Medicin och healing
Hur fungerar medicin med healingen? Finns detta utrett?
För vi som har våra krämpor och går till doktorn, vi får ju ett gäng med tabletter, dels för värken och kanske också för att kunna sova. Att sova med värk, det går inte. Inte utan hjälp.
Om man ska få healing, ska man så göra uppehåll med sin medicin den dagen? Det bör man egentligen göraför att det ska bli rätt.
Vad säger ni härinne?
Gärna tankar både från er som ger och er som tar emot healing.
Kram Morgaine
Eftersom det finna lagar och förordningar så kan det vara intelligen attunderkuva sig dessa.
Lyssna därför alltid på det som din läkare säger.
Berätta om du även går till en healer.
En healer arbetar med att uppnå en balans i hela ditt väsen.
Läkemedel arbetar enbart från ett biologiskt perspektiv.
Det betyder att en förbättring som en healing kan ge mycket väl kan tas bort av en medicin som vill äterstålla den biologiska balansen och inte ta hänsyn till helhetstänkandet som en healing gör.
Dock kommer en healing aldrig att ge dig några biverkningar.
Rådgör ALLTID med din läkare.
Se healingen som ett komplement till detta.
Utifrån ett helt lekmannamässigt tänk…..
Som du säger, allhealing, en healing ger aldrig några biverkningar. Det håller jag med om,däremot kan mediciner ge biverkningar.
OBS!! Jag säger precis som allhealing….. Rådgör alltid med läkaren!!!
Jag kan ju personligen tycka att en healing ger bättre genomslag när jag inte har en massa kemikalier i kroppen än när jag får healing med medicinen i kroppen.
Vet också att det många gånger vid värk och sömnlöshet är svårt att vara utan sin medicin. Detta vet jag av egen erfarenhet efter många år med fibromyalgi. Däremot vet jag, också av egen erfarenhet att det går att minska ner på medicinen och få ett bättre genomslag av t ex healing, vilket i sin tur gör att kroppen kan börja hela sig själv och man kanske kan slippa en del av de mediciner man tidigre tagit.
OBS att jag i detta fallet talar om värkmedicin, inte om miediciner man tar för någon annan sjukdom, t ex högt/lågt blodtryck,sköldkörtel problem eller vad det nu kan vara. Uppmanar alltså ingen att sluta med sådan medicin!!!
#0 **Om man ska få healing, ska man så göra uppehåll med sin medicin den dagen? Det bör man egentligen göraför att det ska bli rätt.
**Det har du rätt i… men det hjälper nog tyvärr inte, då de flesta mediciner av typen värkmedicin är sk depåtabletter som under t ex 24 timmar släpper ut sin verksamma substans i kroppen. Oftast är det dessutom så att det tar mellan 24 och 48 timmar för kroppen att rensa ut resterna av medicinen vilket innebär att även om du inte tagit någon tablett idag… så finns det kemikalierester i kroppen som ligger och 'skräpar' även om de inte ger dig någon effekt (som smärtlindring) så finns de där.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
jag tror att medicin och healing kan samsas sida vid sida. Healingen kan var den hjälp som krävs för att medicinen ska kunna ta. Om du märker att de båda hjälper så slappnar du av vilket gör att kroppen börjar arbeta bättre. Nästa steg tror jag blir att du märker att du inte alls behöver ta medicinen i samma omfattning som tidigare vilket gör att healingens verkan tar över och så småningom, med hjälp av de terapier och förändringar du behöver, kunna gå smärtfri.
Men orsaken till smärtan behöver lokaliseras, inte i detalj, men mer åt hållet ahaupplevelse om vad orsaken är och vart den har satt sig. I och med att det lokaliserats och upptäckts så försvinner, för det mesta, minnets negativa påverkan på kroppen.
Lite av min egen upplevda erfarenhet och här är ett exempel
Jag hade en period av fruktansvärt illamående och kunde för mitt liv inte komma på vad det kunde bero på. Men så kom jag på att jag kunde meditera över illamåendet.
Det som kom upp var en bild där jag hade eldsflammor runt mig och jag såg min ena bror med kamrater på andra sidan och de hånade mig och var förnedrande.
Detta var inget som har hänt i verkligheten men jag hade själv satt upp en bild av hur min bror skulle bete sig om han fick reda på en sak jag hade varit med om som barn.
