Healing iFokus

Healing

Etikettmat-för-själen
Läst 3034 ggr
MariaJ
0

Hur reagerar du ??

Jag skulle vilja lyfta fram en fråga som jag själv länge tänkt på. Jag har under alla år i mitt liv haft problem med att ha en balans i min mathållning, men försöker att mer och mer tänka på det och skapa balans i även min matvanor.

Att vi behöver både järn, krom, kalcium osv det vet vi, men hur reagerar kroppen då man utvecklas mer medialt ? jag tillsätter nu silver samt andra viktiga spårämne för kroppen, och det gör att jag mår bättre.

Jag vet många omkring mig som inte kan äta kött då det påverkar bas och magchakrat, och jag känner nu att även min mage och kropp reagerar mer på kött. Jag får smärtor i magen och får sringa snabb till toa…Skrattande

Jag har funderat starkt på om det kan ha med min mediala utveckling att göra. Men varför reagerar vi så ? Vad tror ni skapas i kroppen ? och varför går så många över till att endast äta vegetariskt eller att bli veganer ?

Många frågor, men för mig ganska intressanta då jag själv nu märker kroppens reaktion.

Kram och ljus till er alla !!!   MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Tuva-Lena
0

Det kan inte vara så, att ditt "nya" sätt att tänka har fått dig att "ta avstånd" från vissa livsmedel? Då kan helt enkelt kroppen reagera på viss mat. Människor som sysslar med healing, meditation, högre jag o s v är ofta vegetarianer/veganer p g a att man anser att kött är "orent"… Buddhistmunkar t ex, är alltid vegetarianer…ja, vad vet jag men själ och kropp hänger ju ihop, så varför inte? Fundersam

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

MariaJ
0

Ja, Tuvstarr. Det kan vara så. Att kroppen reagerar på detta för att det är tung mat sk..eller oren. Jag har också känt ibland att man kan få med sig djurens ångest in i maten och därmed skapas i en obalans. Hur ser ni på det ?  Jag vet att jag är väldigt röd, varm, och har en viss obalans i magchakrat till och från. Och kanske det nu är dags att ändra på mina livsvanor för att hjälpa chakrat till balansering.

Jag har funderar innan i omgångar på att utesluta kött, men inte då varit redo. Vi får se vad det blir, kanske gör jag det nu !!!

kram MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Opal
0

På några veckor nu har jag inte skött om min kropp och det börjar att visa sig på olika sätt nu. Måste ta tag i det igen. Varje dag brukade jag dricka juice och blanda i nässelpulver och psylliumfrön för min mage strejkar nu och mår inte så bra. Så jag måste ta itu med det igen.

Även detta med sötsuget som man dras med. Man äter godis och efteråt så ångrar man sig och känner jag behövder inte ha köpt godiset. Måste försöka dra ner på det. Jag har märkt att jag inte mår så bra när jag äter snacks.

Jag provade förrut att inte äta kött och korv. Jag mådde bra av det, men tyvärr så har man fallit bort från det.

Man undrar om allt detta är en lathet att man börjar och sedan slutar man??? Nä, dags att rycka upp sig igen.

Nu har jag tagit hand om min själ i flera månader nu vill nog kroppen också bli ompysslad. Och börja att motionera igen.

Opal
0

Maria, vad är silver för något???

MariaJ
0

Silver är ett ämne som är bra i många olika egenskaper. Jag ger dig en länk till deras hemsida. Skrattande

http://www.ion-silver.com/

Själv tar jag msm och silver och tycker det hjälper mig.

Kram MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

LisaL
0

Samtidigt så tror jag mycket att det är våra inre obalanser som orsakar detta. Ser man tillbaka till urminnes tider så fanns inte pasta, potatis osv utan människorna jagade vilt för att överleva. Så jag för min del tror inte på att sluta äta kött utan snarare på att vi har andra obalanser i kroppen som gör reaktionen starkare när man äter kött.

Sen tycker jag att det är upp till var och en om man vill vara vegetarian eller inte men är man det så behöver man ju tillgodose olika ämnen som är i köttet på annat sätt. Det krävs lite kunskap också att vara vegetarian och veta vad man ska äta för att må bra.

