Vad är frekvenshöjning?
Alltså jag har snubblat på det här fenomenet flera ggr men vet inte så mycket om det.
Kan någon här förklara hur det fungerar? Finns det både personlig frekvenshöjning och universell frekvenshöjning där alla höjs samtidigt? Hur länge pågår det och hur märker vi av det?
Frågor som jag hoppas att någon kan svara på här på forumet.
Den universella frekvenshöjningen gör att vi tycker att tiden går fortare. Är inte säker, men tror att den personliga frekvenshöjningen sveps med i den universella. Den hjälper liksom till kan man säga.

Alla svar omm finns i Eric Pearl "Väck din inre healer" eller med andra ord Reconnection…
samt massa info finns på utomjordiskt iFokus (där bara nåra få pratar om ufo…): mest om mänsklighetens utväckling o vårt vi är på väg…
allt är ett- det fiins ingenting i världen som är skild från annat (healing, god, ande, person, jordklotet, ekologin………….)
Hej Korseett!
Läs på www.betinashealing.se där läste jag lite om den nya tiden och en ny jord.
Kram Jile
tack jag ska läsa på.
Men eftersom det handlar om frekvenser så borde ju de vara mätbara. Är det nån som vet det om dte går att mäta våra energier?

Personligen tror jag att vi höjar våra egna inre frekvenser när vi gör oss av med vårt inre skräp. Skräpet, eller karma kanske, ligger och drar ner vår vibrationsnivå så ju mer vi jobbar med detta ju renare blir vi och ju högre vibrerar vi. Alltså tror jag att det finns både yttre och inre frekvenshöjningar. Men detta är bara mina egna tankar och inget som jag läst mig till eller hört av andra som vet mer…
Och visst bör det gå att mäta vår energi, man kan ju mäta nästan allt annat så.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror oxå att den personliga frekvenshöjningen sveps med i den universiella,eftersom vi alla tillhör det universiella och sitter ihop med det så kan vi inte vara åtskilda.Sen har var och en en egen personlig frekvenshöjning som en liten del i den stora helheten.
Jag tycker oxå att det borde gå att mäta frekvenshöjningen. På en av reikikurserna fanns det en person som höll på med sånt och mätte frekvenser,han mätte frekvensen i rummet innan vi hade börjat och när vi skulle sluta. Frekvensen hade ökat jättemycket i rummet när vi hade hållit på med healing,även våra personliga frekvenser hade ökat mycket.
Jag tror att healingen och andlig utveckling är en stor del av frekvenshöjningen,ju mer vi håller på med healing och ju fler personer som använder healing så bidrar det till att frekvensen ökar i hela universum, sen finns det säkert fler saker som bidrar till frekvenshöjningen
~ mayolica ~

Ja, jag tror även att osjälviska handlingar ökar vår frekvens och den universella. Vår samtid är ganska dålig på osjälviskhet, att sätta egna intressen i fokus är betydligt vanligare.

Ja de frekvenserna är metbara och på Pearls hemsidan finns mycket olika metningar som gjords av vetenskapman vid olika tillfällen.
Jag tror också att den universella frekvenshöjningen på samma gång påverkar oss personligt.
Frekvenshöjningen är som jag uppfattat, höjning av vår medvetandenivå. Våra kroppar är inställda på ett vibrationstal som kommer och är på väg att höjas.
Om vi tar Kristus till exempel så skulle han inte kunna inkarnera här på jorden eftersom han då måste sänka sin vibrationsnivå till människokroppens. Ju högre andligt utvecklad man är desto högre vibrations/svängningsnivå.
Det är ett stort ämne som är jättesvårt att beskriva så att det ska bli rätt.
Ska se om jag kan hitta någon information på begriplig svenska….
Jag hittade denna sida som är ok att vidarebefordra
Tack Ayena, det var bra att få informationen från Ashtar.
Det känns som att vi är inne i en tid av frekvenshöjningar med mycket utrensningar det blir ju lite lättare om man förstår och accepterar allt som det är./Anne

Ja och det är därför den egna inre utrensningen där man studerar sitt inre, sitt ego, sina motiv osv en väldigt god hjälp tror jag. Ju mer man själv medvetet jobbar bort ju lättare blir det ju att vibrera högre.

