Healing iFokus

Healing

Etiketthealing-allmänt
Läst 2296 ggr
MariaJ
0

Kvalitetssäkra utbildningar

Hur tycker ni medlemmar att man kan kvalitetssäkra utbildningar? Visst är det vikitgt att man som egen individ får använda sin egna kunskap och forma sina utbildningar själv, men bör det inte finnas ett visst baskoncept för att kvalitetsäkra utbildningar på.. Vi har ju det inom flera andra områden som tex, massage, akupressur och andra alternativa metoder… och det vore ju väldigt bra om det finns inom alla healingutbildningar också oavsett vilken healingform man utbildar i..

Själv är jag kvalitetsäkrad genom förenade reikiförbundet, där vi samtidigt hela tiden utformar, skapar och förändrar just den säkerhet som vi vill att alla ska få, när de går utbildningar..

Fler som har funderingar omrking detta.. :-)

Vänligen Maria

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

klarabella
0

Jag frågar mig om vi KAN kvalitetssäkra en behandling?

Jag menar vad är rätt och vad är fel?

Vi är ju alla olika individer och vi kan ju aldrig lova att någon ska bli bra, vi är ju endast kanaler.

MariaJ
0

Hejssan klarabella… jag menar naturligtvis både behandlingar och utbildningar.. Vi kan aboslut kvalitetsäkra vår syn på hur vi behandlar människan som kommer vid behandlingar, vi kan också kvalitetsäkra utbildningar genom att ge ut mycket info om etik, moral, intergitet, tystnadsplikt osv…detta är vad jag känner… fler funderingar ???

Carpe Diem

Maria Johnsson

Mads
0

På något sätt måste man ju kunna kvalitetssäkra för annars kan ju vem som helst påstå sig besitta hur mycket kunskap som helst och därmed också kunna lura hur många som helst.

Det bidrar ju till en trygghet för den som väljer att gå en utbildning men också för framtida kunder som undrar var man utbildat sig. Nuförtiden finns så oerhört många utbildningar och kurser tillgängligt överallt, man kan tex både bli medium och healare över nätet på bara några veckor eller dagar. Kanon, men känns det trovärdigt ? Nej.

Amor Vincit Omnia

klarabella
0

Frågan är VAd menas med kvalitetsäkrad?

Jag menar en person kan gå en kurs lära sig hur den ska heala t ex handpositioner och vise versa, men vad säger det egentligen om healern.
Efter en tid brukar diverse egenheter och vanor komma till och nya riktlinjer infinnes som vedbörande tror på och vedebörande kanske börjar ge egna kurser i vad denne känner är sant. (exempelvis)

Många människor har fortfarande stort ego och det blir lätt hiearki på så vis och då har vi kommit från linjen andlighet tycker jag.

jag tror inte man kan kvalitesäkra någonting, det som gäller är att gå till den som känns bäst och det man mår bra av.

Angelita
0

Det är inte så dum idé med kvalitetssäkring av utbildningar och behandlingar inom healing. Det skulle vara enklare för de som vill gå kurser att se om den som håller kursen kvalitetsäkrar utbildningen eller är med i t ex en förenings som har det som obilgatorisk för att få vara med där.

Det är inte många dagar sedan jag såg en person som hade reikikurs på distans via internet. Jag bara funderar hur fungerar det som och hur mycket lär man sig på det? Det är ingen kurs som jag tänker gå. Nog för att jag har problem att ta mig dit kurser är, men på något sätt kommer jag att lösa det.

Det skulle vara mycket enklare för de som vill gå en utbildning inom healing om det finns en kvalitetssäkring.

Mads
0

# 4 Att gå till den som känns bäst säger du, men hur ska man veta ? Om man aldrig provat och är intresserad liksom. Hur många som inte kan ska man råka på och betala för innan man då kommer rätt om ingen kvalitetssäkring finns.

Amor Vincit Omnia

klarabella
0

#6 Ja veta kan man inte, det är en djungel det där med andlighetGlad

Jag tror man helt enkelt får prova sig fram och känna, personligen litar jag inte på att det är bra trots att det skulle vara "kvalitetssäkrad".

Se bara t ex det finns medium som är certifikerade och medium som inte är det och många som inte är det är bättre än de certifikerade, ett papper betyder inte så mycket.

Samt att det alltid kommer finnas människor som gömmer sig bakom titlar, lite det jag menade ovan med hiearki.

Mads
0

# 7 Jo jag håller med dig klarabella, det är verkligen en djungel och man får känna sig fram vad som är rätt eller fel. Men jag tror ändå fler människor än oss som är andligt och spirituellt troende skulle söka sig till exempelvis healing om begreppen var mindre luddiga och det fanns någon typ av kvalitetsförsäkring.

