Initiering i reiki!
Hej, jag undrar för jag fick initiering på distans i reiki av en kvinna som jag gått på distanskurs hos.
Nu var jag på healing på min ort fysiskt. Den kvinnan sa att hon kunde inte känna att vi fått initiering. Hon skulle känna det vid kronchakrat , sa hon. Hon gav mig en initiering där efter healingen.
Jag berättade då detta för min distanskurslärare. jo men det funkar på distans, om ni nu har fått initiering igen så får ni inga utrensningar sa hon då.
Min fråga är : Hur ser ni på detta?
Kram Jile
Oj!
Jag är inte alls insatt i detta, men fick mina egna funderingar om det som du skriver.
Om initiering är det jag tror.
Dvs någon slags igångsättning. Typ aktivering,,, för den healande kraften.
Så käns den tanken helt konstig för mig. Eftersom jag aldrig varit med om initiering.
Men lika fullt kan jag utöva healing Med hjälp av Universum.
Ibland undrar jag om det inte skapas regeler och normer för att människan har behovet utav det.
Om vi litar på och känner vår egna förmåga och förlitar oss på Universum och vår egen tanke, känsla, handling,,,,,
Vad kan egentligen hindra vår utveckling,,,,,, mer än vår egna osäkerhet/obeslutsamhet?
Kanske gör jag bort mig nu,,,,
Eftersom jag har fått mina initieringar i reiki så vet jag ju att det fungerar med initieringar - för innan jag fick dem hade jag inga upplevelser av att jag kunde ge healing. Det kunde jag däremot efter initiering…
Men jag har inte fått dem på distans, utan alltid rent fysiskt. Solkarina, som var ordförande i Förenade Reikiförbundet, har hållit många kurser på distans och hon skulle knappast vara en sådan som blev vald till en sådan post om hon inte kunde sin sak tror jag. Så det borde gå att göra (står så i böckerna också).
Så det kan finnas flera möjliga saker som rör din situation. Den sista kanske inte kunde känna att du var initierad. Din distanslärare kanske inte har initierat dig på distans (kanske inte kan).
Sen är det också som Rore säger - vi har det inom oss och under rätt förutsättningar får vi tillgång till healingenergin utan initieringar och dylikt.
Inom andlig healing existerar inga initieringar - där handlar det mer om att lära sig vara en kanal av andevärldens healingenergier, att tona in sig på rätt sätt.
Hur känns det nu? Känns det bra är det bara att köra på! 
Kram Ricke
Om du inte känner att du får en initiering så har du fått den likväl. Det är ju masterns intention att ge den. Vi är alla olika känsliga och har olika stora kappsäckar att bära, vad som ska rensas ut är helt individuellt. Detta är nödvändigt för att du ska kunna heala genom en så ren kanal som möjligt. Många känner inte av några utrensningar medan andra får mer. Vi får heller aldrig upp mer än vi klarar av. I nästa och nästkommande nivå av Reiki så kanske man känner av desto mer om man har för avsikt att gå vidare. Man kan vara glad om man slipper utrensningar.
Initiering/invigningsceremonin hjälper mottagaren att öppna sig inför sin egen healande potential.
Ceremonin är enbart en hjälp på vägen och att den påverkar människor olika beror på hur man själv fungerar och öppnar sig och hur känslig man är. Om mastern skulle kunna påverka av egen kraft så kunde man låta initiera hela världen som behöver det.
Initieringar fungerar utmärkt bra på distans, likaså healing, kan till och med fungera bättre ibland.
Hej.
Jag frågade min man som är reikilärare. Ha sa att han inte kan säga om distansinitieringar funkar eller inte för att han själv aldrig skulle initiera andra på distans. Om distansinitieringarna inte funkade är det ju bra om du fick en riktig initiering (4 initieringar ska det vara) efteråt. Om distansinitieringen funkade har du fått dessa initieringar i onödan men det är inget problem och stör heller inte utrensningen.
Hej rore!
Visst kan man utöva healing utan att bli initierad i reiki. Reiki är bara en metod av många metoder och har inte skapats för att människan skulle ha behov av regler och normer utan för att det är ett enkelt och fint sätt att lära sig healing på :) Men reiki är mycket mer än healing, man kan t.ex. använda sig av reiki som hjälpmedel för den egna andliga utvecklingen, för att uppnå inre harmoni och mycket mer.
Hej på dig Shakti!
Jag förstår att Reiki är mycket mer än så
. Dessutom tror jag det är ett bra sätt att träffa andra likasinnade på och utvecklas tillsammans.
Såg att mitt inlägg kunde uppfattas som högmodigt. Vilket inte alls var min mening. 
Tack alla för era svar. Tycker jag fått svar nu och ser att det finns lite olika syn på detta.
Det var ju skönt att höra att det inte påverkar utrensningen vid flera iniiteringar. Den jag fick senast av rent fysiskt hon sa att hon gav 4 st initieringar.
Kram och tack Jile
Jag förstår, det är helt okey 
Men nog vet du väl själv hur många gånger som du satt på stolen och hon initierade dig? Det ska ske fyra gånger och mellan varje initiering ska det gå minst en timme och vissa reikilärare som t.ex. Walter Lübeck anser t.o.m. att det bör gå minst tre timmar.
#8 Ja det vet jag, jagg har fått två initieringar på distans när jag tog en kurs där. Men så var jag på en fysisk healing och då sa den healern att jag skulle gå och lära mig reiki. Då berättade jag att jag gjort det på distans. Jamen jag kan inte känna att du är initierad sa hon då. Så hon initierade mig där en gång och om vi går kursen så gör hon det väl tre ggr till.
