Vad är hypnos?
Hypnos är ett tillstånd mellan -- total avslappning och sömn. Man är fullt medveten under hypnosen, men man kan hämta information från ditt undermedvetna. En duktig hypnotisör kan finna svar på det som vi förträngt genom olika frågeställningar, samt att därmed bidra till en inre balans i kroppen. Det är också viktgt att hypnotisören oxå har en terapeutisk behandlingsmöjlighet, då det kan komma upp mycket som måste bearbetas. Har ni några upplevelser själv om hypnos ? eller har ni funderingar kring ämnet….skriv gärna och dela med er.
Vänligen MariaJ :-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Jag har provat både den lättare formen av avslappningshypnos, den som man kan avbryta när som helst och den andra där jag var så avslappnad att jag var ett med upplevelse. Det var i samband med regressionsterapi, och fungerade bra, att man kan lita på terapeuten är dock en förutsättning, i alla fall för mig, för att det ska fungera.

Jag vill gärna berätta att jag har tid för en hypnos regression om en vecka, och det ska bli väldigt spännande. Jag lovar att återkomma med min berättelse om hur jag upplevde min behandling.
Carpe Diem
Maria Johnsson
Äsch, såntdär biter inte på mig. Jag har kört ett par olika hypnoser (såna man kan köpa av hypnotisör och lyssna på själv) men jag tror att jag är totalt oförmögen att låta mig hypnotiseras.
Däremot känner jag mycket väl till tillståndet mellan sömn och vaka, det är där alla mina uku:er inträffar.
Men hypnos, ja funkar säkert på en del, men inte på alla.

Oj,vad mycket man kan göra.
Transhealing,medation,osv osv…
Skulle villja testa på hypnos regression,låter spännande.
Vart kan man få kontakt med någon som håller på med sådant här?bor själv i Göteborg.//Emma

Jag läste just om hypnos,och tycker de värkar vara välldigt intressant.
Hittade en sida,vad jag fattar de som är de han som hypnoserar som heter Matthew Sword,eller om de var själva sidan som hette så.
Nån som hört talas om den sidan?/han?
Det som var bra var att deras mottagning ligger här i göteborg.kanske ska ringa dit*funderar*
Undrar en sak till,om jag skulle villja minnas min mamma lite mer,skulle hypnos kunna hjälpa mig då?

Heda #5…Jag måste säga hypnos är ett väldigt intressant ämne. Man kan behandla och minnas sånt som är förträng i det undermedvetna. Visst kan du få hjälp av en duktig hypnotisör att minnas dina anhöriga. Jag har läst om många olika fall som blivit behandlade, och alla personer har dem känt en frid och ro i kroppen. Det kan komma upp väldigt mycket känslor under behandlingen, men det måste upp, behandlas, ut och släppas. Det kan krävas några stycken behandlingar innan man ser märkbart resultat, men varje hypnostillfälle är ju en upplevelse i sig.
Du sa att du var även intresserad av meditation…det kan du göra hemma själv genom avslappning. Sätt på en lugn skiva och tänd ett ljus..sätt dig bekvämt och släpp alla tankar..se vad som kommer till dig..du kan bli förvånad !! Om du har svårt att själv göra detta, så finns det vägledda cd-skivor att köpa.. Lycka till !
Det finns många duktiga hypnotisörer, men jag rekommenderar dig endast att gå till en välutbildad hypnotisör. Det krävs kunskap för att utföra rätt hypnos. Fråga gärna då du ringer och bokar tid vad han har/hon har för utbildning. Bara ett tips !
Lycka till och skriv hur du upplevde din hypnos här på forumet sen ! Obs ! Jag gör ett inlägg i forumet om en ny gäst som är hypnotisör….där kan du ställa ALLA frågor som berör Hypnos.
Carpe Diem
Maria Johnsson

jag tror inte jag ens går att hypnotisera *ler* kan no ginte koncentrera mig så länge på den personen som skulle utföra det…
Jag var hos en hypnotisör (för att sluta röka) för ca 2 år sen..vi var en grupp på 4 st.. jag var helt övertygad om att jag inte kunde bli hypnotiserad pga den inre stress jag kämpar med..svårt att slappna av mm.. Vad hände..jo jag var väl den som det tog hårdast på..jag började gråta floder och kunde inte sluta.. kände en sån sorg välla över mig..hypnotisören sa sen att jag tydligen fått kontakt med mitt innersta djup.. han tyckte att jag skulle komma tillbaks dagen efter men det kostade en hel del så tyvärr hade jag inte råd med det..
Vad jag vet så ligger det väl kvar.. "det där" jag har inom mig.. 