Sålunda hade kroppen sparat denna illusion och gjorde mig illamående. Efter denna meditation försvann illamåendet och det har inte kommit tillbaka.
Så kan det också vara… att de båda samverkar… healing och medicin. Dock har det för min egen del varit tvärtom, till en viss del.
Medicinen (i detta fallet starka värkmediciner) gjorde mig väldigt avtrubbad, så jag fick ingen riktig 'känsla' av healingen. Bara en liten ahaupplevelse om hur det skulle kunna vara. Jag trappade ner tabletterna lite och nästa gång märkte jag av healingen ännu mer…
Detta satte igång maskineriet uppe i skallen på mig. Ju mindra tabletter jag kunde klara mig utan, desto klarare i huvudet blev jag och desto mer började jag fundera över hur jag skulle kunna göra för att klara mig utan.
Numera klarar jag mig hyfsat bra. Behöver bara ta nån tablett i veckan istället för ett par stycken varje dag. Personligen tror jag att det beror på en kombination med bra healer, nya insikter, positivt tänk och sundare matvanor. Allt går ju runt… som ringar på vattnet. I och med att jag mår lite bättre, tänker jag positivare, jag är rörligare, jag orkar bry mig mer om vad jag stoppar i mig osv, osv.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman
Att medicinerna och healingen kan gå hand i hand tror jag också på. Det är säkert skillnad på vilka mediciner man tar. Visa mediciner måste man ju ta för att klara livhankel, typ insulin.
Om man tar värktabletter som är baserade på paracetamol och liknande, så tror jag inte att dessa ska vara något hinder vid healingen. Jag tar ju själv tagit sådana men minskat väldigt mycket. Som korseet säger så slappnar man ju av om man får smärtstillande och kan då ta till sig healingen bättre.
Vad gäller antidepressiva mediciner däremot skulle kanske vara intressant att fråga sig, om dessa är ett hinder eftersom de mer eller mindre "dämpar" ens känslor. Men där kanske det också kan vara en fördel att man är mera mottaglig för healingen om medicinen "lyfter" upp en vid depression. Nu talar jag absolut inte om psykofarmaka för detta är säkert en helt annan sak.

Jag tror också att medicin och healing samverkar men vad jag har fått lära mig i min utbildning till healer är att man ska undvika ge healing till dom som går på psykofarmika.
Man ska inte heller ge healing till dom som gå på Insulin och det är ju även förbjudet enlig lag.
Kulle man ge en diabetiker Healing trots det är olagligt så be personen att vara noga med ayy kolla sitt blod socker några dagar så inte man fel medicinerar.
Men i dess två fall kan healingen påverka personen negativt av healingen och medicineringen.
Dom som medicinerar brukar jag rekomendera att ta kontakt med sin läkare för att kolla upp det.
För det händer ju i bland att man i bland botar en person som man får se som ett plus.
Jag hade en person som hade en obotlig sjukdom som hon medicinerade emot.
Efter healingen så gick hon till doktorn som kollade upp med prover och det visade sig att hennes sjukdom var borta till läkarens stora förvåning så där tog läkaren bort medicinen.
Ngt vi alldrig ska göra utan medicineringen är läkarens jobb att kolla upp.
Lasse
Nu måste jag opponera mig. Inte mot dig TarotLasse, men det du skriver att det är förbjudet enligt lag att ge healing till insulinbehandlade diabetiker.
Har du fått reda på varför det föreligger ett förbud just till diabetiker?
Är väldigt intresserad av denna fråga då jag själv faktiskt är insulinbehandlad diabetiker.
Ingenting personligt mot dig
Skulle jag inte ha fått healing när jag var sjuk och mådde dåligt och gick på psykofarmaka + andra mediciner skulle jag inte ha blivit frisk och kunnat trappa ner medicinerna. Jag ser ingen orsak till varför man inte skulle få lägga händerna på en person som tar psykofarmaka eller är diabetiker och jag kan heller inte föreställa mig att det enligt lag är förbjudet.
