Fick hjälp när jag plockade svamp idag!!
Idag var jag och min man ute och plockade svamp. Det var en underbar dag och allt kändes bra. Plötsligt kände jag att någon ville ha min uppmärksamhet vid sidan om mig. Jag gick åt det hållet och där var det alldeles gult av kantareller. Det här hände flera gånger och vi gick hem med en överfull korg med kantareller. Vi kände båda två att vi fick hjälp så vi var noga att tacka för oss innan vi gick ur skogen! En mysig upplevelse!! 
Vad härligt!
kul att få hjälp!
Kul!
De gäller att vara tillräckligt känslig för att uppfatta signalerna bara 
----------
Ja har aldrig fått hjälp att hitta svamp…hmm, men de kan ju förstås bero på att ja aldrig plockat dylikt 
/L
Wow, den hjälpen hade jag velat ha 
Med ljus och kärlek... Tina
Det var verkligen en cool upplevelse! Sånt vi brukar skämta om när vi är ute på svampjakt!
#3 Antagligen var jag på rätt ställe vid rätt tillfälle i rätt sinnesstämning för man behövde inte vara särskilt känslig för att uppfatta signalerna!! (Du har missat något om du inte har plockat svamp förresten!
Världens bästa stress-bort-plockare.)

Älskar kantareller men hittar dem aldrig, nu kan jag tyvärr ej böja mig för dem pg a stelhet i kropp och höftprotes, suck!
kramiz
Alltid bra att vara ute i naturen - ''Den store läkaren'' 
Själv har ja dock alltid (instinktivt?) undvikit svamp. De ger mig negativa vibbar 
----------
Född & uppvuxen vid havet & de ränderna går aldrig ur - suget efter stranden är helt oemotståndligt!!! Skall flytta nu i höst - får då ''bara'' 350 m t. havet - YES!!!
Bilden visar en del av vyn:
/L
Åhh vad vackert. Men svamp finns ju i kusttrakterna också 
i medelhavet finns tvättsvamp
Vilken utsikt Lynxx!
Jepp 
Denna vy har ja hos pappsen - f.d. Fiskare & Båtsman (87 år). Men dit ere 2½ mil enkel resa f.n. Misstänker dock att han knappast överlever vintern - om inget radikalt förändras betr. hälsotillståndet - & då skall stället säljas.
-----
De blir bättre för miljön (& plånkan, inte minst) framöver genom att bara behöva gå 350 meter för att komma till stranden. De finns även sandstrand där - för den som så önskar 
------
Svampen
lämnar ja, med varm hand, över till den hugade.
/L
#5 Åh vad fint!! Jag förstår att du längtar dit!
Har du någon aning om varför du får negativa vibbar av svamp?? Har aldrig hört något liknande! *nyfiken* 
Tråkigt att höra att din pappa är dålig…
kram
#0 Vilken härlig upplevelse med svampen, jag är väldans förtjust i kantareller, vi brukar också plocka svamp.
#10 Vilka underbara havsmotiv! Kram till dig
" Var nära naturen - var när dig själv "
Kram till alla er åxå 
--------
Pappsen har klent hjärta - med följd att han inte tål värme & samlar på sig mycket vätska o.s.v. (petar i sig 17 tabletter av div. mediciner varje dag) Men…87 bast får man väl inte klaga på?
Inte e ja speciellt skärrad inför det oundvikliga - ja vet ju att de har de bättre ''där'' än här (mamsen e redan där & hon verkar då glad & förnöjd). 
De e värre att se hans lidande här, utan att kunna påverka det i ngn större utsträckning. Ja e själv väldigt dålig pga kvicksilverförgiftningen fr mina amalgamfylningar - så ja kan/orkar inte göra ngt rent praktiskt för honom hur som helst. Ja har fullt upp att fixa min egen tillvaro.
--------
Till slut, betr. svampen, så har ja inget bra svar på varför ja inte e, å aldrig har varit nå förtjust i dem? De bara saknar värde som föda - de snarare har ett antal negativa sidor - sett fr min sida alltså. Konstig konsistens - knappast ngn näring att tala om - de tar upp väldigt mycket tungmetaller etc. 
Ja bor ju nu i ett av Tjernobylnedfallet väldigt hårt drabbat område (Geigermätaren knastrar ordentligt). Snön var alldeles brun & smutsig den gången. Rådjur etc. som äter svamp på hösten blir rejält Cesiumfyllda pga av det. Så höga halter att köttet inte var (är?) tjänligt som människoföda.
/L
-----
Diamant kommer från det grekiska ordet "Adamas" (adamante) som betyder oöverträffad, som från början var namnet på en hård metall. Ordet betyder 'den fasta' eller 'den obetvingliga'.
#6 Kram på dig! Bor du nära Upplands Väsby?? Du kanske vill ha några av mig!?
#12 Ja det var jättemysigt!
#13 Jag förstår vad du menar om svampen. Många gillar inte konsistensen. Att den tar upp tungmetaller stämmer ju också tyvärr… Men jag älskar kantareller och framför allt att leta efter dem! Jag tror att du gör skillnad för din pappa även om du inte kan göra så mycket som du skulle vilja. Kram på dig!