En fundering: Har frekvenshöjningen något att göra med år 2012 ?
Maya kalendern slutar och det finns många spådomar om just detta år.
Gismo
Nej jag tror inte att frekvenshöjningen har med att deras kalender slutar då. Den slutar nog av naturliga skäl och inget annat. Frekvenshöjningen sker oavsett mayakalender.
# 13 - Tror inte heller att det har att göra med Maya. Nu är jag absolut inget expert på Maya och ska inte försöka mig på det heller. Frekvenshöjningen har pågått i åtminstone ett år vad jag vet.
Kanske man kan leka med tanken att Maya har förespått om en stor ändring i världen efter år 2012.
Så fort vi upplever livet i samklang med vår egen ljuskropp eller själ, då sker en (liten) frekvenshöjning. När vi känner kärlek, glädje, klarhet, frid exempelvis. Då höjs vi till vår egen sanna ljusfrekvens, kan man säga. Det kan ju ske i några sekunder, eller i några minuter ibland. Eller i några dagar i bästa fall.
När vi medvetet utvecklar vår egen själ (ljussjäl) och genomgår inre omvandlingar av våra lägre tankar och känslor, då höjs vi i frekvens. Den lägre frekvensen av omedvetna (negativa) tankar och känslor, sublimeras, förhöjs - till ljus. Dessa inre frekvenshöjningar blir alltmer permanenta, ju fler och mer omfattande våra inre omvandlingar är. Och det innebär, att den inre glädjen och friden blir allt mer bestående.
Vi omvandlar så sakta vårt ego till ljus (till vår sanna och själsliga essens) och byter stegvis frekvens - till en lättare, ljusare och klarare frekvensnivå. Det är med DEN nya frekvensen (och medvetandet), som vi är med och skapar den nya Jorden. Den frekvensen, bestående av en större kärlek och av en större medvetenhet, kommer att vara DET NATURLIGA i framtiden. Så när vi höjer vår egen inre frekvens (medvetet upplöser vårt ego), följer vi med i Jordens egen frekvenshöjning.
Vi hör alltså ihop; individ och Jord. Det är DEN händelsen som vi är mitt uppe i just nu - en både mänsklig och planetär frekvenshöjning. Det är den STORA FÖRÄNDRING som är förutspådd av många forntida kulturer bl.a.
Så rätt du har
Frekvenshöjning - vem eller vad höjer sin frekvens ? Vi höjer vår frekvens om vi är rena och följsamma därför att Jorden höjer sin frekvens därför att Solen har "beslutat" höja strålglansen på Jorden och de andra planeterna också kanske .
Detta kan studeras rent agnostiskt eller som teosofisk vetenskap beoende på hur man själv definierar verkligheten .
För oss som ser Guds Ordning i allting tar till oss undervisningen av Mästare och Ärkeänglar som ger oss vägledning i denna process i nåd och kärlek .
Frekvens är en egenskap i Ljuset . Vibrationerna har en frekvens . Ju högre frekvens Ju mer energi . Ju mer energi ju mer aktivitet . Denna aktivitet är framförallt en andlig aktivitet, mao andarna får energi och blir rörligare .
Frekvenshöjning = Förandligande = Glädje och intelligens .
tack för alla svar och hänvisanden till hemsidor och böcker och annat. Jag har fått till mig mycket nytt.
#18 Bra sagt Hukansson. som jag ser det är det väl "båda parter" så att säga? så tänker nog jag iaf.
vi är en del av en större rörelse (sollogos, planetlogos), men vi är också själva verksamma och påverkar vår omgivning. Vi tar egna beslut (så gott det går) och följer en riktning, vår själsliga impuls (mer ell midnre stark, beroende på var vi är i vår utveckling)
får en impuls att nämna Norman Stevens som skrev ganska enkelt o bra i sin bok REgnbågsbron (som numer heter Regnbågskrigaren). Det finns förstås mkt mer men det kan vara en bra inkörsport till detta ämne.
Norman levde på Stjärnsund dit han flyttade från usa som 93-åring - ! Han levde sin esoteriska kunskap väldigt konkret som jag upplevde det, framförallt genom sitt energiarbete. Jag lärde en hel del med honom där udner några år i denna vackra o stimulerande bygd i Dalarna med många spännande människor vid den tiden (och nu med, verksamheten där har precis fått en ny "revival" vad jag förstått)
Han o hans fru Josephine hade nära samarbete med Alice Bailey o hennes man Foster, som gav ut mästaren DKs verk för denna nya tid. Norman inspirerade många i norden i detta steg, "frekvenshöjningen". Sen finns det förstås många andra goda inspiratörer.
Lycka till alla med detta spännande o viktiga steg! I glädje