Man får inte säga till någon att man behandlar dennes sjukdom. Det kan ju få någon att tro att man inte behöver läkarvård. Men att lägga händerna på en annan människa är en helt annan sak. Det skulle ju verka väldigt konstigt i så fall, när skolmedicinen ju anser att energin är palcebo. Skulle dom sen endå förbjuda folk att använda denna energi på människor med t.ex. diabetes? Lagen gäller dom som har verksamhet inom hälso och sjukvårdens område och som behandlar sjukdomar. Själv kanaliserar jag endast energi, och kan därmed lägga mina händer på vem som helst. Blir sedan någon frisk till på köpet är det ju givetvis en bra sak.
#8 Vi lyder under kvacksalverilagen, vi som healar.
Den som omfattas av kvacksalverilagen får inte:
Behandla sjukdomar som enligt smittskyddslagen utgör samhällsfarliga sjukdomar. Detta är bland annat. Polio, hepatit B, gonorré, infektion av HIV, hepatit A, och klamydia.
Behandla cancer, diabetes, epilepsi och sjukliga tillstånd i samband med havandeskap och förlossning.
Undersöka och behandla barn innan de fyllt 8 år.
Utan personlig undersökning av den sökande lämna skriftliga råd eller anvisningar för hans eller hennes behandling.
Den som omfattas av kvacksalverilagen får inte heller under utövning av verksamhet som avses i punkt 2 undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos, ej heller behandla annan med användande av radiologiska metoder.
Utprova eller tillhandahålla kontaktlinser. (Lag 1989: 292).
Om jag förstår det hela rätt och riktigt nu så får en healare hjälpa mig, så länge h*n inte behandlar själva grundsjukdomen, i mitt fall diabets.
#11 Ja, exakt så, om man inte lägger sin avsikt att heala till sjukdomen.
Den som healar med t.ex Reiki behöver inte lägga någon som helst avsikt och då vet vi inte vart healingen går. Healingen är ju s.k "intelligent" och går till det som är i prioritet "just nu" och till det högsta, bästa, goda för individen. Därför tror inte jag att det kan skada någon, eller påverka medicinering negativt. Det är ändå rådligt att ha kontakt med läkare om man vill ta emot healing för att vara på den säkra sidan. Det kan ju tänkas att doseringen kan förändras till det bättre, vilket man hört talas om i utbildningen.
Jag behandlar ingen utan att fråga om klienten har kontakt med läkare när det rör sig om ovanstående sjukdomar.
Sedan så finns det så många olika healingmetoder/energier som har specialiter på olika sätt.

Hej nu får jag svara många här inne det heterinte längre kvackselverilagen utan alternativvårds lagen.
Kopian av lagtexten kopierar jag in här.
#6 Jag är själv diabetiker och ngt jag inte talar om när jag tar emot behandlingar för inte ska dom råka illa ut för jag vill ha hjälp.
Men ett flertal alternativ vårdande kan påverka insulinet därför det är förbjudet en anan en sjukvårds personal att behandla en diabetiker.
Sedan när det gäller psychoframika så kan man påverkas negativt av alternativ vård samma som man inte råder en psykisk sjuk att meditera för det kan fövärra en psykos.
Gäller kanske inte alla psykiska sjukdommar men en del kan ge allavrliga följder av tex en meditation och jag har själv fått se detta på närma håll vilket inte är roligt.
Här kommer aaalternativ vårds lagen och vad som gäller för oss som jobbar med alternativ vård.
#7 om du läser lagtexten så kan du läsa att tvärtemot det du säger så gäller inte lagen för dom som tillhör hälso och sjukvårds personal.
Så precis tvärtemot det du skriver
4 kap. Begränsningar i rätten att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder
1§
Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte. Bestämmelserna gäller dock inte den som enligt 1 kap. 4 § tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen.
2§
Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte
- 1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
- 2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
- 3. undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
- 4. behandla annan med användande av radiologiska metoder,
- 5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling, eller
- 6. prova ut eller tillhandahålla kontaktlinser. Lag (2004:186).
Ändrad 2004-07-01: Lag (2004:186)
3§
Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte undersöka eller behandla barn under åtta år.
Hela lagen som gäller för alternativbehandlare'
Det är inte utan att man börjar undra vad det egentligen är som den f.d. kvacksalverilagen (som numera bytt namn) egentligen skyddar.
1. Det är bra att den skyddar mot healers som inte är seriösa i sin verksamhet. Dvs personer som kallar sig för healers men inte utför healing.
