Healing iFokus

Healing

Etikettupplevelser
Läst 939 ggr
[Vintersaga]
0

Egna erfarenheter!

Ofta läser jag om människor som har åsikter om allt möjligt - en del är kritiska, andra är översvallande positiva, somliga är präglade av kunskap och andra av mer troskaraktär.

Att hålla på med andliga saker är att vistas i ett gränsland mellan fiction och verklighet - som en bra film som har både fantasifulla inslag och mer realistiska skeenden (Avatar t.ex.). Därför är det svårt att säga var gränsen går mellan andlig fiction och andlig verklighet.

Vad som däremot är lätt att ge uttryck för är ens egna upplevelser - vare sig de är representativa för en universell sanning eller högst personliga, så kan man inte säga något negativt om dem! Har jag haft en upplevelse av alldeles fantastisk karaktär så är den ju det för mig! Skrattande

Vad som är svårare att ge uttryck för är åsikter där jag inte har någon egen erfarenhet. Jag kan ha många åsikter om ämnet, men de förblir bara åsikter tills jag har fått en egen erfarenhet som rör ämnet!

Ta t.ex. alla dessa människor som säger sig ha sett ett ufo - visst skulle jag kunna säga att de finns eftersom jag hört så många olika människor säga det, men samtidigt har jag inte sett något själv! Så länge jag inte har erfarenhet av att se ett ufo så kan jag bara vara öppen för att de finns…

Så med denna lilla text (!) vill jag egentligen bara säga att det är helt okey att ha åsikter om allt möjligt - de blir dock väsentligt mer trovärdiga när de åtföljs av personliga upplevelser (och inte andras upplevelser, utan egna). Jag har själv fått krypa till korset mer än en gång inom det andliga området, för att jag har haft åsikter som inte har haft anknytning till en egen upplevd verklighet - och när verkligheten har visat en annan sida för mig har jag varit tvungen att omvärdera min syn på "fenomenet".

Tack för ordet! Flört

\Rickard

Anna-Helga
0

Tänkvärt Rickard, absolut! Du är en klok människa! Flört Ses imorrn!

Kram!

Indiania
0

Tack för din fina artikel Rickard!Skrattande

Det är så sant det du skriver om den egna upplevelsen, det man upplevt påverkar ju en själv och den upplevelsen kan ju ingen ta ifrån en, eller ens förstå alla gånger.

Det går att försöka förstå men ingen fattar vad det är förrän vi själva går igenom och upplever olika händelser i vårt liv.

Detta du skriver om ufo blir jag lite full i skratt åt, det är precis som jag hör mig själv, jag är öppen för att det finns ufo och liv på andra planeter men riktig visshet får jag inte förrän jag ser det med egna ögon.

Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Spanaren]
0

Hej Vintersaga (fint avatarnamn förresten)!

Visst upplevs allt mera trovärdigt när någon berättar med känsla men tyvärr så kommer det alltid finnas skeptiker som kan vända och vrida på allt.

Sedan så kan många människor känna att dom inuatiavit tror eller känner sig ha varit med om något och tror därför mer på vissa händelser som sker i våra andliga liv.

Själv tycker jag att jag vill vara extra lyhörd och uppmärksam på saker som berättas och får därefter ta till mig det jag vill eller inte vill ta tillvara på för att utvecklas ännu mera.

Många är fröna som är satta inne i detta forum för att få åtminstone mig, att tänka till eller efterforska ännu mera om ämnet.

Vi är inte här för att döma utan är här för att utvecklas tillsammans. Dessutom så är vi förändringsbara hela tiden som tur är Flört

/kram Spanaren

Ps Tack för dina ord Vintersaga Glad

pearlnharmony
0

Väldigt bra skrivet VintersagaGlad

[rore]
0

Tack Rickard!!

För din kloka artikel. Det är sant att vi står vår egen upplevelse/erfarenhet närmast,, och det är väl som sig bör,,,

För så är det ju med oss alla. Som de sökare vi är,, och alla är vi  på olika nivåer..

