eksem på fötter?
Tänkte höra om det är någon som är duktig på örter som kan rekomendera något för eksem på fötterna?
Har haft dessa eksem länge och läkarna vet inte vad det är… Jag har fått kortison men det dämpar bara det hjälper inte.Kliar som sjutton!
Något tips?
Exakt var sitter eksemen och hur ser de ut? Finns de där hela tiden eller kommer de och går i storlek? Svettas du mycket eller lite om fötterna?
Har du prova att smörja med olivolja, det är jättebra. Hoppas det ordna upp sig
#1 Jag svettas nog rätt normalt vill jag tro om mina fötter :) Eksemen är röda, dom värsta har som mindre vätskefyllda blåsor i sig och annars är det små knottror med rött omkring sig. Läkarna trodde först det va svamp, när dom uteslutit det trodde dom steflokocker (eller nått liknande minns inte riktigt) och sen visste dom inte.
Jag tror det har att göra med att jag mår och har mått riktigt dåligt ett bra tag.
Ibland när det är som bäst är det bara röda områden som kliar massor…
#2 nej det har jag inte, hade ingen aning om att olivolja kunde vara bra till sånt :) Tack för tippset!
olivolja är bra men jag försöker klura vad det är som stör. Blåsor låter som svamp och kliande och torrt låter som lymfproblem. Mellan varje tå samt vi fotknölarna sitter små lymfcentraler som ska skjutsa iväg avfall från cellerna till njurarna. Men vi transporterar även ut det genom huden. Och utrensingar kan vara en orsak.
När du får blåsor, skaffa den eteriska oljan tea tree oil och ta nån droppe på en tops och dutta på blåsorna. Byt strumpor ofta och ha så luftiga skor som möjligt. Tvätta fötterna med olivoljan enbart ett tag, använd varken tvål eller krämer inte ens de från läkaren. Olivoljan är suverän- läs gärna mer inne på systersajten alternativ behandlingar där den återfinns i läsvärtrutan.
Fotbad med enbart salt brukar vara effektivt och du kan gärna droppa i ett par droppar av teatree oil i vattnet. Ta lite olivolja och tvätta fötterna med då och torka av med en fuktig tvättlapp.
När det gäller kosten så undvik socker och stärkelse så mycket som möjligt för om det är svamp så göder du den med det.
Samtidigt behöver du ju få dina andra problem "åtgärdade" eftersom det löper hand i hand.
Prova de här råden i en månad, inget apotekettjafs under tiden, och se vad som händer. Huden tar tid på sig.
#4 Tack så jätte mycket för tipsen!
Jag har ju även ett sockerberoende som jag jämt slåss med och det enda jag kan göra där är att fortsätta försöka… Men när jag äter vanlig mat (hoppar inte över måltider bara för att jag trycker i mig socker) så försöker jag äta så bra som möjligt.
Jag kliar ju rätt mycket och det är säkert så att det kommer in bakterier via naglarna in i eksemen.
Ska testa det du skrev och postar sen om resultat :)
Hej Vargkvinnan!
Det låter så lika min dotters handeksem. Hon har mellan fingrarna, blir värre när hon tar i pälsdjur, eller torr då blir det som blåsor och riktigt rött.
Hon river värst på nätterna så hon har dermasilkhandskar på sig då. De ska ta bort svamp, streptokocker som är på huden och när man river så åker det ju in bakterier, så man måste smörja hela tiden det får inte bli torrt.
Min dotter får som små gula vätskefyllda prickar när det blir infekterade, men då tar jag asollösning och dränker in så bakterierna försvinner, sedan på med ringblomssalva eller olivolja.På med handskarna. Vi har nog kört tusen olika salvor, men det är bra om den är fet.
Vi hade teatree men den var nog lite för stark, man får testa försiktigt ibörjan. Vi har ju haft väldiga problem sedan hon var liten. Sen lyssnar hon ju inte utan klappar katten, hunden mm fast hon är duktig att ha handskar när hon är ute med dom. När man river så blir det vätskefyllt efter också.
Tänkte på om du har något sköljmedel eller tvättmedel som du inte tål när du tvättar dina strumpor..kan ju kolla det också.
Det finns dermasilkstrumpor att skicka efter. Det är ju bra att ha luftigt om fötterna också som de korseett skrev.
Intressant detta om lymfcentraler, finns de mellan fingrarna också?
Öppna sår badda havsalt sa en alternativläkare till min dotter när hon var liten, jag tänkte att det skulle svida som 17 men det gjorde inte det. Ja testa lite av tipsen..skriver mer om jag kommer på. Kalk och magnseium är ju bra.
Lycka Till med fossingarna :)
Kram Jile
Intressant detta om lymfcentraler, finns de mellan fingrarna också?
Ja JILE det finns små lymfcentraler även mellan fingrarna
Okey , kanske hon får utrensningar där då, med klåda som följd.
när jag hade problem med svullna ben och det till slut började ge med sig så fick jag stora eksem på insidan av låren som fanns där i flera månader och det pga att en del skulle ut genom huden istället för njurarna och i ljumskarna har vi stora lymfcentraler.
#9 Kan det vara för att njurarna inte orkar med eller är det så ändå ibland?
#6 Tack så jätte mycket för tipset! Jag gjorde en allergitest så jag är iaf inte allergisk mot nått som jag vet (tack och lov för jag kan inte leva utan djur) men jag har kännslig hud.
Ska testa strumperna du talade om. Vore så skönt om eksemen försvann helt men jag tror inte dom kommer göra det förens jag ändrar min livsstil. Stress och socker är itne bra för kroppen…. men det är så svårt ><
Jodopax är ju också bra för sår, har du testat det?
MVH Nocturnia.
#10 ja huden har även en njurfunktion men har det samlats mycket gifter i lymfan så tar huden stryk
#11 Nej bara till djuren har jag testat det (jodopax). Ja sötsaker, mycket vitt bröd mm försämrar, kan ju vara lite överväxt av svamp också.
#12 Ja, jag förstår. Har tänkt på det, men det är ju svårt när hon är bara 13år med utrensningar mm.
Intressant att höra vad andra tar till vid eksem mm. Är ju med i astma-och allergiföreningen, men när jag pratade om homeopati mm och tipsade om akupunktur som bvc gav till kolikbarn blev jag nästan avstängd på föräldralistan. Man vill ju sina barns bästa och vaför ska man inte tipsa även om det som inte är vetenskapligt bevisat :( Blir så trött på detta motstånd i Sverige mot alternativ medicin.
Kram Jile
angående akupunktur vid kolik på barn så forskas det kring de ti Sverige så det är helt okej att göra för sina små. Släng det i ögonen och det är en legitimerad sjuksköterska som forskar.
Det är alltså en naturlig väg att gå även via huden för våra avfallsprodukter i kroppen. Behöver inte vara mer än det normala utrenset för en ungdom. Men att det kan ge hudirritationer om det är sånt som kroppen inte vill ha
Bra info…

Vet inte om du fått svar men rapsolja är suveränt mot eksem och psoriasis samt klåda. Den har till och med fått bättre resultat än kortison fast utan biverkningar.
Vet inte vad du har hemma men några droppar pepparmyntolja (eterisk) är väldigt bra mot klåda. Sedan kan du tillsätta lavendel och tea tree olja (båda eteriska) eftersom de oljorna är otroligt hudläkande. Mot psoriasis har jag även haft i ringblomma som är väldigt läkande.
Har själv hållt på med örter och eteriskaoljor i snart 30 år. Numera gör jag alla mina cremer och lotionar själv.