2. Om det däremot skulle visa sig att denna lagtexten förhindrar personer som skulle kunna få ett drägligare liv till just ett sådant bättre liv och i vissa fall dessutom kunna fortsätta att leva istället för att dö.
Om detta är fallet, är då "kvacksalverilagen" inte istället en lag som på ett helt lagligt sätt istället "dömer" dessa personer till ett större lidande och i vissa fall istället till döden?

#14 Ja kagen kom ji till för att det tyvärr fanns dom som lurade svårt sjuka personer genom alternativ vård.
DEt är ju så att svårt sjuka åpersoner griper efter minsta halmstrå för att bli botade vilket många utnyttjade så därför kom lagen till.
Så lagen är till för att skydda svårt sjuka för att bli lurade vilket jag tycker är bra.
Sedan så har lagen förändrats sedan denna jag publicerade nu för förra året tog som bort texten i yrkesmässigt bruk vilket jag tycker ät helt fel.
För innan kunde du ge healing helt gratis till svårt sjuka personer utan att bli straffad.
Men i dag är det också förbjudet att ge healing eller annan alternativ vård gratis också.
Man får inte ens ge alternativ vård till en cancersjuk om han söker hjälp för skoskav.
Det är även förbjudet att ge massage till dessa personer eftersom massage ingår som alternativ vård.
Tittar man ännu mer på lagen så är det förbjudet med regresions resor och hypnos behandlingar men hur många gör inte det.
Nu är Jörgen Sundvall anmälld för detta och ska upp i rätten men det är han som lär ut detta till sjukvårds personal som får göra det eftersom dom är legimiterade.
SÅ många tokighter i lagen som är till för att skydda svårt sjuka.
Men det är fullt tillåtet att behandla lindriga sjukdommar.
Lasse
En tillspetsning av det jag skrev i mitt tidigare inlägg skulle då lyda som följer.
Vi har dödsstraff i Sverige!
Hmmm………….. man blir lite betänksam med dessa lagar. Vem har stiftat dessa? Det känns uppenbarligen som om intressenterna i läkemedelsindustrin skulle ligga bakom detta!

#17 Morgaine detta handlar inte om läkemedels industrin och mediciner.
Utan det handlar om att hindra att svårt sjuka personer blir lurade av personer som påstår dom ger alternativ vård.
Var ju inte så länge sedan som dom avslöjade en healer i Achbergs program som b.la lurat av en cancersjuk kvinna på över 200 000 kr.
Han sa även till reportern att han upptäckt cancer tumör i hennes rygg och sa att han var den enda som kunde bota henne men då kostade en sådan healing behandling 75 000 kr och det kunde krävas fler behandlingar.
Det är för sådant lagen är till för och denna healer blev dömd till fängelse efter dessa lagar.
Vi hade även en alternativ cancer klinik här i Helsingborg för många år sedan som lurade svårt sjuka patienter på sanslösa belopp.
Naturläkemedel som visade sig vara socker piller.
Blod analyser som skickades till USA hette det men några analyser gjordes alldrig utan där alternativ vårdarna sa till patienerna vad för resultat dom fått på prover som spolades ner i vasken.
Det var efter detta som lagen kom till och för flera liknande fall.
Inte har läkemedelsbolagen ngt med detta att göra.
Jag tror inte heller att om vi ger alternativ vård utan att ta hutlösa avgifter att vi får några större straff eller ens blir åtalade.
Men det finns fall där svårt sjuka fått hjälp med healing och när sedan klienten har avlidit så har släktingarna stämt healern.
Där släktingarna har fått rätt i domstol och healern blivit straffad och fått betala skade stånd.
Lasse

Där har du tyvärr fel du får inte ge ngn alternativ behandling överhuvud taget till dessa personer.
Inte ens om klienten söker för en stukad fot så får du inte behandla detta allt enligt ett predjukat fall här om året när en alternativ behandlare blev dömd för att behandlat en cancer patient för ngt annat en cancern.
Samma sak ni som är utbildade massörer har säkert okså fått information att ni inte får ge massage till dessa klienter.
Men är du däremot sjukgymnast och legitimerad av socialstyrelsen ja då får du göra detta.
Ser vi andra länder runt om I Europa och våra grann länder Danmark o Norge där är det tillåtet men där är healingen också klassad som en vård form och det även finns healers anställda på vissa Sjukhus.
