Healing iFokus

Healing

Etiketterstenarkristaller
Läst 3496 ggr
Loet_old
2010-09-12 20:16
0

Stenar

Brukar ni leta stenar i naturen? själv är jag en inbiten stenletare.är dock ingen expert på stenarterna utan ett rent allmänt intresse.en vacker sten som man hittar på stranden får följa med hem,vissa stenar känns så  kraftfulla av energi som man bär på sig dagligen och skänker enorm glädje att bara se och känna på.

[Spanaren]
2010-09-12 20:46
0

Loet … gör som du brukar med stenar Flört och därför kan någon sten få följa med hem/ kram

christel70
2010-09-12 21:35
0

Hi,hi Skönt att höra flera som gör som jag! Jag letar alltid stenar och plockar med mig hem från semestrar. Min sambo klagar alltid på det för det är lixom inte bara en sten….

Min dotter har ärvt mitt intresse så nu letar både hon och jag och det blir dubbla kassar med hem nu till sambons förtret Glad

Medarbetare på Tarot

Anna-Helga
2010-09-13 01:06
0

Ja för sjutton, jag har drivor med fina stenar! Tungan ute Jag har hållit på till och från sedan jag var liten! Cool

minda
2010-09-13 02:10
0

Åh, samma här! Älskar att gå med blicken i backen och måste ibland riktigt slita mig från ett bra letar-ställe!

Hade tur en gång och råkade hitta FLINTA på en strand på Åland, jag var helt i eld! Men snökvarts, blåkvarts, granit, gnejs, you name it, I like it! I Sverige kan jag tipsa om att en jätte bra grundande sten som jag i alla fall vet att finns rikligt av mot dalarna, mest Älvdalen, är Porfyr Glad

Jag har nog också en rent teknisk nyfikenhet på stenarna, hur de blivit sådana de blivit, men tyngsta fokus ligger nog på den "andliga" aspekten.

Och indianerna brukade ha "watai" stenar, "själsstenar" som bärs med, som kan vara samma sten till din sista dag eller byta lite oftare, men den kan vara köpt, hittad på bakgården eller var som helst, bara du känner den där connectionen med den.

minda
2010-09-13 02:15
0

Ja, och det måste jag tillägga att här i norden är densiteten av de flesta stenarna mycket högre, och det har tagit längre tid att komma till i trycket,- har skämtat tidigare att det är precis som med syd/ nord människor, i södern, där mångt och mycket sten kommer till i ett BANG, snabba ryck och vulkangrund, är människrona eldiga och snabba,

här i norden, där stenarna eeeeenvist och i egen takt blivit till så är folket generellt lugnare och mer "makliga" Skrattande

Och "envis" sisu(som man kallar det i Finland) och så vidare…

Vi är den grund vi går på, och grunden är i oss, hihi!

[Pirkkolino]
2010-09-13 02:17
0

Jag har både själv hittade och köpta stenar, men har ingen aning vad stenarna heter. Glad

minda
2010-09-13 02:42
0

För att ha bruk av dem behöver man inte veta som tur, bara känna Skrattande

Och måste nog säga att internet är så bra, då man kan kolla upp ganska lätt, tex. har du en blå sten provar du söka på google på bildsök på blue minerals, eller blue crystals, ja, på svenska eller engelska (eller vilka språk du kan) och så kan man lätt se, eller så kan du ju lägga upp bilder på en blogg eller  se om någon känner igen sorten ifall du är nyfikenGlad Och man hittar många bra böcker med den viktigaste grundinformationen och bilder nuförtiden både i butiker och på nätet också!

Loet_old
2010-09-13 09:55
0

Härlig att höra att jag inte är ensamen som stenletareSkrattande.och minda wataistenar som indianerna bär gör man ju själv.hittar man en hjärtesten så blir en den själsten som man bär med sig.Glad

majlar
2010-09-13 10:23
0

Samma här, näsan i backen hela tiden. Jag tar hem alla och specielllt stenar som är formade till hjärtan.

Dom lägger jag lite här och där.

På semestrar samlar jag stenar vart jag än är. Vita släta stenar är så vackert.

Svarta stenar som glittrar lägger jag ute i rabatter och blomkrukor på sommaren.

Ett av mina barnbarn har ärvt stensamlandet och hon är en fena på att hitta fina stenar, hon kommer med sin lilla hand och sträcker upp den och där ligger en vanlig liten gråsten och så säger hon - Här mormor får du en fin sten. Den har jag hittat till dig. Hjärtat svämmar över. Dom är för goa.

[Spanaren]
2010-09-13 10:58
0

#9 Får jag låna ditt barnbarn en dag Flört sicken goding till unge Tungan ute

korseett
2010-09-13 18:20
0

jo jag är en stenletare men inte så många kommer med hem. Men vi försöker få med oss någon sten från utlandet de få gångerna vi varit ute. Det framkallar minnena starkare när man tar i stenen senare

Indiania
2010-09-13 20:29
0

Oj oj så mycket stenar ( fossiler ) det blivit från mina Gotlandssemestrar! Glad Plockar inte så mycket sten nu som jag gjort tidigare….

" Var nära naturen - var när dig själv "

Loet_old
2010-09-13 20:43
0

Plockar inte hem någon större mängd stenar nu för tiden och framför allt inte några större stenar,som jag kämpade med tidigare.väljer hellre små stenar kräset kan jag säga.Tittar hellre efter livfulla mönster och färger,speciellt vid havstränder.

Kul att höra om era stensamlandet och släpandes med kassarSkrattande.

minda
2010-09-13 22:06
0

majlar- Oja, de där barnen är härliga! Min sambos släkts barn blev eld och lågor i stensamlande när de märkte att en vuxen också höll på med det!

Och egna dottern har blivit en härlig liten stenplockare hon med!

Hjärtformade stenar har en helt egen charm, faktiskt!

Loet- - Watai sten är väl lite olika i olika stammars kultur och tradition? Det som jag "går med", Lakota kulturens, så är att watai är själsstenen, som man bär i en skinnpåse, som man känner samhörighet med. då tron är att varje sten har en "ande" i sig, och att den fungerar med vissa Glad På Cherokee betyder watai "personlig/egen sten"

Ett sätt att hitta watai

Denna bok har jag b.l.a använt i sökandet efter min watai

Hur gör man watai som du beskriver?Glad

Och härligt många stensamlare här!!!

Loet_old
2010-09-14 10:25
0

#14 Oj tagenterna skrev nog lite väl för fortSkäms.att blanda in watai var inte meningen.

En sten som man hittar kan ju också bli en själsten för livet.Glad

minda
2010-09-14 17:20
0

det är lugnt!

exakt Skrattande hittestenar, kan vara den gråaste granit eller vanligaste kvarts, kan vara just den som tilltalar dig! Behöver inte vara dyra Kristaller eller halvädelstenar!