Att skicka healing
Jag har ofta sett på olika sajter, bla a min egen, att folk säger "Jag skickar healing" och har tre frågor angående detta. Detta kan gälla om någon ber om healing till sig själv, eller om någon bara säger att "jag mår lite dåligt", eller att någon berättar om någon annan som ligger sjuk.
- Kan man bara skicka healing på direkten eller måste man sätta sig ner och "tona in" ?
- Måste inte mottagaren vara medveten och ge sin tillåtelse till healingen?
- Måste man inte lära sig att skicka healing innan man gör detta?
Kan någon räta ut mina frågetecken, så är jag jättetacksam 
Ska försöka svara ur min vinkel Gilla
Att skicka healing kan man göra på olika sätt. Man kan be om att en person ska få den hjälp man behöver. När jag inte orkar med att tona in personen och göra jobbet själv brukar jag be änglarna om hjälp att göra det som behövs. Men när jag ger healing kan intoningen ske väldigt snabbt och inget som tar någon längre tid, några minuter kanske.
Om mottagaren måste vara medveten eller inte tror jag inte har någon större betydelse för jag tror att om inte personen behöver de energier jag sänder ut så stoppas de. Jag har även varit med om att fått ordet stopp i huvudet när jag försökt jobba med att stimulera läkning av en person. Det jag fick göra då var att ge lugnande och lindrande. Personen visade det sig sedan var så allvarligt sjuk att ingen tillfrisknad fanns och den avled kort senare. Det har även hänt då jag läst om en del djur som en del bett om healing till, att jag känt på mig att här är det ingen idé, vilket har visat sig riktigt. Så för egen del är jag övertygad om att jag styrs rätt i mina handlingar.
Att skicka healing är inte så svårt att lära sig tycker jag. Det räcker ju att man tänker på personen och önskar den ljus, kärlek och värme att det räknas som healing. Känslor som påverkar våra kroppar positivt och stimulerar till läkning. Kramar och beröring som gör oss glada är också healing. Böner räknar jag också till healing, du överlämnar din önskan till en högre makt även om du själv inte tror dig kapabel till att hjälpa.
Hoppas jag rätat ut fler frågetecken än jag lagt till nya nu. Men det här är hur jag ser på saken. Andra healers kan tycka på annat sätt vilket jag helt respekterar.
/Karin
Tack för intressant svar Karin 
Du svarade på en fråga som jag glömde ställa och som jag tänkte på igårkväll, nämligen hur det är med personer som är döende. Det är fantastiskt att energierna och änglarna/hjälparna kommer in och styr det hela.
Detta med att skicka healing till en person som görs här på sajterna, där massvis med människor skickar healing, då känner jag mig som om ungefär "det där kan de mycket bättre än jag eftersom jag inte har lärt mig att skicka healing", då räcker mina tankar också som en hjälp. Det var skönt att höra 
Jag vet att jag kan hjälpa med handpåläggning och aurahealing men detta är helt självlärt och därför har jag alltid varit lite konfunderad över distanshealing.
Jag har ju själv fått distanshealing vid ett flertal tillfällen och vet att det där kan vara enormt kraftfullt. Vid dessa tillfällen har jag alltid bestämt en tid med den som skickar och varit helt medveten om vad som hänt.
Kram Gilla
svar: fråga 1. Det kan vara ganska olika vid olika tillfällen. Ibland sätter healingen igång helt av sej själv när någon behöver healing,andra gånger kan det behövas förberedelser intoning mm.
fråga 2. Det är oxå lite olika,det beror mycket på vilken slags healing det är frågan om. Det finns så många olika sätt att ge healing på,det beror oxå på vad den som ger healing tycker känns rätt. Man bör i regel inte ge nån avanserad healingbehandling utan lov. enklare former då det mer blir som en bön,att önska det bästa för nån tycker jag inte är fel. Om healingen startar på egen hand utan att man själv gör något, så år det nog meningen att det ska vara så.
fråga 3. Det är olika egentligen är healingförmågan medfödd,men vi måste upptäcka den. Några upptäcker den på egen hand,andra upptäcker den på kurser, På kurser får man möjlighet att utveckla healingförmågan och lära sej lite olika tekniker, så det kan ge mycket även om man redan har förmågan medfödd.
~ mayolica ~
Jag har berättat om healingen till min döende väninna i en [artikel](http://healing.ifokus.se/?ThreadId=98858100-d401-4092-8500-6a5d409e3a51&mDate=2008-05-19 19:46:38&gid=69498a09-b905-4607-9600-4f57c9f472f7&rcount=115) om här på healing. följ länken bara
Jag tycker att det är viktigt att avdramatisera healingen eftersom vi alla kan göra det även om vissa är otroliga i sin healing.