Men där kräver man också att healern är utbildad och certfierad för att kalla sig healer.
Inte som i Sverige där vem f*n som helst kan kalla sig healer.
Men vi ser även en skillnad i dag när det gäller Reiki healingen.
Som har en bestämd utbildning och ett starkt förbund bakom sig.
I dag är Reiki Healingen godkänd som frisk vård och socialstyrelsen har lämnat godkännande att en läkare får rekomendera Reiki healing innan kunde en läkar bli prickad och även bli av med sin legitimation för detta men inte i dag men den får inte rekomendera ngt annat en Reiki healing.
Så inte spirituell healing ängla healing eller vad allt nu heter.
Det är i alla fall ett närmande till att bli accepterat men innan det blir accepterat så får det göras som i dom andra länderna där man kräver utbildning och certfiering för att få kalla sig healer och jobba med det.
Tycker det är självklart att en person som vårdar andra mäniskor ska vara utbildade för detta också.
Jag skulle alldrig gå till en doktor som inte är utbildad för det
Lasse
Åter till detta med medicin och healing…
Jag är övertygad om att man kan bli hjälpt av healing även med olika mediciner i kroppen. Jag har på nära håll sett hur healingen har hjälpt så pass bra så att psykofarmaka, med flera mediciner försiktigt har kunnat minskas och på sikt kunnat slutas att tas helt.
Naturligtvis är det många faktorer som spelar in på resultatet, inte bara healing och medicin utan också motivation, tidpunkt i personens liv sammankopplat med dennes livsbok etc.
Sedan till det som diskuterats med alternativvårdslagen så vill jag säga att jag tycker att det är hemskt tråkigt att det finns så strikta regler för alternativvården. Det borde kunna lösas med någon form av licens för den verksamhet du håller på med.
/tilja
Med ljus och kärlek... Tina
Om man inte är företagare och tjänar pengar på det så finns det ingen kvacksalverilag som förbjuder dig att ge reiki till vänner, släktingar, bekanta och till vem som helst. Om man är en företagare så då får man inte behandla dessa sjukdomar om man inte är läkare, men man får ändå officiellt ge reikibehandlingar t.ex. som avslappning.
# 21 Exakt så är det.
# 13 tack för upplysningen om det nya namnet på lagen, den är ju i princip den samma för det.
# 16 Exakt!
Vi kan ju heller inte veta om en person undanhåller upplysning om sina sjukdomar när dom konsulterar oss, som TarotLasse säger att han gör, då blir man ju inte ansvarig för sin klient under t.ex Reikibehandlingen där syftet var att ge avslappning enbart, men det blir till något "annat".
Det finns ju sätt att kringgå denna lag men det är en annan historia.
# 18 - Ja detta är ju fruktansvärt att några ska förstöra för andra. För jag tror ändå att de flesta är seriösa.
Kanske det är hög tid att få till en organisation där det finns "kontrollanter", motsvarande medicinalstyrelsen. Att man måste ha certifikat och vara godkänd av denna nya "myndighet". I så fall så kunde ju healing och alternativa behandlingar gå under FK med högkostnadsskydd.
Då kunde man kanske uppnå ett fungerande samarbete mellan skolmedicinen och alternativa behandlingar.
#13.
Jag antar att det var mitt inlägg som du syftar på och inte inlägg 6 och 7?
"#7 om du läser lagtexten så kan du läsa att tvärtemot det du säger så gäller inte lagen för dom som tillhör hälso och sjukvårds personal"
Du har missförstått. Jag skrev inte att lagen gäller dom som tillhör sjukvårdspersonal utan att lagen gäller dom som har verksamhet inom hälso och sjukvårdens område. Precis som det står i lagen: "Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte." Dom som tillhör sjukvårdspersonalen har ju ändå inga inskränkningar och hör därför inte till denna grupp. Lagen gäller alltså endast dom som har företag och tjänar pengar på det.