Jag vill själv gå kurs och utbildning både vad gäller healing och det mediala men det är ju sååå svårt att veta att just den kursen man hoppar på är seriös.

Amor Vincit Omnia

doddel
0

Jag har okså reikiförbundet regler och är med. Tycker dock själv inte att det är en garanti för att jag kan göra bättre eller sämmre behandlingar för det. Då jag inte tycker att några få kan bestämma regler för hur det skall skötas och i så fall vilka säger vad som är rätt och fel?

Nej jag tror det är från person till person så kvalete för mig är att man gå på varje individ inte drar alla över en kam…

Reikiförbundet kan man vara med i bara man betalar så garanti ger dem inte.

Lite det som är det roliga med healin det finns inga rätt och fel. Bara ett öppet hjärta och massor av kärlek..

Mads
0

# 9 Men att vara med i Reikiförbundet kanske ger kunden en känsla av trygghet i alla fall.

Amor Vincit Omnia

doddel
0

Ja men det gör ju saken mycken bättre. Så en känsla av trygget är viktigare än en riktig trygghet till personen?

Nej jag tror personligen inte på att betala vad det nu kostade ca 350 tror jag att det kostade när jag gick med och årligen vet jag inte nu då jag har 6 månader kvar på den.

Jag tycker inte att man kan sätta upp regler på sådant som Healing eller det mediala. Då det inte finns ramverk för detta och ingen kan ge rätt eller fel då det är individuellt hur man arbetar och det ända som betyder något är resultatet hur du kom dit spelar inte så stor roll.

Som sagt kärlek och värme tror jag är grunden inte falsk trygghet i form av massor av diplom (jag har 9 olika diplom) men jag använder dem aldrig som en del i mitt sätt att jobba då jag inte tror det har så stor betydelse.

klarabella
0

#8 Jag tror att många nybörjare lätt missuppfattar det där med kvalitetsförsäkrad, de tror att de blir garanterat hjälpa med sina problem. Åtminstone har jag fått sådana förfrågningar. "Har man garanti" o s v…

Läs lite i olika ämnen så kommer du säkert hitta rätt kurs att gå.

#9 Jag håller med dig i det där att "vem ska bestämma reglerna" och VEM säger att just de reglerna är rätt… som jag skrev i #¤ så kan ju vem som helst gå en utbildning och sedan lägga sig till med en sanning som uppstår genom åren av erfarenheter o s v så börjar den ge kurser som inte är som källan. Ja i och för sig kan ju vedebörande grunda en annan sort men ja jag tror ni är med hur jag tänker…..

Allt luktar hieraki med egon tycker jag, inte sagt att jag inget ego har för det har vi alla, lite det är ju att vara människor, men det finns gränser…Flört

s-tjej
0

Men varje individ har olika behov av att lära sig mer inom vissa områden för varje person kan ju olika saker redan så därför är det dumt att va vissa basgrunder. Det viktigaste är ju att allt man gör är av godhet och inte av själviska skäl.

Det finns aldrig några garantier för att den som är "lärare" i olika kurser är bra, precis som det inte finns garantier att en skollärare är "rätt" utbildad.

Så Nej det ska inte finnas nån kvalitetsgaranti för det e till var och en att ha samvete nog att inte lära ut om man inte vet vad sjutton man gör.

Mads
0

Jag är ju en utav de som tror på det här och väljer ju att lita på de som säger att de har kunskapen. Men som när jag själv får frågor om min mediala förmåga, det är så svårt att förklara och när man inte kan hänvisa till någon kurs eller något annat så är det lätt att folk inte tror en. Och visst det är ju upp till var och en vad man väljer att tro på. Men tycker det skulle vara trist om människor inte väljer att våga prova för att det låter för luddigt…om ni förstår vad jag menar ?

Amor Vincit Omnia

doddel
0

#12 Ja det är sant alla har vi egon. Men ja håller med det är överdrivet av vissa här inne där man tycker att ett papper är så myckert värt att du dömmer personen efter det. Jag tror det handlar om att man tror på att man är bättre för man har pappret. inte att man igentligen är det.

Jag kan ärligt säga dom jag har lärt ut till de är faktiskt minst lika bra som mig, då jag jobbat med detta är några år nu så ser jag att det spelar ingen roll om jag lägger ett papper i handen på dem. De har det i sig redan. Tycker detta med falsk trygghet och så vidare skall slopas som även s-tjej påpekar, upp till läraren att inte lära ut om hon/han inte kan skall han inte göra det.