Mvh LisaL

MariaJ
0

# 6 .. Ja, jag håller absolut med dig. man kan inte bara sluta med att äta kött, utan måste ha en bra kunskap om med sig innan man tar ett sådant beslut. Det har inte jag nu, så det får nog bli lite kött ändå ibland.Skrattande Kram

Carpe Diem

Maria Johnsson

Tuva-Lena
0

Jag skulle vilja slippa köttet, men mest p g a att djuren far så illa vid slakterierna. Försöker därför att äta mycket fisk istället. Sedan tror jag som Lisa, att vi har en kropp som behöver kött för att få i oss alla näringsämnen, en svår balansgång m a o. Men här uppe är det lätt att få tag i älgkött, så jag föredrar kött från vilda djur som inte har behövt lida innan dom dör, men jag äter aldrig kött från "djurbarn", och det är en princip som jag alltid kommer att hålla fast vid. Men med en väl tillagad potatisgratäng och mycket färska grönsaker plus en italiensk dressing, kan man skippa köttet. Mums! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Russlena
0

När vi arbetar med självutveckling av oss själva och blir ljusare i vår kropp (man stiger i frekvens/vibration) då passar inte djurens vibration ihop med vår kropp, när vi äter kött så stämmer det inte, det blir en obalans som kroppen vill bli av med på olika sätt. Det är inte bara kött som det gäller för det finns fler ämnen som man inte tål ju längre man kommer i sin andliga utveckling. Det som händer är att man dras ned till den vibrationen som det man äter har, det blir tyngre att arbeta med energier man blir trött, känner sig låg om det har en lägre vibration, om man äter t.ex växter och frukt så vibrerar de på en högre nivå, då får man istället hjälp av dess vibration att öka upp sitt egna ljus och det blir lättare att se helheten.Det viktigaste man kan göra är att lyssna på vad kroppen vill.

I kärlek o. ljus Lena

korseett
0

jag är renodlad köttätare och äter bara lite grönsaker. Jag tror att det inte beror på vilken kost du ska äta för att bli mer andligt utvecklad utan att vi ska må bra på det vi äter vilket då för en del kanske är kött och fett medan andra gillar och mår bra på vegetariskt. Jag mår inte bra på vegetariskt men däremot den kosten jag äter nu dvs LCHF.

Jag upplever att när jag mår dåligt av fel kost för mig fungerar också healing dåligt men när jag mår bra och äter som min kropp är skapt för så fungerar också healing bra. Som ni kanske vet så är jag också sockerberoende och när jag dippat ner i träsket fungerar ingenting och alltså då inte ens healing.

Jag vill också poängtera att min hittills andliga utveckling har gjorts på en kost som består av fett och kött. Så jag tror inte på det där om att växter och djur har olika vibrationsnivåer och att vi måste äta en högre nivå för att bli mer utvecklad. Och så är vi ju ett djur och inte en växt.

Jag har aldrig varit så pigg som när jag bytte kost. Och det har aldrig hänt så mycket med min utveckling förrän då heller.

Men jag instämmer helt i föregåående talares sista ord att det viktigaste är att lyssna på vad kroppen vill men för mig och flera andra är det inte vegetariskt som är bra.

Russlena
0

#10 Bra att du har hittat din kost som funkar för dig.

Det jag menar med att växter och djur har olika vibrationer är att när man dödar ett djur, blir den stressad och rädd, för djur har också känslor och det är dessa energier som man får i sig när man äter kött. Annars så skiljer det nog inte mycket i vibrationer mellan djur och växter.

I kärlek o. ljus Lena

natur
0

Stenåldersmänniskorna åt omelett kryddad med MSM och garnerad med silver.

Lycka till!

korseett
0

#12 *asg*

Tunrida
0

Eckhart Tolle fick frågan om vilken kost som är den bästa för att komma till ett andligt uppvaknande. Jag tyckte att hans svar var så bra och att det även kunde vara användbart i den här tråden.