Sen såg jag att du skrev i ett annat inlägg att man inte ens får ge healing gratis till en svårt sjuk människa i Sverige mer. Jag har verkligen svårt att föreställa mig hur man skulle kunna fålla någon i domstol för att ha gett healing. Hur skulle någon t.ex. kunna fälla mig om jag skickar healing på distans till en som ligger svårt sjuk i cancer? Jag är ju här och personen där, eller var ligger beviset att jag behandlar en annan person om jag har mina händer på henne? Det finns ju inte ens några synliga verktyg att fälla mig för och inte kan dom se det med blodprov heller. Inte ens om någon skulle råka bli frisk kan dom bevisa att det var jag. Eftersom det alltid flyter energi igenom mig skulle det betyda att jag inte ens skulle få röra en svårt sjuk människa utan att bli dömd. Dessutom skulle det betyda att en svårt sjuk människa inte ens skulle få initieras i reiki.
Konstigt att nästan hela inlägget blev skrivet med fet-text och hur jag än försöker ändra det så lyckas jag inte.

#20 #21
Alternativ vårds lagen ändrades förra året och där togs texten bort om yrkesmässigt bruk så tyvärr gääller lagen alla idag oavsett man tar betalt eller inte.
#24 Jag har också svårt att tänka mig att man skulle bli fälld i en domstol om du inte tar betalt för det.
Du kan tyex skicka kärlek och värmande tankar till en person och inte kalla det healing och ingen kan åtala dig då.
Men skulle du kalla det Healing ja då åker du dit.
Hel tokigt kan jag hålla med om men så fungerar lagen.
Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så har släktingar till cancer sjuka stämt alternativ vårdare efter klienten har avlidit och dom har fällts i domstol.
Jag var moderator för ett annat forum för några år sedan där vi skickade healing till ett svårt sjukt barn under 8 år.
Vi blev anmälda för detta och 2 st fick som var sjukvårds personal blev prickade för detta,
Så därför jag brukar skriva i forumen när det gäller att skicka healing till dom som lagen innefattar att skicka energie kärlek eller vad ni vill kalla det för men kalla det inte healing för då kan ngn anmälla detta.
Lasse
Jag bara gapar av pur förvåning.
Aha, det är alltså inte på grund av det som jag gör utan på grund av hur jag kallar det. För om jag nu inte skulle snacka något om healing eller bota eller om något sådant utan bara säga att jag sänder reiki, kärlek eller energi till någon person så skulle det i så fall vara okey? När jag läste ditt inlägg högre upp tolkade jag det som att man inte får ge reiki till personer med t.ex. diabetes. Men det har alltså inget att göra med vad man gör utan hur man benämner det och vad man påstår.
Det skulle inte förvåna mig om dom snart förbjuder kärlek i Sverige också.
# 27 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Här är förresten lagen som gäller för tillfället och den gäller fortfarande för dom som utövar yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område. http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980531.HTM

#25 nej Reiki får du inte skicka det är klassat som alternativ vård.
Du menar att man inte får säga att man skickar reiki? För om man inte skulle få skicka reiki skulle det betyda att jag som jobbar på åldringshem inte ens skulle få röra åldringarna. Jag behöver ju bara hålla mina händer på dem så börjar energin flyta. Min man håller på med reiki sedan femton år och han behöver bara tänka på någon utan att använda några symboler alls för att personerna ska få reiki och jag märker att jag bara behöver komma i hans närhet för att få energi. Måste han isoleras och bedövas för att inte kunna sprida ut reiki? Det skulle inte ens gå att låsa in honom för att ingen skulle kunna hindra honom från att "begå vidare brott".

#31 Har ni inte gått en reiki kurs?
För där få ni även lära er att stänga ner när ni inte jobbar med Reikin.
Inte nyttigt att gå öppen hela tiden.
Lasse
Har du själv inte gått reiki kurs, för där får man lära sig att man bara är kanal för energin. Om dom där uppe använder mig som kanal och skickar energi genom mig, varför ska man stänga av det som dom där uppe gör? Tror du verkligen att det är du som healar när du ger reiki? Och varför du att det inte är nyttigt? Egentligen svarade du ju inte på min fråga och du kommenterade heller inte att det fortfarande står kvar i lagen (i rubriken) att den gäller yrkesutövare.
Det kan nog vara ganska olika vad man får lära sej på olika reikikurser. Jag har tex fått lära mej att reiki är en naturlig helande kraft som finns överallt i universum, som alltid strävar efter en perfekt harmoni och ballans. Vi är alla en del av universum och den helande kraften.
Att försöka stänga av sej från reiki skulle då innebära att man stänger ute själva ballansen och står utanför universum.