Just precis det som är haken; priset! Finns en hel del som vore värt att pröva, från akupunktur till hypnos, men det är en fullständig omöjlighet att få pengarna att räcka till detta. Så synd att de som kanske behöver det allra mest har minst möjlighet till det!!
/Monica

Jag har gått en kurs i självhypnos och tycker det funkar bra, man "programmerar" sig själv i hypnosen till sånt man vill med livet, svårt att förklara men det är bra. Om inte annat är det bra att ligga ner ca 10 min om dan o slappna av.. tror inte att man kan hypnotisera nån mot sin vilja eller försöka hypnotisera sig själv till nåt som är emot ens natur.

Tack för ditt svar. Låter ju jättebra. Jag ska absolut prova att göra det någon dag, låter ju riktigt spännande..Men som du säger..det är i vilket fall som helst en underbar stund av avslappning.
VH MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Ibland tror jag att det handlar lite om att prioritera också. Jag tänker på priserna visst är det ibland jättedyrt att gå på olika behandlingar men det är också dyrt att gå på restaurang, köpa kläder etc.
Man behöver kanske tänka att jag går på en behandling istället för att köpa en snygg tröja denna månaden.
Bara min lilla tanke!
Mvh LisaL
sharpmissy: vad är en uku?

Det som Sharpmissy nog menar med uku är utanför kroppen upplevelser.
Carpe Diem
Maria Johnsson
Va dum jag e… HAHA!! Såklart!!
Tack!
Jag undrar om det var nåt slags hypnotiskt tillstånd jag hamnade i en gång när jag slappanade av. Det var en konstig upplevelse.. Plötsligt blev jag medveten om hur hjärtslagen dunkade i öronen på mig. Och mina tankar uppförde sig konstigt. Tänkte i samma rytm som hjärtslagen. Låter konstigt kanske.. Tankarna for genom huvudet ungefär så här; nu hän der det nog nåt kon stigt. Orden var rytmiska och avhuggna.. Och hela ansiktet hettade underligt. Efter den händelsen blev jag lite rädd och har inte upplevt det igen.. Flera gånger efter det var det som om något ville hindra mig från att utföra avslappning. Varje gång jag började känna av tillståndet vaknade barnen och en gång hakade cd-skivan jag lyssnade på upp sig.. Skall jag ta det som ett tecken på att det kunde vara skadligt för mig?
Jag har varit på ett föredrag med Jörgen Sundvall. Den mannen kan hypnos!
Eftersom jag är en nyfiken själ så gick jag fram och lät mig hypnotiseras. Det gjorde jag för att jag vill se om jag är mottaglig för hypnos. Det är jag
! Funderar eventuellt på att göra en tidigare liv hypnos längre fram.
Jag var hela tiden medveten om vad som hände. Så det kändes inte alls otäckt på något vis. Han säljer flera olika CD i självhypnos. Jag köpte en som heter "Skönt självförtroende" Det är väldigt skönt att själv försätta sig i hypnos.
Som Maria säger hypnos är ett tillstånd mellan total avslappning och sömn. Det är inget konstigare än så.
http://www.sseah.se/ En väldigt bra länk tycker jag! Den som tittar in kan testa sig själv.
17# Tack för tipset, intressant.. gjorde även testet. Fick som svar att jag var som gjord för hypnos :) Puuh..det lät ju bra för nu på torsdag ska jag ju på regressionshypnos. Försöker att inte ha några "förväntningar" utan tar det som det kommer. Spännande iaf!
K
tie
jag går i hypnoterapi och har gjort sedan juli. Den är en mycket bra terapiform att använda sig av. mycket har hänt och mycket har släppt. Förra gången fick jag vara med om fostertiden och tiden före jag valde att gå ner i bebiskroppen. Det var skumt må jag säga men intressant.
#19 Ja Korseett det måste kännas som bakvända världen. Min dotter gick 4 ggr på detta, hon fick komma till England. Var sugen själv faktiskt med regressionen. Fast jag vet inte om jag kan slappna av så som man ska.
# 19 Fasen va KUL och INTRESSANT kände du av nått liksom känslor va du kände tänkte när du va foster?
MYCKET intressant 
ja egentligen är det fler terapiformer hon valt att ta in efterso mi hypnoanalysen för att säkerställa ifall det finns något som ligger och gror sedan födsel, liv mellan liven och tidigare liv.
Liv mellan liven fick jag vara med om att välja kropp jag skulle ner i. jag var rent fysiskt en man och jag var på ett ställe med en massa vitklädda typer. Det såg mer ut som grottan i en james bondfilm- ni vet den som spelades in i Thailand. En grotta med en massa tvmonitorer.. haha. Jag fick några att välja på och jag valde detta livet. Sen fick jag vara med om födseln och med mammas känslor och pappas känslor. Min födelsefas var jag inte med utan jag stod bredvid av någon anledning. Rätt kul faktiskt att uppleva
#22 ja det måste det varit Korseett, tycker detta är så intressant.
Kram Jile