Lite tips om microvågsugnar mm....
Mikrovågsugnen, teflonstekpannan och våra samhällssjukdomar!
Mikrovågsugnen minskar värdet med upp till 97% i tex broccoli, medan du behåller nästintill all näring genom ångkokning, som dessutom tar lika lång tid och ger en smakfullare måltid. Samhällets allt mer användande av micro oroar mig verkligen, främst eftersom det tyder på större stress och att gastronomin, smaker, färger och därmed ögats och smaklökarnas njutning sätts i andra hand.
Läs mer på: www.zarahssida.se

Usch ja! Jag är en microvägrare och har alltid varit…. 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ja det tåls att ta upp för många lagar sin mat i dom varje ggn de ska äta. Sedan barnmat mm…..
Jag har micro, men värmer det mesta på spisen ändå.
Jag har heller ingen micro…….tänker på både strålning och det kan inte vara nyttigt att värma upp tex djupfryst mat på detta viset.
Har man en vattenkokare så går det väldigt snabbt att få vattnet att koka.
Som tur är har jag tid att laga maten utan micro.
Tack Jile för du tipsar!
Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack, ja jag väntade länge med att skaffa micro jag med. Men så är det praktiskt när främmande kommer och bullar ska värmas upp….
Kram

Problemet är ju ungarna. Mina tonåringar vägrar konsekvent att använda spisen, precis som de vägrar sluta dricka så mycket läsk…
De skiter i om de får cancer säger de… 
Ja bekvämligheten väger över brukar jag säga….

#6 Fniss ja när man är 18 & 20 så är man ju odödlig… för min egen del vinner "aldrig" bekvämligheten över nyttan! Så jag vägrar konsekvent micro och annat skräp! 
jag har både micro och teflonpanna. Teflonpannorna måste man se till att vårda och att inte repa dom för när de börjar bli repiga är det kört och bara att köpa nytt. Jag har teflonpanna för att jag har svårt att hålla i en gjutjärnspanna även om jag äger en sådan också.
Microns negativa effekter uppfattar jag som överdrivna men jag använder den i stort sett bara till att värma rester i. Och så går jag undan när den är igång. All återuppvärmning av mat oavsett värmekälla förstör näringsvärdet i maten. Det är viktigt att tänka på.
Jo men jag har lite respekt för när mat går att tina upp så snabbt och att det händer en massa på så kort tid…står hellre och väntar och glor ner i kastrullen…
Fast visst värmer jag med ibland och teflonpanna har jag ju då förstås och en som är repig med till att steka ägg i för min dotter är äggallergisk så jag måste ha en egen stekpanna till det så då fick jag ta den gamla repiga….vad snål man är mot sig själv insåg jag plötsligt. Får ta och köpa en ny..hi..hi
apropå snabbt kan jag tala om att det går lika snabbt och ibland snabbare att värma maten i kastrull på vedspisen istället för micron. Jag har jämfört de två och efter det så har jag uppfattningen att snabbheten i värmningen inte är så skadlig. Vi har hög verkningsgrad i vår spis så hett blir det
Jag vill bara förtydliga att jag säger inte emot dig JILE, bara har en annan uppfattning
Ja men det är väl bara bra det….
annars skulle de ju inte få sälja microugnar om alla använde spisar…
Ja det har du rät i med att det tar nog ingen längre tid faktiskt, men man slipper ju en geggig kastull…nu kom vi in på bekvämligheten igen då.
jepp bekvämligheten är uppfinningarnas moder sägs det ju. men jag använder ändå micron restriktivt

De tester som jag hittat visar ju precis som du säger korseett att värma redan tillagad mat inte är så farligt. Det är när man lagar maten i micron som maten tappar så mycket. Jag tror även att tina saker länge är dåligt för råvaran (många tinar ju kött och kyckling i micron).
Men sedan har jag hört andra teorier med så för egen del avstår jag helt.
Sedan är det ju en resursfråga med, att värma ugnen som jag gör för min matlåda kanske hälften av tiden tar ju enormt mycket mer el än att värma en tallrik i micron. Tyvärr!
Men en liten gryta på spisen är det vanligaste för min del