Julens Energier
Innan ni börjar läsa i min tråd så vill jag berätta att jag gillar julen och dess energier. Ja tycker det är mysigt att ta fram ljusstakarna och pyssla och pynta hemma, samt att umgås med mina nära och kära tillsammans.
Jag har genom åren också upplevt olika känslor vid juletiden. Ibland har jag upplevt en nedstämdhet och en otroligt lätt påverkan från vår kära paralella värld,, andevärden. Jag har lärt mig genom åren som gått att inte påverkas så mycket, men ibland är det ofrånkomligt. Vad jag menar är att vi hade det inte alltid så bra, och de energierna kan man känna av ibland. De lite tyngre. ledsna och otrygga energierna i luften.
Det som glädjer mig är att Jag har mina nära och kära omkring mig från andevärlden då julen börjar stå för dörren.. Man känner att även de vill vara delaktiga i den stora högtiden.
Vi har ju inte alltid haft det så gott och bra som vi nu har det vid juletid. För många år sen så fastade man 10 dagar innan och 10 dagar efter jul. Så maten och julbordet är något som har kommit efterhand i olika sekel. Vi minns ju Emils julbord, där hela fattigstugan blev bjudna på julbord hemma i Lönneberga och däre de tog taberas på all mat. Det var ett klasssamhälle som vi inte idag kan förstå.. Vi levde otroligt olika. jag tycker att vi även idag gör det, fast på en helt annan nivå.
Mat och julklappar har trissats upp av media och av våra butiksägare. Vi ska ha hur många sorters mat som helst, vi ska önska oss paketer för flera tusen kronor och sen ska vi ändå överleva månaderna efter jul.. Hur går det ihop ??
Hur ser ni på julen och på vad det blivit av den ?
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Tänkte just i morse på julmaten!
Förr så vattnades det i munnen med tanke på alla delikatesser men nu!?!?
Vi har tillgång till allt och året runt som vi vill njuta av, men den inre friden kanske saknas hos många?!?!
Agendan ska var välfylld med alla olika upplevelser och upptåg. Klapparna ska glänsas och trängas under granen i mångfald.
För mig själv och min man firar vi julen på vårt sätt med varandra och vovven plus någon klapp och friden är bara så mjuk och skön i vårt sinne.
/kram Bappi
Oftast köper vi något som vi båda vill ha. Iår har det blivit en shiatsumassagedyna som vi båda använder och till julafton har vi tänkt att ge något till varandra för max en hundralapp. Annars är dte bara en sak til varje och inga túsenlappar om vi inte går ihop till ett dyrare inköp till någon.
Maten, ja där tar vi bara fram det vi tycker om. Jag lagar i stort sett allt från grunden och det är bara prinskorv och sillinläggningar jag inte gör själv än. Potatiskorv däremot gör jag och mamma. Jo vörtbröd och knäcke köper jag med för ska jag baka blir det så mycket och vi gör inte av med allt för jag äter ju inte bröd. Lutfisken brukade pappa göra ordning i en balja i mjölkrummet ute i lagårn förr men nu så köper vi så det bara är att tillreda. Jag älskar att laga mat.
Friden över julen vill jag ha bevarad. Jag går inte på mellandagsrea tex utan tar allt med ro.
Jag gillar inte den hysteri som blivit med värdet på gåvorna eller antalet gåvor. Det är previs som om föräldrar och andra vill köpa sig fri från skuld genom att köpa så dyrt och så mycket som möjligt. Jag har visserligen fått många fina saker genom åren, saker som kostat för mycket för mig att köpa själv. Men jag har också fått spara och arbeta ihop så jag kan köpa det jag vill ha. Många verkar bara ge en del allt vad de önskar sig och de som får räknar värdet i pengar och antal.
Köphysterin är alltså något som jag inte tycker om heller då, även om jag har butik själv. Att ha rea redan på juldagen är inte julfrid för mig för det går väl ändå att vänta till den 27 tycker jag.
Sedan är medias roll i det hela med att alla ska ha en fridefull jul men var tusan finns friden? och ska den finnas bara en gång om året ett litet ögonblick? Och har vi köpt oss friden istället för att prata med varandra och finna friden inom våra familjer utan mutor?
Ja några tankar från mig
#2 Mycket bra skrivet men vad är potatiskorv (kanske ett recept på G) ?
/kram Bappi
det receptet finns inne på julen.ifokus, den kallas även för värmlandskorv eller efter variant var man bor i värmland. Vår kallar vi för Fryksdalskorv eller rätt och slätt jolâppelkôrv.
Tack för tipset!
Brukar du göra egen buljong? Funderar på att börja göra det själv pga. min födoämnesallergi/ kram Bappi
Julen tycker jag har spårat ur lite, varför firar vi jul? Det är ju Jesus födelse…………….I min familj skär vi ner lite på maten varje år, man behöver ju inte frossa i mat direkt.Förr bakade jag massor till jul men nu blir det matbröd och bullar nån mjuk kaka kanske och mörkakor i smör är ju svårt att låta bli…….Men jag har inga måsten eller någon press på mig,jag orkar inte helt enkelt.Vi umgås med barn och släktingar och julklappar har vi slopat, vi har ju varandra!Men mycket ljus och Änglaspelet är redan framme och jag är fortfarande barnsligt förtjust i att klä julgranen.Nu kom jag på en sak som jag gärna vill ha på julbordet förutom det vanliga Jansssons frestelelse mums.
" Var nära naturen - var när dig själv "
ett stickspår , svar till bappi- jag köper aldrig buljong utan gör alltid egen
Ja julen har verkligen spårat ur. Om man inte vill fira till minnet av jesus födelse kan man ju alltid bara njuta av julen som en fridfull helg. Alla helgdagar i kristendomar ligger o närhet av eller samtidigt med de gamla högtiderna som samhain, beltane osv. Julens helgdagar ligger ju fasta nuförtiden men förut så firades den på midvintersolståndet har jag för mig, som ligger några dagar före vår jul och som helgades förr i och med solens återvändelse.
Barnasinnet för julen finns alltid kvar och jag myser så av tomtar, ljus och julgranen förstås.
Hör att många människor är avundsjuka på vi som bara är någon/några på julafton för den önskan har dom visst också. Kunna gå klädd som man vill och äta det man vill och se eller lyssna på det man vill och då är det verkligen frid i stugan/ kram Bappi