Healing iFokus

Healing

Etikettmat-för-själen
Läst 12511 ggr
Opal
13

Olivolja varje dag

Jag har hört att 1 msk olivolja varje dag är bra för kroppens tarmar och gallan. Nu har jag börjat att ta det varje morgon. Finns den någon mer som gör det??

Clary
0

Har inte provat olivolja men väl linfröolja, inte gott!

Olivolja tror jag mer på, den är ju god ocksåFlört det får bli nästa test

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Opal
0

Jag tar linfrön i filen eller gröten. Linfröolja har jag inte provat.

FiaH
0

Jag har heller aldrig druckit det, men hört att det ska vara bra. har använt det som mjukgörande till mina händer, och det är fantastiskt bra. det sägs att förr i tiden botade dom sjukdomar med hjälp av olivolja som typ lungingflammation, vet ej om det stämmer.

MariaJ
0

Jag kunde ta linfrö innan i gröten eller mussli o fil, det är bra för tarmarna. Jag har däremot hört mycket gott om fiskleverolja samt även tagit det under en period då jag var gravid. Funderar på att börja att ta det igen varje morgon.

Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

FiaH
0

Fisklever olja ska vara väldigt bra, och för hela kroppen

emee
0

linfrölja ska va bra…jag tar kapsal så slipper man den mindre goda smaken Glad  det är omega 3 i linfröolja…olivolja kan man ta på sallad Glad

Kiksan
0

Jag har också läst att olivolja är bra för gallan och tarmen i lagom mängd!

Vera-Trollet
0

Jag tar en msk. olivolja på fastande mage varje morgon. De gånger jag glömt eller inte haft möjligheten så känns det direkt i mage och tarm. Rekomenderas på det varmaste!!!

Crowone
0

Linfröoljan innehåller det allra bästaste bästa för kroppen…och knoppen. Innehåller omega 3 tex. Bra för hjärnan om inte annat. MEN ve och fasa, det smakar dock *censur-ord*!!!   Typ fisk…nåt….Burr och tvi!

Har aldrig hört nåt om att olivoljan skulle ha den effekten du skriver om men jag kan en hel del om matfetters kvalitet. 

Omega 3 har tagit bort mina psoriasisutslag. Började med det för att hålla blodkärlen i smidigt skick, men fick detta som bonus. Gissa om jag var lycklig för detta!

Mandelolja ska vara bra för huden. Fick tips att blanda socker och mandelolja, gnugga in händerna inför natten, för att sen bara torka bort det överlödiga. Men jag slarvade och märkte inte av det goda resultat som mina bekanta gjort. (kanske pga psoriasisen?).

Varning angående fetter - Aldrig stoppa i sig margarin i fast form.  När margarinet bearbetas till fast konsistens används kemikalier….aj aj aj….inte bra. Flytande margarin är betydligt bättre. Men det allra farligaste fettet är TRANSFETTERNA! Man behandlar fettet så det inte ska härskna. (kolla microtexten på vilken smarrig bounty eller liknande som helst så får du se).

Kroppen byter ut ALLT sitt fett på 3 månader, hur stor eller liten du än är, för att inte fettet ska härskna. Men om man nu äter fett som inte härsknar??? - Ja vad händer med det fettet då????

Kanske lite tänkvärt?  Byt ut dåliga fetter till bra fetter i vardagen (tex olivoljedressing ist för transfetts-kollijox) så får du i dig det din kropp behöver helt naturligt.

Nu var det nog jungfrun i mig som kom till tals *Skrattar*.

Förlåt mig för min lilla lektion, men jag kunde inte riktigt låta bli.

Mvh Crowone!   =D

ToreT
1

Är det inte så att linfrön innehåller Cyanid i väldigt små mängder, men därför inte ska överdoseras?

Källa: livsmedelsverket

Dessutom så sägs detta om just linfröolja:

"Omega-3 i linfröolja, d.v.s. linolensyra, är kortkedjade omega-3 fettsyror. De som finns i fiskolja och som är av den typen som kroppen gärna vill ha är långkedjade."

Källa: Nyfikenvital

T

mayolica
0

det är många diskusioner hit och dit om dessa oljor,ibland är fiskoljan bästa omega-3 källan och ibland är det linfröoljan. det senaste budet jag har läst var att linfröoljan skulle vara bäst om den inte hettas upp,det skulle förstöra omega-3 i linfröoljan.

fiskoljans omega-3 däremot skulle tåla värme bättre.

fiskleverolja däremot har jag inte hört talas om sedan jag var liten,då den användes istället för dom moderna AD_dropparna

olivolja har jag använt i många år både utvertes och till  mat,jag tycker att den är god men får lätt halsbränna av den om jag tar den enbart i en matsked.

~ mayolica ~