/Karin
Även döende personer ha glädje av att få healing, det kan då hjälpa personen att gå över på ett fridfullare sätt, några kan oxå vara oroliga och då kan dom känna sej lugnare. så de är aldrig för sent att ge healing.
jag har oxå fått sån känsla som stopp och att det gått trögt och inte är nån ide.Jag tolkar det som att personen eller djuret inte vill ha healing,och ändå inte kommer att ta till sej den
~ mayolica ~
Allt som skrivits här om healing tar jag till mig! Tror ändå inte det är så lyckat att skicka healing utan överenskommelse.Till exempel att skicka healing till någon som kör bil kan bli fel om healingen upplevs starkt.Det är mycket att tänka på……………..
" Var nära naturen - var när dig själv "
oftast är de får healing "utan lov" de som ligger sjuka, hemma eller på sjukhus så där tror jag inte att det är någon fara
Suger i mej av all informationen också.
Det är ett spännande område detta.
Lyssnar och lär.
Det kan nog vara lite olika på vad man använder för healing,men om det är mottagaren som själv aktiverar healingen i kroppen,som jag tror så kan man inte ge healing till nån som inte vill ha.
Reiki är situationsbunden,då blir det alltid det bästa som händer och det som är rätt vid varje tillfälle som förstärks,så om man ger reiki till en som kör bil ska det stärka bilkörningen istället.
Healingen behöver inte kännas på samma sätt när man är upptagen med något som kräver uppmärksamhet,som då man ligger och slappnar av och är beredd att ta emot.
~ mayolica ~
Jag ska gå in och läsa artikeln. Tycket detta är väldigt intressant.
Har också funderat en del på om man inte kan ge döende personer healing just för att de ska känna sig lugnare och lättare kan våga släppa taget.
Min svärdotters mamma avled för ett år sedan i lungcancer som hade spridit sig på både bröstben och bäcken. Det hela gick väldigt snabbt. Från det hon kom in på sjukhuset, för att hon trodde hon fått lunginflammation till hon avled, gick det 6 veckor. Efter en vecka visste läkarna exakt hur illa det var. De satte in någon slags behandling som skulle stoppa tillväxten i cancern, men inte något annat mer än smärtlindrande. Svärdottern har berättat att mamman hade en fruktansvärd dödsångest, att den var svårare än smärtan, för smärtan kunde hon reglera med morfin. I sådana fall så kanske det kan bli lättare att härda ut denna sista tid om man får healing.
Sen kan jag berätta att jag faktist fått healing själv när jag bett om det. Detta tycker jag är väldigt fantastiskt! Vilka underbara krafter det finns!
# 4 - Vilken fantastisk berättelse.
Kram Gilla
#10 Ja absolut,jag tror att healing kan vara väldigt välgörande i en sån situation.
~ mayolica ~
försöker göra ett ! av ditt ? :- )
Jag vill hellre säga att jag ger mina ord o tankar,istället för ett "exaktsvar".då jag fortfarande lär..
/- Kan man bara skicka healing på direkten eller måste man sätta sig ner och "tona in" ?\
Grunden för healing är ju kärlek,den "enklaste" formen att ge healing är en kram.delar du en kram..behöver du väl inte fundera så mycket ? :- ) Jag kan förstå en ..nyans av din fråga,om en ..skillnad jag gör,är det "bara" en hälsning/stöd-puff,tycker jag det går att snabb-skicka,då är jag inte så..närvarande där heller,framförallt vid några "övningar" har jag ..*tonat in*,då var det ..djupare liksom,att o hur det kom fram,var det "sjuka" satt,då kunde jag oxå beskriva förloppet o personen(som bekräftelse på övningen)
..ett sätt att tona in..förstäka för att istället för att bara tänka "en kram",bokstavligen göra en omfamning av luften framför dig o/e dig själv ,samtidigt som du *tänker* o skickar *kramen*
- Måste inte mottagaren vara medveten och ge sin tillåtelse till healingen?
joo,det tycker jag hör ihop med tidigare frågan/"svaret"..som Indiania redan savrat,om mottagaren tex. kör bil i en snurrig trafikmiljö,att då få en dunderkur kan bli trafikfarligt. att bara ge en "lätt hälsning"..kärleksfull omtanke brukar väl vara ok.
Det har ju med respekt att göra,att ge djupare distans healing (har för mig varit/som jag fått lära mig) att göra ett ..*andligt o mycket personligt hembesök*, så gör man inte utan lov.
det kan vara en skillnad här på nätet,många som ber om healing/tanke åt en tredjeperson,som inte riktigt vet om..då väljer jag att bara skicka ..allmänt stöd/kärlek..,inte att jag stövlar på,oki,nå´ngång har jag försökt skicka ..starkare(då situationen verkade mer ..akut)då uppfattade jag att det var en riktig trängsel där redan .backade lite för att det skulle stöka mindre i "centrum",skickade till de oroliga "nära&kära" bervid ..
- Måste man inte lära sig att skicka healing innan man gör detta?
njaa,råd om övning är nog bra,eller gå en kurs för "säkrare" feedbak o bekräftelse..
Långt innan jag provade på,hade jag kunnat..på ngt sätt via human-webben (""telepati"" någoting) skicka o känna av,inte så detaljerat,mer om o när någon *när&kär* behövde,någon som var "långt" bort,och som märkte av mitt skick/tanke (då frågade jag på kvällen om ,o om klockslag osv) det låter krångligt,men det tror jag många har erfarenheter av,att det är inte ..svårare
Jag uppfattar/känner av som om ..*universum* hjälper till,både med riktning..hitta rätt o *energin*..bara jag startar/skickar igång
Nätet..sägs leda/förstärka oxå,
penke
Jag vill gärna tillägga en sak, man bör inte ge reikihealing till de som har diabetes .De personerna kan t.om få koma om det är en kraftfull healing.Det är vad jag fått lära mig i alla fall.
För lite mer än ett år sedan hade jag panikångest en liten tid pga en stresschock, jag gick in i väggen igen. Så tänkte jag att jag kanske skulle kunna få lite kraft och styrka att gå vidare utan att få dessa panikattacker.
Så jag tog en CD som jag haft i många år och mediterat till den eller bara lyssnat och dansat efter rytmen. Det finns några spår där det dansas och sjungs riktiga kraftfulla danser och rytmer. Vad som sjungs förstår jag ju inte eftersom det är på något indianspråk.
De första spåren är mer lugna och sköna och man slappnar mycket behagligt av, och så gjorde även jag och detta var jätteskönt och kändes tryggt. Men så kom en slags shaman-låt som också är mycket suggestiv och jag fick avbryta där för jag blev alldeles yr och mådde illa. Vad tror ni hände där?
Vad intresserad jag blir, vilken skiva var det? Jag är mycket förtjust i indianmusik ;-)
När du började må illa och bli yr tror jag du kom i kontakt med något inom dig själv som du inte orkade med att ta upp till ytan just då………..
Hur tänker du själv Gilla?
# 16 - Skivan heter "Shamanic healing" och är utgiven av Essential Music.
Det kan ha varit så att jag kom i kontakt med något som jag inte fixade just då, men jag tänkte också att jag kanske var för öppen och tog in någon energi som var för stark.
Efter detta så mediterade jag inte på några veckor utan koncentrerade mig bara på att jorda mig ordentligt. Detta med jordningen fungerade väldigt bra.
Min dotter har en skadad handled sedan hon trillade av en häst när hon var yngre. Jag provade att behandla den med reiki när jag hade börjat min utbildning.
Hon blev då väldigt yr,mådde illa och blev rädd ,jag vÅgade inte fortsätta mer då så vi avbröt behandlingen ganska snabbt. Jag tog upp det med läraren som sa att det bara var en possitiv reaktion, att det tydde på att en läkningsprosses startade och att vi skulle ha fortsatt istället.
Man kan ibland få lite obehagliga utrensningsreaktioner i samband med healing innan man börjar må gättre.Min dotter har aldrig velat ta upp reikibehandlingen igen eftersom.det var så obehagligt.Jag har aldrig försökt att pressa henne,det är något man ska vilja om det ska kännas rätt.
~ mayolica ~
#17 den skivan blev jag nyfiken på har en del " Indianmusik " men inte den.
Du får gärna berätta hur du jordar dig, har hört olika sätt……..Själv brukar jag dra rötter från fötterna långt ner i jorden.
Det där med fotbollen var kul ;-)
Ha det gott!
# 19 - Detta med skivan kan vi fixa - jag pm:ar dig.
Jordningen, den gör jag också så att jag drar ner rötter i jorden och fångar upp kraften. Sen finns det en annan mycket enkel övning som är lite "mindre magisk". När man går utomhus så ska man känna för varje steg man tar hur fotsulan får kontakt med marken från häl till tå. Det där gör att man måste sakta ner stegen och medvetet koncentrera sig på kontakten med marken. I och med man gör detta så sker också jordningen automatiskt. Måhända att man kanske ser lite konstig ut som går i "slow-motion" man vad gör det om hundra år ? 
Jag har skickat pm till dig!Det var ett fint tips att jorda sig utomhus !
Vi går väl hur vi vill på vår jord, eller hur? Tack Gunilla! Kram

Hmm…. skulle vilja ha nån av er erfarna att prova skicka healing nån gång enskilt. Så ni kan bedömma om jag lyckades eller inte. Finns det möjligt att göra så?