Så lätt det är att fastna i ilska och frustration,, när vi inte når fram till vissa,, med våran upplevelse/erfarenhet,, och allt beror ju egentligen på att de inte har samma upplevelse,,,,( eller tvärt om )

Att söka förståelsen från andra och försöka övertyga nån som inte kan / vill,förstå, Är en omöjlighet, så länge dennes tanke och känsla är sluten,,,

Lika så med mig om / när jag är sluten,,,,Skäms

Oavsett om det handlar om personlig, andlig, eller själslig utveckling,, detta fenomen går igen i allting,, här i livet.. Det gäller bara att lita på sig själv, acceptera sina erfarenheter och även acceptera att andra kanske inte kan ta det till sig,,,,,

Åsikter Ja,, det har vi om det mesta,,

Kram Rore

snoflinga
0

Jättebra skrivet Vintersaga! Jag brukar försöka tänka på det, men ibland glömmer man bort sig - så blir man påmind igen när man hör någon annan som gör uttalanden utan att veta och då ringer varningsklockan "Gör jag såhär själv?" och man börjar bli medveten igen Skrattande

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

majlar
0

Trevlig artikel som man får en och annan AHA-upplevelse av. Kyss

Loet_old
0

Väldig kloka inlägg ni skriver.Glad

bjprofit
0

Du är klok som en bok du Rickard….enligt mina erfarenheter alltså ;-)

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

[Jeremina]
0

Så bra och tänkvärt skrivet Flört

Mariaperson112345
0

Fantastiskt tänkvärda ord,så du är lite som en bok då ;-)

kramiz Maria

korseett
0

vet inte om jag har någon åsikt Oskyldig men en upplevelse är det att att ha fått insikt om detta. Tack vintersaga!

tilja65
0

Tack för din artikel Vintersaga!

Den var rakt på sak och det du skriver om är verkligen tänkvärt. Vi vill så mycket och vi tycker så mycket och ibland glömmer vi alldeles av att lyssna in och ta till oss innan vi vill få vår egen "sanning" sagd.

Vi borde alla ta oss en funderare på dessa ord ibland Skrattande

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

[Vintersaga]
0

Tack allihopa för era fina kommentarer! Skrattande

Jag tycker det är viktigt att vi alla får ha våra åsikter - och jag vill alltid respektera en annan människas åsikt, även om denne inte har samma åsikt som jag själv. Anledningen till detta är förstås att varje människa har sin egen upplevelse - och den kan man inte ta ifrån dem!

Inne på PU-sajten finns det en tråd med skilda åsikter - och när jag läste den så insåg jag att det fanns olika upplevelser och synsätt, helt klart för att vi tänker olika! Det som är sant för den ena kan vara falskt för den andra och tvärtom - allt beror på ens egna synsätt.

Jag tycker som Spanaren uttryckte här ovan, att vi är här för att samla kunskaper genom frön som sås - så istället för att bestämma vem som har rätt så borde vi ta till oss bägge åsikterna och se vad som börjar gro inom oss… Flört

Klokhet för mig är inte alla tankar och åsikter en människa har - nej, det är vad människan gör med dessa. Om jag kan en massa om andlighet men inte försöker leva ut den i vardagen så är det outnyttjad kunskap och i princip bortkastad (som att kunna det latinska namnet på Hästhov=Tussilago Farfara men inte vet eller njuter av hur den ser ut där den lyser gul i de tidiga vårdikena)…

#2 - Hoppas vi får se ett ufo en dag - det skulle vara roligt! Skrattande

Kram Rickard

Indiania
0

#14 Det skulle vara otroligt spännande! Skrattande

Kram Berit

[Vintersaga]
0

#15 - Ha ha, jag skulle nog bli rejält nervös om de landade på gräsmattan här utanför… Förvånad så jag föredrar nog att bara se ett flyga förbi när jag står och tittar på stjärnorna här en sån här kväll… Flört

Kram

snoflinga
0

#14 Mitt i prick igen - och också anledningen till varför jag besviket skippat andra forum här på iFokus - man blir nedtrampad och det munhuggs hela tiden Gråter Då blir jag ledsen och lämnar forumet i stället, visst kan jag stå för min sak men man orkar inte alltid tjafsa och diskutera på sådan nivå - det tar energi som jag hellre vill lägga på annat!

