Eksem som inte försvinner...
Hej!
Jag har sen spädbarnsåldern haft problem med atopiskt eksem över hela kroppen. Det var mycket när jag var liten, det blev bättre i tonåren, för att nu komma tillbaka när jag är 23 år. Allt hade varit förhållandevis lugnt på eksemfronten sedan en längre tid tillbaka, men så i september 2009 kom allt tillbaka. Sen dess har det varit värst på armar och ben, samt händer och fötter. Händer även att det är riktigt illa på ryggen också.
Har testat massa salvor med kortison, även en som heter Protopic (utan kortison) - jag tycker inte att någon av dessa salvor hjälper. Använder Dermasilk-kläder för att dämpa de värsta utbrotten men effekten kunde ju varit bättre…
Har hittat en salva från hälsokosten som heter Zona… innehåller ett laxroms-enzym som reparerar huden. Denna salvan har bra effekt men är dyr. Den läker sår men hjälper inte mot nya utbrott eller klåda.
Någon som kan hjälpa mig? Vad kan denna plötsliga halvårsperiod av eksemutbrott bero på? Läkarna säger "Det är bara så det är… testa denna salvan ist", vilket inte hjälper.
Hur kan jag lidra detta?
Kan tillägga att jag är nyutbildad sjuksköterska som snart ska börja jobba.. och då är det riktigt trist med handeksem :(
Kram!
Hej Systerkatten och välkommen hit
Tror att du skall vända dig till vår systersajt Alt Behandlingar, där är de duktiga på sånt här.
Lycka till! Kram Indiania
" Var nära naturen - var när dig själv "
Hej och tack! ;)
Jag såg precis att jag kunde vända mig dit.. så jag la in mitt inlägg där!
:)
#0 Jag har haft liknande problem som du. Smörjt med en massa olika salvor…
I somras fick jag testa om jag kanske var allergisk mot något och det var jag mot flera olika saker. För att snabbt få bukt med alla utslag och sår, gav läkaren mig en cortisonspruta och det gick faktiskt bara några dagar så slutade det att klia och såren började läka. Har inte haft ett enda utslag sedan dess och det är helt underbart!
som hudvårdsterapeut så ser jag saken på fler håll och i första hand invärtes. Så om du vill kan du PMa mig om hur och vad du äter, stressnivå nu och tidigare till att börja med. Sen så slänger du allt vad salvor heter och börjar använda kallpressad olivolja till tvätt och smörja.
#4 Förlåt Karin, här gjorde jag bort mig ordentligt. Detta är ju inom ditt område det tänkte jag inte på. 
" Var nära naturen - var när dig själv "
#5 det är lugnt vettu
Min son hade en massa exsem så här års när han var yngre. Eftersom det inte kändes okej att ha på honom en massa kortison testade jag miljarder (typ…) andra salvor och krämer. Det jag tycker funkade bäst var Aloe Vera gelly. Det försvann inte helt av den, men det lindrade jättemycket. Nu har han klarat sig flera vintrar *peppar peppar* så jag börjar hoppas på att det vuxit bort.
Hoppas att du hittar något som funkar.
kram /jeanette

Min dotter hade detta som liten hon fick essexkräm med propylenglykol och en annan salva som heter elocon och de funkade super på henne.
Hon fick eksem av skaldjur, fisk, tomat, choklad och citrusfrukter.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
fast propylenglykol är inte bra för huden- det är kommet från råolja. men bra att hon blev bättre Loucar