Healing iFokus

Healing

Etikett: visdomsord
Läst 547 ggr
Loet_old
0

Tänkande ord kring meditation

Meditation handlar inte om att försöka förändra sitt tänkande genom att tänka till.

Det handlar om att iaktta tanken. Att iaktta är att bevara.

Genom att betrakta sina tankar utan att själv dras med av dem kan man få en oerhört befriande insikt om själva tänkandet, vilket kan hjälpa en att bli mindre av en fånge i de ofta mycket tvingande tankemönster vi har.Mönster som kan vara småskurna,ofullständiga,självcentrerade,tvångsmässiga eller direkt felaktiga.

Jon Kabat-Zinn

korseett
0

att iaktta tanken när man ska meditera, ja hur många gör det egentligen med tanke på alla ledda meditationer där man ska upp på berg och in i grottor och träd och allt? Inte för att de meditationerna är dåliga på något vis- snarare tvärtom.

Men att iaktta vad som händer- Berit du minns väl Xin Ping bollen? Den har vår kursledare lärt oss att ta kontakt med en energiboll och lägga i problem eller annat och bara iakkta vad som händer.  Spännande

Tack Roger för visdomsordet

[rore]
0

Tack Loet!Kyss

Detta behövde jag verkligen idag,,,

Iaktta och betrakta tanken som dyker upp,,

Mmm, det är det jag behöver göra.

Loet_old
0

Inte helt fel att betrakta tanken eller tankarna som dyker upp rore.får en att tänka till ett par gånger innan det blir en mening av det.

Kanske författaren tänkte på oledda meditationer,där man inte ska dras med i ett eget tänkande utan helt släppa sin tanke och bara iakttaga tanken.

Indiania
0

#1 Karin visst kommer jag ihåg Xin Pingbollen, jag gör den fortfarande efter qi gongpasset och den stärker mig många gånger.

Var allt förtjust i Mariannes ledda meditationer också.

#3 Kloka tankar du skriver Loet. Kan tala om för dig att jag läst Jon Kabat - Zinns bok " Vart du än går är du där". Det var mycket understrykningar när jag läste den boken, tycker mycket om det han skriver. På ett ställe skriver han så här angående meditation:

Att tro att man inte kan meditera är lite grand som att tänka sig att man inte kan andas, koncentrera sig eller slappna av. De allra flesta människor kan andas utan större svårighet. Och underde rätta omständigheterna kan i stort sett alla människor både koncentrera sig och slappna av.

Ja det är intressant detta Loet.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[yodhe]
0

Tack Loet!

En mycket viktig insikt för meditation detta, och jag skrattade åt Karins uttryck….

upp på berg och in i grottor och träd och allt?

Den där är helt underbar….

Men faktum är, att detta med att bara fånga sina intryck, är den metod man kommer längst med i maditationer, men också den svåraste, för den kräver fullständig konsentration…vilket man som nybörjare oftast har svårast för…

men träning ger färdighet, som det heter…

Elpida
0

Jag har försökt mig på ledda meditationer och antingen går min tankeverksamhet på högvarv; jag är alltså framme i grottan långt innan de andra kommit halvvägs och får således backa om….

Eller blir det som på yogan; jag somnar…

Bäst går det när jag sitter hemma i mitt lilla rum och bara tänker - på ingenting - och låter tankarna komma och gå. Oftast är det då som Loet skriver att man får en bättre syn på saker och ting - just då kan jag många gånger bli en bättre människa och få ett bättre tankesätt.

Nu menar jag inte att det är fel på ledda meditationer, jag skulle verkligen vilja ha den ron i kroppen och kunna följa med i de andras tempo..=(

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Loet_old
0

Väldigt kloka insikter och tankar ni kommer med.inte alltid så lätt i praktiken,men som yodhe säger träning ger färdighet.

Elpida vet att det inte är så lätt i ledda meditationer,många tankar och energier i luften.vad gör det om du inte hinner med i meditationen,släpp tanken. och öva på det hemma i lugn och ro,använd gärna en cd-ledd meditation i stället.

Elpida
0

Tack Loet, ska prova detta =)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

korseett
0

#5 hihi ja det är ju så det är!