Eckhart svarade följande (min översättning):

"Jag rekommenderar att man lyssnar på kroppen. När du tittar på en matvara (eller föreställer dig att du äter/smälter den), bli då alldeles stilla och uppmärksam.
Du kommer då känna att kroppen antingen öppnar upp (säger "ja"), eller så kommer du märka av en lätt sammandragning, vilken betyder att kroppen säger "nej".
Kroppen vet mer om mat än vad ditt sinne (mind) någonsin kan göra."

Den sista meningen tyckte jag var särskilt bra! Han talar ju om "mind", men tyvärr så finns det i mitt tycke ingen bra översättning till svenska…

Kanske behöver vi inte hålla på med diskussioner om vad som är den "rätta" kosten och hur vi åt förr och varför och hit och dit? Istället så kan vi bara stanna upp, bli totalt närvarande i nuet, medvetna, och lyssna på kroppen. Lämna alla tankar och föreställningar och koncept åt sidan, som vad vi behöver få i oss osv. Låt kroppen vägleda. Varför krångla till det? :-) 

Kroppen sa till mig att jag skulle börja med linfröolja. Jag bryr mig inte om vad som är i, omega3 och ditten och datten och vad det är bra för osv, jag är inte intresserad av en massa teorier. Jag litar istället på min kropp som säger att den vill ha det. Så jag tar lite drygt en matsked varje morgon. :-)

Mitt råd: tänk inte så mycket, fundera inte så mycket, eller rättare sagt; ta inte tankarna som dyker upp på allvar. De är där, men du behöver inte fästa någon uppmärksamhet vid dem. Tro inte på din inre kommentator, som Adyashanti säger. :-)
Det är alltför lätt att fastna i en mental värld av koncept och teorier, de är inte verkligheten.

Vad säger tankar och teorier om vad som är sant för kroppen du lever genom, som den unika manifestation av Livet du är?

elsa-linnea
0

Det är mycket intresanta frågor Maria! Jag tycker precis som Tunrida att vi inte ska tänka så mycket utan istället lyssna på kroppen. Kroppen vet vad som är bra för just din kropp, det luriga och svåra är kanske att vi i dagens samhälle inte lärt oss lyssna till kroppen, tankarna och inlektet styr istället. För ett halv år sedan ändrade jag min kost, nu undviker jag rött kött, bröd och alla jästa produkter och jag har även slutat dricka kaffe, när jag följer denna diet så mår jag bra, både fysiskt och psykiskt, när jag får för mig att äta kött så blir magen som en ballong och jag måste nästan genast gå på toa.

korseett
0

Spännande att vi på så olika koster kan må så bra och då är det ju inte vilken kost som det längre handlar om utan rätt kost för vår personliga kropp. Äter vi bara av det mesta som ligger inom vår personliga kost så tror jag att risken för brister är minimal

Hoppfull
0

Jag tror som du korseett, men det är inte så lätt att alltid våga lita på sig själv i denna djungel av utbud som alla utger sig för att vara den "rätta" kosten och den som vi är ämnade för eller ska hålla oss friska.

Tänk om alla dietförespråkare hade det tänket, att var och en bör utforma sin egen kost utifrån den egna kroppens behov istället för den rabiata inställning de har allihop om att endast deras sätt är rätt och alla andra är förkastliga!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

catha
0

För några år sedan kom det ut en bok som hette "Ät rätt för din blodgrupp", tror jag. Hur som helst så gick den ut på att olika blodgrupper tillgodogör sig olika sorters föda på olika sätt. Hör man till blodgrupp A så är man den som är mest lämpad att vara vegeterian medan blogrupp O är den ursrpungliga köttätaren… Författaren delade upp maten i tre grupper - välgörande, fungerar enbart som föda och det som är skadligt…

Jag hade flera bekanta som provade detta bl a en bekant som har blodgrupp O och var vegeterian, han gick över till att äta kött och började genast må bättre …Jag själv provade lite grann men kan inte säga något speciellt om det.. det var för mycket som jag älskar som jag inte skulle äta som t ex skaldjur och ost :D däremot kan jag erkänna att jag inte mår så jättebra dagen efter att jag ätit skaldjur… hur som helst så tror jag att det finns en viss sanning i det som skrevs där men oxå att det som någon hänvisade till "känna in vad du ska äta" oftast tror jag att det handlar om kroppen försöker säga att nu är det en obalans och jag behöver mer av ditt eller datt…

Så kontentan för min del är att använd en metod eller icke-metod som grund och lyssna sedan på kroppen om den försöker säga dig något :D

CatarinaJ
0

Och jag är en hemsk människa som äter det jag tycker om!!! Tänker inte mycket på vad jag äter förutom att det inte ska vara lightprodukter, för mycket fett, för mycket vete och lite sånt! Men dte finns kanske hopp om mig oxåOskyldig!

Hoppfull
0

Jag tror att det är helt rätt väg CatarinaJ! När man lyssnar på kroppen och äter det den vill ha och mår bra av så behöver man inte hålla på och fundera tycker jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Freja15
0

Jag lyssnar enbart på min kropp då det gäller mat. 2005 slutade jag med kött och fisk. Efter två veckor skrek min kropp efter fisk så det var bara att vackert börja äta det igen. I februari i år sa min kropp högt och tydligt att jag skulle sluta äta socker. Sagt och gjort, jag slutade bums med förödande biverkningar. Jösses det var ingen lek.

Nu i sommar har jag märkt att jag sakta går över till levande föda, dvs färsk frukt och grönsaker samt nötter. Jag kan inte längre äta vad som helst då min kropp genast gör sig av med det. Lite jobbigt just nu men jag håller på att finjustera hela mitt väsen. Så jag väntar och ser vad som ska hända med mig i detta i slutändan. Men det viktigaste är att jag hela tiden lyssnar på vad min kropp säger. Slarvar jag så får jag sota för det direkt, tjong säger det bara! *L*

I kärlek//EvaLeva

korseett
0

Tänk om vi alla lärde oss från början när vi var små att lyssna på kroppen och att vi som föräldrar lyssnar på våra barns kroppar. Vad mycket elände jag tror att vi skulle ha sluppit

LinaIsabell
0

Jag vet inte om jag mår bra av kött eller inte. Jag mår inte bra av mjölkprodukter tror jag. Jag är laktosintollerant, men även om jag äter laktosfritt så känns det inte bra. Deg och sådant, som våfflor, har jag inte heller någonsin tyckt om och tror inte det är bra för mig.

Vissa dagar är jag sugen på "kall mat", och det har jag sagt från när jag var liten. Ingen förstår mig, men jag tror att jag menar "ren mat", för kall mat betyder mat som inte är varm, inte innehåller kött eller mjölk och sådant. Inte heller tungt kryddad.

Isglass, frukt och sallad är kall mat.

Ett medium säger att jag bör äta bättre, och att jag senare kommer äta helt vegetariskt, men det säger ju emot sig själv när jag är blodgrubb O (har jag för mig) och därför bör äta kött. :S

Freja15
0

Det här med hur kroppen reagerar är intressant. I tisdags på mitt arbete råkade jag hälla på sås på min mat och jag började att äta. Det visade sig att jag skulle tagit den andra vegetariska såsen, gulp. Den sås jag hällde på innehöll köttbuljong.

Det straffade sig ganska omgående. På eftermiddagen började min mage leva rövare för att sedan totalhaverera då jag kom hem. Jag trodde jag blivit magsjuk. Men där ser jag nu hur känslig jag har blivit. MIn kropp kan inte hantera kött längre.

mayolica
0

jag började få avsmak för kött redan som barn. har varit vegetarian sedan jag var ca11-12år. kunde inte äta djur,för det kändes väldigt obehagligt när jag tänkte på vad mat var gjord av. tyckte att det var som att vara kannibal när jag var barn, på senare år har jag lärt mej att äta lax för omega.

jag brukar känna när något fattas, och bli sugen på det.

i samband med andlig utveckling ,när jag gick reikimaster utbildningen blev jag väldigt känslig för olika saker,mådde tex illa av kaffe.

jag vill inte pracka på folk mina åsikter . var och en äter det som känns rätt för dom , och vad man mår bra av. vi är alla olika ,tänker och tycker på olika sätt .

~ mayolica ~

hedus
0

Intressanta tankar. Jag var vegeterian (ja fast åt fisk & ägg ibland) under ca 8år sen skrek min kropp efter kött. Jag blev så sugen på kyckling. Hade ju bestämt mig för att aldrig äta kött igen, även om terapeuter sagt när jag varit på healing mm att jag behövde det.

Iallafall så gick jag i hypnos & fick skriva ner & ta med mina drömmar. Där framgick det klart & tydligt att min kropp ville ha kött. Kunde drömma om att jag stekte köttbullar & sen undarde vem som skulle ha dem osv. Så jag bestämde mig för att lyssna på kroppen & det blev mert & mer kött. Däremot griskött kan jag knappt äta, känns inte bra alls. Jag behövde köttet för att bli mer jordad.

Nu är jag gravid & intressant nog nu i 4-5 mån har jag verkligen fått avsmak för kött igen. Vill inte ens ha fisk. Fick väl min dos av omgega-3 i början av graviditeten då jag bara var sugen på sushi =). Dessvärre blir det mer socker, okey äter massa frukt men även sndra snabba kolhydrater, jag som förespråkar en GI kost… lite knepigt det där.

Sockret stänger ju tydligen av ens känslor lite & sött förknippas med jord/moder/trygghet. Man blir lite avtrubbad av sockret.

Fortsätt skriva, det här är jätteintressant…

www.hela-dig.nu

ylvak
0

Finns det något att läsa, Hedus, om det där med socker och avtrubbhet.Jag känner mig avtrubbad men "tillåter" mig en hel del sött för att vara snäll mot mig själv. Är annars ganska sträng, restriktiv och lagom. Men nu när jag mår dåligt(ev. förlossningsdepression som inte gått över på 2 år) låter jag mig vara en tröstätare -har aldrig tidigare varit det.

Jag känner mig tom, innehållslös, känslolös. Övrigt äter jag inte så mycket kött(veg. sedan 20 år) men mjölk, ost, fisk och ägg.

korseett
0

Frågan är om man är snäll mot sig själv när man "unnar" sig något som inte är bra för kroppen..

Jag får avsmak för viss mat i etapper och kan bli enormt sugen på annan mat istället. Det kan ju höra till det naturliga med att vilja ha variation men jag vet inte. Mat och välmående är enormt laddat och enormt intressant. Det du mår bra av kanske inte jag gör och tvärtom.

ylvak
0

Ja, jag har tänkt mycket på skillnaden mellan om man är snäll när man unnar sig. Många olika beroenden och missbruk finns. Mitt är att jag ligger kvar i sängen och somnar om.

-Du kanske behöver det, unna dig det, säger vissa. NEJ säger jag som vet hur ångesten känns när jag ligger kvar; skjuter bort, förtränger, flyr. Precis som ett missbruk av annat slag.

Nu blev det annat snack än mat - men tänk så mycket annat än bara mat som mat är !!! Så mycket känslor och energier !

nighttrain
0

Obestämd Mat …….bli lurad av det man är sugen på, javisst det kan vara så, min kropp ville ofta ha det som inte var bra för den! Socker och bröd t.ex. Kroppen tog stryk på olika sätt, det visade sig sista tiden att jag svettades och blev irriterad och rastlös då jag åt nått som jag inte tålde. Jag hittade en testmetod som jag fick beställa från Tyskland. Jag är återförsäljare för detta och kan även hjälpa er andra med detta.

www.Imupro.se, där kan ni läsa mer

eller kontakta mig på min mail; anettes56@yahoo.se

Maria-67
0

2# Det är energin som höjs när man blir varm,jag har ochså haft dessa problem blev rekkomenderad dricka vatten och äta frukt för att avhjälpa att energinivån blev hög fick det efter en deeksha som jag tog en form av healing. Man blir starkare andligt. Hade nyligen problem med sköldkörteln låg ämnesomsättning läkarna ville medecinera men avböjde så jag blev frisk igen efter ätit alger och johannesörter, på eget ansvar.alger är jättebra spirulina alger.

Har haft låg ämnesomsättning i ett år utan läkarna gjort något. Det är gifter som skapas i kroppen och bidrar till olika symptomer och det städar man lätt ur med olika örter. Och då blir man starkare andligen.