Det är helt naturligt att reiki aktiveras när någon i närheten behöver healing,altså inget som man ska försöka stänga ner.
#0 Reiki strävar alltid efter att skapa det bästa möjliga goda i varje situation,det gäller även den som äter mediciner.
~ mayolica ~

Jo visst det stämmer som healer är man bara ett verktyg det är inte jag som ger healingen utan andevärlden sedan lite olika hur man utbildar inom reiki var energien kommer i från.
Men vi fick även lära oss att stänga ner när vi inte jobbar med energien för går du öppen hela tiden så blir man till slut utbränd.
Så väldigt viktig del att kunna stänga av kontakten när du inte jobbar med det.
Är du öppen hela tiden så läser du automatiskt av dina medmäniskor när du möter dom inte etiskt rätt enligt mig.
Du kan själv känna och prova att gå in på ett varhus fullt med folk och vara öppen och sedan stänga ner och gå in i gen och då känna skillnaden så kommer du förstå vad jag menar.
Lasse
Jag är helt öppen hela tiden. Bara för att jag är helt öppen så innebär det inte automatiskt att jag bryter mot de etiska och moraliska regler som jag själv väljer att leva efter.
Bara för att jag är öppen betyder det inte att jag då även behöver scanna av allting runtomkring mig hela tiden. Om jag skulle ha det behovet så är det inte jag som har det behovet utan det som är mitt ego som skulle vilja det.
Jag har ingen anledning att låta mitt ego styra min vardag. Mitt ego är med mig hela tiden men det är satt i koppel och promenerar brevid mig. På så vis har jag full koll på mitt ego och kan låta det vara en åskådare istället för en del som skapar den verklighet som jag lever i.
Så ser jag på det här med att vara öppen eller inte hela tiden.
Det finns säkert massor med andra tolkningar av vad det innebär att vara öppen.
Jag håller helt och hållet med. Så ser jag det också.
Det är inte normalt att man blir utbränd av reiki, i alla fall inte om det handlar om traditionell Usui reiki. Andra reiki stilar kan jag inte säga något om eftersom jag där inte har några erfarenheter. Så om någon blir utbränd skulle jag ha frågat mig om han verkligen blivit initierad i Usui reiki eller om han fått något annat. Själv känner jag mig mycket bättre ju mer jag arbetar med reiki och om dom är uppe skickar mer energi genom mig så måste det ju också ha en mening och det skulle aldrig falla mig in att försöka stänga av det, för dom där uppe är inga idioter och vet nog vad dom gör. Sen är det ju inte enbart när jag är i kontakt med andra som det sker utan energin arbetar ju i mig själv också hela tiden, för min egen hälsa och utveckling. Ibland känner jag av energin mindre, ibland mer och jag har fullt förtroende i det gudomliga och vet att energin flyter precis som den ska och dit den ska, inget som jag kan eller ens vill kontrollera. Att man automatiskt läser av andra människor bara för att energin är aktiv har jag då aldrig märkt. Men om man läser av någon så är det nog meningen att man ska se det man ser.
#36 Precis 
Nu är ju jag som sagt inte utbildad alls i healing, utan själv lärd.
Jag har alltid kunnat läsa/känna av människor.
Jag har alltid varit extremt känslig/mottaglig för andra människors energier och inte kunnat/ vetat om hur jag skulle skydda mig själv i detta.
Tidigare var jag konstant trött och mådde dåligt dels för min egen del men även för andras skull. Utan att förstå varför. Jag kunde inte hantera detta.
Medans andra mådde bra i mitt sällskap.
Nu mera vet jag vem jag är. Jag har lärt mig mina egna begränsningar och jag har lärt mig skydda mig från andras energi.
Min energi finns alltid med mig. Den är en del av mig.
Jag behöver inte längre stänga av eller ner mig, efter att jag lärt mig hantera och se vilka mina egna känslor är.
För gör jag det. Då bryts ju mitt varande.
Har funderat på att utbilda mig inom någon slags healing då jag känner starkt att det fungerar.
Universum samverkar med mig. Jag är endast ett verktyg, att tro att jag skulle kunna styra över dessa enorma krafter är för mig fullständigt galet. Det finns inte i min värld.
Nu sitter jag i valet och kvalet. Varför ska jag utbilda mig om det innebär att jag måste stänga ner en del utav det som är jag själv?