Jag behövde inte påvisa något när jag gick med i reikiförbundet inte ett papper. Så det är INGET mer än en falsk trygghet min lillebror kan om han betalar gå med…

Mads
0

# 15 Jag tror inte att ett papper gör en så mycket bättre än någon annan alla gånger men i vissa fall är det ju så. Jag är sjuksköterska och inte kan man jobba som det utan att ha sin legitimation tex…Det handlar ju om säkerhet också.

Amor Vincit Omnia

doddel
0

Mads Men jag tror alla kan, även om de kanske måste lära sig men hur de lär sig spelar ingen roll då resultatet är det viktiga i slutet. Som att säga 2+2 =4

Vilket är mest rätt?

2+2=4

1+3=4

0+4=4

5-1=4

Vilket är mest rätt om resultatet ändå i slutet är rätt? Vi kom fram till det på olika sätt bara.

doddel
0

Mads: Fint jobb jag gissar du pluggade med en bok som är utformat av vetenskap och lagar? Alltså går det inte att jämföra en sak som är sådant du lär dig genom skolan då de är stagar och regler. Vilket inte finns i det mediala då du inte kan säga att det är rätt elelr fel.

Jag menar du vet att man inte ger hostmedecin till en cansersjuk om han inte har hosta vill säga…

Alltså du köpte inte din utbildning för 350 kr på en förening. Men självklart all respekt för ditt yrke.

Mads
0

# 18 Absolut finns en skillnad på att jobba med det som är vetenskapligt baserad och på det mer alternativa. Men ändå tänker jag att kunderna behöver någon form utav garanti. Men visst är det svårt, man kan ju inte lova vissa saker inom det här och det kan man ju inte inom sjukvården heller. Jag kan inte lova att en cellgiftsbehandling fungerar på en av mina patienter, kan bara hoppas och veta att den fungerat tidigare. Men alla är ju olika och alla kroppar reagerar olika på behandlingar oavsett vilken.

Men om man går med i Reikiförbundet så innebär det väl inte att man köper sin utbildning för 350 kr ? Jag är inte så insatt därav frågorna…Skäms

Man kan väl egentligen bara tro på sig själv och det man gör, vara ödmjuk och kärleksfull och göra sitt bästa för att hjälpa och vägleda människor. Jag tror de flesta som pysslar med det här är ärliga varelser, men sen finns också skräpet som inte kan ett s***t men det finns ju inom alla områden.

Amor Vincit Omnia

s-tjej
0

Men det e ju ungefär som att få vanlig massage….

Vem går du helst till? Den du har hört är jättebra men kanske inte diplomerad massör, eller den du inte har hört talas om men som är certifierad?

Personligen hade jag hellre gått till den jag hört var duktig o bra, än den som jag inte har nån aning om den e bra… Det enda jag vet är att den e utbildad…

Ja ni fattar. Likadant med kurser… Kan nån jag vet är duktig lära mig så lär jag mig hellre av h*n än om någon som jag inte vet är duktig eller ej.

s-tjej
0

Menade att även om man inte gått en "riktig" kurs med vissa grunder så betyder det inte att du är sämre på det du gör än de som gjort det är

Monky
0

Kan man verkligen ge garanti för en utbildning då? Och i så fall hur?

Blir det inte lite "business" plötsligt när man sitter och funderar över att gå en healingkurs och man kanske väljer mellan två och tänker "men den där är ju kvalitetssäkrad, så den tar jag".

Själv har jag bara gått på rekommendationer och den egna intuitionen när jag valt behandlig/lärare.

Borde inte det räcka?

doddel
0

Mads: Jag håller med di i slutet, att det finns aldrig en garanti att du kan hjälpa någon. Du kan bara göra ditt bästa och ja det finns rötägg överallt.

Men fortfarande så gäller detta din garanti med healing, jag ger inget för att den personen är med i ett register eller påstår sig ge en garanti i form av papper. Då det är som du säger finns inga garantier sedn att man lurar kunden med falska garantier det är bara dåligt då bara för att man känner sig tryggare är man ju inte det….

Håller med ryckte är viktigt men alla är vi nya någon gång. Alltså så skall man inte dömma ut en person för att den inte har fått ett ryckte bli den första att ge personen ett ryckte den förtjänar istället.

Mads
0

Jag har också själv gått på magkänsla och den har mestadels lett mig rätt Glad

Amor Vincit Omnia

doddel
0

Bra då är vi på samma ställe men kom dit på olika sätt..

s-tjej
0

Ja men självklart Doddel, men det jag menar är själva principen! Vad väljer man; Den som man har hört/vet är bra eller den som har ett papper i hand som visar att de gått en utbildning?

doddel
0

Jag själv skulle nog vara konstig då, väljer att pröva en som är oprövad de är inte fast i samam spår oftast och kanske har lärt sig lite nya sker som den som jobbat ett tag inte hade i sin utbildning…

s-tjej
0

Ja alla har vi olika syn på saker o ting.
Men där e vi inne på en heeelt annan diskussion som va på forumet för några dagar sen.

Monky
0

#24 Ja intuitionen är ju ens egen kvalitetsgaranti, om man bara lyssnar så leder den ofta en "rätt".

Glad

doddel
0

okej

s-tjej
0

Men det ända som borde vara till grund för kurserna inom det mesta (och framförallt när det handlar om andra människor) är väl att man gör det av en "bra" anledning?

Med andra ord så är det basen att man gör det av omtanke  förandra? Att göra det av oegoistiska skäl och inte för att framställa sig som en så mycket bättre människa än andra?

MariaJ
0

Vilka underbara diskussioner .. Härligt :-) Jag ville starta denna tråden för att få så många åsikter som möjligt. Jag själv anser att man kan och bör kvalitetssäkra för att kunden/eleven ska veta vilka regler man håller sig inom, samt att det då finns en bra grund i utbildningen. Att ha en massa diplom eller certifieringar innebär inte att man är en bättre healer samt att man heller aldrig kan garantera något 100% alltid ifrån de som är med i reikiförbundet.. Det som är skillnaden om man ansluter sig är att man ska uppfylla de regler och normer som finns som riktlinjer inom kvalitetssäkringen i förbundet. Genom att bli medlem så godkänner du också vad förbundet står för. Vi kan visst ha stödmedlemmar och familjemedlemmar som stöder FRiS, och detta är då i ett ändamål. Jag väljer ju själv om jag vill gå med.

Det kan finnas flera olika anledningar till medlemskap också, det kan vara att man vill vara delaktig med att driva fram reikn på ett sätt som göra att vi tillsammans kan få igenom flera olika nya steg mot vårt mål.. som tex att använda reikin parallellt inom vården .. det finns i våra grannländer, men inte i Sverige.

Vi är ju alla olika och det är ju det som är så bra. Vi formar ju alla våra olika behandlingsformer, utbildningar och det måste vi får göra.. Vi lär hela tiden oss nya saker och vi är föränderliga, men det jag menar med kvalitetssäkring är att man har en bas som är viktig och som kvalitetssäkrar behandlingar och kurser.. samt att det kan vara bra i sin egna utveckling att träffa och möta nya människor med väldigt lång erfarenhet inom rekin där man kan få råd och stöd i sin egna utveckling inom området.. Vi blir ju aldrig fullärda..

Jag skriver endast det jag känner i från mitt hjärta och jag tycker att det är viktigt att man med gemensam kraft försöker etablera så mycket som möjligt för att stödja och lyfta fram reikin som friskvård.. Den är ju enligt socialstyrelsen klassad som friskvård..

Mitt mål med att vara lite drivande är att skapa dokumenationer för att få ytterligare material för att driva frågan framåt med samarbetet inom vården.. Vi ska aldrig glömma att både massage och akupressur har varit där reikihealingen är nu…men det är en del av friskvården idag ute i företag och inom vården..

Vill också tillägga att genom förbundet så arbetars det hela tiden fram bra materil för oss reikiutövare att ha med  då vi utövar behandlingar, samt att vi till bra förmåner kan teckna försäkringar endast för reikiförbundets medlemmar.

Vi ska aldrig glömma att vi har perosner inom reikiförbundet som har arbetat med reikin i minst 30-40 års tid..

Som ni ju vet så finns det ju skolor inom den alternativa medicinska metoden som har kvalitetsgaranti på sina utbildningar och det innebär också att de är accepterade och knutna till försäkringsbolag. Försäkringsbolaget i sin tur ställer krav på utbildningarna samt att man då lär ut hur man ska bemöta och behandla i även i privata sammanhang för utövaren..

Jag har många funderingar omrking detta.. jag dömmer ingen, var och en tar sin väg.. alla har vi kvaliteter som människor och som utövare, och jag håller med i flera av ovanstående inlägg.. var och en måste känna förtroende och säkerhet i sin behandlare… Jag tror också att vi måste lyssna in och känna vem som känns rätt i hjärtat.. Så länge vi alla jobbar med hjärtat, så kan inget gå fel..

Må väl.. detta är mina tankar om det..

Ha en fin dag // Kram Maria

Carpe Diem

Maria Johnsson

Mads
0

# 32 Vilket kanoninlägg MariaJ !

Jag känner ju som du att ska man få in det i vården så måste någon form utav kvalitetssäkring finnas. Minns när jag gick min grundutbildning till sjuksköterska och man på en neuropsykiatrisk avdelning jag hade praktik på hade fått pengar och tillåtelse till ett ljusrum med ljusterapi. Många var emot det, många trodde inte på det, men man fick i alla fall igenom det och det är så härligt när dessa metoder får komma fram som faktiskt kan hjälpa så mycket !

Amor Vincit Omnia

doddel
0

MariaJ: Japp det finns skolor i det mesta det säger inte att de regler som finns är de rätta. I saudarbaien finns det skolor för självmord.

Att gå med i förbundet är lätt som sagt att få använda märket betala pengar soch du är med. Behöver inte bevisa något, alltså är det kvantitet och inte kvaletiet det handlar om.

Visst är det bra att göra som dig snärja med vackra ord och få folk att känna en trygghet som inte finns. Jag skulle lika gärna kunna skapa ett eget förbund med mina regler och säga att jag är med i det och det innerbär kvalitet och ni som vill vara med på mina rgler skriv in er men betala en slant för att jag skall driva mina regler vidare på andra för dessa är rätt.

Självklart tar jag med någre inarbetade som ansiktet ut så folk kan säga de har jobbat länge och då kan det inte vara fel för dom vet ju vad som är rätt.

Tror även här det handlar om att man försöker få folk att arbeta på ett visst sätt för man tror det är bäst men att då springa till en kund och säga det är bara löjligt för det är ingen trygghet alls.

Försök istället för att säga som många gör här på forumet när de för fram en åsikt, lita på dig själv inte att andra är nyckeln till ditt.

Jag har läst vissa som använder andra forum som stöd, att de ty cker som jag säger. Andra människor tycker som jag fattar du inte jag har och detta med nu att skriva jag är med i en grupp med folk vi kan ge bättre garantier än någon annan.

Tycker det mer handlar om osäkerhet än garati. Ett sätt att lite få folk att falla för grupptrycket och vika sig för ni har många med. Som sagt jag är med sedan några år tillbaka men jag är med för att se vad det är för något inte använda det för en kund. Det ger inte kunden något.

Nej jag hoppas folk någon gång kan stå upp och säga jag är bra på det jag gör och jag behöver inte använda andra som stöd i mina åsikter. Behöver inte bevisa något genom att använda andra forum,människor eller erfarenheten.Jag behöver inte vara en översittare. Alla kan utan att få folk på sig för de inte går med alla andra.

Då allt grundar sig i att det finns en osäkerhet i de människorna att de inte kan stå själva.

Nej istället för att följa alla andras stig gör en egen det kanske till och med utvecklar dig. Om du vågar så klart.

Det är vad jag tycker kort sagt orbajesri för en målgrupp som man kan locka till sig ocftas de lite svagare som mår dåligt.

MVH

Daniel Edholm

mayolica
0

När det gäller tex reiki och liknande måste man ha behörighet som reikilärare  för att hålla kurser, att vara medlem i reikiförbundet har jag aldrig hört att det skulle vara något krav. Jag anser inte att en reikikurs är oseriös för att läraren inte är medlem där.

Om min rikiklärare nu inte råkade vara medlem där,då skulle det betyda att min reiki är sämre eller ingen äkta reiki?

~ mayolica ~

[asamaria]
0

På andlig utveckilng finns ett inlägg som är tänkvärt, http://andligutveckling.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=22f7f256-28dd-4d34-a0dc-eca9469de089&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Inlägg #20

Någon kanske kan göra den klickbar?!

Har svårt att se att det som har med andlighet att göra i det som dagens samhälle satt som normer. De normerna grundar sig på okunningheter och rädslor något som vi alla måste bearbeta. Andlighet är raka motsatsen! Universum håller nu på att styra om oss människor för att komma i mer balans med oss själva, söka andra vägar än de vi hittills vandrat på för att finna oss själva. Samhällets normer kommer att ändras så sakteliga, enskilda människors medvetande kommer att förändras också. En del betydligt fortare än samhällets. Det är de som kommer att finnas och finns för dem som väljer en annan väg att gå.

Kram Åsa

MariaJ
0

Jag anser inte att det är oseriös att inte vara delaktig i reikiförbundet.. abslout inte.. Det är ett val som man själv måste ta.. Och i den frågna om att man inte skulle vara stark nog att stå själv svarar jag så att för mig innebär det inte att jag som egen person eller utövare inte skulle vilja eller klara att stå själv, utan jag tycker om att samarbeta.. Sträva mot gemensamma mål för att sprida reikin. Att utvecklas med reikin och leva i den , men samtidigt stäva mot måla att få in den mer inom vår vanliga sjukvård … Det finns flera olika aspekter på varför jag valt att bli delaktig, men huvudsyftet är att jag vill driva reikin framåt tillsammans med dessa eldsjälar som också finns inom förbundet.

