Vad kan vi göra för vår planet?
Hejsan
Jag gå en dokumentär igår som handlade om den globala uppvärmningen och de miljökatastrofer som den bidrar med. det mest skrämmande var faktan om skövlingen av regnskogarna. utan dem så kommer hela ekosystemet bli rubbat och utan ekosystemet klarar sig inte människan.
Så därför har jag börjat fundera på vad man som enskild individ kan göra för ett bättre klimat. Jag vet att det säkert finnas många små åtgärder man kan göra i sin vardag för att bidra till en bättre miljö även om det kan vara obetydligt om bara en person engagerar sig. men jag tror att ju fler som försöker leva mer miljövänligt, desto större inverkan har det! och nånstans måste man ju alltid börja:)
Jag tänkte att vi kunde dela med oss av miljövänliga tips här som vi kan göra i vår vardag för att bidra till en bättre planet. och om det finns andra alternativ av produkter man kan köpa som inte bidrar till tex skövlingen av regnskogen.
Jag tror det finns massvis med bra alternativ man kan använda sig av eller bidra med!
Det är ett stort problem det här.
men vi får, var och en, hjäpa till så gott vi kan. Om alla skulle tänka att "det spelar ingen roll om jag gör något", så får vi inte alls någon förändring.
Vi kan t.ex titta efter var virket kommer ifrån, nästa gång vi köper möbler.
Vi kan titta efter vart köttet kommer från nästa gång vi ska handla det.
Vi kan låta bli att köpa margarin som innehåller palmojlor som kommer från palmer som planterats där regnskog avverkats för den sakens skull….
Precis! det var så jag också tänkte. och det är verkligen viktigt att alla tar ansvar i dagsläget.
Som indianerna, tänkte de i sju generationer framåt (det är vad det sagts till mig för länge sedan). och det tycker jag är väldigt klokt tänkande.
bra tips!
Jag tror också att det kan vara bra att försöka köpa så mycket närodlat som det går och svenska varor framför utländska för att minska utsläppen. tex att man hellre köper svenska äpplen på sommaren framför importerade.
Jag och min sambo tänkte både på miljön och ekonomin förra hösten/ vintern och gjorde slag i saken och bytta så många lampor som vi kan i vår lägenhet till lågenergilampor. Åker så lite bil vi kan, vi bor dock på landet med väldigt dålig kollektivtrafik. Tvättar/ diskar när maskinerna är fulla. Snålar på tvättmedel och sköljmedel. Vi källsorterar också. Jag tycker också bäst om att köpa i lösvikt, då får jag det som verkar fräschast enligt min skala och så mycket/ lite som jag är ute efter.
Det som jag tycker är svårast är att få tag på närodlade bananer. 

Det viktigaste man kan ändra tycker jag, är sättet att tänka på. För när man blir medveten om att ALLT vi gör påverkar alla överallt på hela jordklotet så ökar den solidariska medvetenheten oerhört. Och då blir det inte svårt att välja bra mat, sortera, panta, återanvända, handla begagnat, minska bilkörningen, elförbrukningen, vattenanvändandet osv osv osv.
En annan sak som är oerhört bra är att sprida det, att prata prata prata med andra om det. Att skapa medvetenhet hos fler om hur viktig just deras insats är, hur vitkiga de är, hur mycket just de kan påverka. För många tror att de är helt obetydliga och inte märks… medan faktum är att varje pantad flaska gör skillnad!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#4 Jag håller med! Det gäller att bli medveten människa och inte låta girigheten och rädslan styra våra liv.
Då vi blir medvetna och lever i harmoni skadar vi inte varandra och moder jord!
Jag och min man återvinner papper, plast, aluminium och glas.
Jag handlar det mesta som möjligt inom kravmärkta varor. Ett tips- Har ni inte provat kravmärkta bananer, så gör det. Dom är så goda. Jag tipsar alla som jag känner att göra det. Du köper aldrig mer vanliga bananer.
http://urenergi.wordpress.com/2010/11/24/utlottning-av-chicza-det-ekologiska-tuggummit/
Här är en bra länk för er som gillar tuggumi! 
Samtidigt som ni hjälper till att rädda regnskogen.
Vi återvinner papper. plast, batterier, aluminium och glas.
Handlar kravmärkt i det mån det är möjligt.
