Healing iFokus

Healing

Etikettdjurkommunikation
Läst 5452 ggr
snoflinga
1

Halt häst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästen blev halt för en vecka sedan när vi var ute och promenixade. Vände hem med lilla pållen och pysslade om honom med liniment och lindor - gissade på en vrickning eller ev en stengalla (ett blåmärke i hoven). Nu har hältan inte försvunnit i trav ännu, vilket jag tycker att den borde gjort, och jag hittar heller inget fel någonstans i benet, ingen svullnad eller värmeökning direkt.

Så, nu undrar jag, någon här som kan känna var problemet sitter? Är det så att han sträckt/överansträngt en muskel så att problemet sitter i bogen/bringan? Eller är det i hoven? Eller är det rentutav i kotleden trots att jag inte märker någon svullnad?

Nu är det röd dag och sen helg, så jag ger det till måndag och har jag inte blivit klokare eller han bättre så får jag ringa och boka tid hos veterinär.

Han tar säkert gärna emot healing också om någon orkar vill Flört 

Bilden är nytagen från i söndags.

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

majlar
0

Skickar en stråle av ljus till dig och lilla hästen. Hoppas han kryar på sig.

kram

snoflinga
0

Tack majlar! Han tycker livet är pest och pina nu när vi inte kan göra något, han verkar inte ha någon förståelse alls för att han behöver ta det lugnt och bli ohalt innan vi kan hitta på något kul.

majlar
0

Ja, han ser onekligen riktigt busig ut. En riktig liten spjuver.Vi får hoppas på att det inte är något större fel på honom. Han är nog som du säger mest irriterad på att han måste stå still.

Kram

allhealing
0

Ingen fara med hästen, lite öm bara. Det räcker med vila, bra om 2-3 veckor.

Felet sitter i vänster bakben upp mot ryggen.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Rosenvial
0

Han ser ju rätt fin ut pållen din,en hälta kan ju sitta i flera veckor,har den haft fång någon gång ?det är ju ovanligt på stora hästar men det förekommer ju ibland,mest bara nära jag kolla på hovarna,finns det någon orsak till att du inte har den skod,vita är ju alltid lite känsligare,fram är ju lindade också svårt att se då ,gallan sitter i kotan då inte i hoven väl.Jag tror faktiskt att du själv kan känna när det är dax för veterinär,vila och små promenader är ju bra kan ju som sakt ta veckor.Hoppas allt blir bra för dig och pålle

snoflinga
0

#4 Tack för svar Skrattande

[Spanaren]
0

Men så tråkigt för den vackra hästen i alla bemärkelser. Sänder kärleksfull energi till honom (för det är väl en han?).

Du har väl radion på så att han får digga musik Tungan ute

/kram Spanaren

snoflinga
0

#5 - för mig är mer frågan - finns det någon anledning till att en häst är skodd. Att ha en oskodd häst är väl inget konstigt utan snarare helt naturligt Flört Jag tycker att något i världen är fel när man anser att en oskodd häst är oskodd av någon anledning, medan en skodd häst inte behöver ha någon anledning att vara skodd. Men, den här diskussionen behöver vi inte snöa in på här, det finns många andra som sköter den åt oss på andra forum. Han har gympadojjor som vi tar på när vi ska rida, precis som vi människor tar på skorna när vi ska gå ut.

En stengalla sitter i så fall i hoven - och försvinner av sig själv efter ett tag.

#7 Tack för att du skickar! Det är en han, du har helt rätt - dock har jag bara radion på när jag är där, är rädd att de inte vill lyssna på den hela natten när de ska sova Flört

#4 - du ger mig problem Flört Du har nämligen prickat in hans "vanliga" problem som jag inte lyckas få rätt på. Det han är halt av nu är något med vänster fram, men det ben han annars har något problem med som vi inte lyckas lösa är vänster bak. Märks inte som en hälta, men jag märker av det på lite olika små detaljer. Kan du säga hur det känns, verkar det vara skelettalt eller muskulärt? Är det något annat han vill förmedla får du gärna nämna det också - jag VET att han vill göra mer saker men allt går inte att lösa och man kan inte få allt här i livet - pengar spelar in för min del och det vet ju inte han något om.

allhealing
0

Ok,

jag hjälper gärna till med din häst om du vill det. Ingen kostnad såklart.

Det är även lite andra småfel men ingenting som inte går att fixa till. Med din tillåtelse gör jag gärna en genomgång av hästen och justerar det som behövs, dvs öppnar upp de energiflöden som inte är öppna för tillfället. Säg bara till så kör jag. Det tar cirka 10 minuter.

Följande behöver justeras. Vänster bakbens problematik handlar om ett minne och det handlar mer om att din häst inte vill ta plats och därför håller sig lite i bakgrunden.

Hästen är riktigt duktig när den väl gör sin grej men den har låtit bli att göra detta alltför ofta och istället prioriterat att istället hålla sig i bakgrunden.

Det finna även som jag skrev lite andra småskavanker och ett är när man lägger sadel på hästen, då ömmar det speciellt där dalden ligger an på höger framdel ca 15 cm ner från hästens mittpunkt längst upp. Där har hästen i praktiken inget energiflöde genom kroppen så det kommer jag även att arbeta med, ingen sadel på 2-3 månader tack, ber hästen om , det behöver hinna läkas först.

Hästen gillar inte heller stumt underlag, speciellt utomhus. I stallet är detta ett mindre problem, men en gummimatta i boxen skulle inte skada, lyx är ingenting som jag mår dåligt av precis =)

Annars har din häst inga speciella önskemål. Jag är en enkelt häst och jag trivs bra där jag är. Den uppskattar även den "torra" maten, som inte är fuktig. Det är viktigt för mig.

Sen är hästen en bra lärare och ett skolexempel på hur en lärare ska vara om den delar stall med andra hästar. Bättre lärare går det inte att få. Så se gärna till att den står i ett stall, gärna längst in i ett hörn så den kan överblicka hela stallet och samtidigt ha sin rygg fri genom att ha sin box med två väggar mot stallets yttervägg, dvs i ett hörn av stallet.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

snoflinga
0

#9 Det får du jättegärna göra :) Passar bra vilken dag som, eftersom han ändå vilar. Vänster framhov var väldigt varm igår så där är något knas också tror jag.

Vänster bak blir jag jättetacksam över om vi kan få rätt på, är rädd att det ger honom andra problem på andra ställen också.

Höger fram där sadeln ligger an, det har massören märkt av och försökt få bättre, ja, det har blivit väldigt mycket bättre sista året men det fattas säkert lite där - jag märker av det på den hoven, den formar sig annorlunda.

Ingen sadel - men får jag lov att använda min barbackaullpad, som är mjuk och inte är formad som en sadel? Han får ändå vila hela januari har jag bestämt för mig själv redan tidigare.

Kul att du skriver om den torra maten! Han mår jättedåligt av ensilage, och när vi flyttade hem honom och han fick fri tillgång på hö åt han så att det nästan stod ut hö genom öronen, och vips så blev han bättre i magen och slutade må dåligt (han kan till och med ha haft magsår stackaren, han visade flera tecken på magproblem).

Ang boxen så har han själv fått välja och jag tror han trivs i den han har nu - vi har också upptäckt att han inte trivs med att bo nära dörrar eller i centrum, tyvärr bor han inte i ett hörn just nu då stallet är så enormt stort, och jag vet att han föredrar lite mindre stallar, men där har vi tyvärr inget val, så tyvärr kan jag inte ordna ett hörn åt honom där han bor nu. Men - i förra stallet stortrivdes han i sin hörnbox :)

Tack för all hjälp allhealing! Det betyder massvis för mig att kunna få hjälp med min prins! Kyss

[Spanaren]
0

Vilka goa männsikor det finns och allt beroende på kärleken till hela Alltet. Lycka till med din prins Snöflinga!

/kram Spanaren

Ps Fast egot är nära att fråga om min egen hundprins Skäms

snoflinga
0

# 11 - eller hur!!! Jag är alldeles förstummad! Och lycklig - tänk vad jag grubblat och grubblat över detta!

[Spanaren]
0

#12 Du får ge Allhealing en puss på snosen i skyn Kyss

allhealing
0

Då är det klart. Låst hästen ta det lugnt i 2-3 dar nu. Undvik att rida hästen ett tag framöver helt och hållet. Den behöver vila upp ryggen just nu. Ingen ridning alls på 1 månad, sen kan du prova barbacka eller med nån typ av filt. Men följ rådet att låta sadeln vila i 2-3 månader.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

snoflinga
0

#14 TACK KyssKyssKyss

Rosenvial
0

Så glad för din skull att du och pålle fått sån fin hjälp värdefullt.Glad

Lycka Till med allt

snoflinga
0

Allhealing: Måste bara tacka dig för en annan sak - TACK för att min häst får vila, så att jag med gott samvete kan låta bli att rida! Det är så skönt att få slippa kravet, jag fixar i stallet och pysslar och behöver inte ha dåligt samvete över ridningen!

allhealing
0

Du är så välkommen.

Hästen mår bra och genomgår just nu en slags inre renovering av sig själv. Berätta gärna hur du upplever att det blev om några månader, kanske fram emot maj månad nånstans.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

snoflinga
0

#18 Jag märker det, just nu är det enorma reaktioner vid beröring som gör att han blir helt paralyserad, när jag masserar/kliar så håller han nästan på att välta (för att det är skönt) - så har han inte gjort förut, han har ju fått massage många gånger och har aldrig visat någon sån här tendens! Min känsla är att jag får fortsätta massera/klia tills det lugnar sig. Jag återkommer lite längre fram, kanske redan i april Flört

korseett
0

det är en bra kommunikation du har med hästen när du går på din känsla. Jag hade det med min ena då det begav sig

snoflinga
0

Jag fick den känslan när jag stod och masserade första dagen - att när det här är över kan jag börja rida igen. Den där kontakten tar tid att utveckla, min gammelhäst har jag superkontakt med, hon kan skicka ljus till mig, och till andra. Såg i går hur hon lös av lycka över sin nya kompis som kommer och bara för att rykta och pyssla om henne. De kan också få sådär bra kontakt.

Nackdelen är att tanten vet allt jag tänker på, vilket inkluderar orosmolnet över när hon ska vandra vidare till Trapalanda. Hon har ont och problem med sin kropp, olika skador här och var som inte går att göra något åt, och det svåra är att veta när det är dags. Jag hoppas att hon säger i från, men är rädd att hon inte gör det i tid - hoppet är ju det sista som överger en. Just nu är hon tillfälligt halt igen, men det brukar försvinna med massage runt en av skadorna och på sommaren är hon ju alltid bättre pga värmen. Men, problemet är ju att jag får skuldkänslor över att jag går och tänker på hennes dödsdag. Kanske hon inte tar illa upp, men det känns elakt att fundera över sånt.

Men, vad jag skulle säga från början är att jag inte förrän nu fått bättre kontakt med min prins. Och jag tror det är från båda hållen, jag måste öppna upp mig för honom, men han måste också förstå att han kan kommunicera med mig, många hästar är nog så vana vid att folk är både döva och blinda och därför har de slutat försöka. Så upplever jag det i alla fall. Min gammeltant levde som vildhäst tills hon var fyra, och kommunicerade ordentligt när jag fick henne, men dock var jag både döv och blind då, vilket är lite synd men samtidigt har hon lärt mig massor och vår väg må ha kantats av tråkigheter och missförstånd, men ändå håller vi ihop.

