Kan tyger vara helande?
För många många år sedan (ja, jag är så gammal att det kan vara många år sedan
) köpte jag en fleecefilt som jag använde till min dåvarande häst. Den kostade 30 kr och jag köpte den bara för att den var billig och jag behövde den egentligen inte. Hästen jag hade då älskade filten, men då hon dog och filten inte var något täcke slutade jag använda den, den var svår att hålla på plats med bara en gjord och den var lite för liten att ha på hästarna också. Sedan har filten bara legat i många år, men jag har inte kunnat göra mig av med den, av någon konstig anledning.
Häromdagen ville jag ha ett halstäcke till min häst, så att han slipper bli kall om halsen när han blivit svettig efter motionen. Så, vad göra? Jo, jag hittade den gamla filten som bara finns till ingen nytta, sätter saxen i den och sedan kastar jag den i symaskinen (som jag ju har ett hatkärleksförhållande till) och sydde oss ett halstäcke.
När jag sedan kommer ut till stallet och lägger på filten om halsen på hästen, ser jag hur hela hästen bara myser och verkligen gillar filten, precis som min gamla häst gjorde.
Kan saker ha helande, eller på något annat vis, lugnande krafter? Jag såg samma känsla hos denna hästen som hos min gamla, och då har ändå filten legat i tio år sedan hon hade den.
Är det ett sammanträffande som har med filten att göra, eller är det bara en slump att han råkade tycka om att ha ett halstäcke?
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
Kanske all kärlek från dig och din gamla kära vän ligger kvar i filten?
Vi kan känna så mycket annat så varför skulle inte denna kärleksfulla värme finnas kvar?
/kram Spanaren
Jag tror bergis att tyger (och annat) kan vara helande.
Helande har ju med känslor att göra och om man tycker att något är skönt att ta i/på, något är vackert att se på…Då känner vi tillfredsställelse - och det är helande.
Tänk er babyn med snuttefilten - tröst/helande.
Instämmer helt
Vad det gäller tyger och liknande dras vi ju till olika färger på kläder olika dagar och i olika perioder….Det finns ju mycket helande i färgerna också.
Kanske skall tillägga vad det gäller färger de kan ju hela oss i naturen och överallt.
" Var nära naturen - var när dig själv "

Ja, jag blev mest så förvånad när jag såg att han reagerade omedelbart :)
Får se till att fixa lite kardborreband till den, har knytsnören nu men kardborre fungerar bättre, så ska han få ha det så länge det är kallt 
Bra liknelse med snuttefilten!

Loet hade ju en bra länk till en färgsida:

Det tror jag på med!
Dels så kan tyger i sig vara bra, sedan spelar färgen roll men sedan tror jag vi laddar tyger med våra energier med. Kanske hade din gamla vän lagt mycket kärlek i den filten så den bara var hur kärleksfull som helst.
Om man tänker på gamla möbler så kan ju helt klart känna att vissa soffor bara sjunker man ner i medan andra stannar man lite dygdigt på kanten av. det tror jag hör ihop med vilka energier de är laddade med.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.