Healing iFokus

Healing

Etikettvisdomsord
Läst 1750 ggr
[Spanaren]
0

Dagens ord 26/3

Det är lättare att förlåta en fiende

än en vän.

William Blake

snoflinga
0

Den får jag klura lite på. Klart att man blir mer sårad av en vän, men förlåter man verkligen en fiende? Är det inte så att man inte blir lika sårad bara?

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Loet_old
0

Kan hålla med dig snöflinga,men en fiende möts ju oftast i en kort tid.Tänker i en (krigssituation) som i fredliga sammanhang skulle vara en bra vän.

För att klura till det lite mer så kan det vara din vän som har sårat dig djupt in i själen som är din verkliga fiende. utan att man har vetat om det tidigare som har kommit upp till ytan.

tilja65
0

Visst är det så,
tack Spanaren! Kyss

Med ljus och kärlek... Tina

www.harmoniqa.se

Indiania
0

Tack Spanaren Flört Så är det men tycker att #2 Loet kom med ett bra inpass! Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hoppfull
0

Hm, håller nog inte riktigt med William Blake… fiender är väl sådana som verkligen vill en illa och sådana har i alla fall jag himla mycket svårare att förlåta.

Men en vän som gjort en illa, är ju (om det är en riktig vän) en människa som bryr sig om mig på ett genuint sätt, så även om tilliten får sig en törn så förlåter jag lättare en människa som jag tycker om än det motsatta.

Bra med dessa klokord som får en att tänka till Spanis!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Spanaren]
0

#2 Loets förklaring gillar jag och jag är inne på samma linje Flört

Själv läser jag det som att en vän, var ingen vän när det kom till kritan och därför är det lättare att förlåta en fiende.

En fiende kanske inte har sett in i mitt innersta som en god vän utan har bara sårat mig med ord som har sårat mig som en dolk i mitt hjärta.

Därför är det lättare att förlåta en fiende /kram Spanaren

Loet_old
0

#6 Din sista mening om dolkstöten stämmer så bra in i situationen.man kan såra djupt in i själen med ord för sin vinning skull.

Tack spanis för kluriga ord som vi får grunna påFlört

Hoppfull
0

Men fiender kan man ju ha i sin omgivning i många många år (klasskamrater eller ingifta släktingar, arbetskamrater eller chefer t.ex.) som verkligen enbart vill en illa, så jag ser det inte alls så.

Dessutom är det väl så att man måste kunna bli osams med sina vänner utan att de för den skull är fiender? Precis som med den man älskar. Att förlåta en vän man hamnat i gräl eller så med är ju att stärka vänskapen ytterligare som jag ser det.

Självklart finns det sådana som man misstagit för vänner, men då är det ju inte vänner man pratar om utan falska människor och de ska inte förväxlas med vänner.

När jag skriver om vänner så menar jag vänner, äkta vänner, och hur jag vill bemöta en situation som kan uppstå även med dem, inget annat.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anna-Helga
0

Ja du det har du rätt i! :) Tack!

[Spanaren]
0

Jag älskar dessa tänkvärda diskussioner lika mycket som ni Flört

[rore]
0

#0 Spanis!

Jag har lite svårt att ta det citatet till mig…

Det hade varit lättare om det stod främling istället för fiende,,,,

För vänner kan bli till fiender….

Men en främling,,,, berör mig inte så pass känslomässigt som mina vänner gör,,,Obestämd

[Spanaren]
0

#11 Det du inte tar till dig idag kan du förklara för oss andra i ett annat citat och en annan dag Flört 

/ kram Spanaren

Loet_old
0

Hakade också upp mig på ordet fiende.Men man hade nog en annan livsyn på den tiden. Om jag är på rätt person så skulle W.Blake vara född i London år 1757-1827.

[rore]
0

Ja, Spanis,,,kanske detTungan ute Jag fnurrlar vidare på detta,, kanske det landar så småningom..

Kram

Ja Loet,, Kanske hade ordet fiende en annan innebörd då,, än idag,,,,

Kram