Vem ska jag då vara? Jag har ju alltid varit sån här. Någonstans har jag alltid kunnat, utan att veta om det.
Nu vet jag och skulle vilja gå vidare i min utveckling. Men jag tycker inte det käns som om det är värt det om jag måste ta avstånd från någonting som alltid funnits med mig, som är en del av mitt jag och varande?
I skrivande stund känner jag mig minst sagt förvirrad.
Behövde få det ur mig.
Du är klok du.
Jag tycker att du ska gå lite kurser för att få ideér. Du kan sedan ta dessa ideér och blanda dom med dina egna tankar. Då tror jag att du kommer att få en väldigt stark brygd för att hjälpa de som kommer att komma till dig. Det är som att din kunskap ännu inte hunnit blivit utspädd med en mängd gamla ideér om måsten. Sör runt och skaffa dig inspiration. Då ttror jag att in superkoncentrerade kraft kommer att bli än starkare.
Tack för dina ord.
Jag ska ta ditt råd på allvar och lita mer på mig själv. För jag känner i själ och hjärta, något som jag med ord inte kan beskriva just nu…

#38 Härligt att du har hittat ditt sätt att skýdda dig.
Det du gör är att du stänger ner för att skydda dig du gör det på ditt sätt och det fungerar ju för dig så kanon ju.
Som du sa innan mådde du väldigt dåligt vilket blir när man är öppen eller oskyddad hela tiden.
Vi pratar om samma sak men i andra ord.
Man kan stänga ner på så många olika sätt och man gör det helt mentalt och till slut går det automatiskt att man inte får till sig allt när man inte jobbar med det.
Lasse
#41 Nu tror jag att jag förstår vad du menar,den biten har jag oxå "stängt ner" Förr fick jag in så mycket känslor och intryck från andra människor att jag mådde dåligt och fick ångest,kunde inte heller skilja på vad som var mitt och andras.
Men att man inte är intonad på andra människor betyder inte att man stänger av sej från reikin och energiflödet,jag känner offta att healingenergin börjar flöda av sej själv. Jag vet då inte vem som behöver healing eller varför,men offta får jag senare reda på att någon i min omgivning, någon annhörig eller bekant har råkat ut för något när jag kände att healingenergin började flöda.
Det gör inte att man blir tömd på energi,utan man får själv energi samtidigt.
~ mayolica ~
Jag kanske missförstår dig nu, men jag tar aldrig energin som jag ska skicka vidare till en annan person genom min kropp.
Jag använder istället mitt högre jag som kommunicerar med den andra personens högre jag. Därifrån meddelar jag sedan personen som jag arbetar med på ett personligt plan men meddelandet kommer då direkt från den personens högre jag.
På så vis slipper jag dränera min egen kropp på energi.
#43 Ja jag tror att du missförstår mej,eller så missförstår jag dej. Jag ser det inte som att energin går igenom min kropp först. Jag ser det som att healingenergin aktiveras omkring mej, och att jag hjälper till att förmedla den energi till mottagaren som h*n väljer att ta till sej. Både jag och mottagaren får då tillgång till energin.
~ mayolica ~

Energien behöver inte gå igenom din kropp överhuvudtaget.
Det är ju inte du som ger healingen utan det är andevärlden eller unversum hur man nu ser det.
Jag har vid ett flertal gånger blivit ombedd att läman min klients kropp och sätta mig bredvid och bara iakta vad som sker.
Vid dessa tillfällen har jag kunnat se andevärlden med mina egna ögon jobba med klienten.
Så här har jag suttit helt passiv utan att energien gått genom min kropp. Utan all energie har kommit direkt från andevärlden utan mig som mellanhand.
Vid ett fall såg jag min guide plus två ljusgestalter till jobba med klienten då min guide gick in i klientens kropp samtidigt när detta händer så skriker min klient ut sin smärta sedan somnar klienten.
Efter denna healinsesion så kunde klienten berätta precis det jag själv upplevt och klienten upplevde allti hop från takhöjd så han trodde han lämnat sin kropp under healingsessionen men inget jag kunde se.
Men dessa andevänner såg jag hur klart som helst.
Samma om du skickar distans healing är det ju inte genom din kropp energien går.
Utan det fixar andevärlden och våra guider utan oss bara vi som ber dom att hjälpa till.
Lasse