Healing iFokus

Healing

Etikett: healing-allmänt
Läst 6469 ggr
snoflinga
0

Reikikurs i Skåne?

Någon här som kan tipsa om bra kurser i eller i närheten av Skåne?

Ta det gärna via PM Kyss

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

korseett
0

finns säkert många här. Har du kollat under fliken Länkar ovan?

snoflinga
0

Ehm nej, jag visste inte ens att den fanns! Skäms

tarotlasse
0

Gå in på Reikiförbundets hemsida där kan du hitta alla Reiki kurser i hela landet  så där kan du även finna kurser i Skåne.

Vi på Egna Steg i Helsingborg har haft Reiki kurser innan men tyvärr har intresset varit väldigt svagt.

Medans intresset för den Spirituella Healingen varit stort så där har vi en kurs inplanerad i  början av juni månad.

Men får du i hop ett gäng intreserade så kan jag få fram en lärare och köra kurs här i Helsingborg.

Lasse

snoflinga
0

#3 Vad är spirituell healing? *nyfiken*

Jag får nog inte ihop några reikiintresserade, jag har inga vänner alls som tror på healing, tala med djur osv osv, tyvärr Gråter Ja, alltså om jag inte räknar med er här på forumet Flört

tarotlasse
0

Spirituell healing är när du jobbar med andevärlden i din healing.

Du får lära dig att ha kontakten med andevärlden och där andevärlden visar dig vad klienten har för  problem.

Inte så konstigt igentligen och ingen större skillnad mellan dom olika healingformerna.

Anser att all healing kommer från samma källa oavsett vilken metod du använder dig av.

I Reiki´n då följer du ett visst schema när du ger healing.du använder dig av vissa symboler

Men ser att dom som jobbat med Reikin i många år lämnar detta shema och arbetar precis som dom spirituella healerna att dom lägger händerna där dom känner att det behövs.

Medans i den spirituella healingen så ger du healingen där andevärlden visar att healingn ska gå.

Här jobar man inte med några symboler utan med sin intuition och med kontakten med andevärlden och dina guider.

I gentligen fel att säga att det är du som ger healingen.

För alldrig vi som ger utan all healing får vi från andevärlden/universum och det oavsett vilken healing form du använder dig av.

Vi är bara ett verktyg som förmedlar healingen och budskapen till klienten själva healingen är från andevärlden.

Kan jämföra det med en snickare snickaren gör jobbet men använder sig av hammaren för att få arbetet gjort.

Så spelar igentligen inte ngn roll vilken healing metod du väljer.

Finns ingen healing metod som är bättre eller sämre en ngn annan

så välj den healing metoden som känns bäst för dig.

Men en liten varning träffar du ngn som säger att dens healing metod är bättre en ngn annan ja då skulle jag dra mig tillbaka och valt ngn annan.

Fördelen med Reiki är att dom har ett starkt förbund bakom sig och som medlem i Reikiförbundet kan du koplla dig till friskvårds checken, Teckna försäkringar osv.

Jag själv är reiki healer och spirituell healer men jobbar mest med den spirituella healingen.

Men har även provat shamansk healing och kristall healing .

Även dom två sista gillade jag men tyckte att det var att komplicera healingen.

Man behöver inte krångla till saker mer en nödvändigt.

Lasse

snoflinga
0

Tack för ditt långa svar Lasse :) Jag har nog mest känt mig så osäker på min förmåga och då kändes det bra med initieringar, så man vet att det verkligen kommer igång! Kanske tänker jag fel, men efter flera försök utan att något alls händer, har jag liksom gett upp och slutat tro att det bara kan komma till mig.

snoflinga
0

Kanske ska berätta mitt mål med healing, eller i alla fall mitt huvudmål med healing, är att kunna stå i stallet och ge healing åt min häst. Bara sådär, inget komplicerat utan bara jag, stallgången och min häst.

