Healing iFokus

Healing

Etikettdjurkommunikation
Läst 2147 ggr
liwa
0

Ena hankatten har fått ryck...

Min ena hankatt har den senaste veckan börjat springa runt i lägenheten och jamat på nätterna. Jag ropar på han och han kommer men verkar rastlös och sticker iväg och jamar vidare. Har även försökt "satt på" den andra hankatten, fastän han är kastrerad.

Har släppt ut han på balkongen men det dröjer inte länge förens han kommer in igen.

Kan någon hjälpa mig och ta reda på vad han är orolig över eller vad det är som stör honom?

Vore underbart då han i vanliga fall är en helt underbar katt. Och för att jag vill kunna sova på nätterna.

mvh liwa

Kristall47
0

Ta honom till vetrinären eller ring dit för råd i första hand när han beter sig så här.

liwa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo men han är inte konstig på något annat sätt. Nu är han kolugn och ligger och sover. Bara på nätterna när det blir tyst. Tänkte om det var något speciellt eller om det bara är av uttråkning.

Han går ju inte ut så mycket nu när det är kallt ute. Så det kanske kan vara därför han är så här. Men man vill ju gärna höra med dessa otroligt duktiga djurkomunikatörerna som håller hus här inne om dom känner av något speciellt.

Skickar med ett kort på honom i det här inlägget då jag glömde det i första.

korseett
0

kan ju vara så att han känner av en honkatt som löper i närheten

liwa
0

Nja han är ju kastrerad och har aldrig betett sig så här förut. Och det är bara på nätterna när det är tyst och mörkt hemma.

Ja ja vi får hoppas att det går över snart. Men om det finns någon djurkomunikatör här inne får ni gärna känna av om det är något speciellt.

liwa
0

Nu har han blivit smårädd och ligger mest och gömmer sig om dagarna. Vi var till veterinären men hon kunde inte se något. Han är i god kondition och blodprov visar inget. Snälla är det någon som kan försöka se vad som är galet. Han är en så underbar snäll katt och det vore hemskt om han led i onödan.

mvh Liwa

Hoppfull
0

Jag tänker som korseett, det låter som en tvättäkta marskatt. Hankatter kan få sådana ryck trots kastrering och då är nätterna deras stund.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

majlar
0

Jag tycker också det låter som en marskatt. Även kastrerade hanar kan ha kvar instinkten.

Kram

[Mastre]
0

Jag vet att det hos människor utsöndras små mängder könshormon från andra körtlar än bara testiklar och äggstockar. Det är säkert så med katter också. Kastreringen till trots har han fått ett testosteronryck från back-upsystemet. Skaffa honom en date!

Flört

liwa
0

#8 Han har redan en honkatt hemma så en date behöver han inte.

Kanske han är en marskatt men det är något som är galet. Nu jamar han inte längre på nätterna utan nu ligger han bara och gömmer sig hela tiden.

Tänkte om det var någon som kunde det här med djurkomunikation som kunde hjälpa mig lite.

korseett
0

liwa har han något av det tidigare beteendet kvar? jamningen är borta men rastlösheten då?

liwa
0

Nej nu liggar han bara och gömmer sig,precis som att han har blivit rädd för något.

Han är lite skraj i vanliga fall men inte så han ligger och gömmer sig hela tiden.

Skulle vara intressant om man kunde få reda på om det hänt något när jag inte varit hemma. Eller vad det är som rör sig i huvudet på honom.

korseett
0

ja nu får vi allt kalla in artilleriet! Hallå alla som kan prata med djur- jag är tacksam om det är nån av er som kan försöka hjälpa till. Så här ska inte en katt bete sig.

Vet du när jag skrev ovan så fick jag en tanke om att han är deprimerad och liksom tappat tron på sig själv. Har det skett några förändringar i familjen den senaste tiden? Jagar en löståt nu känner jag och jag är inte ett dugg duktig på att prata med djur men ibland har jag kommit rätt

liwa
0

Inga förändringar i familjen.

Men nu det senaste dygnet så har han blivit lite bättre. I gårkväll var han med i soffan när jag tittade på tv. Så jag hoppas att det bara är tillfälligt och att han är bra snart igen men det skulle vara intressant att få veta vad som hänt iaf :)

korseett
0

jag ser att det jag inte fick med i gårdagens inlägg var att jag fick tanken att det handlade om att vara kastrerad, att han inte ville vara det. Ja jag vet inte.

Han kanske kommer tillrätta med det av sig självt nu när han har visat förbättring

Loet_old
0

Vinter perioden är väldigt påfrestande för katter.Beror mycket på kyla och snö som infinner sig som gör att katten inte vill vara ute,man kan säga att det är en dep.aktivera katten låt katten leka med ett snöre eller någonting som får igång energin.så tror jag det löser sig.

liwa
0

Han är ca 6 år och har aldrig tidigare betett sig så här. Har varit kastrerad sen han var ca 6 månader så tror du verkligen att han kan känna av det?

Vi har försökt leka med han och aktivera han men han kryper in under sängen och gömmer sig. Vill liksom inte vara med.

Men nu börjar han komma tillbaka lite sakta. Och det skulle vara intressant om en riktig djurkomunikatör kunde se om det var något spec. som orsakat han beteende eller om det "bara" är en vanlig dep. Men jag är tacksam för era funderingar och försök till hjälp :)