Alla inom reikiförbundet har fria spelrum att använda sina reikiutbildningar och sina behandlingar på sitt sätt. Det innebär INTE att styrelsen på ng sätt ska bestämma hur man som medlem ska arbeta.. det enda som förbundet står för är att det finns kvalitetssäkringar inom reikiförbundet som den som ansluter sig ska och bör uppfylla. Det innebär att vi har stadgar och vissa riktilinjer inom förbundet för allas skull, och det bör ju läsas igenom innan man ansluter sig … 

Jag respekterar alls åsikter, och tycker det kan vara viktigt att man ser allas behov.. Jag jobbar på mitt sätt och står för mitt sätt att arbeta, och jag hoppas att alla som jobbar med människor jobbar på ett sätt som får den enskilda att växa och må bra.. Jag dömmer ingen, jag önskar bara att vi alla kunde samarbeta istället för att se vad den gör och vad den inte gör.. osv..

Jag är däremot väldigt noga med vilka riktilinjer jag har på forumet, och all reklam och kursutbud som ska publiceras ska godkännas av oss som driver forumet..

Jag står för att alla ska och bör ha samma möjlighet att utvecklas, och tycka vad man vill.. De som är ämnade att komma till mig med mitt sätt att arbeta på kommer till mig, och de som är ämnade att komma till andra kommer också till dem..

Jag är inte bättre eller sämre,, vi lär oss hela tiden nya saker.. denna diskussion tillför ju också var och en av oss en lärdom..

Namasté

Tangensterna styrdes av Maria

Carpe Diem

Maria Johnsson

klarabella
0

Jag slår vad om att skulle vi som gått för Eric Pearl starta en förening för reconnective healers så skulle vi få sektstämpelFlört

mayolica
0

Jag tror absolut inte att en reikikurs har sämre kvallitet för att läraren inte är medlem i förbundet,det kanske tom kan vara bättre kavllitet än en sk kvallitetssäkrad reikikurs genom reikiförbundet om jag får möjlighet ska jag försöka gå en vanlig reikikurs.

Jag tycker oxå att samarbete är viktigt,tycker inte att olika reikigrenar ska motarbeta varandra. Bättre att reikin och allt helande sprids och kommer människor till glädje.

Jag har inget emot reikiföreningen,jag håller med om att en stor samlad grupp reikifolk har större möjlighet att sprida ut reikin och få in i vården mm. Reikin har ju faktiskt blivit väldigt stor,det verkar oxå som att många människor ser reiki som en seriös healingmetod.Tror oxå att kurserna generellt har blivit mer seriösa under senare år.

~ mayolica ~

mayolica
0

#38 Nej det är bara för att det är nytt iså fall,jag har hört mycket possitivt om den healingen. Jag har tänkt att jag ska prova sådan healing,tycker den verkar jätteintressant.

Reikin har funnits i så många år nu och därför blivit mer allmänt accepterad,människor var nog skeptiska till den oxå i början. Det är naturligt att många människor är lite rädda och fundersamma mot allt som är nytt.

Jag tycker att det verkar finnas ett stort intresse för recconektive healing.

~ mayolica ~

klarabella
0

#40 Ja allt nytt är skrämmandeFlört Jo jag skrev det mest med glimten i ögat, gränserna är hårfina, reikin är t ex gammal och det blir "rumsrent" med föreningar på ett vis. Att följa mönster är lite det där att det blir styrt…..

doddel
0

mayolica: Jag håller med dig i mycket av det du skriver skall inte bara skriva negativt om reikiförbundet jag är med i det så det vore dumt av mig. Men att använda det som en sak att skydda sig bakom, tycker man kan stå upp för sin åsikt utan att gömma sig bakom olika saker bara….

Reikiförbundet har det bra med sig att de gör något för att det skall spridas i landet men det dåliga är att ju större et blir destomer ser detta som en afärsverksamhet där vi kan ta in de svaga och punga dem på pengar med vackra ord och fina garanier och diplom. Ser många sådanna… Set är nackdelen med att göra detta större.

Då förbundet inte har riktiga krav bakom de som betalar mer än deras ord så kan den som betalar använda deras logga och säga att jag har mer kvalite än min granne… Just därför står jag bakom förbundet men inte dessa människor som utnyttjar det för egen vinnings skull och påstår att väljer du mig med loggan har du en garanti. Det var ju så detta började ändå.

klarabella: Sekt det vet jag inte ;) Men ja jag skulle kunna gå hos vem som bara den utvecklar mig personligen och inte lär mig hans åsikter utan lär mig att göra på mitt sätt. Hjälper jag sedan folk när jag lärt mig hos en person spelar det ingen roll vem det var hos…Bara man vågar behålla sin tro och inte luras in i andras tro. Elelr andras "föreningar" för man inte vet så mycket om en sak.Då är man farligt ute som vi ser många exempel här, där det är mycket ordbajseri men kanske inte så mycket hjärta. Utan bara framhäva sig själv. Att jag har garantier, jag har kunskapen, jag har åren.

