Healing iFokus

Healing

Läst 922 ggr
tilja65
0

Paradox i och med attraktionslagen...

Läste just nu en formulering som fick mig att fundera lite extra.

"Eftersom många människor gillar vissa av de omständigheter som andra har skapat men ogillar andra, ger de sig i kast med det omöjliga uppdraget att försöka kontrollera omständigheterna. Genom personlig kraft eller styrka, eller genom att samlas i grupp för att få en känsla av större inflytande eller kontroll, försöker de bevara sitt eget välbefinnande genom att försöka kontrollera alla omständigheter de tror skulle kunna hota det. Men i vårt attraktionsbaserade universum, där det inte finns något sådant  som utestängning, blir följden den att ju mer de kämpar emot oönskade ting, desto mer ställer de in sin vibration på de tingen - och bjuder därigenom i allt högre grad in dem till sin erfarenhet…" (Be så ska du få, av Ester och Jerry Hicka, sid 87-88).

Jag har inte tänkt på detta i stort förut, men genom attraktionslagens verkan blir det faktiskt så att om det är något vi inte tycker om i samhället, så fokuserar vi på det och därigenom förstärker vi istället det vi ogillar! Vilken fullständig paradox!

Hur sjutton gör man då med sådant man inte tycker om, för självklart reagerar man på t.ex. våld och orättvisor…

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

allhealing
0

När man tror sig vara separerad ifrån någonting så tror man sig inte vara del av detta. I samma stund som man tror på denna sanning så blir den verklig. Om du istället börjar ifrågasätta detta valet och istället ställa dig frågan "om detta inte längre är min högsta sanning, vad är då min högsta sanning kring detta ämne just nu?"

Genom att byta ut en tanke i taget så kan du över en längre tid faktiskt förändra din inställning riktigt radikalt.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[GunillaF]
0

Många kloka tankar av er båda!Glad

tilja65
0

Nu när jag funderat en stund till så tänker jag att egentligen är det ju ingen skillnad mot hur man hanterar sina övriga önskningar, bara det att det blir så mycket större och innefattar så mycket mer. För vi utsätts ju ständigt för saker som vi reagerar över.

I samma bok skriver de "När du verkligen, verkligen vill något och tänker på det du vill och njuter av tanken, då är din tankevibration inställd på din önskan - och flödet från din källa strömmar genom dig mot din önskan utan restriktioner eller motstånd---Men när du verkligen vill ha något och känner vrede eller rädsla eller besvikelse, betyder det att di är fokuserad på motsatsen till din önskan och att du därigenom introducerar en vibration som inte harmonierar med den---" (sid. 94).

Alltså om jag reagerar över något som jag t.ex. upplever som en orättvisa, ska jag tänka på ett positivt sätt. Om någon är sjuk ska jag tänka mig hur frisk denna person är och även känna i mitt hjärta hur härligt det är att personen mår bra…

Bara det att det kan vara så mycket svårare när det handlar sådant här eller om våld eller övergrepp… Man blir så känslomässigt berörd på ett helt annat sätt.

Vad har ni andra för tankar om detta? Är detta en framkomlig väg i sådana här sammanhang?

www.harmoniqa.se

Pagan
0

Om detta är en framkomlig väg frågar du. Det är i alla fall väldigt svårt att få in "rätt tänk" i alla situationer. I alla fall jag är så van att reagera på vad jag ser, hör och erfar att jag inte riktigt kan fatta att jag väljer detta själv. Att jag alltså därför gått som en marionett i tillvaron eftersom jag inte har begripit universums lagar.

Det gäller att i alla situationer höja känslan av positivitet, lite i taget. Det spelar ingen roll vad du tänker på - gott eller ont - du attraherar med din känsla. Ditt högre jag vägleder dig genom dina känslor. Det du tänker på och fokuserar på, attraherar du. Vill du inte ha in något i din erfarenhet så ska du inte fokusera på den. Ju mer positiva tankar du tänker desto färre dåliga saker attraherar du. Med tiden så kommer du inte att få in dåliga saker i din erfarenhet för du attraherar dem inte. Det är vad Abrahams läror säger i dessa böcker som jag läst "Be och du ska få", "Attraktions lagen, så får du den att fungera för dig" och "Skapa din framtid".

De pratar om dessa 3 universella lagar: Attraktionslagen - lika dras till lika, Läran om avsiktligt skapande - det jag tänker på, det jag förväntar mig, det Är och Tillåtandets konst - jag är det jag är och jag tillåter alla andra att välja vad de väljer. De menar att det finns inga "offer" bara medskapare.

Att vi kan styra genom segmentsföresatser och på så sätt kontrollera del för del av vår dag för att få kontroll över tillvaron. Det är hur svårt som helst att få in i systemet.

Mycket att fundera på är det onekligen Tina.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Lynxx
0

Vi är väl här just pga detta - att lära sig hantera sådant som vi inte har rätt attityd till. Att möta & lära sig hantera det som vi skyr & flyr.

Ju förr vi tar tjuren vid hornen & hittar ett sätt att förhålla sig till det som ger oss insikt - gör att vi kommer vidare till nästa utmaning. Om vi inte tar tag i saken - kommer bara ännu kraftigare smällar - ända tills vi inte kommer undan längre. Vi blir till slut intvingade i hörnet & kan inte fly längre - utan måste hitta ett sätt att möta det ansikte mot ansikte ist.

/L

tilja65
0

#4 Ja Pagan, mycket att funera över… Lite förbryllande detta att man hela tiden måste tänka sig för så att man inte ger luft åt fel önskningar. Men kanske är det så som Allhealing är inne på att man lär sig att hantera det. Efterhand som man jobbar mot att vända alla tankar mot det positiva hållet så kanske man blir så van vid det att det inte finns någon annan verklighet. I så fall ser jag fram emot detta Skrattande

#5 Ja Lynxx, jag tror som du att det är detta vi ska lära oss att möta och hantera. Det är många gånger svårt, men jobbar vi aktivt med det så kommer vi att känna en tillfredsställelse i att se hur vi utvecklas.

www.harmoniqa.se

snoflinga
0

#3 Tack för din fina förklaring, den var jättebra!!!

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

tilja65
0

#7 Tack själv Snöflinga Skrattande

www.harmoniqa.se

Lynxx
0

#6 - Jepp - svårt va ordet, sa Bull!

/L