Nä, nu ska jag sluta skriva noveller här, men det är dött på jobbet denna månad och då blir det lätt så. Februari bör det vända och mars lär ni inte höra ett ljud från mig Flört

korseett
0

har du försökt med gurkmeja en period med din gamla tant? och nypon?

snoflinga
0

Gurkmeja fick hon för rätt längesedan, då märkte jag inte någon effekt. Har funderat på att ge något tillskott, men vet inte riktigt vad jag ska prova med för att verkligen få effekt.

korseett
0

hur länge åt hon då? 1-2 msk/dag i tre veckor är dosen som jag lärt mig. Gurkmeja är renande och antinflammatoriskt. Nypon kan ges 1-2 msk varje dag året runt och är bra för rörelseapparaten

snoflinga
0

Tack för dosering, jag minns inte mängden men kan gott prova igen om det ska fungera på tre veckor :) Var hittar man nypon?

korseett
0

www.phbalans.se har helnyponmjöl som jag tycker är bra.

snoflinga
0

#26 Tack för tipset! Vet du förresten något som är bra för att öka ämnesomsättningen? Sedan hon fick föl och sedan blev skadad och därför inte kan motioneras, har hon blivit grymt tjock. Jag har uträknad foderstat på analyserat hö och hon får foder enligt alla konstens regler (precis som Anna Skipper säger kan ju en tjock kropp lida av svält), men ändå är hon fasligt tjock. Jag tror att hormonerna med fölningen och sedan det hastiga avslutet av motion gjorde att kroppen började samla på sig, och nu har jag svårt att vända den trenden.

korseett
0

för henne räcker det med att behovet täcks av grovfoder så ger du henne kraftfoder så skippa det. Hon gör ju inget och ännu mindre än om hon skulle ha varit vild i det fria. Ska fundera på ämnesomsättningen

snoflinga
0

Allhealing:

En bit av det du skrev har förbryllat mig, det där med gummimatta. Jag kunde inte förstå varför han ville ha gummimatta i boxen, vi har halmbädd som är 30 cm mjuk packad halm och spån, och sedan lös halm ovanpå det, så en gummimatta hade varken gjort från eller till. Grubblare som jag är så funderar jag omedvetet över sådana saker, trots att jag bestämt mig för att strunta i det. Och häromdagen förstod jag äntligen - för jag tror att min häst helt enkelt bara kommunicerade gummi under fötterna till dig, kanske inte nödvändigtvis i boxen? Han har nämligen gummiboots/gympadojjor för hästar, som jag använder när han ska ridas på hårda underlag, men sista tiden har jag slarvat en del med dem och tyckt att det inte gjorde så mycket, han går ju fint ändå, men samtidigt så är det ju som du skriver - lite lyx skadar inte!

Sen berättade han själv för mig att jag kunde göra en vägg av halmbalar bredvid hans box, så blir det som en yttervägg, även om det inte är en riktig vägg. Jag skulle gärna ta åt mig äran för idén, men det kan jag inte för jag var inte tillräckligt smart själv…

Nu får vi se om vi är redo för motion och ridning igen, på söndag är det dags - jag börjar nästan bli nervös nu Skrattande

Skickar med en bild på hans gympadojjor

allhealing
0

När jag observerar reaktionen i hästen på 30 cm halmbädd eller gummimatta i boxen så är gummimattan att föredra alla dagar i veckan.

Det blir en betydligt mjukare upplevelse för hästen i hela kroppen med gummimatta. Det är mer som att dansa fram i en vals. Halmen blir mer som att gå med träskor på asfalt, helt enkelt inte bekvämt för din hästs kropp.

Gummiskorna fungerar säkert bra utomhus men i stallet blir de inte bra för hästen. Satsa på en gummimatta ät min rekommendation.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

snoflinga
0

#30 Ok. Vi får se vad jag gör, för min del handlar det om en ganska stor uppoffring ekonomiskt att köpa gummimatta - och jag känner just nu att det finns lite viktigare hål att stoppa pengarna i Skrattande Men, jag har lyssnat och tagit det till mig i alla fall.

korseett
0

#31 ha koll på om det dyker upp begagnade mattor i ATL eller annan facktiding

snoflinga
0

#32 Ja, jag är bara lite osäker på hur fräscht det blir, man får ju ha spån också ovanpå, men kiss och sånt borde inte absorberas lika bra som i en tjock bädd. Och att ströa tjockt över mattan tar ju bort effekten? Ja, jag får klura lite… Men vet att de är dyra Rynkar på näsan

korseett
0

#33 nej det tar inte bort effekten från det andra. Du har lika tjockt som förut med spån och halm men skillnaden är att det finns en annan yta under som inte är stenhård och iskall. Det blir en helt annan effekt på kroppen när de får en gummimatta som bas och som sviktar lite lätt när man står eller går på den.