Släpp alla jag har se instället vad de andra har innom sig utan att stötta dig på utbildningar, forum, en bok eller en förening. Detta har alla tillgång till men ditt innre skapande är bara ditt och det är det viktigaste. Du kan göra allt utan oss andra vi kan bara sparka igång dig resten av jobbet gör du själv.

Sedan vet man inte min lärare sade en bra sak, till alla dessa som snackar om erfarenhet och år, ni som tror man återföds hur vet ni hur länge jag eller någon annan jobbat med detta eller för den delen du?

Ja lite funderingar bara…

s-tjej
0

Men frågan är ju oxå att om reikiförbundet skulle gemensamt "bestämma" vilka baser som reikiutbildningarna ska ha så måste ju även förbundet gå ut o kolla varje person som är medlem och utbildar så de har just den grunden i sina utbildningar…

mayolica
0

Jag är inte medlem i reikiförbundet, så om jag håller en kurs i reiki nu så skulle den klassas som oseriös. Om jag går med i reikiförbundet och håller samma kurs så blir den seriös.

Det var bara lite funderingar om vad en seriös reikikurs är.

När jag anmälde mej till reikikursen viste jag inte ens att det fanns något som hette reikiförbundet,viste överhuvudtaget inte mycket om reiki då. Fast då hade jag heller inget internet med all fakta man kan klicka fram,men jag är övertygad om att jag hade valt samma reikikurs även med tillgång till all information på nätet.

~ mayolica ~

MariaJ
0

Jag anser att man har ett ansvar som lärare oavsett om man är med i reikiförbundet eller inte. Det är inte oseriöst att bedriva reikikurser utanför reikiförbundet. Man har ett fritt val, och man väljer själv om man vill vara delaktig eller inte. Vi har många duktiga utövare och reikiutbildare som inte valt att ansluta sig. Som jag nämnde ovan, det är ju den enskilda som väljer själv..

Reikiförbundet är också ett förbud som driver reikin framåt, och försöker göra det bästa för reikins genomfart .. Jag anser inte att man ska trycka på att det skulle vara oseriös eller seriös, utan se vad reikiförbundet som förening med medlemmar gör för att driva fram och få bra förutsättningar för reikin.

Nu i den nya regimen så är det endel förändringar också, samt att man som medlem kan gå in och läsa uppdaterade nyheter som kommer in under hela hösten på kommande utvecklande möte. Vi försöker verkligen driva reikin så att vi så fort som möjligt ska kunna se den inom vår vanliga sjukvård.. Det är en resa dit, men det krävs kanske då att medlemmar ser detta som en stor tillgång för reikin, och inte som att vi  i styrelsen sätter upp riktilinjer för hur allt ska vara och iinte.. Ni ska veta att allt som drivs igenom gör vi tillsammans med reikiutövare runt om i landet, sen är det naturligtvis vi  styrelsen som får representera hela reikiförbundet vid olika evenemang och frågor.. Vi gör det ju för både medlemmarna och för reiki …..

Jag anser att var och en har ansvar och tillsammasn i en förening så kan alla kämpa för rätt sak.. Om man har åsikter om saker, så gör er stämma hörd och kontakta oss.. Varför sitta tysta och tycka en massa, eller sprida det på annant sätt.. Ni har ju alla kvaliteter som kan vara viktiga..

Samarbeta istället mot rätt sak och sträva efter samma mål.. om ni vill förändra eller har åsikter så kontakta oss..Det står också klart och tydligt på sidan och i Reikitidningen att vi gärna tar emot åsikter och idéer, för att ta upp i styrelsen.

Vänligen Maria

Carpe Diem

Maria Johnsson

mayolica
0

Det vore kanske trevligt att gå med i reikiförbundet,har börjat att fundera lite på det.

~ mayolica ~

doddel
0

MariaJ: Ja nu överdriver du liite om vi skall vara ärliga de försöker driva reikin framåt.. Men ja det är ju inte så fantastiskt som du lägger upp det…

Sedan var det så du började tråden du skrev att du är mer serriös eftersom du är med i reikiförbundet.. Men det är bra du kan ändra åsikt med..

