extremt snabb häst
Jag skulle också vilja ha lite tips av er djurkommunikatörer, jag har en nordsvensk travare som har extremt mycke fart, han är lugn och fin i hagen och i all hantering från marken och när jag rider han i skogen. Men så fort det blir öppet omkring han vill han galopera för allt vad han är värd! Det är väldigt slitsamt att rida han plus att han sliter ut sig själv totalt om jag inte håller in han. Jag tränar han enligt NH så jag har endel övningar jag gör som kan hjälpa. Men tycker att det vore intressant att höra hur ni/han ser på situationen.
Madelen

Nu är jag ingen djurkommunikatör, och jag kanske inte ska skriva egentligen, men när jag läste din text fick jag en känsla av att han känner sig otrygg, och vill fly, när han inte kan gömma sig i skogen.
Det känns dock som ett lite märkligt med tanke på att hästar är gjorda för att snabbt kunna fly om de upptäcker en fara, och då brukar de gärna vilja kunna se runt omkring sig…
är inte heller kommunikatör men jag har varit ägare åt en springig nordistravare. Mycket är itutat från barndomen. Det är väldigt ofta tränat så att så fort det blir öppet ska det springas. . Reaktionen från dig före ni kommer ut på öppna vidder är att du blir spänd och det ger signaler till din häst som betyder att nu ska vi springa eller bråka, ni hamnar i en negativ situation innan den ens har börjat. Du har ju redan den inställningen från början i skallen att nu kommer det bli jobbigt.
Tänk efter hur du är och vad ni gör i skogen och överför den harmonin på de mer öppna partierna. Galopperar du något i skogen? Klättrar? kan du på dina ridturer varva skog och öppet?
Jag fick ta till många olika knep till min häst men det gick.
Tack sak ni ha!
Jag tror också att det sitter i sen barndommen han är tränad så. Men hur det än är så är det jag som är ledaren och betämmer om vi ska springa eller gå. Vi får kämpa på jag och min polle. Igår hitta jag super fina ridvägar, där det är blandat med stig, äng, kalhygge, berg och väg, precis som du föreslog Korseett. När man tränar NH så arbetar man mycke att överföra rätt energi alltså information till hästen. så jag tycker att jag tänker på att inte bli spänd eller ta in tyglarna innan det blir öppet, för det är som du säger, signaler som hästen känner in i samma stund man sänder ut dom om inte seknunden innan till och med :)

#3 Du kan också prova att rida mycket med ställningar åt höger och vänster, ja till och med öppna om det går, men annars "bara" ställning. En häst som är ställd åt något håll får svårare att rusa framåt eftersom du tvingar dem att flytta bak balanspunkten genom att du "tar bort" halsen framför dem. Börja redan när du är i skogen, ställ honom åt något håll, du kan ställa lite överdrivet och överböja halsen, tills du känner att han går i en lugn skritt. Behåll böjningen (men växla ofta och gå inte för länge i samma form) när du kommer ut på öppna marker, och var noga med att berömma om han fortsätter skritta lugnt. Om han börjar takta/dra igen, så böjer du igenom honom mer, och så fort han sänker tempot och länger stegen (dvs blir mer avslappnad) berömmer du igen. Beröm brukar vara ett snabbt och effektivt sätt att få resultat. Sedan kan du göra likadant i trav och senare i galopp, men börja i skritt, så han verkligen förstår vad det är du vill - de flesta hästar blir glada och oerhört positiva av beröm och då får man snabbt resultat bara man är konsekvent.
Vänj honom även vid att ha kontakt med tygeln, om du rider mycket utan kontakt på tygeln kommer han kunna tolka det som att ökad tygelkontakt betyder ökad hastighet. Jag kan i dag både rida min häst samlat och på helt lösa tyglar, och ändå få honom att skritta lugnt. Det är jättebra att kunna skritta lugnt på långa tyglar, men man måste kunna göra det även med mera kontakt.
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
tack så mycke
Även jag har en nordistravare och även om hon är väldigt Norrländsk i mycket av sitt beteende så sitter tävlandet djupt. Och då har hon inte varit ute på bana eller tränats för trav överhuvudtaget.
När vi tar in hästarna från hagen och går bredvid varandra med varsin häst så tävlar hon alltid med den som går bredvid…
Ett tips kanske kan vara att rida ut tillsammans med någon om det finns möjlighet, någon som har en lugn häst som din häst kan finna trygghet i? Och kanske inte galoppera, utan skritta eller trava till att börja med.
Sedan är det väl även så med gamla travare och galopp att den ftast inte är den mest samlade utan lite springig och galen… Det kräver massor av jobb för att få till en mjuk och samlad galopp. Det är bara träning som gäller…
Hoppas det lugnar ner sig!
Kram Anna
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Det jag snabbt får upp i mitt huvud är att hästen tror att han måste springa. Har inte läst alla inläggen så jag kanske skriver något som redan är skrivet. Du får ursäkta mig då. Bra med de övningar som du gör på honom, skulle rekommendera att du intensivtränar honom ett par dagar tills du ser att hans springiver kommer av sig eller rättare sagt hans tankar om att springa kommer av sig. Så fort du märker att springet kommer tillbaka måste du snabbt lägga in någon av de övningar som ni hållit på med. Han kommer så småningom att lägga om sina tankegångar kring springande och istället tänka som du, om du förstår vad jag menar. Det kommer att ta sin lilla tid. Var bara konsekvent och snabb. lika snabb som han är att falla tillbaka i gammalt mönster lika snabb måste du vara att mota bort det med det nya tänket.
Lycka till
Kram Åsa
Tack så mycket för alla tips och råd, jag tror jag är på rätt väg nu :)
kram på er!