Healing iFokus

Healing

Etikettreiki
Läst 2242 ggr
Frejzan
0

Reiki till schitzofren?

Jag har hört att man inte ska ge reiki till dom som är schitzofrena för det blir bara kaos då. Är det någon som har erfarenhet av reiki till schitzo?

Det är så att jag jobbar på ett ställe där det även bor några med diagnosen schitzofreni o det blir ju lätt att man ger reiki även om man inte tänker det, genom att man tar i personen, eller tom kanske befinner sig i dennes närhet, tex i dennes auraområde.

Jag vet oxå att man kan sända reiki bara genom att man tänker på personen. O det går ju inte att låta bli att tänka eller prata om personerna för att man ska slippa sända på dom.

Jag ger inte reiki till dom medvetet o försöker vara inte alltför "närgående".

allhealing
0

När det gäller vissa sjukdomstillstånd så är det enligt svensk lag inte tillåtet att hjälp en person om man saknar rätt behörighet inom sjukvården.

För att förtydliga vad jag menar, läs den text som jag själv skrivit ihop och som jag ska använda på min nya hemsida så fort den är klar.

Vad säger lagen? Enligt Svensk lagstiftning måste jag hänvisa här nedanför listande sjukdomsfall till legitimerade personal inom sjukvården samt övriga av Hälso- och sjukvårdslagen godkänd legitimerad personal. Barn under åtta år, gravida kvinnor, diabetes, epilepsi, cancer, schizofreni, blodsjukdomar samt samhällsfarliga smittsamma sjukdomar. För att erhålla en fullständig förteckning av denna lista kontakta din läkare. Listan gör inget anspråk på att vara heltäckande.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Loet_old
0

#0 Som jag se det så är det tänkt att du ska ge reiki till dom fast du inte gör det medvetet.så inget fel i det helande energi går dit där den behövs.

Shakti
0

Hej Frejzan. Det finns nog ingen anledning att oroa dig. Du ställer ju bara energin till förfogande och personens högre själv tar vad personen behöver. Därför tror jag knappast att reiki har någon negativ verkning på personer med psykiska sjukdomar som schizofreni. Det enda som man behöver ta hänsyn till är att reiki, precis som alla andra energetiska terapier (t.ex. akupunktur och homeopati) kan leda till en först försämring vid alla sorters sjukdomar. En reikibehandlare som inte har en medicinsk utbildning vet kanske inte hur man t.ex. hanterar ett epileptiskt anfall och därför bör man vara försiktig när man behandlar psykiskt sjuka människor och bara behandla dem om man kan hantera det som kan hända.

Andina
0

När du jobbar med energibehandlingar, som t ex healing, på personer som är psykiskt labila bör man vara väldigt trygg i sig själv och veta om att man kan aktivera den psykiska obalansen/rubba den psykiska balansen initialt.

Jag har själv arbetat lite grann med människor med djupa ångestbesvär och andra psykologiska besvär (inte schizofreni dock) och har för det första begärt att personen skall tala med sin ordinarie läkare (för det fall att förändringar uppstår så skall läkaren vara medveten om varför) och varit fullt medveten om att ångesten kan få en rejäl skjuts efter de första behandlingarna. Och jag har alltid berättat om dessa 'risker' i förväg - men det hjälper inte särskilt mycket när ångesten greppar tag i dem, då är alla 'förvarningar' som bortblåsta.
Så jag tror att det kan vara bra att förstå personens sjukdom/symptom så mycket som möjligt innan man ger sig i kast med dem, och vara beredd på att man kanske bör vara tillgänglig för personen "när som helst" under den första tiden - vilket jag också har varit. 
Själv varken föredrar jag eller rekommenderar att syssla med energiarbete på personer som mår psykiskt väldigt dåligt.

Spontan healing - den som uppstår utan att vi avsiktligt initierar den, är en helt annan sak, för mig. Då är det "bara meningen". Och inget man behöver oroa sig för.

Men, som sagt, att jobba med psykiskt labila människor kräver mycket av 'healern'/terapeuten.

* * *

Så tänker jag…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[trumman]
0

Goda råd i tråden ovan, #4 särskilt.

Jag hjälpte en snubbe i finland för många år sedan (aldrig med reiki dock) som var schizofren; det gick mycket bra och hans tillstånd både mentalt och fysiskt blev mycket bättre.

Han slutade självmedicinera med cananbis och sprit. Hans relationer med sin familj blev bättre och han (klippte sig!) skaffade sig ett jobb.

Det tog 3 månader innan jag kunde påbörja behandling dock eftersom Andina är helt rätt ute då h*n säger "att jobba med psykiskt labila människor kräver mycket av 'healern'/terapeuten". Man kan inte och får inte för en sekund riskera ngt där.

Jag spenderade den 3-mån perioden med att dels plugga på runt sjukdommen rent medicinskt men också för att låta Dom som lär mig få ge mig det jag behövde och att tillsammans med dom få fram en handlingsplan som jag sedan följde.

Det gäller att gå försiktigt fram.

Jane-Lyzell
0

4 väldigt klokt svarSkrattande

vill tilläga att healing är till för att heala inte skada!Så healar med en villkorslös kärlek är intetionen alltid rätt - men healr man med fel intentioner kan det skada rejält!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[trumman]
0

Tillägg till vad jag skrev: han gick i vanlig behandling samtidigt och även om vi aldrig träffades, hade han sin läkares godkännande att jobba med mina metoder.

Annars vet jag inte om jag hade gjort det. Knivig fråga.

Frejzan
0

Tack så mycket för jättebra svar. Tror att många kan få förklaringar på behandlingar genom att läsa era svar. Spontan healing är som ni säger villkorslös och tas emot bara om personens högre jag vill o behöver ha healingen.

Kram på er alla.

Hoppfull
0

Det du beskriver i #0 är ju inte detsamma som att behandla någon. Det skiljer sig ganska radikalt osm jag ser det.

Så jag tror inte alls att du behöver bekymra dig om detta, det är kärlek och omtanke du sänder ut och det gör vi säkert alla lite till mans utan att vi alltid noterar det.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.