moniqa
0

Vilka kanon boots att ha till hästen! Trivs han i dem?Glad

snoflinga
0

# 35 Han gillar dem :) Enda problemet är vid full galopp, då stretchar han ut lederna så långt mellan kota och hov att tyget spricker i kanten och då trillar dojjan av, men det har bara hänt två gånger, ena gången var på stranden i full 190 och då hade han inte ens behövt dem.

Det är skönt att inte ha järnskor 24 timmar om dygnet när man bara rider 1 timme, nu kan han ridas en timme och vara naturlig i 23 timmar. Alla mina hästar är barfota numera och häromdagen kom jag på att ingen av dem har längre några svullnader i benen, inte ens när de stått inne hela natten :)

Här ser ni oss med dojjorna på Skrattande

snoflinga
0

Gissa om prinsehästen sårade mig i dag Gråter Jag hade bestämt med systeryster om en fotografering av mig och hästen i snön, syster har i princip aldrig tid med sådant och det kändes så kul att det äntligen skulle bli av. Var laddad som bara den, och har i flera dagar längtat och längtat, och tänkt att i dag ska vi BARA ha kul, inte bry oss om något annat än att ha roligt framför kameran. Ingen prestationsångest eller något sådant, bara kul. Kom fram till stallet där hästarna kommer fram till grinden, går in och hälsar på dem, och går sedan in i stallet för att hämta grimskaft till hästapållen. När jag kommer ut igen och han ser grimskaftet, vänder han och går i väg, jag tar några steg efter och kallar på honom för att se om han ändrar sig, men nejdå, då gick han bara med ännu mer bestämda steg bort från mig! Jag blev SÅ sårad Gråter Han har alltid velat bli riden och tyckt att det var det bästa som finns, han har haft så mycket energi och bus i kroppen och verkligen visat att han gillar ridning, så jag blev alldeles tagen av hans nekande i dag…

Hoppas det går över, jag vill ju ha en häst som vill bli riden, jag vill inte tvinga honom till något han inte vill…

/Snöflinga - som var tvungen att beklaga sig lite…

JILE
0

Tack för intressant läsning Snöflinga, har just läst igenom tråden och ser att du är verkligen en djurvän.

Hoppas din häst vill bli riden igen.

kram Jile

snoflinga
0

Hihi JILE, det är en lång tråd så jag är imponerad att du orkade läsa igenom hela Skrattande

Det var nog bara tillfälligt för i söndags var han glad och social igen - kanske hade det hela en annan mening än det jag trodde, kanske var det så att jag inte skulle rida den dagen, utan köra hem i tid i stället Skrattande

JILE
0

Ja är det intressant läsning så går det fort. Skönt att han var pigg igen, de har väl sina dagar lika som oss. Ibland har man lust och ibland inte..hi,hiFlörtHar du testat en djurkommunikatör? De kan ju få fram så mkt.

Kram

snoflinga
0

#40 Jag är ju rädd att prova någon som jag inte tror på. Hade ute en för några år sedan till min gammelhäst, och hon var jättebra, men sen har jag tappat bort hennes namn och nummer och tjejen jag fick kontakt med henne via vet jag inte längre hur jag får tag på, efter att vi båda bytt jobb flera ggr sedan dess Gråter

Vill liksom inte kasta ut pengar på någon som bara hittar på saker  hur som helst, det märker jag ju inte förrän efteråt…

Jag är lite svår med allt sånt, det gäller inte bara djurkommunikatörer utan även tränare, kiropraktorer, equiterapeuter mm, jag vill gärna veta att de verkligen är bra och vet vad de gör Glad

JILE
0

#41 Ja det förstår jag, Angela Orsucci är duktig vad jag vet. www.awoc.nu

Kram

snoflinga
0

#42 - tack för tipset, ska genast kolla :)