Svullen sena
Min häst fick i förrgår ett svullet ben i hagen, har trampat sig längre ner på benet & misstänker att svullnaden kommer pga det. Men vet osäkert än. Går inte svullnaden ner mer idag får veterinären komma ut omgående i morgon. Min kompis har nämt healing & jag vet inte riktigt hur de funkar men hon sa att hon försökte heala hästen. Jag själv tyckte svullnaden hade gått ner lite men jag kanske bara inbillar mig. Om någon vill hjälpa till tas de tacksamt imot.
Säg till om de behövs mer information om hästen eller vad jag kan göra. Hon äter Arnica homopat piller och smörjas med arnica linniment flera gånger om dagen.
skickar healing till henne. Promenerar du med henne eller har hon fått boxvila? Korta prommisar gör gott
jag funderar på om du ska kyla senan istället med kyllera eller rinnande vatten

#1- hon får gå ute i hagen, inte springig av sig & rör sig så mycket hon rår med, kylt med vatten nu gett mer homopatpiller & masserat på liniment & även då lite healing. Frågan är vilket de är som har hjälpt för nu finns de knappt någon svullnad kvar 
spelar det nån roll vilket som har hjälpt?
Huvudsaken är att hon blivit bra. Kanske det var en kombination av allt.
Klart din häst ska ha hjälp. Hon kommer att bli allmänt lugnare framöver, det är bra eftersom hon haft lätt för att stressa upp sig tidigare.
Sänder också en stråle av ljus och kärlek till din vackra häst
Vilken underbar häst!..hon kanske har trånga senskidor medfött sas , mår kanske bra av å spola benen eller som jag gjort med min.
…åxå använt Aloe Vera i motverkande/förebyggande syfte, jag använder extrakt-som det är, så rent som det bara går..!
Skickar MASSOOORR av LOVE!!..härlig häst!!!!
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

Hej! Tänk på att senor vid akut skada ska kylas hellre än värmas med liniment. Liniment har fö dålig effekt på just senor, som ju inte har någon blodcirkulation att tala om - liniment har bäst effekt på muskler där linimentet kan öka blodcirkulationen :)
Vilken vacker pålle du har :) Ser ut som ett fullblod?
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Ps. Det kanske inte är en sena som det handlar om? Det är ju för det mesta lååååååååååååång konvalescens på just senor, så kanske en annan diagnos är bättre för er del - det låter ju bra och lovande eftersom det redan vänt vad gäller svullnaden :)
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

#5- där har du nog rätt. En FD travare som har kvar en del av tävlings skallen.
tack alla!
#7- finns säkert en möjlighet till de, just nu ser de ut som de är såret hon fick när hon klumpa på sig själv i hagen som har gett svullnaden.
#6- tack för tipset! hihi, nja inte ett fullblod men hon är som ett. liten varmblods dam :)
Måste tipsa om en jättbra sida som hjälpt många..
". Aloe Vera hjälper till att stärka immunförsvaret, då den är immunmodulerande och förebygger därmed också mycket av problemen i just luftvägarna."
Vanliga besvär som Aloe Vera används på:
- Sår, skärsår, bölder, insektsbett, operationssår
- Hudproblem: allergier, eksem, "sommareksem", kontakteksem eller skavsår från seldon, ringorm, mugg (mögelsvamp)
- Skötsel, tvätt och vård av normal/torr hud, hovar, päls, man och svans
- Nedsatt immunförsvar
- Mag/tarmproblem: förstoppning, diarré, katarr och omsättning
- Motverkar en rad parasiter (kan inte ersätta vanlig parasitkur)
- Vårdar ömma muskler, senor och leder, stimulerar blodcirkulationen
OBS! Det är viktigt att låta en vetrinär ställa en riktig diagnos. Vid behov kan man kombinera Aloe Vera med traditionella behandlingar, men konsultera din vetrinär först innan detta sker.
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

#11- har använt aloe veran i olika samanhang med hästarna, sprayade på en veterinär spray som dom har eller va den nu heter. Har såna där Aloe Vera växter hemma som vi brukar använda i torra karleder eller andra torra sår. Mycket effektivt!
Ja, det stämmer faktiskt min häst skar upp knät på en vass sten i hagen..slaktbilen var så gott som bokad..
..men jag tillsammans med vår granne-läk.i medicin. la om henne varje dag-på sommarbetet..vi trodde nog inte det skulle funka i en sådan miljö..men gav det en chans..
..jag gjorde som,Jenka du, jag skalade var blad..(+ allt rengörande arbete före) och lade ett mycket stabilt elastiskt på gränsen till stas..detta kräver enorm tillsyn..men med Tomten..å alla Nissarna..
Hon blev fullständigt återställd, men det tog ett år innan hon gick utan markering..en liten pålagring kunde kännas på senfästet när man strök med fingertopparna..men annars..
..blev det ett gott resultat..
Jag har hört att man kallat det "lim" ibland olika Indianstammar vid benrott å liknande..
..så ibland kan det nog hjälpa..vid rätt häst å rätt tillfälle..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen