Healing iFokus

Healing

Etikettdjurkommunikation
Läst 1466 ggr
liwa
0

Fundering, hästproblem

Hej!

Jag har en häst som jag har lite problem att förstå mig på. Har jättestora problem med att lasta honom. Han får blackouts och försvinner bort med blicken när han blir trängd eller ibland när man sätter fast honom i stallgången.

Skulle så gärna vilja veta vad som har blivit galet så att jag kan finna en väg att hjälpa honom. Någon här som kan hjälpa mig att få svar på mina frågor?

Har ingen bild på honom inlagd men kan nog ordna det om det behövs.

liwa
0

Hans namn är Pegasus

född -96

Ägare Linda wahl

Bor i Uppsala

korseett
0

Jag hoppas Linda att någon av djurkommunikatörerna kommer in och ser detta. Jag vet precis hur det är att ha lastningsproblem och det gör ont ända in i själen när man vet att hästen måste in för att få vård tex.

har du testat att ha transporten i hagen under dagarna? Om den är kopplad så den står still kan man fälla ner lämmen och lämna mat därinne, hö tex, så hästen i sin egen takt kan komma underfund med att transporten är okej.

Har du lasttränat honom? alltså där målet inte är att få in honom direkt utan att få honom att gå ett litet steg längre med egen vilja än förra gången, lock och pock och beröm. Sitta själv i transporten och läsa tidning/bok medan hästen går lös utanför och du har kraftfoder med för lockbete. Nyfikenheten brukar göra att de kommer fram till slut och rentav går in själva. Det tar tid och massor av tålamod att lära om en transporträdd häst.

Lycka till och kram till er båda

liwa
0

Ja jag har provat massor av saker. Ibland går det hyfsat och ibland går det inte alls. Just nu har jag inte tillgång till en transport utan det blir bara när han ska iväg någonstans.

Han kan gå snällt in i transporten för att sen kasta sig ut igen eller så står han på landgången och trugar.

Det som är läskigt är att han blir tom i blicken och när han blir det så vet han inte vad han gör. Finns risk att han gör illa mig då och det vill jag inte.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med det här.

Har fått råd av många "proffs" men de går inte in på vad som ligger i botten och det skulle jag gärna vilja veta.

Enligt dom som har hans mor så är hon likadan så något har ju hänt men vad?

allhealing
0

Hej,

din häst behöver lugn och ro. Hästen tycker inte om kallt väder och ruskiga höstar. Den är väldigt logisk i sitt tänkande och har fastnat där i sitt tankesätt. Detta gör att hästen har svårt att grubbla sig ur sin egen tankekullerbytta.

Din häst ÄLSKAR ett varmt stall. Nu har jag ingen aning om det här men den vill verkligen ha VÄRME i sin box. Med värme menar jag varmt. Den miljö/värld som hästen byggt upp i sitt huvud är en kall och karg värld.

Det som jag ser som en bild och som hästen menar förutom att boxen ska vara pedantiskt ombonad, nu snackar vi extreme box makeover så är den där extra lyxprylen i boxen en infravärmare i taket.

Hoppas du blev lite klokare. Det blev i alla fall jag =) Himla snäll häst du har. Är han väldigt svart i sin färg? Det vara i alla fall den bild som jag fick upp.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

korseett
0

jag ändrade din rubrik lite så det bättre stämmer överens om vad som finns i tråden

liwa
0

#4 Tack så jättemycket för all information.

Ja han är mörkbrun med vita tecken. Han är världens underbaraste och försöker alltid göra det han kan men ibland slår det slint och blir fel.

Du kan inte se vad problemet med transporten handlar om?

#5 tack för hjälpen med rubriken. Glad

allhealing
0

Jag såg ett inslag på sportspegeln för ett bra tag sedan. Det var då en Amerikan där som hade arbetat med hästar i väldigt många år som hade speciella problem. En av personerna i publiken som tittade på det här inslaget, då det även var publik där, var den välkända f.d. travkusken Stig Henry Johansson.

I inslaget visades bl.a. hur en häst som hade väldiga svårigheter med att ta sig in i en hästskjuts efter bara några minuter med lätthet tog sig in i samma vagn.

Om jag tittar på "problemet" på ett djupare plan (det djupaste planet, det plan där mina kunder alltid hittar orsaken till sina problem och sålunda även lösningen) så är steg ett att göra det jag beskriver i mitt inlägg #4. Då kommer hästen att ta sig tillbaka till världen och verkligheten i sin egen takt.

Därefter kanske hästen är redo att släppa på sin egen rädsla för transporter. Just nu är det dock ingenting som hästen önskar göra någonting åt.

Det är vad jag ser och får fram. Lycka till nu bägge två.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

liwa
0

Tack för det.

Ska försöka klura ut hur jag ska göra för att hjälpa honom ur sitt gamla tänkande och hoppas att han börjar vänja sig med transporten.

Vår tränare skulle så gärna vilja ta ut honom på tävling men det går ju inte nu då det kan ta upp till 2 timmar att få honom in i transporten.

liwa
0

Kan du se vad som hänt honom innan vi köpte honom som 4åring?

Tror att det var väldigt turbulent för både honom och hans mamma och det kanske kan hjälpa mig till att förstå honom bättre.

Vill ju göra allt för att han ska må bra.

allhealing
0

Det verkar som om mamman har hållits isär från sitt barn åtminstone från ett års ålder och uppåt. Jag tycker det verkar tidigt men jag har inte heller någon kunskap om hur det fungerar i "normala fall". Det är vad jag ser om uppväxten. Efter ett års åldern så verkar det inte vara speciellt mycket kontakt mellan mamman och din häst. Det är som om din häst har samma känsla nu om ensamhet som den har som ettåring när den inte längre är med sin mamma. Nu får jag det även bekräftat av din häst.

Så med din tillåtelse så skickar jag gärna lite hjälp så att det här problemet blir till en historisk händelse istället för en konstant återkommande påminnelse vid era lastningar in i en transport vagn.

Jag sänder över energi som kommer att aktiveras om du tackar ja till min hjälp. Annars kommer det inte att ske någonting med den energin som jag skickar.

Lycka till nu hur du än gör.

Om du tackar ja så kommer hästen att bli rejält hungrig i en eller flera dagar. Se till att det finns tillräckligt med vatten också under den perioden om du nu inte har ett automatiskt vattensystem.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

liwa
0

#9 Jag tackar för all hjälp jag kan få och säger självklart JA till att du skickar över hjälp.

Ska ge honom mer att äta om det är så att han vill ha det.

Hoppas att han blir bättre och får må bra och känna sig älskad och behövd för det är han verkligen .

Tack ännu en gång för all hjälp.

commandoran
0

Ge honom det homeopatiska medlet aconitum,din häst verkar blivit skrämd av ngt som har med avlidning att göra,han har en kompis som hämtats och känner rädsla för en liknande situation,när du ska ha inom i hästvagnen har han inte längre kontroll,vilket skrämmer honom.

liwa
0

#12 tack så mycket. Ska genast kolla upp vart man kan köpa det.

Värt ett försök iaf.

Tack så himla mycket för all hjälp. Nu ska jag ta tag i det här och försöka göra allt för att han ska få må bra.

Hoppas att det ska gå bättre med transportering oxå.

commandoran
0

Varsågod.

Styrkan ska vara i d-30 ge honom 12-15 piller en gr dagligen(små kulor) medlet går på rädsla,verkar som sagt var som han har förlorat en vän på det sättet jag beskrivit,ge honom medlet ett par månader=2 burkar.Glad

[Kaninfluff]
0

han har antagligen blivit skrämd inuti eller på väg in i transporten, kanske fastnat någonstans eller gjort illa sej. en häst glömmer inte något sånt i första taget. han verkar inte gilla att känna sej instängd, det får honom att känna sej sårbar.

jag har ingen som helst aning om det här stämmer, men det är det första som dyker upp i mitt huvud.. ;)

liwa
0

#14 har nu letat överallt efter aconitum men har inte hittat det.

Vet du möjligen vart jag kan få tag på det?

jonnyjonsson
0

Pröva och ring dcg i Göteborg,säg att du  pratat med en homeopat och fått medlet rekommenderat,skulle det köra ihop sig,så skriv här en gång till..telf nr till dcg 031-734 22 30.

Be att få prata med Lena.