Healing iFokus

Healing

Etiketteraurachakra
Läst 4187 ggr
LisaL
0

Färgernas energi!

Har ni tänkt på hur man dras till vissa färger men inte till andra. Hur en lampas röda sken påverkar jämfört med en vanlig vit lampa?

Vilken färg ni målar ert hem i osv.

Färgena har en väldigt stark inverkan på oss. Energierna i färgerna och våra sinnesstämningar följer lite varandra. Det vi behöver just nu  dras vi till och tvärtom.

Har ni några exempel att berätta om? Är alltid kul att höra andras erfarenheter och berättelser.

Mvh LisaL

Stj3rnfallet
0

Jag vet inte om det räknas.. Men jag har blå tapeter i mitt rum och det är en rätt mörk färg på den, så när vänner är här och vi sitter i mitt rum får jag alltid höra att man blir så trött där :P Mitt blåa rum har en lugnande inverkan på folk =)

MariaJ
0

Det kan jag mycket väl tänka mig. Den blå färgen står ju för harmoni och healande i korta drag. Det är ju bra med ett healande rum. Om färgerna är för mörka så kan det påverka lite dystert också, just att man blir trött och dåsig.

Vänligen MariaJ :-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

drutten53
0

hej..jag blir frysen i blått rum..ja blå färg får mig att frysa…gul är en färg jag inte gillar..men vet inte varför…men skogsgrön o metallicgrön..älskar bara dessa färger..det ger mig lugnet..jag blir varm..lika så tycker jag oxå om aprikos..men älsklingsfärg jag sätter på min pedistal är grön

LisaL
0

Just blått tycker jag är lite svårt. Jag gillar den ljusa blåa färgen som för mig står för healande. Däremot den mörka blåa känner jag också som om den känns väldigt kall. Påminner lite om ett stort mörkt svart hav för mig.

Mvh LisaL

kajanus
0

jag kör med ljusa vita,latte färgade väggar o mörka möbler sen murriga färger typ vinrött,guld,grönt ,svart på möbler o gardiner gillar romantisk stil……

CBA
0

Jag föredrar lila och har två av tre rum i lägenheten i lila färg.

Andra färger jag dras till är mjuka bruna och gröna färger.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MariaJ
0

En färg som jag alltid älskat är orange, eller som den också kallas ljus terrakotta. Vi kan se den färgen på rosor, liljor eller i solnedgången. Den har alltid funnits varmt om hjärtat..och jag tror faktiskt att jag ska hänga upp gardiner i den färgen i köket snart..Skrattande då vi köper nya köksmöbler..

Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

skogisen
0

Jag tycker att det är olika färger som jag attraheras av för varje dag,

Det beror på vilket humör som jag är på,förut kunde jag lägga fram kläder som jag skulle ha på mej , (på morgonen), men numera så går det inte!!

Nu är det mitt humör och sinnesstämning som jag följer, det är sen jag blev mer medveten om vem jag är!

LisaL
0

#8 Vad roligt att höra att du blivit medveten. Också att du tar dig tiden att ändra klädvalet när det inte passar din stämning.

Det är också att ändra sina tankar och bryta mönster.

Mvh LisaL

soulwings
0

SkrattandeJag har delat in kläderna efter färger i min garderob just nu är det turkosa nyanser,som gäller,praktiskt tips beroende på sinnesstämningen!

noita86
0

grön har också en lugnande harmoniska verkan, röd lite ilsken o kärlekens färg, rosa känslor som kärlek o vänskap…gul en välkommande färg(bra att ha i hallen, vilket vi kommer att ha här hemma), sen så kommer jag inte ihåg vad den andra färgerna betydde!

Clary
0

Blått- Symboliserar anden. Väljer du blått söker du fred och harmoni är troligen allvarlig och samlad, en god lyssnare.

Grönt- Harmoni och balans. Älskar du grönt är du troligen en rättfram person, bra på att undervisa, har ett lyssnande öra, tröstande ord och omtanke om mäniskor, djur och natur.