Och nej, helst inga ufon för min del - jag är fullt nöjd med andevärlden som inte alls är lika skrämmande (och då är jag inte bara rädd för vad rymdvarelser skulle göra mot oss, utan lika mycket rädd för vad människan skulle hitta på för dumheter mot dem)

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Anna-Helga
0

Jag tror att det främjar vår andliga och mediala utveckling att tro att allt är möjligt… För om man inte tror på det så kan det inte bli möjligt… Hoppas ni förstår vad jag menar!

Det kommer alltid finnas de som inte tror och som kommer göra allt för att trampa ner och förstöra… Det gäller att bli så stark i sig själv och sin tro och övertygelse att man orkar skaka det av sig. De måste också få tro och tycka vad de vill, de som inte tror…

Det är lite nyvakna tankar från mig! Tungan ute

Kram!

carip
0

Åh vad härligt att läsa denna tråd! Tack för den!

majlar
0

Jag har en upplevelse som inte går att förklara. Jag låg för eftervård på BB med min äldsta son, året var 1979. Vi satt som vanligt samlade alla mammor och pratade innan det var läggdags, jag gick före in i sovsalen och går direkt fram till fönstret och tittar ut. Förlossningen låg på sjunde våningen och det var en makalös utsikt. Plötsligt kommer det ett orange ljus och svävar ner över elektricitetsverket som låg ute på gärdet. I samma stund kom min rumskamrat in och vi bara stod och gapade och undrade. Vad tusan är det där. Allt lystes upp och det blev ljust över byggnaden. Det kändes en oro i luften. Plötsligt lyfte det och bara försvann, med en lång svans efter sig. Det blev alldeles lungt och tyst. Oron över vad det kunde ha varit höll i sig länge länge kan jag säga. Jag kan fundera ännu idag. Vad var det vi såg.

[Spanaren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Blir lite full i skratt när du skriver att alla ser inte den soliga och natursköna Tussilagon men kan ändå dess namn … kolla min Tussilago  som jag fotade idag.

/kram Spanaren

Ps Var bara tvungen att lägga in min blomma, när jag nyss läste om den. Det var inte så du tänkte men …

Ds  © gäller förstås på min bild

tilja65
0

Jag läste just en sådan bra formulering som passar så bra in här:

"Jag har nu insett att vad jag väljer att tro på har väldigt lite att göra med hur sant något är. Min hjärna är när allt kommer omkring ett trubbigt instrument när det gäller att bedöma vad som är sant i universum --- och jag har förenklat mitt sätt att tänka så att jag nu tror att allt är möjligt".

Det blev lite lösryckt, men jag hoppas att andemeningen framgår av citatet i varje fall. Taget ur "Örnen och Kondoren" av Jonette Crowley

www.harmoniqa.se

[rore]
0

Härligt Tilja!!Glad

tilja65
0

#23 Glad

www.harmoniqa.se

[Vintersaga]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 - Visst är det så Snöflinga - det är jobbigt i längden när allt man säger slås ner och kritiseras hela tiden. Det behövs också en respekt från dessa att människor har rätt att tro vad de vill…

#18 - Vet du vad Anna - jag tycker dina nyvakna tankar är väldigt sanna! De slår an en sträng av sanning även i mig - för jag tror också att om något är möjligt (på tankeplanet) så har vi större förmåga att klara av att göra det än om något är omöjligt!

#19 Glad

#20 - Ja säg det Majlar. Det är sånt där som får mig att fundera i nya banor, vilket betyder nya synapser i hjärnan :-)

#21 - Ha ha, det var en invitation till att visa lite vackra bilder på Hästhoven :-) Här skickar jag med en bild på min som jag tog för snart en månad sen… och bilden är inte ©

#22 - Kanon Tilja! Den texten borde vara allas vårt mantra - ALLT är möjligt! Skrattande

Kram Rickard

[Jeremina]
0

Fina bilder på Tussilago Flört

[Spanaren]
0

#25 Så vackert din soliga blomma skiner av livslust och allt Flört

Indiania
0

#22 Fint citat ur boken Tilja för Allt är ju möjligt! Skrattande