Om jag lyckas med det, och kan få till en fungerande healing, får jag själv se vad mer som jag vill göra med min healing Glad Är ingen människo-människa, så det lutar väl mer åt att hjälpa djur överlag, det känns mycket lättare för mig.

tarotlasse
0

Alla kan ge healing oavsett du har blivit intierad eller inte.

Det är bara att be ditt inre och universum om healing till din klient så kommer healingen svårare är det inte.

Kurerna är ju så mycket en bara att lära sig att heala.

Du har en rad lagar som man ska veta du får inte ge helaing hur som helst eller till vilka sjukdommar som helst.

Du kan till och med dömmas till fängelse straff och du behandlar vissa sjukdommar.

Du har lagar om Journal hantering som du är tvungen att följa som alternativ vårdare.

Plus en hel del annat som man bör veta när man ger folk healing.

Så mycket etik och moral även kroppens anatomi ska finnas med i en healing kurs.

Så långt i från bara att heala under en healingkurs.

Men att få ge healing och få en omedelbar respons på sin healing under dom här kurserna ger ju ett ökat själv förtroende och man växer som person när man märker att det fungerar.

Så jätte bra att gå dessa kurser och man får en hel del utbyte av varandras erfarenheter på dessa kurser.

Om du inte har så långt till Helsingborg så besök gärna våran healing cirkel  den är öppen för alla.

Vi träffas en gång i månaden för att träna och ge varandra healing och utbyta erfarenheter med varandra det är allt från erfarna healer till rena nybörjare som kommer på dessa kvällar.

Men det är ingen kurs i den bemärkelsen utan bara en kväll för att öva att ge healing,

Lasse

snoflinga
0

4 mil Skrattande

Vilken dag och tid träffas ni?

tarotlasse
0

Vi träffas som sagt vad en gång i månaden och det är alltid på måndagar och nästa gång är  nu på måndag den 1a feb.

Är du intreserad så messa mig privat så får du reda på adress  tider osv.

Lasse

Shakti
0

Jag arbetar själv med reiki, men är ingen alternativ-vårdare och arbetar heller inte som proffs, utan jag använder det först och främst för mig själv och för  mina vänner och släktingar, som ingen kan förbjuda mig att lägga händerna på, hur sjuka de än skulle vara. Det där med kroppens anatomi, det lär man ju sig redan i skolan om och för att arbeta med reiki så behöver man inte ens ha så stora kunskaper om det.

tarotlasse
0

Där har du helt fel Reiki klassas som alternativ vård och går där med under alternativ vårds lagen.

Blir faktiskt väldigt förundrad du skriver att du använder reiki men följer inte Reikiförbundets riktlinjer och även under Reiki kurserna så lärs det ut anatomi så var har du gått din Reiki kurs ?

Reiki förbundet är väldigt noga att man följer dom lagar som finns och just därför som Reikin i dag är godkänd som friskvård och kan teckna dom försäkringar som krävs när man jobbar inom friskvårds avtalet.

Lasse

Shakti
0

Bara för att man sysslar med reiki så behöver man inte använda den inom den professionella sjukvården. Det gör mig heller inte till en alternativ vårdare bara för att jag använder det privat för att hjälpa mina vänner och släktingar. Och för den som använder reiki privat kan heller inte lagarna inom den professionella vården gälla.

Reiki använder man ju inte bara för healing, utan för en massa andra saker som andlig utveckling, avslappningsmetod, meditation. Så om jag nu fattar beslutet att lära mig reiki är det mitt fria val att använda det till vad som helst.  Sen kan ju också en som har cancer själv lära sig reiki för att hjälpa sig själv och för det finns det heller inga förbud.

Jag har inte lärt reiki i Sverige och jag är verkligen förvånad att anatomi verkligen ingår i svenska reikiförbundets regler. I alla internationala reikiförbund, t.ex. The Reiki Alliance ingår det inte i utbildningen och det var heller inte i den formen som Hawayo Takata lärde ut reiki. Doktor Usui lärde förresten heller inte ut anatomi.  

