Cordierit ??
nån som känner till Cordierit ??
Det skall tydligen vara en mineral /sten som vikingarna använde sig av…
Har googlat på namnet - men får inte fram nån bild…
/MoonFairy
regnbågsförlaget har en bok om Kristaller och stenar.den heter kristallernas förunderliga värld sten för sten av lone hertz.
kan verkligen rekomenderas.

Cordierit är mörkblå-gråblå genomskinlig till halvgenomskinlig sten. Den är uppkallad efter P L A Cordier en fransk geolog. De här uppgifterna hittade jag i Bergarter, mineral, fossil av Hamilton, Woolley, Bishop
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Clary: -kan du hitta nån bild oxå?
känns som om jag behöver stenen… =)
Tack för informationen iaf.
Kramelilur
Jag sökte på google bild, och fick hur många fina bildsvar som helst. Rekommenderas varmt.

korseett:
***finns stenen att köpa i Sverige??
***Å vad är den bra för??
tacksam för svar…
Kramelilur =)
Jag hittade följande text om den:
Iolit
Kallas även cordierit. Grå blå - violett till färgen och halvgenomskinlig. Fyndigheter i bl a Sri Lanka, Indien och Brasilien. Ger självförtroende och är tröstande. Förstärker ledarskapsförmågan.
Mycket vacker sten!
moonfairy- jag sitter på jobbet just nu men jag kan kolla de böcker jag har när jag kommer hem om den finns med. Eller så kanske någon annan kan svara
Om det är samma som Iolit så står så här i min bok:
"Ger dig kontakt med ditt verkliga jag. Befrämjar din inre auktoritet och ger självrespekt. Ger dig mod att våga skaka av dig rollen som den underlägsne.
Fysiskt: Idealisk vid alla former av nervöst betingade besvär.
Kombination: Tillsammans med herkimerdiamant kan den användas vid drömtydning och visualiseringsarbete.
Chakra: Särskild solar plexus, men påverkar även de tre översta chakrapunkterna."
Källa: Kristallnyckeln av Jette Holm
ja det är visst samma som Iolit har jag också läst

Oj!!! *LeR*
Tack så mycket för alla fina svar!!
det löste ju mitt undrande om Cordierit är = Iolit 
Så Iolit å herkimerdiamant alltså 
Kramelilur i kvadrat