Lila- mystikens färg. Andlig insikt. Med lila som favoritfärg är du ingen dussinmänniska. Blålila- subtil och finstämd, artistisk o anlig. Rödlila, okonventionell och gränsöverskridande.

Orange-vitalitet och livskraft, glädje och sällskaplighet. Väljer du orange är du troligen en social, välvillig och populär person. Vill ha harmoni, gemenskap och närhet, uppskattar det estetiska i tillvaron.

Lita av vad jag fått lära……..

Medarbetare på Feng Shui och Indien

kath
0

För mig är det just nu engelskt rött och vitt som gäller i mitt hem, men i mitt sovrum har jag länge velat ha lindblomsgröna tapeter blandat med vitt, som i Karl Larsson tavlorna, lite så där gammaldags stil :) mysigt..

Indiania
0

Färger ligger mig varmt om hjärtat, det betyder så mycket.Hela livet har jag varit inne i olika färgperioder.I ungdomen var det blått i alla nyanser som gällde, sedan var det vintervitt, så kom en period med cerise och vinrött, plus vanlig röd färg. Nu har det varit grönt och lila i en lång period, undrar vad som kommer härnäst? Är det någon som kan tolka mina färgval?

Måste berätta något som hände mig på västkusten för flera år sedan:Var väldigt trött och gott avslappnad och gick och letade stenar….Tittar upp mot ett berg och får se världens finaste kornblå Aura runt bergets kanter, tänkte har jag blivit knäpp eller men jag såg detta fenomen flera ggr.det var en stark upplevelse annars brukar jag bara se den vita auran runt träd.

I vilket fall som helst vad vore livet utan färger?Det är så kraftfullt! Kram från mig

" Var nära naturen - var när dig själv "

FiaH
0

#14 Håller med dig, vad vore livet utan färgen!! Underbart berättelse om berget. Vad det finns för förklaring till dina färgval vet jag inte, men det kan oxå ha och göra med vad vi behöver fyllas med, eller balansera upp, kanske någon annan vet. Jag är lika dan, men en färg som följer med mig alltid är vinrött, jag bara älskar den färgen.Kram Fia

Bybo
0

#15 Jag med Fia…Vinrött :-)

FiaH
0

#16 Varm och goo färgSkrattande

CarolineO
0

När jag läste Italienska på gymnasiet hade vår lärare studerat "färglära" och hon anmärkte på att det var märkligt att böckerna var orange eftersom det är en stressande färg….
However… jag har orange i mitt vardagsrum och jag älskar det!! Jag är så avslappnad där och sover nästan bättre där än i sovrummet….   Så jag tror att det är olika för alla

Indiania
0

Hej Caroline!

Jag tror som du att det är individuellt vilka färger som passar vem.Du behöver tydligen fyllas upp med orange, själv behöver jag just nu andas in den gröna färgen ( jag bara slukar den ) :-)Har du hört talas om aurosomaterapi? Det är över 100 flaskor med olika färger i, oftast två olika färger, sedan skall man välja ut fyra olika flaskor som man använder på det Chakra det tillhör, det var i stora drag.Ha det så gott i ditt orange rum!

Kram Indiania

CarolineO
0

Nä, det har jag aldrig hört talas om! Intressant!!   Det orange, vilket ckahra var det det tillhörde?   Eller kanske snarare, vad betyder det att jag behöver fyllas upp med det?

Indiania
0

Orange färg tillhör navelchakrat, det sitter i magen ca tre fingrar under naveln.Symboliserar: Orange står för den sexuella förmågan, fortplantningssystemet, självförtroendet och välbefinnandet.Det kontrollerar smaksinnet, urinorganens förmåga, tunntarm, tjocktarms och könsorganens funktion.

Jag menar med " fyllas upp " att du kanske ( behöver ) den orange färgen i ditt liv nu, det varierar ju hela tiden med färger, eller hur? Blev du nöjd med svaret?Ha det så bra!

CarolineO
0

Ja, precis… Det var det jag ville åt, vad det var i kroppen som påverkades…

Jag är mkt nöjd med svaret och det stämmer utmärkt!! På tal om den andra tråden här, ang katter som healar.    Och var ligger hon hos mig på kvällarna i soffan och nätterna i sängen? Jo, på magen!!!  Så det stämmer ju också!!