Jag undrar ju hur mycket anatomi man har chansen att lära i en kurs på en helg, med tanke på alla andra saker som finns att lära där. T.ex. i min första grad: Reikipriniciperna, reikihistorian, sjukdomsorsaker, energikropp, chakror, allmännt om vad reiki är och hur det fungerar, behandlingsformer, jordning, skydd, handpsoitioner, reiki för gravida och för förlossning, reiki som dödshjälp, reiki för djur och växter och reiki med Kristaller, att leva reiki.

Det vet ju varenda människa ändå, var lungor, lever, hjärta, njurar, mage osv befinner sig. För djupare kunskap om anatomi t.ex. hur knät är uppbyggt räcker ändå inte tiden som är över och det är heller inte nödvändigt för att behandla ett knä att veta var menisken, brosken och alla band befinner sig. Anatomi ingick i min yrkesutbildning, men dessa kunskaper har jag aldrig behövt när jag har behandlat med reiki. Det finns även reikilärare som erbjuder reikikurser för barn. T.o.m dom klarar sig helt utan anatomiska kunskaper.

tarotlasse
0

Lagen är för just dom som inte jobbar inom den profesionella sjukvården.

Enligt lagen så gäller detta alla som ger alternativ vård   så som healing oavsett om du tar betalt för det eller inte.

Så jag får göra dig besviken för så är lagen i Sverige.

Så ger du healing till folk med svåra  eller smittsamma sjukdommar  så som cancer, diabetes eller HIV.

så kan du som healer bli straffad för detta enligt Svensk lag.

Du får inte heller ge healing till barn under 8 år.

Så vad du en gör så gå inte ut med att du ger healing till dessa grupper offentligt för det kan straffa sig.

För några år sedan så gav vi distans healing till ett svårt sjukt barn barnet låg i Koma och bedömdes att ha högst en vecka kvar. Vi gick ut med detta på ett forum och dom som ville fick vara med och ge distans healing till detta sjuka barn som var under 8 år.

Detta blev anmällt och 2 st blev fällda för detta.

Men barnet vaknade ur sin koma och vad jag hörde sist så mår barnet bra och är som alla andra barn.

Så inte alltid så lämpligt att berätta på ett forum vad man sysslar med.  

Jo visst så så ingick anatomi när jag gick min kurs i Reiki men den var inte speciellt omfattande.

Då är det betydligt mer omfattande på våra kurser och många andra healing kurser att kunna den grundläggande anatomin tycker jag är självklart om man jobbar med sjuka mäniskor.

Lasse

Shakti
0

#14 Alternativ sjukvård är också professionell sjukvård. Men om man inte arbetar inom sjukvården alls utan bara använder reiki privat, hur skulle då sjukvårdslagen kunna gälla?

"Så inte alltid så lämpligt att berätta på ett forum vad man sysslar med." 

Om man arbetar inom den alternativa vården, ja då kanske det inte alltid är så lämpligt att berätta vad man sysslar med, även när man inte tar betalt. Sysslar man däremot med reiki bara privat, ser jag ingen anledning till oro.

Ps. Sen jobbar jag inte med sjuka människor. Reiki är mer som en hobby för mig. Och skulle någon t.ex. ha huvudvärk så vet jag ju var huvudet sitter.

Ritsumei
0

Hej hej!

Jag håller distansreiki kurser, om det kan vara av intresse. Jag lägger länken här ist för att kluttra upp tråden med massa text.

Distans Reiki Kurser

Elpida
0

#14 Tänkte på det du skrev om lagen. Jag kan förstå den till viss del, det kan bli fel om klienten tror att den ska bli helt frisk av healing och det sedan inte fungerar. Men om man ger reiki i lugnande och smärtstillande syfte förstår jag däremot inte…:\ Knepigt det där.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus