Hur "vilar" man?
Var och spådde mig idag och fick rådet att vila, har även tidigare uppfattat att jag måste vila.. Men har inte riktigt förstått hur.
Promenera i skog, meditera och sova i min säng är de enda jag kan komma på, finns det andra alternativ?
Med att vila menar jag då att återhämta sig efter en väldigt jobbig period.
vila kroppen och vila hjärnan är ibland två olika saker. Att vila hjärnan gör du genom avsaknad av input i form av ljus och ljud. Böcker och ljudböcker går bort och helst sova i mörkt rum och med så lite störande ljud som möjligt, Kvaliten på sömnen är viktig så om du har sovit en hel natt men är trött när du vaknar så har du inte sovit bra.
lågfrekvensmotion(kallas det det?) alltså enkla promenader där du njuter av naturen är läkande.
Sen för att hjälpa kroppen på traven efter en tuff period av sjukdom eller annat så se till att få i dig mycket vitaminer och mineraler. Vitamin D och magnesium framförallt. Kroppen "dräneras" på mineraler och vitaminer när man är fysiskt eller psykiskt sjuk.
andra saker att tänka på är att där du har din huvudsakliga vila, att det rummet är lugnt, städat och behagligt så att energierna inte stagneras. Att sova för öppet fönster påverkar vilan positivt.
Tackar så hjärtligt! Det var precis vad jag behövde veta:).
sathura
När jag ser dina energier så "tänker du dig trött". Det är som om du tänker hela tiden och det snurrar verkligen runt mängder med tankar i ditt huvud.
Du får helt enkelt ständig träningsvärk av detta pågående tänkande.
Att slappna av ifrån dessa tankar kan vara allt annat än lätt.
Ett svar som kommer till mig är att meditation skulle kunna vara ett "enkelt " sätt för ditt att få uppleva ett annat tillstånd i ditt huvudet när tankarna avstannar för en stund.
Jo du har rätt, tänker väldigt mycket.. Mestadels oron. Har även svårt att "inte tänka" under meditation, tar oftast längre tid att slappna av med tankarna. Man jag får väl meditera extra många gånger:).
Ett Jätte Tack allhealing för din hjälp:).
om du tänker mycket även under en meditation så låt dig bara föras med av tankarna och låt de flöda fritt för det är ett sätt för hjärnan att rensa sig. Låt det ta tid tills du kommer i ro och känner dig harmonisk och avslappnad. Om du så sitter eller ligger i timmar så gör det inget- bara låt tankarna komma utan att reflektera över dom, bara acceptera att dom finns och låt dom rinna iväg.
När jag var i samma situation som du är just nu för sex år sedan så hade jag stor hjälp av följande trick. I början av meditationen när jag försöker slappna av och släppa tankarna så tänkte jag mig följande bild.
Jag sitter i en bli och ska precis köra ut på motorvägen, lite längre fram på motorvägen så upphör väg och bil och allting och allting övergår i ett helt tomt tillstånd.
Eftersom jag då gärna ville ta reda på hur detta ens kunde vara möjligt så byggde jag en rondell innan jag åkte ut på motorvägen.
Det var tillåtet att köra max tre varv i rondellen innan jag åkte ut på motorvägen så att jag inte kunde ta en omväg och fördröja resan dit.
Väl på motorvägen så byggde jag i fantasin upp ett parkeringshus på sidan för att köra in en klonad bil dit så att jag inte skulle tappa kontrollen över situationen. Det är alltså förbjudet att bygga parkeringshus utefter den här motorvägen.
Jag förstår dig att du verkligen behöver kontrollera hela händelseförloppet.
Förstå att det inte är du som försöker kontrollera någonting. Det är ditt ego som har ett sjukt starkt kontrollbehov. Om du släpper taget så släpper du nämligen taget om ditt ego. Om du gör det så tappar ditt ego i samma sekund KONTROLLEN över dig.
Det är därför som du har det här kontrollbehovet.
Frågan man ska ställa sig är alltså, är det du eller är det ditt ego som är chef i din kropp?