Detta är otroligt intressant.

Hoppfull
0

#21 Kan du inte skriva om alla chakrafärgerna och vad de påverkar? Det skulle vara jätteintressant, jag vet bara lite lite…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

CarolineO
0

Jag ville också frågat, men sen tyckte jag mig minnas att Maria gjort en sådan artikel en gång och tänkte leta efter den… Men om jag minns fel skulle jag också vilja se en artikel om det =0)

LinaIsabell
0

Jag har inte orkat läsa alla inlägg, det var så många. :)

Men jag har läst en bok om färger. Jag minns dock inte titeln just nu.
Jag tror själv att färgernas energi är den som är lättast att läsa av, eftersom den påverkar så starkt.

Alla är olika dragen till olika färger. Varje stjärntecken har en egen färg, och den färgen brukar man känna sig dragen till.

Om man sitter i ett färgat rum och blundar och låter ens känslor fylla en så märker man hur de påverkar en. Blått är harmoniskt, grönt är tryggt och glatt, rött är passionerat och i stor mängd kan de göra en ilsken.

Om man lyssnar på sitt undermedvetna så tror jag att man dras till de färger som man vill ha i sina olika rum i hemmet.

Rött-blått är en vanlig symbol för varm/kall vatten, men hade man använt gult - turkost, så hade man ändå förstått vilket håll man ska vrida åt för att få varmt eller kallt vatten.

Enligt boken är det även ett faktum att du inte kan leva utan alla färger. Tester på bl.a. möss har gjorts, då man hade möss i en blå bur, möss i en röd bur och möss i en vanlig bur. I den röda och blåa buren var allt färgat, även underlaget och allt.
Rött visade sig vara dåligt för tillväxten men bra för ämnesomsättningen medan den blå buren var lugnande och aptithämmande. I de blåa och röda dog alla möss efter ett par månader. I den normala buren överlevde mössen och deras beteende var även normalt.

Därför att det viktigt med färger.

Klara, starka färger är maskulina och pastellfärger är feminina.

En del blinda människor brukar beskriva en del färger som "sträva" och en del som "lena" m.m, så man kan känna av färger också tydligen.

Bara lite information jag har läst. :)

FiaH
0

#25 Kan säkert stämma bra, tack för du delade med digSkrattande

Kinna1
0

Jag älskar grönt vill ha det överallt i kuddfodral, ljus och gardiner. Den får min att bli varm och harmonisk. Jag har börjat måla tavlor oxå och då blandar jag en massa färger. Och då är det en blandning mellan mörk lila och ceris, en väldigt härlig färg som jag målar nästan allt i och som får mig glad Glad

FiaH
0

#27 Åh va kul att höra, det visste  jag inte, att du målade, visa gärna om du villSkrattande

Malusen
0

Just nu målar jag vitt överallt i mitt hem, alla saker jag köper är vita, jag bara tittar på vitt just nu, känns som om jag måste rensa upp och skapa lugn och ro…

FiaH
0

Ja, vit färg står ju för bla Ren och genuinSkrattande

Indiania
0

Är det inte så att vitt innehåller hela färgspektrat också?

Du kommer nog att må jättebra hoppas jag.

Det där med utrensning kan vara jobbigt när det pågår

men då får man trösta sig med att man mår desto bättre

när man kommit igenom.Jag tycker det går upp och ner även om det

är längre mellan turerna numera.

Kram på dig!

FiaH
0

#31 Jo, det är sant, den vita färgen  används med fördel för att stärka samtliga färger i spektrar..

Malusen
0

Ja det känns redan bättre, fast bara halva huset är klart, tack för era kommentarer. :-)

Mammzing
0

Jobbar mycket med färg. Klarar bara inte av att arbeta med vissa färger, det funkar helt enkelt inte. Men hemmet går dock i alla färger. Klär mej helst i svart, känner mej riktigt vågad om jag lägger till vitt, grått eller vinrött. Jag är nog rätt underlig.