O