KristallHealing
Jag vill gärna berätta vad en Kristallhealing är.
Det är en healing där man använder sig av stenar och Kristaller för att rena och balansera chakran. Vi samlar massor av olika energier i våra energihjul dvs, chakran. När man går in och renar och healar upp de stora chakran, så plockar man bort de låsningar el, blockeringar som man kallar det, som finns i energihjulet. Man kan se obalanser genom färgförändringar, eller mörka fält på de ställen där chakrans organ är sammanlänkade med.

Chakrana är som en centrifug som både suger in och släpper ut energier. Om man har blockeringar så påverkar det oss emotionellt samt att det kan påverka våra inre organ vid längre tids obalans. Alla våra inre organ är kopplade till våra chakran.
Genom att använda pendel för att rena och fylla på, så blir det en effektiv balansering.
Det kommer mer om just Kristallhealingen då jag har stort intresse inom detta område själv.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Jag använder även Kristaller vid reiki. Vissa har jag programmerat med symboler. Men jag använder dem inte specifikt för rening eller balansering. Kan det också kallas kristallhealing då?

Hej jwen… När man använder sig av stenar och Kristaller i din situation, så vet jag inte om man kallar det Kristallhealing. Men enligt min mening så känns det som om du gör som mig, bara det att du använder dig av reikins symboler också.
Så jag anser att det också är kristallhealing. Det är kanske ng annan som kan svara på detta inlägg också. /// MJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
En av symbolerna är en kraftsymbol som ska förstärka reikienergin. Och en är en "lugnande" symbol som man använder just för huvudet (kronchakra, tredje ögat) och bröstet, då de är känsligare och ett krafttecken kan bli för mycket.
Jag använde en programmerad bergskristall för att lugna ner en klient som hade väldigt svårt att slappna av överhuvudtaget. Fungerade helt otroligt. Hon somnade under behandlingen, och hon hade i stort sett inte sovit avslappnat på flera år, och att hon skulle slappna av vid en behandling var inte troligt. Hon var väldigt exalterad och glad efteråt.
. Men det var ju inte en rening eller balansering som jag ser det. Eller??

Nej det är det inte då. Använder du dom på det sättet så är det inte en rening.
MJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Hur jag använder kristallhealing med Reiki.
Jag lägger ut Kristaller i chakrafärgerna på de olika chakrana. Två ametister och en bergskristallspets på hjässan. sodalit eller lapsis lazuli på pannchakrat. Ljusblå bandagat på halschakrat. flera rosenkvarts o en grön opal på hjärtat. Citrin på solarplexus. Karneol på navelchakrat och granat eller jaspis på rotchakrat. Hematit eller rökkvarts vid fötterna.
Därefter ger jag en vanlig Reikibehandling.
Men sätten är många och bara det känns rätt för dig och den du ger är det bra.
ljus Rose

Jag visste inte att reikiutövare också använde sig av stenar och Kristaller. Jag trodde mer det var symboler och tecken. Men ack vad fel jag hade nu då !!!
Då är det så att vi använder oss av samma, bara det att vi har olika benämningar på det. Att gå in och rena, balansera, och heala gör vi ju alla, fast på olika sätt.
Det viktigaste är ju absolut att det känns bra för alla parter.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Men naturligtvis så kan man ju kombinera det 
Carpe Diem
Maria Johnsson

Jag funderar lite på om inte behandlingen kan bli för stark. Alla människor " tål" kanske inte både och. För stenarna har ju kraft i sig sen healing också på det. Känns som det kan bli för mycket men det är bara min känsla… Det är klart skillnad från person till person.
Mvh LisaL

#8# Som jag upplevt healing med Kristaller och Reiki har det enbart känts väldigt behagligt.
Innan jag ger healing förklarar jag vad jag ska göra och ber alltid personen säga till om det känns obehagligt. Vid ett tillfälle fick jag ta bort sodaliten på pannchakrat på en kvinna eftersom det blev för starkt där.
i övrigt blir det inte dubbel energi, utan stenarna hjälper till helt enkelt.
#6# jag gör ofta en chakrabalansering också med pendel.
ljus Rose
ljus Rose

Hej! hur utför man en sk. Kristallhealing själv?
Jag gör en speciell kristallhealing,där jag använder mig av dofter o ljud (stämgafflar,som jag jobbar på olika nivår,som fysiska o mentalkroppen bl:a ) Har märkt att många "fastnar" för ljuden,som dom upplever väldigt starkt.Har också vissa läggningar som jag också använder mig av färger (chakra färgerna)
I början gick jag strickt efter,de läggningar jag lärde mig på kursen.Nu mera gör jag mera på känn.Använder mig även i bland av vit tids healing.Det är ju oftas så,att man hittar/finner sina egna sätt att ge healing.Reiken men mera sällan nu.
Kul och höra hur ni andra jobbar med healing
Kram//molly

#11 Hej! vad är vit tid healing för något?

hur utför man kristallhealing???

Hur man utför en kristallhealing anser jag inte man skriver ut på sajten. Det är också något som jag lärt mig på min utbildning att inte göra. Om man inte har en viss grundkunskap för att göra en kristallhealing, så kan det göra mer skada än nytta. Det kräver stort ansvar och en baskunskap för att behandla. Jag hoppas att du förstår mig !!!
Om du har intresse av att utbilda dig, så råder jag dig att titta runt lite på någon utbildning inom området som skulle passa dig.. det finns många duktiga healingskolor runt om i landet..
Lycka till !!! Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

#14 Jahaa…men då förstår jag:P
men det skulle ju vara något för mig:D
jag ska kolla upp det…thanx!

# 15.. Skoj atrt du har intresset, vore jätteskoj om du hittade någon utbildning som passar dig. Lycka till 
Carpe Diem
Maria Johnsson

#16 JO jag är ju intresserad av allt healing stenar meditation andar väsen osv…har alltid varit det:D

Hej Noita86
Jag kan kanske hjälpa dig när det gäller kristallhealing eller bara dagligt stöd av stenar, Kristaller och mineraler.
Jag har levt och forskat mycket noga kring detta och är just i färd med att släppa en bok just om stenar, Kristaller och mineraler och deras magiska verkan.
Den innehåller mer än 700 olika inklusive bilder på allt samt förklaringar om hur man väljer, använder, rengör, om Chakra och energikroppar med mera.
Önskar dig en bra start på veckan
KundaliniNyckeln
en fråga till rosmarin: när du använder bergkristallspetsar, hur riktar du sptesen, från eller mot klienten? Enkla spetsar eller kluster? Råa spetsar eller slipade, eller spelar det ingen roll?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hej! det var ett tag sen jag tittade in i detta forum om kristallmeditation/healing…
Vad menas då, en av stenarna "försvinner"? jag brukar ha alla mina stenar i en påse, nu har Topazen försvunnit:S
Någon som vet om "försvinnanden" av stenar?