Men alla fyra initieringar måste ske inom 48 timmar.
Jag glömde ju att säga, att du kan ju gå på en kurs till, men gör då alla fyra initieringar så ordnar det sig nog :)
#10 Jaha så har inte jag hört. Isåfall har de ju gjort fel bägge mina lärare :-( får se om ngn mer kommer in och kan berätta hur de fått initiering.
Tack för att du berättar.
Kram
Men i alla fall skadar det ju inte det som du gjort tills nu. Jag hoppas bara att du inte betalade allt för mycket. Bäst att göra det ordentligt i en seriös kurs där du inte bara får initieringar utan även vägledning. Kram!
Jag fick min första grundkursinitiering på distans,den funkade jättebra.Det ska inte vara någon skilnad på en initiering på distans och en initiering på plats,fast min personliga upplevelse var att initieringen på distans kändes mycket krafigare Men det kan ju bero på andra saker.
Att en person kan säga att du inte skulle vara initierad är jag lite skeptisk till,det skulle jag nog ta med en nypa sallt. Att det skulle störa prossessen för att du fått en extra initiering är bara trams,det behöver du inte fundera över.
Jag fick dubbla grundkursinitieringar eftersom jag började på distanskurs först,jag gjorde inte klart kursen utan valde att gå den på plats för samma lärare. På så sätt blev det dubbla grundkursinitieringar.
Några påstår oxå att det måste vara fyra initieringar på en grundkurs,det stämmer inte . Initieringarna brukar inte heller vara precis likadana på alla reikikurser ,det finns flera olika varianter av västerländska reikiinitieringar . På vissa kurser kanske det bara är en eller två initieringar,reikin blir inte sämra för det. Sen finns det även den ursprungliga Japanska initieringen som Usui använde,den skiljer sej både i syfte och hur man utför den.
~ mayolica ~
#14 Okey tack för det. ja då är det olika då. man behöver inte få dessa 4 initieringar inom 48 tim då?
kram Jile
Eftersom vi är så fixerade vid vår egen kropp så är initiering ett effektivt sätt att bekräfta att det verkligen är så.
Självklart är vi inte vår fysiska kropp men eftersom vi nu så benhårt fått lära oss att detta är på något sätt den ultimata sanningen så kommer en initiering att bekräfta att nu kan vi göra det som vi tidigare inte kunde.
Hur blev den första som skulle bli initierad initierad? Och i så fall av vem? Det är helt enkelt ett tankefel.
Men då det inom denna värld finns regler på hur man ska göra för att saker ska fungerar så kan man blint välja att tro på att det är så det fungerar. Eller så tror man inte på det.
Det finns inget rätt eller fel sätt, det finns däremot väldigt många sätt att göra saker på.
#15 Nej! Det finns flera olika inriktningar på reiki,olika reikilärare gör oxå på lite olika sätt.
Vissa delar upp grundkursinitieringen i fyra delar ,andra kan sätta ihop den och göra hela på en gång.
Jag tycker att du borde prata igenom saken med din lärare för att få klarhet i hur h*n gör.
Det kan oxå bli lite rörigt om du har kontakt med två olika lärare samtidigt ,som inte har riktigt samma synsätt på reiki. Om den ena säger på ett sätt och den andra tvärtemot förstår jag att du blir förvirrad,därför kan det nog vara bäst att hålla sej till en kurs i taget.
~ mayolica ~
Usui initierade inte alls. Det som motsvarar första graden i vårt västerländska reiki delade Usui upp i fyra grader. I stället för initieringar och reikikurser så som vi känner dom tog utbildningen i det som motsvarar vår första grad ungefär ett halvt år och Usui använde en metod som han kallade reiju som hans elever fick vid varje möte. Initieringarna så som vi gör dom uppfann Hayashi och det var fyra initieringar. Jag kan inte förstå varför somliga reikilärare ändrar på någonting som fungerar. Är dom för lata för att göra fyra initieringar? Vem ger dom rätten att experimentera med folk som betalar pengar för en kurs? Bara för att man känner av energin och att energin flyter efter en initiering är det inte sagt att effekten är lika bra som om dom skulle ha fått fyra initieringar och att energiflödet inte avtar efter en tid. Walter Lübeck som var en av dom första reikilärarna i europa anser att om det inte är minst tre timmar mellan initieringarna, att energin så småningom avtar. Hur många av dom reikilärarna som ändrar på sättet att initiera kan säga att deras elever efter femton år har utvecklat sig till lika bra healer som dom som får alla initieringar?
Samma gäller för distansinitieringar. Reikilärare som initierar på distans har nog inte fattar ett dugg om vad reiki handlar om och tänker inte på ansvaret som dom egentligen skulle ta över när dom initierar folk i reiki. Man kan inte föra reiki vidare till människor så som om man skulle sälja en biobiljett.
Du kan bara tala för dig själv, om din fixering till din kropp men inte om andras erfarenheter. Den första människan som utförde reiki var nog Buddha. Man kan också gå hans väg, men det är nog svårare. Usuis väg är nog heller inte så enkel, att lära sig the Tantra of the Lightning Flash :).
#17 Du har rätt.
Det räcker men att bli initierad en gång av en master, blir man det åter så kallar vi det booster eller energiförstärkare. Då fungerar den boostern som om du får en helkroppsbehandling.
Det finns regler som man bör tillämpa och dessa regler finns hos Reikiförbundet och Reiki Network. Jag föredrar att inte vara med i dessa av flera anledningar.
Det finns också nya sätt att göra reikiinitieringarna på ett mycket enklare sätt och dessa lärs ut genom New Usui kurser. Kanaliserat av Ole Gabrielsen. Jag föredrar de förenklade initieringsprocesserna. Reiki ska vara enkelt likaså initieringarna säger Usui själv i den kanaliseringen.
det är sant om jag gör observationen från ett dualistiskt kroppsligt perspektiv. Nu är det dock inte från det perspektivet som jag skrivit texten från.
Då blir frågan åter igen, vem initierade Buddha?
#20 - Gud kanske… och sen fick Buddha föra det vidare…
Om det nu finns nyare sätt att lära sig reiki på så är det inte reiki mer utan något annat. Sånt där flum att folk påstår sig kanalisera budskap från Usui är nog orsaken till att vi reikiutövare ofta inte blir tagna på allvar ute i samhället.
Ja du, vem som initierade Buddha är det mest dualistiskaste som jag någonsin hört ;)
Buddha gick liksom Usui en helt annan väg. Dom arbetade på sig själva och levde i buddhistiska kloster och syslade hela dagen med att utecklas andligt. På så vis kunde dom aktivera högre energier i sig. Initieringarna är ett sätt att aktivera energier på folk som inte behöver ha arbetat ett dugg på sig själva. Men saken är den att du nog måste göra det efteråt om du vill behålla förmågan hela livet utan att den ska avta. För oss dumma västerlänningar precis det riktiga ;)
Vad intressant att du tror att Buddha skulle ha kunskaper som inte andra människor skulle kunna ha eller finna genom att göra samma sak som Buddha gjorde. Allting är ett.
Om man tror att allting är separerat så kan jag förstå ditt tankesätt.
Men enligt mitt sätt att se på saker och ting så finns ingen bättre sanning än någon annans sanning. Däremot så finns det olika åsikter hur det fungerar.
#23 Men enligt mitt sätt att se på saker och ting så finns ingen bättre sanning än någon annans sanning. Däremot så finns det olika åsikter hur det fungerar.
Håller jag med om :-)
Revirtänkande. Det finns faktiskt ett otal Healingmetoder och alla är lika bra, alla kommer från samma urkälla. 
"Usuis metod för naturligt helande" skiljer sej ganska mycket från den västerländska reikin,som började utvecklas av Hayashi. Men initieringsritualer använde även Usui,men inte på samma sätt som dom västerländska initieringarna där man ritar symboler över olika chakran.
Hayashi började utveckla den västerländska reikin på sitt sätt,sedan har olika reikimastrar fortsatt att utveckla reikin på sina sätt. William Lee Rand tex har utvecklat reikin ganska mycket,han utvecklade oxå en egen initieringsmetod och lade till tre symboler i masterinitieringarna som egentligen inte reikisystemet. Men dom är vanliga och ingår offta i västerländsk reiki.
Reikin har utvecklats hela tiden,läran om Chakra tex som brukar ingå i reikikurser tillhör inte heller reiki från början.
Det har blivit så att reikin har delat sej i och utvecklats i olika riktningar,tyvärr har det blivit mycket bråk om att den ena reikin är mer riktig än någon annan reiki. Bara för att man initieringarna saker skiljer sej lite behöver inte något vara rätt och något fel,det är bara lite olika.
~ mayolica ~
#26 helt rätt!
Vi vet inte helt säkert att historien om Reiki är helt sann, den har förändrats under resans gång sas. Den varierar lite här och där har jag märkt. Så det som är min sanning behöver inte vara någon annans. Vi får faktiskt stå ut med att allt inte stämmer helt med den sanning vi fått lära oss om Reikin.
#28 Nej vi har inte tillgång till hela historien, jag har läst ganska många olika varianter i olika böcker. Men då läraren jag utbildade mej av i reiki personligen har träffat och fått information från elever till Usui,så anser jag att den källan är mer tillförlitlig än vad som står i många böcker.
Särskilt i lite äldre böcker om reiki har historien många brister,mycket på grund av att det finns så mycket som varit hemligt med reikin. Det är först på senare år som några av Usuis elever från den ursprungliga Usui gruppen(som fortfarande finns kvar) fick lov att berätta något om "uis metod för naturligt helande"som är grunden till den västerländska reikin som Hayashi började utveckla.
~ mayolica ~
#17 ja jag är ju klar med distanskursen och den läraren. men blev lite fundersam när jag gick på healing hos en annan healer som inte kunde känna att jag fått initiering i reiki. Hon tyckte att jag skulle gå och lära mig och ge fysisk reiki att det är bra att träna.
Fast jag var ju tvungen att höra med min distanslärare vad denna kvinna som gav mig healing hade sagt.
Kram Jile
"Vad intressant att du tror att Buddha skulle ha kunskaper som inte andra människor skulle kunna ha eller finna genom att göra samma sak som Buddha gjorde."
Jag undrar var du har läst det här? För det är ingenting som jag har skrivit.
Jag citerar vad jag skrev „Buddha gick liksom Usui en helt annan väg. Dom arbetade på sig själva och levde i buddhistiska kloster och syslade hela dagen med att utecklas andligt. På så vis kunde dom aktivera högre energier i sig. Initieringarna är ett sätt att aktivera energier på folk som inte behöver ha arbetat ett dugg på sig själva" Du får gärna svara på det som jag skrev i stället för det som jag inte skrev :)
För någon som hävdar att han har skickat sitt ego i pension låter det ganska konstigt om han sen skriver „Om man tror att allting är separerat så kan jag förstå ditt tankesätt.". Men där ser man hur det står till med dig.
Poängen är inte hur bra dom olika metoderna är utan poängen är vad man kallar metoderna för. Om någon uppfinner något som är bättre än det ursprungliga reiki som Takata lärde oss kan han ju lika gärna uppfinna en egen beteckning och inte kalla det reiki. Påminner mig lite om "Lacost shirts" som man kan köpa för två euro per styck i Thailand
Usuis metod är en förenklad metod av en mycket mer omfattande teknik som kallas Tantra of the Lightning Flash. Eller bättre sagt, bara en liten del av den tekniken som är mycket mer än healing och som också innebär initieringar i de olika buddha och bodhisattvas energier. Det som Hayashi och Takata lärde ut är en förenkling av Usuis förenklade metod. Usui ville att även människor som inte lever i kloster ska kunna lära sig den delen av tekniken som innebär att man kan heala andra människor. Hayashi och Takata förenklade metoden ännu mer så att det passar in i vår västerländska kultur.
När vi pratar om reiki menar vi reikisystemet som Takata lärde ut. Om andra människor som t.ex William Rand uppfinner andra metoder (Karuna reiki) med kanaliserade symboler kan man nog kalla det reiki för att ordet reiki inte är skyddat varumärke men det ursprungliga buddhistiska systemet som vi kallar reiki har det inget med att göra.
Eftersom Usui dog 1926 och tills dess utbildade han bara 12 reikimasters, är det högst osannolikt att din reikilärare, som är ungefär 40 år gammal, någonsin har träffat en av Usuis elever.
# 31
Om jag har förstått dig rätt så tror du att jag är fri ifrån mitt ego. Det stämmer i så fall inte eftersom även jag lever i det här universumet i min kropp så har jag givetvis del av den sanningen precis som alla andra som lever i det här universumet.
Att jag sedan även har kontakt och kan ta emot information från platser som inte kommer från ett fysiskt tillstånd utan istället från ett mer andligt perspektiv är jag inte heller ensam om att kunna det är det mängder med personer som kan göra detta. Alla har tillgång till allting, däremot är inte alla medvetna om att de har den förmågan.
Om jag då i min dualistiska egoistiska kropp ställer frågan till dig från den verklighet som jag observerat utanför detta tillstånd så har det ingenting med mitt ego att göra. Orsaken till varför jag ställer frågan är givetvis av den enkla anledningen att även Buddha hade en kropp av kött och blod. Det jag då ville veta var hur hans kropp blev initierad eftersom vi är så fast i tänket att vi är våra kroppar. Vi är givetvis inte våra kroppar. Vi är en betydligt högre och mer fridfull energi som valt att uppleva oss själva genom en upplevelse i en fysisk kropp.
Därför undrar jag vad det är som skiljer Buddhas kropp från all andra människor som vandrar på den här planeten och som gör att han och ingen annan skulle kunna bli initierad via sin andliga kontakt via sitt högre jag?
Jag skulle aldrig tro att du inte har något ego, jag bara citerar vad du skriver på din hemsida "Äntligen så hade mitt ego fått sin välbehövliga pension. Ännu en energitjuv gick i graven." ;)
Om dina förmågar att ta emot information från platser som inte kommer från ett fysiskt tillstånd vill jag inte diskutera med dig om. Du får gärna tro vad du vill men jag ser att du tydligen har problem att ta emot helt vanliga informationer från mig. Som jag redan skrev i tidigare inlägg aktiverade Buddha högre energier i sig på grund av hans andliga praktik och hans arbete på sig själv. Jag har aldrig skrivit att helt vanliga människor inte kan göra det, men att Buddha hittade en metod att aktivera högre energier på ett mycket enklare sätt än vägen som han själv gick.
#31 Nu syftar inte jag på karuna-reiki,utan endast reikisystemet. Det är lite olika på olika masterutbildningar med hur många symboler som är med. Det finns även flera olika variationer av västerlänska initieringar. Förutom västerlänska initieringar lärde vi oss reiju-initieringar. Jag har ingen anledning att tro att läraren skulle ljuga,men om andra väljer att ha sina förutfattade meningar så får det stå för dom.
Att reikin har utveklats och förändrats är vi alla överens om och även att det var Usui som var grundaren,förstår inte varför det är så svårt att respektera att reikin har grenat ut sej på lite olika sätt. Tycker inte attt man behöver bråka om det.
~ mayolica ~
Du pratar om reiki så som om det skulle handla om ett enda system. Men egentligen är det flera system som använder sig av beteckningen reiki. För en utomstående kan det framstå som om det vore ett enda system som bara har utvecklat sig eller förändrat sig för att alla system använder sig av initieringar och symboler. Men vem som har sysslat med energier och reikisymboler på djupare nivå ser att det är helt olika saker. Det fyra olika ursprungssymbolerna syftar inte på att utföra reikianvändarens intention, utan att låta den gudomliga energin verka som den vill. Du har en symbol för att förstärka energin med, en för distansbehandlingar, en som balanserar ut vad som är i obalans och en för initieringar, men användaren kan inte avgöra eller bestämma på vilket sätt energin ska verka på personerna som tar emot energin. Detta överlåter man det gudomliga. Om du nu tittar på andra systems symboler, tar vi som exempel karuna reiki har alla dessa symboler olika syften och verkningar, t.ex. en kan man avända för att lugna ner sig, en som hjälper att acceptera sig själv och för att lösa upp skuggor, en för medvetandehöjning eller kreativitet osv. Här är det användaren som bestämmer. Det är helt andra energier som man arbetar med.
Jag vill varken säga att dessa nya metoder är bra eller dåliga, men man ska inte skapa förvirrning och låta folk tro att dom blir initierade i universell livsenergi / reiki när dom i verkligheten blir initierade i något helt annat.
Egentligen är den högsta symbolen ju mastersymbolen som innebär att låta den gudomliga viljan verka i och genom sig själv. Eller finns det något högre? Men i vår västerländska kultur blir ju folk redan efter ett par dagar initierade i alla grader av ansvarslösa så kallade reikilärare och det är ju helt klart att dessa inte får full tillgång till den högsta energin fast dom är initierade. Dessa börjar då leta efter något starkare eller något högre och att kanalisera nya symboler. Jag skulle aldrig låta initiera mig i dessa nya symboler, men var och en får naturligtvis själv avgöra.
Ledsamt när det ska behöva bli en massa pekpinnar och tillrätta visningar och tjafs om vem som har rätt…
Då fokus i all healing ändå ska vara välbefinnande !
Här tycks fokus ligga på vem som har den absoluta sanningen.
Ska vi förstå mer och utvecklas framåt, då får vi öppna våra hjärtan och försöka förstå vad hjärtat säger, det gäller alla frågeställningar. Är vi irriterade eller har negativa känslor av något slag med i en diskussion, då har svårt att finna vad som är rätt. När vi har vägen öppen att det inte alltid måste vara det man själv tror, och att ha frid i sig, då hittar man med större sannolikhet mer rätta svar. Och varför är det alltid så viktig att ha rätt? Jag tror nog att man kan säga vad man tror och ändå bevara friden intakt. Då hade alla samtal varit givande för alla oavsett vad man tror på.
Bara en stilla tankegång.
#37 bra framförande!
Det finns nog hur mycket som helst att ta reda på om Reiki och ursprunget mm. Symboler är inte viktigt i sig, en symbol är bara en symbol tycker jag. Det fanns heller inga symboler från början i Reiki har jag läst mig till…är det sant kan jag fråga mig…ja det kan vara så, men är inte så viktigt egentligen.
Delade meningar om saker kommer att härska i alla tider oavsett om vi håller oss lugna eller blir arga, vi kan inte förändra världen genom att försöka påverka varandra med vår egen sannig. Låt alla få ha sin sanning, för den sanningen är rätt också.
Jag är initierad i Reki 1 och Reiki 2 för 10 år sedan av Kristina Bexell.
#38 Håller med dig angående symboler, jag använder inte Reikisymbolerna utan ger Reiki på mitt eget sätt
Har läst en väldigt bra bok om Reiki av: Lena Johansson.
Känns den Reiki du använder rätt så är det ju rätt, oavsett metod, det är min uppfattning.
Kram till er!
" Var nära naturen - var när dig själv "
Varför måste rädsla begränsa en diskussion? Är det inte bra om åsikter kan ventileras? Om sedan personers rädslor gör att det känns trångt betyder endast att det är någonting som är blockerat. Ska man då backa och låta blockeringen vara i fred?
#40 Nej rädsla skapar lätt kaos! Det är bra att få loss på våra blockeringar det håller jag absolut med om.
Mitt syfte var att försöka hjälpa JILE att bringa lite klarhet i sina funderingar,om hur det kommer sej att man kan få så olika information från olika reikilärare. Inte att starta något bråk om olika reikiutbildningar.
Jag vet inte hur kursen som JILE har gått är upplagd,men tycker att det är tråkigt att folk blir lurade att tro att deras reiki skulle vara mindre värd än någon annans. Att få höra att reikin är fel eller skulle kunna försvinna efter ett tag om inte initieringen är upplagd på ett särskilt sätt mm,sådant kan kännas förvirrande och skapa osäkerhet . Om man skulle börja tro att det är så kan tilliten till reiki minska, det skulle då kunna finnas en risk för att man upplever att det blir så.
Symbolerna var nog inte med från börjn,och inte obligatoriska som i västerländsk reiki. Vill inte gå in mer på dom nu eftersom det bara skulle led till fler oenigheter.
~ mayolica ~
Det var också mitt syfte att hjälpa Jile och det borde finnas rum för både mina åsikter och dina åsikter och jag vill gärna diskutera med dig om det här. Det är inte frågan om att bedöma vilket reiki som är mer eller mindre värt utan för att förhindra folk att bli lurade. Sedan reiki kom ut till västerlandet har vi använt Hayashis metod med fyra initieringar. Man kan se det så här som att en reikilärare är en slags springpojke som hämtar en present från gud till reikieleven. Nu har Hayashi sagt att man ska komma med fyra lastbilar för att presenten är så stor. Om någon anser att en lastbil räcker, hur kan han veta att han får med allt? Säkert har han inte gjort studier där han jämför två olika grupper med antingen en eller fyra initieringar och följt deras reikiväg i 10-20 år för att se vad det blivit av dom.
Vilken anledning kan en reikilärare ha att ge bara en initiering i stället för fyra. Antingen är han för lat för att initiera fyra gånger eller han har räknat ut att tiden inte räcker till att initiera så många elever som säkrar honom inkomsten som han vill ha för en kurs. Är det meningen med reiki?
Min intention är heller inte att skapa förvirring och osäkerhet utan för att klarlägga att reikieleven har rätt till sina fyra lastbilar och att ingen vet hur effekten kommer att bli om man bara kommer med en. Själv kände jag tydligt hur energin flöt starkare och starkare i mig efter varje initiering som jag fick och därför är jag glad att jag fick alla initieringar.
Jag tycker att Jile har råkat ut för två egotrippade reikilärare, den ena säger att hon inte känner av att hon har blivit initierad och den andra talar om för henne att det var fel att initieras en gång till och att hon därför inte kommer att ha en utrensning. Så man ser vilka sorts reikilärare det är som inte ger alla initieringar.
Ja tack för de svar jag fått. Kör nog det race jag gjort för jag vet ju att det funkar. Ifall jag nu ej var initierad i distanskursen så gick healingen fram iallafall. Och nu har jag ju fått ytterligare initiering så nu är jag väl riktigt laddad :-)
Jag har lärt mig att initieringen är till för att skydda sig när man ger healing från onda ting. Även att den sotar skorstenen som de stod, ställer mina chakran i balans…nu blir det väl storm igen här nu när jag skrev så..hi,hi
Kram Jile
#40. Förstår vad du menar. 
Du skriver. Ska man backa och låta blockeringen vara ifred?
Jag tycker det är svårt att veta när man verkligen kan hjälpa till, då på ett optimalt sätt, typ det högsta goda för alla. Som det är nu kan bara jag göra vad jag känner är rätt, det gör säkert du med. Jag är inte där där jag ser allt lite från ovan ur högre perspektiv.
Vilken är min uppgift? Vilken är din? Lägger jag mig i och gör bara saken värre? Ilska föder mer ilska, eller är det min uppgift lösa allt som är fel? Sådant tänker jag på.
Hur ser du på det Allhealing?
Ljus
Funderar också på att, dom som kommer och ber om hjälp, dom kan man hjälpa, men dom som inte bett om en hjälp med en blockering, är det då vår uppgift? Kanske då när man känner i sitt hjärta när det är helt rätt, hur kan man annars veta om man inte gör fel?
Annars så kan det bli så att man lägger enormt mycket energi på någon som inte kan och vill ta emot hjälp. Då är det lägga den energin på den som vill ta emot hjälpen. Personen som har en blockering, det kanske är meningen att han/hon ska ha för att klara sin uppgift, vilken den nu än är.
Det beror på vilket det bakomliggande syftet är . Är det att visa att det inte finns någon ilska utan att ilskan bara är ett sätt för egot att blåsa upp sig på. Ingen person är sitt ego alla är någonting så mycket större. Det är dock egot som håller detta någonting större på plats.
Om man då exempelvis ser detta och kan förklara detta från ett perspektiv utanför egot. Då blir det inte ett ego som boxas med ett annat ego. Då får man istället in en och annan skuggboxnings rallarsving tills man till slut upptäcker att det inte finns någon annan att slå till med sin rappa kommentar.
Självklart går då egot i självförsvar men det gör ingenting eftersom det i samma situation även har skapats utrymme för en mer expanderad sanning att visa sig.
Därför ska man inte ge behandlingar eller råd hit och dit utan att den som bett om det frågat om just råd.
I ett forum så är det många som läser och eftersom det är fritt att uttrycka sig inom vissa gränser så är det inte konstigt om en person som kanske inte bett om råd tolkar in en mängd med olika saker när den personen börjar läsa en tråd.
I dessa fall så tycker jag att man faktiskt får tåla lite mer och i forumet använda sitt sunda förnuft.
Tack Allhealing. Det ligger mycket i det du säger. Det känns rätt för mig.

Fred på jorden
#43 Ja du,det finns många intressanta frågor kring reiki och initieringar att fundera över.
En variant med lastbilarna kunde ju vara att man tar en större lastbil,så att det går att köra hela lasset på en gång= En initiering som är uppdelad på fyra tillfällen. Eller en hel initiering som utförs vid ett tillfälle.
Men jag tror inte att allt handlar om det,vi har lärt oss reiki på lite olika sätt och därför har vi även fått lära oss lite olika saker om initieringarna. Förutom att inte initieringarna utförs riktigt lika kan oxå syftet vara lite olika,vissa lärare kanske fokuserar mer på andra saker. Det betyder inte att läraren måste vara lat,utan att det finns andra saker att lära.
Den reiki jag har lärt mej är inte inriktad på att man får energin av någon annan utan att den redan finns innom oss, fokus ligger mer åt den Budistiska Usui reiki hållet. Med olika reikimeditationer och energiövningar där man själv lär sej öppna upp och komma i kontakt med energin,fast med olika västerländska tillägg.Både reiju och västerländska initieringar finns med,även om initieringarna har lite olika syfte.
Att vi inte har lärt oss reiki på samma sätt betyder inte att något behöver vara rätt eller fel,bara att det finns flera än ett synsätt på reiki och olika utbildningsmodeller.
Jag håller med om att det låter som att Jile kan ha råkat ut för två egotrippade reikilärare,men det behöver inte alls vara så. Det kan vara så att dom båda vill väl,men har fått lärt sej så av sina lärare. Vill inte dra förhastade slutsatser,även om man bör se upp för oseriösa lärare.
~ mayolica ~
Hur vi än ser på saken så fungerar det, vilket måste vara det optimala.
#51 Ja jag går på det jag med Kristall :-)) det verkar vara väldigt olika. Henne som jag ska gå hos nu på kurs är med i reikiförbundet, gått ibörjan hos Anna- lena Vikström bla. Hon är reikimaster lärare så hon borde ju kunna sin sak.
kram jile
#51 Ja 
~ mayolica ~
japp det fungerar… Härligt 
#52 Ja det blir rätt i slutänden,även om det finns lite olika vägar att ta sej dit.
~ mayolica ~
#52 Ja man får nog inte grubbla så mkt på healingen om den går fram eller inte utan jag känner ju att det funkar.
Så om jag har fått initiering eller inte, så går det ju isåfall bra utan med.
Tack för all info jag fått,
Jile
#57 Initiering har du ju fått,så det behöver du absolut inte vara osäker på. Släpp det och ha tillit till att det fungerar på bästa sätt.så blir det bra.

~ mayolica ~
#58 ja exakt.
Det är rätt som du skriver att reikiförmågan finns som potential hos alla människor. Men hos dom flesta människor är denna förmåga inte aktiv. Man kan jämföra det med en muskel som man aldrig använder som blir allt svagare och svagare. Dessutom har många människor så många blockeringar att varken reikienergin eller deras egna kroppsenergi flyter som det ska.
Min man säger att när han initierar människor (han har initierat ett par hundra dom senaste tio åren) så har han intrycket att energin hos somliga flyter bra redan efter den första initieringen medan andra har så många blockeringar att energin först flyter ordentligt efter den fjärde initieringen. Nu är såklart alla människor olika. Somliga kanske har blivit initierade i ett tidigare liv och initieringen behövde bara reaktiveras. Somliga kanske har sysslat med någon annan sorts energiarbete eller har mediterat hela livet. Hos dessa kanske det inte behövs så mycket för att aktivera den universella energin. Men ändå kan reikiläraren inte avgöra om hos dessa en initiering räcker eller inte. Bara för att energin verkar flyta bra hos dom är det inte sagt att dessa har ett fullt skydd mot främmande energier och att aktiveringen är permanent (alltså inte försvinner).
Sen finns det dom som gör en reikikurs för att dom är sjuka eller för att dom har andra stora problem och lever i ett psykist belastande förhållande, som aldrig har sysslat med energiarbete och som inte har tagit hand om sin kropp och själ så som man ska. Skulle du nu komma med en enda stor lastbil till dom som är så stor som fyra lastbilar skulle dom nog begravas av gåvan som dom får. Men ärligt talat, hur många av dom reikilärarna som bara ger en initiering initierar i en timme minst (en vanlig initiering tar ju ungefär 15 minuter)? Om någon verkligen har stora blockeringar kan man inte ta bort dom på ett par minuter så som en rörmokare blåser igenom ett förstoppat rör. Man måste överföra energin på ett mjukt sätt. Man ger den första initieringen och låter sen energin arbeta tills man ger nästa initiering. Och det handlar inte bara om att blåsa igenom ett förstoppat rör utan hela energisystemet på en människa blir strukturerat på nytt.
Nu har ju redan Usui gjort ett „reiki light" av en mycket mer omfattande teknik som sedan Hayashi och Takata gjorde ett „reiki light light" utav. Att många reikilärare nu erbjuder ett „reiki light light light" kan man ju inte se förbi. Hur länge vill vi fortsätta att försvaga reiki?
Jag hade ju själv stora hälsoproblem och psykiska problem innan jag träffade min man. Då försökte en massa healers att hjälpa mig, men dessa hade inte en minsta lilla framgång. När jag sen träffade min man fick jag reda på vad kraftfullt reiki är och jag märkte skillnaden mellan honom och dom andra så kallade reikibehandlarna som jag träffade förrut. Mina problem förbättrade sig redan efter ett par dagar. Ett år senare var jag helt frisk efter att jag varit sjuk i många år.
Jag tycker det är tråkigt att se att somliga erbjuder reiki på ett sätt som man kan jämföra med att köpa ett paket cigaretter i automaten: en enda initiering på distans och kanske alla grader på en gång. Reikiläraren har dom kanske aldrig sett och vägledning får dom heller ingen. Inte att undra på att många människor trots reiki har stora problem med deras hälsa och att sköta om deras liv. Inte att undra på att det finns många svaga reikikanaler som kanske kan lindra lite värk men som inte kan bota svåra sjukdomar. Inte att undra på att så många så kallade reikilärare befinner sig på en egotripp och inte att undra på att så många reikibehandlare tar upp sjukdomssymptom från deras klienter. Inte undra på att man läser ibland att somliga säger att reiki är en urvattnad soppa.
Sen är det ju inte meningen att man ska ersätta initieringarna (den gudomliga förbindningen) med andra saker som reikiläraren har fokus på. Om tiden inte räcker, får väl läraren jobba lite längre. Det är ju reikiläraren som ska tjäna eleverna och inte tvärtom. Du kan ju föreställa dig hur det skulle vara om du besökte en qigong kurs och i stället för att lära sig dom rätta kroppsövningarna fick du lära dig några andra övningar bara för att läraren anser dessa vara bättre. Då är det ju inte qigong du lärt dig utan något annat och då ser man ju tydligt vem som tjänat vem.
För mig var dessa initieringar något fantastiskt vackert och jag skulle inte ha vela gått miste om en enda av dom. Som jag skrev tidigare kände jag ju hur energin flöt starkare och starkare efter varje initiering som jag fick. Efter en initiering skulle jag säkert också tyckt det var okey för jag visste ju inte hur det var att få fyra, energin flöt ju, men effekten skulle inte blivit det samma.
#60 Tack för intressant läsning. Ja vi får se hur jag upplever de andra initieringarna.
Kram Jile
#61 Och tack för att du orkade läsa :)
Men hur du än gör så önskar jag dig lycka till med reikin. Reiki är en helt underbar sak
.
#62 Javisst är den, återkommer när jag fått de andra initeringarna.
Kram
#60 Det är ju jättebra att du har hittat din väg som känns rätt för dej,men det betyder inte att det är det enda rätta för alla. Tycker oxå att det känns fel att kalla något för "reiki light" för det handlar om ett annorlunda synsättet och att man inte utför ritualen på samma sätt,reiki är så mycket mer för mej än bara en ritual. Något jag tycker är viktigt är att man har behållning av kursen hela livet,det handlar mycket om att utveckla sej själv på sitt sätt. Ingen annan kan göra hela jobbet åt en genom en ritual. Bara hjälpa till med att visa en möjlig väg och hur reiki kan upplevas.
Jag tycker inte heller att det är så lyckat med snabbkurser i reiki med alla stegen på en helg som har förekommit,vet att många har mått dåligt efter att ha gått en sådan.
~ mayolica ~
Reiki är en beteckning för metoden att aktivera kanalen för livsenergin i sig. Det finns många andra sätt att aktivera den på och många vägar att gå (jag har inte sagt att min väg är den enda rätta) men då ska man inte kalla det reiki. Om någon betalar för att lära sig reiki, då ska han också få reiki, inklusive alla initieringar. Om du köper dig en bil då vill du ju också ha den fullt utrustad, utan att det saknas någonting bara för att bilförsäljaren anser att bilen kör lika bra utan det ena eller det andra. Det handlar ju inte om att man utför ritualen på ett annat sätt utan att man bara får en del av ritualen om man inte ger alla initieringar.
Om du anser att vårt västerländska reiki inte är ett reiki light kan du ju kolla hur mycket och länge man fick lära och vilka initieringar man fick i österlandet. Det finns en reiki stil som kommer ganska nära ursprunget som kallas Medicine Dharma Reiki (det finns bara ett par stycken i europa som lär ut det). Där blir du bland annat initierad i Medicine Buddhas energier och du får lära dig ganska mycket innan du får initieringarna. Men det betyder inte att någon som är initierad på vårt västerländska sätt inte kan arbeta så mycket på sig själv att han blir en lika kraftfull healer som dom gamla mästarna. Lika gärna kan någon som bara får en initiering eller inte får någon initiering alls arbeta så mycket på sig själv att han blir en lika stark healer som någon som har fått alla initieringar. Men poängen är ju att eleverna betalar för att bli aktiverade som en fullt fungerande reikikanal på kursen som dom besöker och inte att dom efteråt måste göra jobbet som egentligen reikiläraren skulle ha gjort.
#65 Vi har fått lära oss olika saker om vad reiki är. Men det ena är inte mer riktigt än det andra,vi har redan konstaterat att vi har olika synsätt på reiki. Båda har vi fått alla initieringar som vi ska ha,det finns vissa regler kring det och för vad som får kallas reiki men dom kan uppfyllas på olika sätt. Det är varken du eller jag som sätter reglerna för vad som ska få heta reiki.
Att det känns fel att kalla reiki för reiki-light beror på att jag aldrig har sett att någon reikikurs där det kallas så.
~ mayolica ~
Reiki betyder ju bara universell livsenergi och det är inget skyddat varumärke så egentligen finns det inga regler om vad som får kallas reiki. Det har funnits personer någon gång i tiden som har försökt att patentera beteckningen på grund av att så många missbrukade namnet och kallade allt möjligt för reiki men tills i dag finns det ingen patent på beteckningen. Därför kan du till och med kalla en sykurs för reiki utan att ha några problem. Men ändå är beteckningen reiki brukligt för ett system som kallas Usui Shiki Ryoho. Den här beteckningen är heller inte patenterad men om man avviker från de ursprungliga lärorna är det såklart inget Usui Shiki Ryoho längre fast än du inte skulle ha några problem med lagen om du använder beteckningen för ett avvikande system.
Jag tycker ju att det är tråkigt att det över huvud taget har funnits så många diskussioner om att skydda dessa beteckningar för att man ju skulle kunna anta att alla reikimästare är så schyssta att inte använda dessa beteckningar för deras egna system. Skulle jag ändra på systemet för att jag anser att mitt system är bättre skulle jag kalla det för shakti reiki men inte använda andras beteckningar. Därför gjorde jag jämförelsen med lacoste skjortorna. Det är helt enkelt inte schysst att tillverka egna skjortor och sen klistra en krokodil på dem.
Alla böcker som handlar om reiki handlar ju egentligen om Usui Shiki Ryoho som bland annat innebär fyra initieringar i systemet och när folk anmäler sig till en reikikurs förväntar dom sig att bli initierade i det här systemet. Om dom reikilärarna som bara ger en initiering skulle vara ärliga och tala om för deras elever att hans system skiljer sig från orginal reikin och att dom i stället för fyra initieringar får en initiering (det finns ju många som inte vet hur många initieringar det ska vara), och att det bara är deras personliga åsikt att en initiering räcker, tror du att dessa skulle ha lika många kunder? Jag tror inte det och därför ser jag det precis likadant som dom förfalskade lacoste skjortorna.
Uttrycket reiki light är såklart ingen beteckning som en reikilärare skulle ge för sina kurser utan det är bara en symbolisk beteckning som jag använder för att beskriva att vi i västerlandet inte använder det buddhistiska orginalet "Tantra of the Lightning Flash" utan en förkortning av detta system som säkert inte är lika kraftfull som orginalet.