Healing iFokus

Healing

Etikettmat-för-själen
Läst 3161 ggr
creativewitch
0

Honung

Är det någon annan som känner att just honung besitter en stark speciell healingkraft?

mayolica
0

Det är inte något som jag har kännt av. Däremot är det välkänt att honung sägs ha läkande egenskaper,det sägs hjälpa mot många olika saker.

"En sked honung om dagen håller doktorn borta" är ju oxå ett gammalt välkännt uttryck.

~ mayolica ~

JILE
0

Intressant detta om honumg, detta var en bra tråd. Har fått en burk av min granne , ska ta en sked varje dag.

Kram Jile

korseett
0

en liten tanke. Honung är läkande och healande betyder läkande. Alltså är allt som läker något och som tillför kroppen nåt gott, ting som är healande. Eller?

mayolica
0

#3 Javisst,det har du ju rätt iFlört

Mina föräldrar börjar alltid dagen med honung,har gjort det så länge jag kan minnas. Dom är 80-pluss och är friska o pigga , lever ett mycket aktivt liv än.

Kanske kan honungen ha bidragit till det,vem vet?

~ mayolica ~

creativewitch
0

Jo, jag vet ju att honung har använts i läkekonsten under tusentalsår mot mängder av åkommor. Man har kunnat spåra tillbaka till 5 000 år, -att Egyptsierna använde honung i läkekonsten.

cillaj
0

Det finns forskning oxå som hävdar att det faktiskt har en läkningsförmåga och säger som korseett, allt som läker är healing.

Soffe
0

Måste man ta honungen bara som den är eller går det bra att använda det i te? Jag dricker alltid te med honung i..

korseett
0

går nog bra i te också Soffe

Soffe
0

I Hope So :-)

Hopoksia
0

I min mormors gamla huskurer (hon var lite halv häxa och halv sibylla) då gjorde hon en kur som är bergsäker. När man känner att man börjar bli förkyld. Det börjar joxa sig i huvudet, men känner sig lite tjock och öm i halsen och allt det där.

Då ska man precis innan man lägger sig dricka

en kopp med varm mjölk

i detta häller man en tesked smör eller två

en tesked honung eller två (smaksak)

Eventuellt två alvedon.

Har du ingen alvedon så ta en liten liten skvätt konjak.

Du är frisk på morgonen och har sovit som en prinsessa.

Det kommer några till i morgon, nu jag vill sova.

Natti

mayolica
0

#7 Nej! min mamma kokar alltid vatten och häller i en kopp och tilsätter en sked honung. Det går bra med te oxå.

~ mayolica ~

Hopoksia
0

Något som är mycket gott och välgörande är turkisk/grekisk yoghurt med honung. Detta får man på morgonen i Grekland. Både yoghurten och honungen är välgörande.

Det fungerar bäst med flytande honung. Lägg först upp din yoghurt i en skol. Sedan häller du lite honung över - ät och njut!

Hopoksia
0

Ytterligare ett tips mot begynnande förkylning.

Krossa en vitlöksklyfta och blanda med 1-2 tsk honung. Detta kan man lägga på ett kex, en knäckemacka eller typ tunnbröd. Med eller utan smör.

Ska du pussa någon så bjud vederbörande på samma Flört

emiya
0

I flera år besvärades jag av gräspollenallergi. Varje år i maj började eländet för att ta slut i september. Jag fick mediciner som gjorde mig väldigt trött och jag tyckte till slut att jag bara sov mig igenom somrarna.

Så fick jag tipset att fr o m september fram till slutet av april ta en struken tesked honung varje dag. Var lite skeptisk mot detta, men prövade i alla fall. Första året märkte jag endast en liten förbättring, andra året kunde jag dra in på medicinerna, tredje året hade jag bara medicinerna i beredskap och till slut behövde jag inga mediciner alls.

Jag kan känna lite lätt snuva och få "serienysningsanfall", det kan klia lite i ögonen fortfarande, men det är försumbart och hanterbart. Jag fortsätter med honungen och mår jättebra. Ska väl tillägga att jag inte tar honung precis varje dag, men nästan.

Honung har stark kraft att hjälpa kroppen att läka och är bra mot så mycket, så visst har den healing kraft också.

korseett
0

fantastiskt emiya. Jag har hört talas om att honung fungerar fint vid pollenallergi och av den anledningen att den innehåller lite pollen och därmed fungerar homeopatiskt. grattis till att ha blivit friskare

Tack hopoksia för de recept du förmedlar. Sparar till framtidenGlad

JILE
0

#14 Ja detta var ju fantastiskt, har hört detta jag med. Det blir som en sensibilsering (stavade jag rätt?).