Osynliga händer..
Jag håller just på med Reiki steg 1 och en av de första övningarna innebär att jag ska tänka mig själv antingen sittandes framför mig eller ståendes bakom mig och göra 5 olika handpositioner på huvudet- i tanken då alltså. Grejen är att jag kan liksom inte bestämma mig för vilket som är bäst, vilket gör att jag får svårt att koncenterera mig tillslut.
I början känns det jätteväl i händerna, sedan i huvudet och sedan - ingenstans, antagligen pga min ambivalens.
Vilket tyckte ni var lättast och har ni några tips?
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Kan du inte prova båda, fast en i taget? Eller har du gjort det och inte kan bestämma dig efter det?

Precis, jag börjar med den ena och försöker köra det full ut. Men det går liksom inte bestämma mig, det är som att jag omedvetet glider mellan. Ska tilläggas att eftersom den här hjärnan är full av aktivitet så körde jag ändå en meditation innan jag började…
Det kanske helt enkelt hänger på övning, men eftersom jag är en otålig person vill jag ju gärna att det ska fungera så fort som möjlig…
"Du har alltid två val"
Haha jaa du kanske får testa fler gånger.
Reiki ska vara lätt, det ska inte vara besvärligt eller komplicerat på något sätt. Jag förstår att du ska öva på visualisering. Alla människor kan inte det, utan då räcker det med tanken - alltså din bestämda och klara avsikt - det är det som räknas.
Tänk på att det är övningar som du ska gå igenom, och känna efter vad du upplever, ta det inte som ett tvång för då låser du dig. Alla övningar berättar du om till din lärare oavsett om du inte upplever något alls, likaväl som om du upplever mycket. Ställ inga stora krav på dig själv då gör du dig själv en otjänst. Reiki fungerar oavsett, och är en okomplicerad healingmetod.
Gör som #1 säger, en position i taget och vänta sedan en stund innan du gör nästa position- alltså behöver di inte byta position i samma övning. Det går inte att hasta sig igenom övningarna om du ska få ut något av dem.
Hoppas din lärare står till förfogande för dina frågor och undringar så mycket som möjligt om du läser på distans.
Mvh Kristall47

Tack för era svar!
Som sagt så hänger det säkert på min otålighet. Visst känner jag det i händerna, jag krånglar till det för mig med visualiseringen. Det är ganska konstigt för i vanliga fall har jag inte svårt för det alls men jag drabbas av någon sorts prestationsångest när det kommer till Reikin. Ska arbeta mer med min meditation. Hon kändes riktigt bra att prata med och jag är säker på att hon finns där när jag behöver kontakta mig. Just denna helgen flyttar hon dock
.
Det är som du säger Kristall, jag ska inte hasta igenom utan ta ett steg i taget!
Tackkramar!
"Du har alltid två val"