#6 Är kravmärkta bananer obesprutade?Vanliga bananer tål jag inte, de innehåller mycket gift.
" Var nära naturen - var när dig själv "
En grej som retar mig till vansinne är alla som låter bilarna stå på tomgång, hur länge som helst, nu under vintern.
En dag när jag kom hem på lunch så stog en bil på tomgång på andra sidan gatan. Den stog så hela min lunch och den är en timme!
Utanför ICA står alltid flera bilar och spottar ur sig avgaser under tiden ägarna är inne och handlar! Fy faskiken säger jag!
Tomgångskörning är tillåtet en minut inom tätbebyggt område!!!
Vi behöver komma i bort från slit och släng,behöver vi verkligen allting.brukar tänka på innan man köper en vara(beroende på vad det är förstås).
Hur mycket kommer jag att behöva använda varan under ett år t.ex.finns det andra alternativ som kan vara mer fördelaktiga.tex låna eller hyra.
Plus för dessa återvinningsbutiker där man kan köpa en vara för billig peng.
Finns mycket man kan göra.
#7 Bananerna sprutas inte med kemisk besprutning enligt kravmärkningen.
Jag brukar be att få lämna kartonger och förpackningar i affären direkt, om ja vet att jag inte behöver byta varorna.
Det är ett riktigt otyg att stå med bilen igång. Helt onödigt enligt mitt tycke också.
Jag mäter alltid mitt tvättmedel med skopa och även sköljmedlet för att inte använda i överflöd. Kan säga att det räcker mycket längre.

Ja tomgångskörning finns det ju ingen anledning till alls!!
Håller även med om tanken att inte köpa sådant som man verkligen behöver, och då menar jag verkligen
Ofta är det ganska lite vi verkligen behöver!
Vi försöker oxå handla kravmärkt, tyvärr är ju det idag en klassfråga och vi har helt enkelt inte möjlighet att göra det alls i den utsträckning vi skulle vilja 
Tvätt- och sköljmedel kan man ofta dessutom ta betydligt mindre än vad som rekommenderas… det behövs pyttelite av dagens effektiva medel för att tvätten ska bli så ren och fin så 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vad onödigt med bilen på sålänge i onödan! sedan finns de alltid de som inte bryr sig ett skvatt om miljön. Det är viktigt som ni säger att man ska förmedla detta till så många som möjligt, och det vitkigaste tror jag att de som inte bryr sig ska bli medvetna till vad de bidrar med i sin ovetskap.
Jag har köpt kravmärkta bananer någon gång, men de är så hemskt dyra. Jag har inte alltid råd att köpa ekologiska grönsaker eftersom de är så mycket dyrare.
Jag har förresten nyligen läst en bok som handlar om "gröna smoothies" däri står det hur mycket mer näring en ekologisk grönsak har i jämförelse med en vanlig besprutad. det var en oerhörd skillnad! så mer näring får man dessutom i sig om man köper ekologiskt:)
Det är viktigt att man kollar så att tvättmedel och diskmedel är godkänt också eftersom dessa utsläpp (om de är farliga för miljön) förpestar miljön framförallt i östersjön. Enligt WWF är en stor yta av östersjön så kallad "död". det tycker jag är skrämmande. och sedan till följd finns det massor av djuarter som blir utrotningshotade.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En film som visar en del av det vi behöver rädda och vara tacksamma för!
när det gäller energi bör man se om sitt hus. Det finns enklare saker att göra som att byta ut lampor till de med låg förbrukning. Skrev i en annan tråd att LEDlampor finns både till ljusslingor, stakar och även som päronformat. Vi provar en LEDlampa i den röda stjärnan nu och jag är nöjd.
Vi kan kolla över värmen så att vi har en lagom temperatur och i rum som vi inte vistas i så mycket på vintern går det att dra ner värmen i rejält. Sen är det husets standard med tilläggsisolering och med bra fönster men det blir lite dyrare. Byta till förnyelsebar värmekälla är alltid bra. Köpa miljövänlig el är också ett led.
Äta ekonomiskt handlar inte om pengar. Ett näringstätt livsmedel behöver du mindre av än ett näringsfattigt. Vatten har vi i kranen(ja inte de stackars Östersundsborna nu då) så vatten i produkter behöver vi inte bära hem.
Det är tips att hjälpa vår moder på ett annat sätt