Måste bara berättade vad som hände efter att min dotter och jag tog ihjäl en orm. Jag vet att det inte är bra att göra det, men i det här fallet fanns det inget annat alternativ. Har berättat i en tidigare tråd hur det gick till och varför.
Ialla fall, min dotter ringde hit och frågade om hennes pappa kunde komma och hjälpa henne, hon hade kört på ett gathörn och fått punktering. Både fram och bakdäcken på höger sida. Det var bara att köpa två nya däck.
Dom håller även på med renovering på toan. Samma dag som kakelsättaren hade varit där och senare på kvällen upptäcker dom att två kakelplattor hade spruckit. Det vara bara att byta ut.
När dom skulle sätta upp duschen så visade det sig att dom hade skickat med fel fästen. Det var bara att åka och byta.
Nästa dag hämtade hon sitt schema på sitt jobb, det är snart slut på mammaledigheten. Schemat var katasrofalt dåligt så hon fick lätt panik och det drog igång funderingar om hur det nu skulle gå med barnpassningen. Hon ringde jobbet och bad om att få byta en del tider. Vi får se hur det går.
Tredje dagen åskade det och slog ner i grannens björk så bark och grenar flög åt alla håll. Det slog ut även min dotters telefon. Och senare på kvällen visade det sig att även deras brunnspump hade lagt av. Så dom fick ringa efter hjälp så att dom fick byta pumpen.
Dagen därpå frågade jag dottern om hon hade bett ormen om förlåt för det vi gjorde, hon sa - Nej, har du gjort det svarade hon. Det gjorde jag på en gång efteråt svarade jag.
Oj det är bäst att jag också gör det. Så hon bad högt om förlåt till ormen.
Jag funderar över om det är så att ormen gav oss dålig karma. Jag ryser när jag tänker på om det kan vara så. Men vad skulle det annars vara när det har hänt så mycket dagarna efter det.
Vad tror ni. Är det inbillning eller bara "vanlig otur"
Senaste dagarna efter att hon bett om förlåt har varit lugna och som vanligt igen
Inte direkt karma kanske, det ska nog till lite mer, men orsak & verkan du vet, det slår tillbaks på en sjäv direkt…
ja karma tror inte jag heller att det är men väl att ormen ville ha den ursäkten för att den dödats utan någon egentlig orsak. Så att alltid be djuret om förlåtelse för att den dödats är nog bra oavsett orsak. Det är att visa respekt.
Ja det är nog jag som har blandat ihop karma med orsak och verkan som kristall skrev. Men man ska nog inte döda hit och dit. Fast i det här fallet fanns inget alternativ. Usch jag tyckte så synd om den.
Dina handlingar är det som skapar cykler av orsak och verkan alltså karma.
Vissa saker man gör slår tillbaka direkt mot en, men det är ju alltid svårt att veta varför nånting har hänt, karman är vast och kan te sig på olika sätt.
Men att separera orsak och verkan ifrån karma är fel.
Dina handlingar skapar orsak och verkan. Om ingen handling finns ifrån början hur kan då en orsak och verkan uppstå? För att orsak och verkan ska sättas i ruljans behövs en handling.