MariaJ
0

Jag överdriver inget, jag ser på det sättet som jag har skrivit…och dessutom så har jag aldrig någonsin skrivit att jag skulle vara mer seriös pga att jag är med i reikiförbundet.. Tydligen så finns det alltid något att finna i min text att använa doddel.. Jag tycker att vi låter alla uppfatta texten på sitt sätt, din sanning är ju hur du upplever den, men det behöver ju inte vara den sanningen som ligger bakom texten.. Vi upplevar alltid allting olika.. Texten och innehållet är välmenat till alla.. detta har jag också skrivit i ett pm till dig… kommunikationen kan ibland vara lite klurig när man skriver..

Och än en gång.. jag ser inte mig som mer än andra… Det finns inte i min verklighet, men tydligen i din.. Synd !

Carpe Diem

Maria Johnsson

doddel
0

"Själv är jag kvalitetsäkrad genom förenade reikiförbundet"

Det tog jag som att du anser att genom förbundet så kan du säkra kvaliten. Men ja kan ju tolka det fel…

korseett
0

nu får vi nog börja skilja på kvalitetssäkring av behandlingen och kvalitetssäkring av synen bakom en behandling dvs hur den utförs. Det är två helt olika saker.

Åter till grundfrågan.
Hur ska man kunna kvalitetssäkra en utbildning?
Vem ska ha möjlighet att kvalitetssäkra de som ger utbildning?
Kommer det att kosta pengar för att få sin enstaka kurs som man lär ut som kvalitetssäkrad?
Vad ska en kvalitetssäkring gå ut på?
Behövs en kvalitetssäkring?

Kvalitetssäkring av utbildning är en sak som förpliktigar. Om kvalitetssäkringen inte hålls, vem ska det anmälas till och vad blir konsekvenserna av det?

Nu har jag gått kurs på distans både inom healing och inom annat och det är för mig en bra form men jag har märkt att de som ger utbildning på distans, såna som erkända för sina utbildningar, inte håller kontakten med eleven utan det förväntas att man ska ta kontakt själv hela tiden. Ex. Jag jobbar inte med utbildningen under en period eftersom annat kommit emellan men tro inte att utbildaren hör av sig och undrar vad som hänt. Det är en sak som jag skulle ha in isåfall med en kvalitetssäkring- att utbildaren ska försöka få kontakt med sin elev om det blir en längre tid av kontaktsavbrott.

En annan aspekt att ta upp är huruvuda en basmedicinsk utbildníng kan främja att vara healer. Kanske inte hela utbildningen men gott och väl fysiologi och anatomi.

klarabella
0

#50 Utbildaren tolkar nog det som det är elevens eget ansvar att höra av sig om den är intresserad, den har ju än dock köpte en utbildning.

korseett
0

#51 visst det förstår jag också men har man beställt men man ingår ett avtal och då förpliktar det från båda parter.

MariaJ
0

#49.. jag anser att man ska läsa hela meningen inte bara delar av den.. eller ??

#50.. Tack korseett FlörtJag kan bara hålla med dig i hela ditt inlägg.. detta är viktiga frågor… Det är just detta som jag/vi inom reikiförbundets styrelse vill driva framåt.. Alla frågor och funderingar inom detta är otroligt viktiga.. Jag anser att läraren har ett visst ansvar, och om jag hade haft kurser på distans, så hade jag absolut haft minst 2 återkopplingar med gruppen för att ha dessa fysika träffar också.. Jag anser också att det vore en bra del med basmedicin - anatomi och fysiologi…. för att få en inblick i kroppens funktioner..

Tack.. jag ska ta med alla dessa frågor och funderingar när vi träffas den 25/26 Juni igen i Norrköping.. Det finns nu en grupp inom reikiförbundet som endast arbetar med att kvalitetssäkra distansutbildningar..Man kan också kontakta denna gruppen själv.. 

Vänligen Maria

Carpe Diem

Maria Johnsson

Loet_old
0

Självklart så ska det finnas kvalitetssäkring,som garanterar att utbildaren har papper på sina kundskaper.

Som kund ska man veta vem man vänder sig till , annars finns det risken att man kommer sig till någon oseriös person.

Det bör finnas ett rikstäckande organ som håller i kvalitesäkringen och följer upp att det åtföljs.

som kund kanske man är beredd att betala för kvalite.

Monky
0

Börjar man inte nysta in sig lite i det system vi redan har om man ska ha nån sorts kvalitetssäkring?

Att skaffa ramar och regelverk för något, kan det inte börja likna myndighetsutövning istället för… ja för vad? Det som redan finns.

Fungerar det inte bra som det är? Nu är inte jag insatt i reiki måste jag ju tillägga.

Den viktigaste frågan ställde du korseett, behövs en kvalitetssäkring?