Kvacksalveri
Vad tycker ni egentligen om kvacksalverilagen. Är den bra eller dålig? Jag läste igenom hela lagen/lagarna för att verkligen veta och ha koll på vad som gäller utifrån de alternativa metoderna, som dock inte gäller lincenserade och godkända alternativmedicinerare från socialstyrelsens sida.
http://www.olofhenriksson.com/pics/Kvacksalverilagen.pdf
Om ni tittar på punkt nummer 2 i början av den kortfattade biten av lagarna så står det att man ska ta betalt för att det ska uppfattas som kvacksalveri. Men om man inte tar betalt och gör det för den "goda sakens skull", vad kallar man det då? Självklart ska man ju inte försöka bota HIV eller andra tunga sjukdomar utan en läkares ordinationer eller råd, men man kan själv eventuellt välja alternativ för att dämpa besvären på ofarliga vis.
nu har jag inte läst lagen på länge och orkar inte titta på den igen just nu. Men vad jag minns så får vi stödja, lindra och bygga upp. Om det då tillkommer bieffekter av att någon blir frisk från sin sjukdom så är det bonus. Det viktigaste är väl att vi inte får säga att vi kan bota någon- det är bara skolmedicinen som har patent på den biten, tyvärrr.