Kram
Du får gärna testa på mig. Jag har fått healing många gånger och vet hur det kan kännas.
Du kan pm:a mig om du vill.
Kram
#22 Du får gärna prova på mej oxå 
~ mayolica ~

# 23 + 24
Vad braaa… ni kan väl pm:a mig vilken kväll ni bäst är tillgänglig, så kan jag kolla om jag kan. Så kan vi se hur det går…Tack! 
En helt annan fundering kring detta.
Om nu allting kommer från en och samma källa och denna källa även skapade detta allt.
Skulle det då vara fel att skicka healing från källan?
Om detta nu skulle vara fel.
Vilken tillåtelse hade då så kallade källan att skapa allt detta ursprungligen?
Om då detta är sant.
Finns det då något som rätt eller fel över huvud taget?
Eller är det bara vi med vårt jordliga perspektiv som inte ser helheten som reagerar inom den begänsning som vi tror oss befinna oss i här på jorden?
Skapar detta jag skriver en rektion inom dig som behöver komma till tals nu?

# 26 - Men du, dessa orden kändes precis rätt. Sådär måste det vara. Det är vi själva som lägger in våra värdsliga värderingar i resonemanget. Självklart!
ur inlägg #26 "Finns det då något som rätt eller fel över huvud taget?"
Rycker meningen ur sitt sammanhang överför den till livet i stort. Rätt och fel har jag haft mycket tänkande kring de senaste månaderna eftersom jag alltid vill göra/vara rätt.
Detta hindrar mig i livet, jag står allt som oftast å vinglar på ett ben osäker på om var jag ska sätta ner den lyfta foten.
Tänk om det är på fel plats, i ett jordgetingbo eller så? 
Diskuterat detta med kloka människor jag har till min hjälp och börjat tänka som så att finns det alltid ett rätt och ett fel? Och vem bestämmer vad som är rätt och fel i så fall?
Något som är rätt i ett sammanhang kan ju vara fel i ett annat.
Försöker nu mer tänka att det ska kännas rätt för mig, jag behöver inte fundera så mycket på om alla andra också tycker det är rätt. För det kommer alltid finnas avvikande åsikter.
Angående vad som är rätt och fel när det gäller healing har jag ingen åsikt. Lyssnar och lär just nu, försöker förstå vad det handlar om.
# 27 - Det är kanske så att när det gäller healing och andra energier så finns där inget rätt och inget fel. De bara är. Universum säger inte att något är rätt eller fel, Universum bara är.
Vi människor vill gärna sätta begreppet rätt/fel på allt vi gör. Om du nu sätter ner foten i ett jordgetingbo så kanske denna händelse kan leda till något som du aldrig hade vågat drömma om.
Livet är en rad av händelser och ofta hänger de samman, det ena leder till det andra osv. En händelse har alltid en orsak och en verkan.
Sen vad det gäller vad som är rätt för dig som person, det tycker jag att du ska känna efter i ditt hjärta hur det känns där när du ställer frågan. Ska du fatta ett beslut så lyssna gärna på andras åsikter men fatta ditt beslut utifrån vad ditt hjärta säger till dig!
Kram
#29 Ja så är det. Det gäller att lyssna till sit hjärta. Svårt men med lite övning och en och annan spark i baken som påminnelse så blir det bättre för var dag.
Och visst är det så att även jobbiga händelser leder till något bra. Bara traska på och se vad som dyker upp.
Universum bara är och då borde det som kommer därifrån också bara vara. Tycker det låter rimligt så i alla fall.
Lanns
# 30 - Jo det där behöver man träna på lite då och då. Ibland så glömmer man sig och bryr sig för mycket om vad andra tycker och tänker eller så vågar man inte leva fullt ut, att ta det där lilla steget fast foten kanske hamnar i getingboet 
Ibland läser man att det är så många pekpinnar och regler i samand med healing ,så att det kan verka mer skrämmande än helande. I olika böcker kan det stå att man inte får göra si eller så,och går man olika kurser kan olika lärare ha ganska olika åsikter om vad man får och inte får.
Finns det egentligen rätt och fel med att skicka healing?om det fanns lagar, hur skulle det vara möjligt att kontrollera att dom följs. Jag tycker att den som skickar healingen själv måste känna vad som känns rätt att göra,lyssna på den egna inre rösten och känslan lite mer än på andra människors ord.
Jag tycker oxå att allhealing har en poäng i inlägg #26
~ mayolica ~
Absolut Mayolica, jag tycker mycket om det du säger.Kärleken vi sänder ut har inga pekpinnar, enbart kärlek.Det går ju inte att tänka på vad andra tycker, det är som du säger man kan bara lyssna på sin egen inre röst och sin egen sanning.
Kram till dig