Gett livsråd till sambon
Men visst är det svårt att ge livsråd till sina nära? Inte för äldre som ger till yngre, men tvärtom… Jag är ju tio år yngre än min sambo och det känns så fel att ge honom livsråd, särskilt då han inte bett om dem, men jag var bara tvungen. Jag orkar inte se han stress och skrev ett långt mail med massor av tankar och råd. Det kändes som att det behövdes, men samtidigt känns det fel på något konstigt vis.
Får väl se vad svaret blir, om det blev en väckarklocka eller om han fortsätter som förut - i så fall kan jag inget mer göra, tjatar man så slutar mottagaren bara lyssna.
Har ni känt såhär någon gång? Är det bara åldern som gör att det känns fel?
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
Känner igen det du skriver så väl! Hade lite samma problem med min ex-sambo även fast han är 2 år yngre än jag. Jag bubblade alltid över av råd med vad han skulle göra för att må bättre, det var inte alltid han tog det till sig dock men jag har upptäckt att om det är något som tynger honom eller om han mår dåligt så vänder han sig ofta till mig så något bra måste jag ju ha sagt haha!
Hoppas att din sambo kan ta till sig dina kloka ord och råd och göra något positivt utav dem, ibland vill man ju helt enkelt inte lyssna till andras råd trots att man vet så väl att de har rätt.
Många kramar till dig!
"Låt själen vara fri"

Jag tror aldrig att goda råd är dåligt så länge de framförs respektfullt och med mycket kärlek. Goda råd blir ju bara irriterande om någon tycks veta bättre om mig än jag gör själv. Att visa omtanke och säga att jag ser att du är stressad och att du inte verkar må riktigt bra över det… jag är orolig för dig…har du funderat på att…. osv är en helt annan sak än när någon säger att de ser eller känner hur man är och mår.
Det är faktiskt ännu svårare att ge råd till någon som är yngre tycker jag. det är så lätt att det uppfattas som att man tror att man vet mer för att man är äldre…
Så det kanske alltid är lite känsligt att ge goda råd, men om de kommer från hjärtat och inte från att man ska vara duktig, så tror jag att de mottas med kärlek med.
#0 Hoppas att din sambo hittar sätt att hantera stressen.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.